پلی میان طراحی مدرنیته و آوانگارد

تکمیل سبد خودروهای مرسدس بنز در ایران با GLA

برای این خودرو از فرمان الکترومکانیکی قدرتمندی استفاده شده است که با استفاده از به‌روزترین تکنولوژی‌های روز طراحی شده است تا قدرت مانور بیشتری در عین ایمنی و ثابت به راننده بدهد.

کد : 1641
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 بهمن 1394
print
نظرات : 1
تکمیل سبد خودروهای مرسدس بنز در ایران با GLA

روزنامه دنیای خودرو-آرمین محسنی : به ثمر رسیدن برجام، برای بسیاری از اقشار جامعه خبر خوبی به حساب می‌آید. سرانجام با لغو تحریم‌ها گشایشی در بخش‌های مختلف صنعت روی خواهد داد که می‌توان مهم‌ترین تغییرات و اصلاحات را در صنعت خودرو دانست که در شرایط پسابرجام شاهد آن هستیم. درمیان این اتفاقاتی که برای قشرهای مختلف جامعه قابل‌درک است، تغییراتی در گوشه و کنار اتفاق افتاده که بیشتر به نفع قشر مرفه جامعه است. از سرگیری فعالیت مرسدس بنز در ایران به صورت رسمی آن هم با شرکت ستاره ایران، در این مدت اطمینان خاطری  در مورد محصولات تازه‌وارد می‌دهد. شرکت ستاره ایران این روزها مشغول فروش بنزهای E200 است که مدل 2014 بوده و از نظر امکانات در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد. این شرکت قیمت E200های خود را بدون هزنیه پلاک، 249 میلیون و 500 هزار تومان اعلام می‌کند. در سال‌های گذشته، شاهد بودیم که شرکت ستاره ایران به‌جز مرسدس بنز E200، خودروهایی مثل کلاس C وS را هم در سبد محصولات خود داشت. ولی با کم‌رنگ شدن نقش این شرکت قدیمی در بازار خودرو، سبد محصولات این شرکت هم تک‌بعدی شد. حال که فعالیت ستاره ایران پررنگ شده است، به احتمال زیاد سبد محصولات این شرکت دوباره کامل می‌شود. یکی از خودروهایی که تا امروز به بازار ایران با پلاک ملی ورود نکرده، نسل جدید طراحی‌های مرسدس آلمان بوده است که می‌توان به GLA در این خصوص اشاره کرد. احتمال دارد با از سرگیری واردات بنز از طرف ستاره ایران، GLA یکی از آن خودروهایی باشد که در اولین گام‌ها به سبد محصولات این شرکت بپیوندد. به همین منظور در این شماره به بررسی کلاس GLA می‌پردازیم.
اس‌یو‌وی جمع‌وجور کمپانی مرسدس‌بنز که با کلاس GLA شناخته می‌شود، اولین بار در سال 2013 در نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت رونمایی شد که از ماه نوامبر همان سال، با توجه به استقبال مخاطبین وارد مرحله تولید و در سال 2014 به بازار عرضه شد. GLA در حقیقت چهارمین مدل از پنج مدل جمع‌وجور کمپانی مرسدس است که به‌تازگی عرضه شده و توانسته تا امروز خریداران بسیاری از سراسر جهان به‌دست آورد. آمار فروش جهانی این پنچ گروه نشان می‌دهد که چقدر مرسدس‌بنز توانسته است در این سبک جدید، موفق عمل کند به‌طوریکه طبق آمار در نیمه اول عرضه این پنج مدل در همان سال 2013، تنها یکی از مدل‌های این گروه که کوپه بوده، توانست 173362 دستگاهش به فروش برسد و طی مدت زمان از رشد مثبت 58 درصد در فروش برخوردار شود. این اس‌یو‌وی را که از قابلیت آفرود هم برخوردار است، طراحی تردستانه و ماهرانه طراحان کمپانی مرسدس‌بنز لقب داده‌اند، زیرا به همان اندازه که می‌تواند در جاده‌ها قابلیت مانور داشته باشد و نیازهای راننده را برطرف کند، به همان میزان می‌تواند در جاده‌هایی که خبری از آسفالت در آنها نیست هم به شکل کاملا انعطاف‌پذیری با کیفیت بالای خود به وضوح نیازهایی را که از یک خودرو انتظار می‌توان داشت پاسخ دهد. اس‌یووی مورد نظر ما، نخستین محصولی است که از آپشن اختیاری سیستم چهار چرخ متحرک (فورماتیک) بهره می‌برد که مشتریان با توجه به نیازهای‌شان می‌توانند این گزینه را انتخاب کرده و کمپانی این سیستم را روی خودروی آنها نصب کند. 

دکتر یوآخیم اشمیت، معاون اجرایی مدیر فروش کمپانی مرسدس‌بنز می‌گوید: «من بسیار مطمئنم که GLA با طراحی شگفت‌انگیز خود و عملکرد بسیار بالایی که دارد، می‌تواند مشتریان بیشتری را به سمت کمپانی ما سرازیر کند که می‌توان شوق و اشتیاق آنها را به داشتن یک GLA در آنها یافت. اس‌یو‌وی جمع‌وجور مرسدس‌بنز، از تولیداتی است که دائما به فکر توسعه آن هستیم و قصد داریم نمونه‌های دیگرش را با رشد بیشتری در امکانات و عملکرد به بازار عرضه کنیم.»
در طراحی این اس‌یو‌وی، بی‌سروصدا بودن و انعطاف‌پذیری اصل اول طراحی بوده است به‌طوریکه از آن به‌عنوان یک همدم بی‌سر و صدا یاد می‌شود. انعطاف‌پذیری این خودرو تا حدی است که می‌توان به‌طور مثال صندلی‌های عقب آن را برای جادارتر شدن صندوق عقب، کاملا خواباند و فضای 421 لیتری صندوق عقب یک‌باره تبدیل به 836 لیتر شود. ساختار بدنی این خودرو بسیار مقاوم و مستحکم طراحی شده است و داخل خودرو، طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها و سخت‌افزارهای کاربردی را به سرنشینان و راننده می‌دهد. 

گوردن واگنر، معاون مدیر طراحی دایملر درباره این خودرو می‌گوید: «در تمام سطوح طراحی این خودرو از سطوح صاف استفاده شده است تا به طور واضح و مشخصی بتوانیم قدرت را در عین آرامش، به مصرف‌کننده ارائه دهیم. ما برای طراحی این خودرو احساسات انسانی را در نظر گرفته‌ایم و هر آنچه که نیاز است که سرنشین یک خودرو، به آن نیازمند باشد.» یکی از مدیران طراح این خودرو می‌گوید: «برای طراحان این خودرو، لوکس بودن در عین مدرن بودن، فلسفه اصلی بوده است. ایجاد خطوط روشن و سطوح صاف در طراحی خودرو، در عین داشتن تکنولوژی بالا که بتواند با عواطف و  احساسات سرنشینان هماهنگ باشد، هدف اصلی بوده است. تمام تلاش بر این بوده است با ایجاد پلی بین مدرنیته و آوانگارد بودن، ترکیبی از سنت و مدرنتیه را با طراحی این خودرو در اختیار مالکش قرار دهیم و بار دیگر نشان ستاره بنز و اعتمادی را که به آن می‌شود داشت به مخاطب ارائه دهیم.» 
با اضافه شدن GLA به‌عنوان یک عضو جدید از خانواده ای‌یووی‌های تولیدی کمپانی مرسدس‌بنز، مفهوم جدیدی از مدرنیته در عین کلاسیک بودن به خریدار ارائه می‌شود که متناسب با شیوه زندگی شهری امروز طراحی شده است و می‌تواند همزمان این همراه بی‌سروصدا، با انتخاب گزینه فورماتیک به یک خودروی پرقدرت برای بالا رفتن و گذر از جاده‌های پر پیچ‌وخم و ناهموار تبدیل شود که این تغییرپذیری، نقطه قوت این خودرو است. 


در طراحی شاسی این خودرو، سیستم تعلیق مک‌فرسون برای محورهای جلو و سیستم تعلیق مولتی‌لینک برای محورهای عقب تعبیه شده است تا مدیریت بی‌نقصی را برای هر جاده‌ای داشته باشد. بدنه کاملا از جنس آلومینیوم ساخته شده و فنرها تا حدودی از اندازه‌شان کاسته شده است که با آپشن چهار چرخ متحرک (فورماتیک) اندازه آنها افزایش یافته و به همین دلیل مسیرهای ناهموار بهتر پیموده می‌شود.
برای این خودرو از فرمان الکترومکانیکی قدرتمندی استفاده شده است که با استفاده از به‌روزترین تکنولوژی‌های روز طراحی شده است تا قدرت مانور بیشتری در عین ایمنی و ثابت به راننده بدهد. هم‌چنین نصب یک سیستم ضدلغرش کمک می‌کند در بدترین شرایط، چسبندگی لاستیک‌ها با جاده هم‌چنان پایدار بماند و خودرو دچار هیچ‌گونه لغزش یا ناپایداری نشود.
از دیگر ویژگی‌های این خودرو، سیستم‌های کمک رانندگی متعددی است که برای آرامش بیشتر راننده در آن طراحی شده حجم کار راننده را به شکل زیادی کاهش می‌دهد. در کنار آن سیستم تشخیص خواب‌آلودگی، رادار پیشگیری از برخورد با موانع و سیستم تطبیق کمکی ترمزها که نه‌تنها در سرعت‌های بالا، بلکه حتی باعث می‌شود با داشتن سرعتی زیر 10 کیلومتر بر ساعت هم به شکل خودکار مانع را تشخیص و از وجود برخورد جلوگیری کند در این خودرو استفاده شده است. از طرفی همین سیستم جدید طراحی شده برای ایمنی خودرو و سرنشینان می‌تواند در سرعتی معادل 200 کیلومتر نیز با تشخیص مانع که راننده توان هدایت درست خودرو را ندارد یا قادر به پاسخ سریع نیست، با سرعتی معادل 30 متر بر ثانیه وارد عمل شود و بدون هیچ واکنش نامطلوبی، سرعت را کاهش و تا توقف کامل خودرو و رفع خطر، به کار خود ادامه دهد.

GLA به‌عنوان یک SUV جمع‌وجور از ابعاد  ۴۴۱۷ میلی‌متر طول،  ۱۸۰۴ میلی‌متر عرض و ارتفاع ۱۴۹۴ میلی‌متر، بهره می‌برد و از تجهیزات خوبی هم بهره برده است. برخورداری از سیستم صوتی فوق‌العاده ۴۵۰ واتی HARMAN KARDON با 12 بلندگو ازجمله یک اسپیکر باس (ساب ووفر) و تقویت‌کننده DSP-9 کانال، فقط یکی از امکاناتی است که ارائه می‌دهد. کابین این خودرو بسیار خوب و درخور طراحی شده و در عین حال مدرن و به‌روز است. یک صفحه نمایشگر لمسی با کارکردی عالی در آن نصب شده است که در ترکیب با داشبورد و کنسولی از جنس پلاستیک سخت، خودنمایی می‌کند. اگر بخواهیم به ویژگی‌های جدید این خودرو اشاره کنیم، می‌توان به چراغ‌های جلوی زنون، رینگ‌های آلیاژی مشکی و ریل‌های کروم سقف اشاره کرد. این رینگ‌های آلیاژی مشکی 19 اینچ اندازه دارند و AMG آن‌ها را طراحی و تولید کرده است. این خودرو فقط در رنگ‌های سفید (cirrus)، قهوه‌ای متالیک، خاکستری متالیک کوهستان و خاکستری designo magno کوهستان در دسترس است. 

نیروی محرکه این شاسی‌بلند توسط یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ با ۴ سیلندر تامین می‌شود و 211 اسب‌بخار در 5500 دور در دقیقه خواهد بود. GLA 2015 از جعبه‌دنده خودکار هفت‌سرعته با دو کلاچ بهره می‌برد و همچنین گشتاور نیروی تامین‌شده ۳۵۰ نیوتون‌متر در 4000 دور در دقیقه خواهد بود. شتاب‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو نیز به 7/2 ثانیه زمان نیاز دارد. حداکثر سرعتی که برای این کراس‌اوور جمع‌وجور از سوی مرسدس‌بنز اعلام شده، 235 کیلومتر بر ساعت است که با توجه به نوع و کاربرد GLA عددی قابل توجه به نظر می‌رسد. مانند کلاس CLA در GLA نیز تلاش شده است شرایط آیرودینامیک تا حد امکان مطلوب باشد. متخصصان می‌گویند این نمونه بهترین شرایط آیرودینامیکی را در میان تولیدات شاسی‌بلند دارد و با تعبیه آینه‌هایی که مقاومت آنها در برابر هوا به حداقل رسیده، اسپویلر در انتهای سقف خودرو و آب‌بندی سپر جلو مصرف این خودرو به 6/5 لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است. از آنجایی که این خودرو در کلاس خودروهای شاسی‌بلند مرسدس قرار می‌گیرد دارای سیستم چهار چرخ متحرک 4matic بوده، این سیستم به ترکیبی از چهارچرخ‌متحرک و گیربکس خودکار در خودروهای مرسدس‌بنز اطلاق می‌شود که همراه دو کلاچ هیدرولیک عمل می‌کنند. به کمک این سیستم می‌توان گشتاور نیرو را به اشکال مختلف روی چهار چرخ توزیع کرد و مخصوصا در ناهمواری جاده‌های کوهستانی پایداری خودرو، ایمنی و قابلیت کنترل آن را بهبود بخشید. برای بهبود عملکرد این سیستم در جاده‌های کوهستانی دو سیستم کمکی دیگر نیز به GLA اضافه شده‌ است. یکی از آنها DSR یا سیستم تنظیم سرعت در سرازیری است و دیگری خودرو را در حالت سفر در مسیرهای ناهموار قرار می‌دهد. سیستم DSR با کاهش سرعت و تحت کنترل نگه‌داشتن آن در شیب‌ها به راننده کمک می‌کند، هدایت خودرو را ساده‌تر به عهده بگیرد. این سیستم سرعت را به کمک موتور خودرو، گیربکس و ترمزگیری متناوب کنترل خواهد کرد. علاوه بر تمام این‌ها  راننده و سرنشینان در داخل خودرو به یک مرکز چندرسانه‌ای و اطلاعات ناوبری دسترسی دارند که توسط سیستم Mbrace2 به شکل بی‌سیم به تلفن‌های هوشمند متصل می‌شود. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
andموافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
Farhad
ارسال شده در در 02/17/2016 17:02:12

سلام لطفا کل کلاس های تولیدی، یا مدل های تولید بنز توضیح بهتر بدهید
و بعد از بنز خودروها سایر شرکت ها و حتی موتورسیکلت ها ممنون

تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو