صنعت موتورسیکلت در دوران پساتحریم

اغلب شركت‌های تولیدکننده موتورسیکلت با استفاده از قطعات ارزان‌قیمت چینی در ساخت محصولاتشان سعی در كاهش قیمت تمام‌شده این كالا دارند و عرضه موتورسیکلت‌های ارزان‌قیمت و فروش اقساطی آن‌ها و هدایایی نظیر كلاه كاسكت و... می‌کوشند تا متقاضیان موتورسیکلت را به خرید محصولات خود ترغیب كنند. 

کد : 1643
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 بهمن 1394
print
نظرات : 2
صنعت موتورسیکلت در دوران پساتحریم

روزنامه دنیای خودرو-محمد علی دیانتی زاده : رییس پلیس ترافیک شهری راهور ناجا به‌تازگی موتورسیکلت‌های موجود در کشور را بی‌کیفیت‌ترین تولیدات این محصول در دنیا خوانده و گفته است که این دستگاه‌ها تولیدات پایین‌دستی و کارگاهی کشورهایی نظیر تایلند، چین، تایوان، هند، مالزی هستند که در‌حال‌حاضر به‌عنوان یکی از صنایع کاربردی در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سخنان، اظهاراتی درست و به‌جاست؛ در سال‌های تحریم درهای تعامل با صنایع دنیا بر روی صنعت ایران بسته شد. در چنین شرایطی برخی صنایع بیش از دیگران صدمه خوردند و برای رفع تامین سرمایه‌ و تکنولوژی لازم به تنها گزینه موجود برای شراکت خارجی یعنی چینی‌ها روی آوردند. ماحصل تدوام این وضعیت در موتورسیکلت تصرف 90 درصدی بازار موتورسیکلت ایران توسط محصولات چینی و هندی است.
در چنین شرایطی، اغلب شركت‌های تولیدکننده موتورسیکلت با استفاده از قطعات ارزان‌قیمت چینی در ساخت محصولاتشان سعی در كاهش قیمت تمام‌شده این كالا دارند و عرضه موتورسیکلت‌های ارزان‌قیمت و فروش اقساطی آن‌ها و هدایایی نظیر كلاه كاسكت و... می‌کوشند تا متقاضیان موتورسیکلت را به خرید محصولات خود ترغیب كنند. سندیكای تولیدكنندگان موتورسیکلت پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها رونق بازار موتورسیکلت نسبت به خودرو را پیش‌بینی كرده بود، اما نبود تنوع مانع از رونق بیش‌تر بازار موتورسیکلت در ایران و تحقق این پیش‌بینی شد. زیرا حتی یكی از این محصولات از نظر شكل و شمایل و میزان سوخت مصرفی و مولفه‌های مرتبط با نیاز مردم تمایز خاصی از هم ندارند.
از این‌رو نیاز به همکاری تولیدکنندگان داخلی با موتورسیکلت‌سازان بزرگ و معتبر جهانی همچون ضرورت همکاری با خودروسازان بزرگ احساس می‌شد، تا بار دیگر با سرمایه‌گذاری بلندمدت خارجی، انتقال دانش فنی و فناوری روز و نیز تجارب ارزنده مدیریتی، این صنعت نیز جانی تازه بگیرد. خوشبختانه همان‌طور که خودروسازان داخلی موفق به برگزیدن شرکای اروپایی و ژاپنی برای همکاری‌های سازنده شدند، در عرصه موتورسیکلت نیز ورود قدیمی‌ترین برند جهانی نوید یک تحول صنعتی در راستای ارتقای استانداردهای تولید داخل را می‌دهد؛ این موتورسیکلت‌ساز ایتالیایی قرار است با همکاری یکی از سازندگان داخلی، سه محصول از نسل جدید موتورسیکلت‌های خود را در کلاس خیابانی و در رده موتورسیکلت‌های مجاز با حجم کمتر از 250 سی‌سی در ایران تولید کند.
انتظار می‌رود که چنین توافقاتی سرآغازی برای بازگشت موتورهای باکیفیت به خطوط تولید در کشورمان باشد و با ارتقای کمی و کیفی موتورسیکلت‌سازی در ایران، داخلی‌سازی این محصول نیز رو به فزونی گذارد. زیرا هم‌اکنون حدود 80 درصد از قطعات موتورسیکلت‌های موجود در بازار به صورت SKD (قطعات نیمه‌كامل) از چین، هند، تایوان و... وارد كشور می‌شود و تنها 20 درصد از این قطعات در خود كشور تولید می‌شود. این در حالی است که ایران از لحاظ مواد اولیه ساخت قطعات موتورسیکلت مانند شمش آلومینیومی یا پلیمرهای پلاستیکی مشکلی ندارد و این مواد در ایران کاملا قابل است. همچنین امکان ساخت قوای محرکه موتورسیکلت نیز در ایران وجود دارد اما شمارگان پایین مصرف داخلی مانع از مقرون به صرفه بودن تولید آن شده است؛ مشکلی در زمینه قطعات بسیار ساده‌تری مانند قفل نیز وجود دارد. تیراژ تولید موتورسیکلت در ایران به حدی پایین است که سهم تولید ما را در جهان به زیر 3 درصد رسانده است.
تولیدکنندگان داخلی علت اصلی این موضوع را کشش اندک بازار ایران (سالانه حداکثر 2 میلیون دستگاه) و نیز ظرفیت محدود بازارهای همسایه (عراق حداکثر 300 هزار دستگاه و افغانستان حداکثر 100 هزار دستگاه) می‌دانند اما به گفته کارشناسان و فعالان این صنعت، در صورتی که طراحان و سازندگان ما تحت آموزش سازندگان معتبر جهانی قرار گیرند و كارخانه‌های ما بتوانند دستاوردهای جدیدی در این زمینه داشته باشند تا آن را دستمایه توسعه بازار داخلی و راهیابی به بازارهای منطقه قرار دهند، امکان بالابردن میزان داخلی‌سازی در صنعت موتورسیکلت و دستیابی به تیراژ پنج میلیون دستگاه نیز وجود خواهد داشت.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 2 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
ارسال شده در در 02/17/2016 17:35:32

بعضی خبر کذاری ها اعلام کرده اند که این شرکت ایتالیایی هم میخواهد محصولات ساخته شده ی چینی خود را ئارد ایران کند و فقط یک موتور سیکلت از شش مدل ایتالیایی هست که ان هم حجم بالای 250 دارد و در رده ی موتور های مسابقه ای هست

profileimage
فرهاد
ارسال شده در در 02/17/2016 16:53:02

برای من که روزی 20 هزار تومن شانس بیان حقوق بگیرم چطوری برم موتور با کیفیت بگیرم اینا هم با اینکه بی کیفیت هستن قیمت فضایی دارند چکار کنم؟؟؟؟

سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو