رئیس سازمان هواپیمایی اعلام کرد

واگذاری ایران‌ایر به بخش خصوصی قطعی است

: با توجه به توانایی ایران‌ایر برای خرید هواپیماهای جدید، دولت با توجه به تعهدی که در این حوزه داشت، مذاکره و قراردادی را با ایرباس نهایی کرد. هرچند این اتفاق پایان کار نیست و طبق نص‌ صریح قانون این شرکت هواپیمایی باید به بخش خصوصی واگذار شود.

کد : 1650
تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 بهمن 1394
print
نظرات : 0
واگذاری ایران‌ایر به بخش خصوصی قطعی است

روزنامه دنیای خودرو-گروه حمل و نقل : رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد این سازمان در مقابل هرگونه اقدامی که شرایط بازار بلیت هواپیما را برهم بریزد، خواهد ایستاد و قطعا اجازه انحصار در این بازار به هیچ ایرلاینی داده نمی‌شود. علی عابدزاده در نشست خبری که روز دوشنبه برگزار شد، اظهار کرد: اینکه در جریان مذاکرات پس از لغو تحریم‌ها ایران‌ایر به‌عنوان نخستین ایرلاین توانست نسبت‌به خرید هواپیمای جدید اقدام کند، به سابقه بیش از چهاردهه‌ای این شرکت هواپیمایی و زیرساخت‌های قوی و قابل‌توجه آن مربوط می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با توجه به توانایی ایران‌ایر برای خرید هواپیماهای جدید، دولت با توجه به تعهدی که در این حوزه داشت، مذاکره و قراردادی را با ایرباس نهایی کرد. هرچند این اتفاق پایان کار نیست و طبق نص‌صریح قانون این شرکت هواپیمایی باید به بخش خصوصی واگذار شود.
عابدزاده در پاسخ به این سوال که آیا پس از ورود ناوگان جدید ایران‌ایر خطر انحصار در بازار یا برهم خوردن شرایط، فعالیت دیگر ایرلاین‌ها وجود دارد، توضیح داد: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته، تلاش بر این بوده است که از منابع دولتی برای خرید هواپیماهای جدید هیچ استفاده‌ای نشود و با روش‌های تامین مالی از سوی شرکت‌های سازنده یا سرمایه‌گذاران خارجی، این مهم اجرایی شود.
وی افزود: در این راستا تمام ‌شرکت‌ها از ایران‌ایر گرفته تا دیگر ایرلاین‌های اصلی کشور می‌توانند با استفاده از این روش، تامین‌مالی موردنیاز خود را حل کرده و در بازار فعلی رقابت کنند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوال ایسنا درباره آخرین وضعیت ایرلاین‌هایی که سرمایه کافی برای ادامه فعالیت در صنعت هوایی کشور ندارند، گفت: سازمان هواپیمایی با این شرکت‌ها به‌هیچ‌عنوان برخورد اجباری نخواهد کرد و همان‌طور که پیش‌از این هم تاکید شده است، تا شش ماه آینده این شرط برای آنها وجود خواهد داشت که سرمایه‌شان را به عدد مدنظر وزارت راه و شهرسازی برسانند.
عابدزاده با بیان اینکه بحث ادغام یا واگذاری در بازار بورس بخشی از گزینه‌های پیش‌روی این ایرلاین‌ها خواهد بود، اضافه کرد: پس از پایان شش‌ماه، جلساتی با ایرلاین‌های باقی‌مانده، برگزار خواهیم کرد تا مشکلات آنها و دلایلی که باعث شده است، نتوانند کفایت سرمایه لازم را تامین کنند، مشخص شود هرچند از اکنون نیز تعدادی از این شرکت‌ها کار خود را برای افزایش سرمایه آغاز کرده‌‌اند که باید دید نتیجه آن چه خواهد شد.
وی درباره دلایل انتخاب ایرباس 380 به‌عنوان بزرگ‌ترین هواپیمای مسافرتی جهان به عنوان بخشی از سبد خرید ایران در قرارداد اخیر توضیح داد: متاسفانه کسانی که نسبت‌به این قرارداد انتقاد دارند، صنعت هوایی را از دور رصد می‌کنند و از مشکلات و انتخاب‌های پیش‌روی آن خبر ندارند. قطعا وقتی ناوگان ما پس از تحمل سال‌ها سختی امکان نوسازی را به دست آورده است، باید تلاش کنیم از تمام گزینه‌های مطرح در این زمینه به‌طور جدی بهره بگیریم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: وقتی کشور ما 35 سال قبل و با جمعیتی بسیار پایین‌تر تعداد قابل‌توجهی بوئینگ 747 را که در آن زمان بزرگ‌ترین مدل مسافرتی در بین هواپیماهای جهان با ظرفیت مسافرگیری حدود 500 نفر به حساب می‌آمد، خریداری کرد، کمتر کسی به این انتخاب شک کرد. زیرا نیاز ایران به چنین هواپیماهایی قطعی بود. در حال حاضر نیز قطعا ایران نیاز به خرید هواپیماهای مختلف در کلاس‌های پروازی و ظرفیت‌های مسافرگیری گوناگون دارد و ایرباس 180 نیز جزئی از همین نیاز به حساب می‌آید.
عابدزاده به وضعیت نه‌چندان مطلوب ناوگان فعال کشور اشاره کرد و گفت: وقتی یک هواپیما خریداری می‌شود باید به شکلی دقیق سن مفید آن محاسبه شده و با در نظر گرفتن جایگزین‌های لازم، هواپیما در فاصله زمانی بین 15 تا حداکثر 20 سال بازنشسته شود. این در حالی است که بخش زیادی از ناوگان امروز ما از دهه 80 میلادی فعال شده و باید در اسرع وقت بازنشسته شود. حتی هواپیماهایی که از سال 2000 میلادی به بعد تولید شده‌اند نیز در آینده‌ای نزدیک توان پرواز نخواهند داشت.
وی اظهار کرد: با توجه به این شرایط، ایران باید از موقعیت به وجود‌آمده پس از لغو تحریم‌ها حداکثر استفاده را ببرد و از این رو خرید هواپیماهای مختلف، جزئی از این برنامه خواهد بود. اگر در حال حاضر فرودگاه‌های ما توان نشست‌وبرخاست ایرباس 380 را ندارند باید در طول چند سال آینده و تا قبل از رسیدن این هواپیماها امکانات زیرساختی خود را بهبود ببخشیم و در عرض توسعه ناوگان، توان فرودگاهی کشور را نیز ارتقا دهیم.
عابدزاده با اشاره به تفاوت جدی ایجاد شده در تامین مالی هواپیماهای جدید خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که از هواپیمای خریداری شده به عنوان ضمانت فروش و دریافت تسهیلات استفاده شود، موضوعی که در تمام دنیا نیز شبیه به آن اتفاق افتاده و شرکت‌های بیمه در همین مسیر گام برداشته‌اند. با اجرایی شدن این امکان و بهبود نسبی شرایط ایرلاین‌های داخلی قطعا می‌توان انتظار داشت از فضای به وجود آمده پس از لغو تحریم‌ها ناوگان ایران بیشترین استفاده را ببرد.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید واگذاری ایران‌ایر به بخش خصوصی قطعی است
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو