معاون اقتصادی گروه بهمن در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو»

شرکتهای ژاپنی مزدا و ایسوزو خواستگاران سهام گروه بهمن شدند

مدل‌هایی که از دو شرکت ایسوزو و مزدا قرار است در ایران مونتاژ شوند، انتخاب شده‌اند، اما در مورد قیمت و برنامه زمان‌بندی تولید مذاکرات در جریان است.

کد : 1655
تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 بهمن 1394
print
نظرات : 1
شرکتهای ژاپنی مزدا و ایسوزو خواستگاران سهام گروه بهمن شدند

روزنامه دنیای خودرو-رامین بیات : با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها، بسیاری از خودروسازان جهانی برای حضور در بازار ایران ابراز تمایل کردند. در این بین خودروسازان اروپایی زودتر از رقبای دیگر برای حضور در کشومان قرارداد بستند. از سوی دیگر، خودروسازان آسیایی ازجمله ژاپنی‌ها حضور تقریبا چشمگیری در بازار ایران دارند. در این رابطه دو شرکت مزدا و ایسوزو در حال همکاری با گروه بهمن هستند و قصد دارند همکاری‌های خود را با این خودروساز کشورمان گسترش دهند. در همین رابطه رضا عاصم‌نخجوانی، مدیرعامل گروه بهمن اعلام کرد: این خودروساز در حال انجام مذاکرات فشرده با شرکت‌های ایسوزو و مزداست. این مذاکرات در تهران و توکیو و بین مدیران ارشد شرکت‌های گروه بهمن، ایسوزو و مزدا در حال انجام است برای ادامه همکاری‌ها، صورت گرفته و در آن به موضوعاتی چون افزایش تولید محصولات و همچنین توسعه و عرضه محصولات جدید به بازار پرداخته شده است. وی ادامه داد: در این مذاکرات توانسته‌ایم به نتایج قابل‌قبولی دست یابیم. بنابراین می‌توان نوید داد ضمن رشد تولید خودرو در سال آتی، شاهد تنوع تولید در محصولات شرکت‌های ایسوزو و مزدا نیز باشیم.
مدیرعامل گروه بهمن همچنین از افزایش سهم بازار و توسعه و عرضه محصولات جدید به بازار خودرو کشور به عنوان راهبردی‌ترین اقدام گروه بهمن در دوران پساتحریم و گسترش رابطه با شرکای تجاری فعلی نام برد.
به گفته عاصم‌نخجوانی در همین راستا مذاکرات و توافقات مناسبی با شرکت ایسوزو جهت افزایش تولید محصولات و عرضه وانت جدید، کامیون، کشنده و مینی‌بوس صورت گرفته، ضمن اینکه شرکت مزدا نیز درخصوص عرضه و تولید سه مدل سواری و خودروی شاسی‌بلند ابراز تمایل کرده است. پیش‌بینی می‌شود این توافقات در قالب برنامه‌های سال آتی گروه بهمن به اجرا درآید.
برای اطلاع از جزئیات مذاکرات میان گروه بهمن و شرکت‌های مزدا و ایسوزوی ژاپن سراغ سعید موحدی، معاون اقتصادی گروه بهمن رفتیم و وی در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» به تشریح این مذاکرات پرداخت.

در ابتدای بحث به این موضوع اشاره کنیم، بعد از تشدید تحریم‌ها برخی از شرکای خودروسازان ایرانی به بهانه تحریم‌ها کشورمان را ترک کردند، در مورد دو شریک ژاپنی گروه بهمن، ایسوزو و مزدا آیا چنین اتفاقی روی داد؟
در این‌باره باید به این نکته اشاره کرد، شرکای تجاری گروه بهمن برخلاف سایر شرکای خودروسازان کشورمان در زمان  تحریم‌ها ارتباط خود  را با گروه بهمن قطع نکردند. این در حالی است که در ایام پسابرجام نیز این همکاری‌ها و ارتباطات گسترش پیدا خواهد کرد.

شما به گسترش همکاری‌ها میان گروه بهمن و شرکت‌های ژاپنی مزدا و ایسوزو در فضای پسا برجام اشاره کردید، این گسترش مناسبات در چه زمینه‌های خواهد بود؟
در دوران جدید قصد داریم با دو شرکت خودروساز ژاپنی، ایسوزو و مزدا مناسبات خود را از سطح رابطه تجاری ارتقا دهیم، به‌بیان دیگر در رابطه با همکاری با این دو شرکت قطعا فعالیت‌های بیشتری صورت خواهد گرفت.

به صورت مشخص این همکاری‌ها در چه زمینه‌هایی صورت خواهد گرفت؟
 همکاری‌ها در سه‌محور دنبال خواهد شد، اول اینکه برنامه تولید محصولات ایسوزو و مزدارا افزایش خواهیم داد، دوم اینکه  سبد محصولات خود را متنوع می‌کنیم و محصولات جدیدتری را وارد بازار ایران خواهیم کرد، سوم هم اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک را در ایران ایجاد کنیم.

درباره افزایش تولید و منتوع کردن سبد محصولات آیا مذاکرات به حصول نتیجه منجر شده است؟
در مورد افزایش تولید و متنوع کردن محصولات که بُعد کمی دارد، مذاکرات به حصول نتیجه کامل انجامیده است. همچنین مدل‌هایی که از دو شرکت ایسوزو و مزدا قرار است در ایران مونتاژ شوند، انتخاب شده‌اند، اما در مورد قیمت و برنامه زمان‌بندی تولید مذاکرات در جریان است و در حال حاضر نمی‌توان اسم محصولات و نوع مدل آنها را ذکر کرد. این در حالی است که در سال 95 قصد داریم سه محصول سواری و شاسی‌بلند مزدا را به بازار ایران عرضه کنیم و از دو محصول جدید شرکت ایسوزو را نیز در ایران رونمایی خواهیم کرد.

این محصولات با چند سال تاخیر وارد بازار ایران خواهند شد؟
سعی می‌کنیم این مدل‌ها از هر دو شرکت  را در بازارهای جهانی در حال حاضر عرضه  شدند،  با حداقل تاخیر در بازار ایران حضور پیدا کنند. 

در مورد مذاکرات در مورد سرمایه‌گذاری مشترک ژاپنی‌ها در ایران، چطور، مذاکرات در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
مذاکرات مربوط به توسعه همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک همچنان ادامه دارد و دو شرکت مزدا و ایسوزو علاقه‌مند هستند در یکی از زیرمجموعه‌های گروه بهمن سرمایه‌گذاری مشترک را انجام دهند.

به‌طور مشخص این سرمایه‌گذاری مشترک در چه بخشی خواهد بود؟
این دو شرکت تمایل دارند  بخشی از سهام زیرمجموعه‌های گروه بهمن را در اختیار بگیرند. 

با توجه به مذاکرات گروه بهمن با ژاپنی‌ها، آیا قصد مذاکره با خودروسازان اروپایی که علاقه‌مند هستند در صنعت خودروسازی ایران حضور یابند، ندارید؟
با شرکت‌های اروپایی نیز مذاکراتی در جریان است، اما یک نکته وجود دارد، اول این‌که قصد داریم همکاری‌ با شرکای ژاپنی که در ایام تحریم همکاری‌شان را با گروه بهمن قطع نکردند، ادامه دهیم، از سوی دیگر نیز با شرکت‌های بالقوه اروپایی در حال مبادله اطلاعات هستیم و در این زمینه مذاکرات ادامه دارد، منتها در این بین جمع‌بندی صورت نگرفته است و به‌احتمال زیاد مذاکرات با خودروسازان اروپایی نیز به نتیجه خواهد رسید.

اندکی از موضوع همکاری‌های بین‌المللی فاصله بگیریم، در حال‌حاضر میزان تولید گروه بهمن چه میزان است و آیا قصد افزایش تولید را در سال آینده نیز دارید؟
یک مقدار افزایش تولید نسبت به سال جاری در سال آینده خواهیم داشت، اما این امر محتاطانه خواهد بود و زمانی‌که از تامین مواد اولیه تولید خودروها اطمینان حاصل شود، آن زمان افزایش تولید محقق خواهد شد.
ذکر این نکته ضروری است که در مورد میزان تولید نمی‌توان الان صحبت کرد، چراکه سه‌ماه آخر سال در عملکرد سالانه تولید نقش مهمی دارد و نمی‌توان به آمار ده‌ماهه تولید نیز تکیه کرد. در مورد آمار تولید امسال باید تحلیل و بررسی آن را به سال بعد موکول کرد.

پیش‌بینی شما از بازار سال آینده بازار خودرو چیست، آیا این بازار به مانند دو سال گذشته در رکود خواهد بود، یا اینکه بالارخ بازار قدری رونق خواهد گرفت؟
تصور من این است که از تابستان سال آینده با ورود خودرو‌های جدید به بازار ایران، رکود بازار خودرو از بین خواهد رفت و رونق دوباره به این صنعت بازمی‌گردد.

موضع گروه بهمن در رابطه با بحث قیمت‌گذاری خودرو چیست؟ آیا شما مانند سایر خودروسازان معتقد به تعیین قیمت در حاشیه بازار هستید یا به سازوکار تعیین قیمت از سوی شورای رقابت اعتقاد دارید؟
ما معتقد هستیم که برای قیمت‌گذاری باید به انجمن‌های تخصصی صنعت خودرو اعتماد و کار را به آن‌ها واگذار کرد. اگر این امر روی دهد، انجمن‌ها حرفه‌ای‌تر عمل خواهند کرد و بهتر می‌توانند از منافع مصرف‌کننده و تولیدکننده دفاع کنند. در مورد قیمت‌گذاری از سوی انجمن‌های تخصصی و صنفی می‌توان به قیمت‌گذاری محصولی مانند سیمان از سوی انجمن‌های صنفی اشاره کرد که امتحان خود را به خوبی پس داده است.


برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
جواد
ارسال شده در در 02/18/2016 13:59:20

میشه خواهش کنم اول همه مقاله هاتون هی ننویسید با برداشته شدن تحریم ها کمپانی های خودرو سازی سراسر.... بابا میدونیم دیگه میدونیم...من فقط نفهمیدم فرق خودرو های تولیدی با وارداتی بغیر از کیفیت پایین تر خودروی داخلی چیه..!! واقعا ما تو بازه قیمتی ۶۰ تا ۹۰ میلیون لنگ این خودروهای تحفه پژو بودیم؟؟ نمیدونم چرا اشتباه ادامه دار پژو اینقد واسه مسئولین جذابه!! در ضمن عزیزانی که قدرت خرید مرسدس داشتند مشکلی در انتخاب و خرید مرسدس های دوست داشتنی نداشتند..

تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو