چرا نباید ب‌ام‌و و آئودی در ایران باشند؟

احتمال همکاری‌های جدید ایران و آلمان در صنعت خودرو

خودروسازان آلمانی، شانس بیشتری برای حضور در ایران دارند، هرچند ساختار صنعت خودروی ایران به شرکت‌های فرانسوی نزدیک‌تر است، اما تکنولوژی بالای آلمانی‌ها در زمینه خودرو، جذابیت لازم را برای همکاری دارد.

کد : 1665
تاریخ انتشار : شنبه 1 اسفند 1394
print
نظرات : 0
احتمال همکاری‌های جدید ایران و آلمان در صنعت خودرو

روزنامه دنیای خودرو-سارا غضنفری : «چرا نباید ب‌ام‌و و آئودی در ایران باشند؟»  گزارش با همین سوال آغاز می‌شود. با وجود علاقه ایرانی‌ها به خودروهای آلمانی که از دنبال کردن «سریال کبری 11» به شدت این محسوس بود. برنامه‌ای که اسپانسرش خودروسازان آلمانی از جمله ب‌ام‌و بودند، اما در حال حاضر ب‌ام‌و و آئودی در بازار رسمی ایران جایی ندارند. همین موضوع باعث شده است در جریان سفر هیات‌اقتصادی ایران به ایالت باواریای آلمان دیداری بین مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران و اشمید، شهردار مونیخ برگزار شود. در همین دیدار رئیس اتاق بازرگانی تهران از احتمال همکاری‌های جدیدی بین ایران و آلمان در صنعت خودرو خبر داد. خوانساری در این دیدار عنوان کرد: «در چند ماه گذشته چهار هیات بزرگ اقتصادی از آلمان به ایران آمد و مذاکرات خوبی در تهران برای ارتقای سطح روابط صورت گرفت و باتوجه به شناخت خوبی که بنگاه‌های ایران از آلمان دارند می‌توانیم حجم تجارت بین دو کشور را در کوتاه‌مدت افزایش دهیم.»
رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: «به‌تازگی قراردادهای بزرگی در حوزه نفت و گاز با ایتالیا بسته شد و بیمه ساچه هم پیشتیبان این قرارداد بود. آنچه در برنامه کشور پیش‌بینی شده سالانه 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی است که امیدوار هستیم با قرارداد‌هایی که بسته شده و همچنین قراردادهایی که در راه است به این میزان برسیم.» خوانساری ادامه داد: «ایرانی‌ها، به ماشین‌های آلمانی علاقه‌مند هستند اما چرا نباید ب‌ام‌و و آئودی در ایران باشند؟ قرار است وزیر اقتصاد کشورمان به‌همراه یک هیات بانکی 11 اسفند سفری به آلمان داشته باشند و صحبت‌هایی هم در این خصوص صورت گیرد.»
این موضوع در حالی است که مدیرعامل شرکت ستاره ایران از آغاز دوره جدید همکاری گروه صنعتی ایران‌خودرو با شرکت مرسدس‌بنز و تولید سواری‌های این شرکت در ایران در آینده خبر داد. البته در این ماجرا فقط بنز است که راهی ایران می‌شود و دیگر خودروها مانند ب‌ام‌و و آئودی که مورد علاقه ایرانیان است هنوز خبری از حضورشان در ایران نیست. هرچند کشور در دو سال گذشته، در سخت‌ترین روزهای تحریم به‌خصوص تحریم رسمی صنعت خودرو شاهد ورود هزاران دستگاه خودرو بنز سواری آن هم با مجوز خاص به ایران بود، اما  با لغو تحریم صنعت خودرو این شرکت خودروساز آلمانی از اولین خودروسازانی بود که بار دیگر نسبت به حضور دوباره در ایران و ادامه همکاری با شرکای خود ابراز تمایل کرده بود. 

ابرخودروهای آلمانی در راه ایران
خودروسازان آلمانی، شانس بیشتری برای حضور در ایران دارند، هرچند ساختار صنعت خودروی ایران به شرکت‌های فرانسوی نزدیک‌تر است، اما تکنولوژی بالای آلمانی‌ها در زمینه خودرو، جذابیت لازم را برای همکاری دارد. با این حال مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، چندی پیش با اشاره به جزئیات بیشتر مذاکره با آلمانی‌ها و امکان همکاری و مشارکت با خودروسازان این کشور گفت: «آلمان یکی از کشورهایی است که قوی‌ترین اقتصاد اروپا را دارد و حجم صادراتش به دنیا بعد از امریکا و چین، جزو 10کشور اول محسوب می‌شود.» وی با اشاره به اینکه کشورهایی‌ که در دوره سخت تحریم تا حدی روابط خود را با ایران حفظ کرده‌اند در اولویت هستند، تصریح کرد: «آلمان در آن دوران به هیچ عنوان ارتباطش را با ایران قطع نکرد؛ اگرچه حجم روابط تجاری کاهش یافت و محدودیت‌هایی ایجاد شد.» رئیس اتاق بازرگانی تهران، به این نکته اشاره کرد که از دیرباز آلمانی‌ها حضور خوبی در صنایع ایران داشته‌اند. در اکثر رشته‌های صنعتی پیشرفته هستند و به‌نظر می‌رسد همین مساله تمایل به سرمایه‌گذاری با آلمان‌ها را دوچندان می‌کند. وی در پاسخ به اینکه کشورهای مختلفی از جمله کره، ژاپن و فرانسه تلاش دارند در حوزه خودروسازی ایران وارد شوند و فکر می‌کنید مشارکت با آلمان‌ها در این حوزه چگونه خواهد بود، به فارس گفت: «آلمان در حوزه خودروسازی برندهای مطرحی چون فولکس‌واگن، مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و دارند که نسبت‌به بسیاری از برندهای دنیا کیفیت بهتری دارد. در عین حال در هیات تجاری که اکنون در ایران حضور دارند، مدیران شرکت «ب‌ام‌و» و «ام‌ای‌ان» که مسئولیت ساخت ماشین‌های سنگین را برعهده دارند، برای سرمایه‌گذاری در حوزه خودرو حضور یافته‌اند. خوانساری از دل‌نگرانی آلمانی‌ها نسبت به عدم ثبات نرخ ارز در بازار ایران نیز خبر داد و گفت: «آنها امیدوارند قیمت ارز در کشور به یک ثبات نسبی برسد و در عین حال تضمین‌های لازم برای سرمایه‌گذاری را نیاز دارند و منتظرند با برداشته شدن تحریم، فعالیت خود را در ایران آغاز کنند.»

آلمان‌ها چه چیزی برای خودروسازی به ارمغان می‌آورند؟
در بهمن‌ماه هیات متشکل از اعضای هیات‌مدیره شرکت خودروسازی فولکس‌واگن، مهمان وزیر راه و شهرسازی بودند که در این میان مقرر شد این شرکت با ایران همکاری‌هایی در زمینه خرید حدود 65 هزار دستگاه کامیون کانتینربر یا تولید این تعداد دستگاه کامیون به واسطه وجود دو خودروساز بزرگ در کشور و تعداد زیادی کارخانه تولید قطعات خودرو داشته باشد. دیدار آخوندی با آلمان‌ها به یک جلسه  خلاصه نمی‌شود. چراکه پیش از این نیز صدراعظم آلمان به  دیدار آخوندی رفته بود و به‌نظر می‌رسد ایران و به‌ویژه وزارت راه و شهرسازی منتظر مسافران دیگری از دیار ژرمن‌ها باشد. در این دیدار از همکاری ایران با آلمان‌ها استقبال شده بود و قرارداد امروز شرکت بنز و ایران‌خودرو و همچنین سفر هیاتی تجاری از اتاق بازرگانی به باواریای آلمان نشان می‌دهد مهمان بعدی جاده‌مخصوص آلمان‌ها هستند.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید احتمال همکاری‌های جدید ایران و آلمان در صنعت خودرو
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو