خودروها کجا به آخر خط می‌رسند؟

مراکز اسقاط یا اوراق

بازیافت خودروهای فرسوده در واقع حلقه مهمی از زنجیره تولید است که استفاده مجدد از قطعات قابل بهره‌‌برداری و یا بازسازی شده را نیز به نوعی شامل می‌شود. 

کد : 1678
تاریخ انتشار : يکشنبه 2 اسفند 1394
print
نظرات : 0
مراکز اسقاط یا اوراق

روزنامه دنیای خودرو-پگاه طوسی : در شیوه قانونی و سیستماتیک خروج خودروهای فرسوده از گردونه حمل‌و‌نقل، صاحبان خودرو ملزم به رعایت قوانین و طی مراحل قانونی هستند. ثبت‌نام در سامانه ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت، تشخیص و تایید سن فرسودگی و بازدید خودرو توسط مراکز شماره‌گذاری راهور ناجا از جمله مراحلی است که برای حذف کامل یک خودرو از خیابان‌های شهر در نظر گرفته شده است. اما مراحل قبل و بعد از حذف یک خودرو در مراکز اوراق و اسقاط متفاوت است. تفاوتی که از نظارت پلیس و ستاد حمل‌و‌نقل و سوخت کشور نشات می‌گیرد و زمینه بروز تخلفات را مهیا می‌کند. 

بازیافت در مراکز اسقاطی
بازیافت خودروهای فرسوده فرایندی است که در آن قطعات و بدنه خودروهایی که عمر مفیدشان به پایان رسیده است، برای مصارف بهینه مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرند. این فرایند صنعتی در واقع حلقه مهمی از زنجیره تولید است که استفاده مجدد از قطعات قابل بهره‌‌برداری و یا بازسازی شده را نیز به نوعی شامل می‌شود. امیر عامری، مدیر روابط‌عمومی انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروی کشور در گفت‌و‌گو با روزنامه «دنیای خودرو» در توضیح به نحوه اسقاط خودروها اظهار کرد: «خودروهای فرسوده‌ای برای حذف شدن وارد مراکز اسقاط می‌شوند، در ابتدا نام و مشخصات این خودروها در سیستم ستاد حمل‌و‌نقل و سوخت کشور ثبت می‌شود. در مرحله بعدی فرم بازدید خودروها توسط پلیس راهور ناجا در مراكز شماره‌گذاری چک می‌شود. در این مرحله، مدارك، اصالت، شکایت و خلافی خودرو بررسی و مشخص می‌شود. سپس افسران راهور اصالت فیزیكی خودروها اعم از اركان خودرو شامل شماره موتور، شاسی و پلاك و سپس اسقاط آن را تایید می‌كنند. پس از آن خودروها به قسمت بازیافت مراكز منتقل می‌شوند. در فرایندی قطعات دمونتاژ و اتاق خودرو پرس می‌شود. سپس سایر قطعات خودرو متناسب با امكانات مركز بازیافت و جداسازی و به مبادی مربوطه ارسال می‌شوند. در مراکز اسقاط خودروها پرس و تبدیل به بلوک آهن قراضه می‌شوند. در واقع عمده وزن یك خودرو آهن است كه به شركت‌های فولاد تحویل داده می‌شوند.»


تفاوتی که میان مراکز اسقاط و اوراق خودرو وجود دارد
تاكید بر این نكته ضروری است كه خودرویی می‌تواند در مراكز اسقاط و بازیافت از رده خارج شود كه سن فرسودگی و شرایط مشخصی به لحاظ ظاهری و مدارك داشته باشد. عامری با تاکید بر این که در مراكز كددار اسقاط و بازیافت، فرایند در سیستم سراسری ثبت و ستاد حمل‌و‌نقل و سوخت است و پلیس راهور ناجا مستقیما بر آن نظارت می‌كنند، گفت: «مراكز اسقاط و بازیافت موظف هستند خودرو را بازیافت و از برگشت خودرو به چرخه مصرف جلوگیری كنند. خودرویی كه در مركز اسقاط از رده خارج می‌شود هم مداركش ابطال و هم خودرو كاملا از رده مصرف خارج می‌شود البته در اوراقی‌ها، قطعات خودروها فروخته می‌شود. همچنین باید تاکید کرد خودروهایی كه مستقیما توسط اوراق‌چی‌ها اوراق می‌شوند احراز اصالت نمی‌شوند، مداركشان معدوم نشده و پلاك‌هایشان فك و تحویل پلیس راهور نمی‌شود. در این شرایط معلوم نیست چه بر سر مدارک و پلاک خودروها می‌آید. بنابراین احتمال سوءاستفاده توسط اشخاص مختلف از این مدارک و پلاک‌ها وجود دارد.»
به گفته عامری در حال حاضر حدود ١٣٠ مركز اسقاط و بازیافت در كشور وجود دارد که به شهروندان توصیه می‌شود خودروهایشان را در این مراکز اسقاط کنند تا از بروز تخلف‌های احتمالی جلوگیری شود. همچنین پس از اسقاط، گواهی اسقاط صادر می‌شود و به صاحبان خودرو تعلق می‌گیرد. این گواهی، قیمت ثابتی ندارد. این گواهی‌ها در سال گذشته چهار میلیون تومان و در سال جاری پنج میلیون و 200 هزار تومان ارزش دارند و برای واردات خودرو استفاده می‌شوند. 

کوچ اوراق‌کننده‌های اتومبیل تا 3ماهه اول سال 95 از مرکز پایتخت
11 گاراژ در میدان شوش مستقر هستند که خودروهای فرسوده را اوراق می‌کنند. اگر گذرتان به این مناطق افتاده باشد، حتما متوجه آلودگی‌های صوتی و زیست‌محیطی و همچنین چهره زشت آن شده‌اید. به علاوه هیچ دلیلی برای استقرار این مراکز در داخل شهر وجود ندارد. به گزارش روزنامه «دنیای خودرو»،  مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران درباره اوراق‌کننده‌های اتومبیل که از نظر مکانی در مرز مشترک مناطق 12، 15 و 16 هستند، گفت: «تا پایان 3 ماهه اول سال 95 این صنف منتقل و به‌طور کلی از منطقه 12 خارج می‌شود. این اوراق‌کننده‌ها طبق برنامه‌ریزی‌ها به مجتمع ثامن‌الحجج(ع) در منطقه خاوران انتقال می‌یابند.» رضا قدیمی با اشاره به اینکه این مجمتع تاکنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: «قرار بود اوراق‌کننده‌های اتومبیل در 3 مرحله انتقال یابند. تا آذرماه  گذشته 300 واحد اول معرفی شده که در حال انتقال هستند. براساس برنامه‌ریزی‌ها تا پایان 3 ماهه اول سال 95 به‌طور کلی این صنف از منطقه 12 خارج می‌شود. به‌گونه‌ای که هر 300 سوله‌ای که آماده شود، گروهی از این واحدها به مجتمع ثامن‌الححج(ع) انتقال داده می‌شوند.»





 

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید مراکز اسقاط یا اوراق
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو