درباره دیتر زتشه، مدیرعامل موفق مرسدس بنز

داستان مردی که زیاد می دانست

زتشه در سال 2006 توسط مجله تایم به پاس طرز فکر و تلاش خود در راستای کسب موفقیت به‌عنوان یکی از صد چهره تاثیرگذار سال معرفی شد. 

کد : 1682
تاریخ انتشار : يکشنبه 2 اسفند 1394
print
نظرات : 0
داستان مردی که زیاد می دانست

روزنامه دنیای خودرو-علی منصوری : دیتر زتشه پنجم ماه مه 1953 در استانبول ترکیه به دنیا آمد. پدر او که یک پیمانکار آلمانی بود بعد از تولد پسرش تصمیم گرفت به کشور خود بازگردد. زتشه تحصیل خود را در مدرسه اوبرورسل فرانکفورت به پایان برد و بعد از آن در سال 1976 مدرک مهندسی را در رشته برق از دانشگاه کارلسروهه گرفت. میل به دانستن در او خاموش نشد و در سال 1982 دیتر 29 ساله دکترای خود را در رشته مهندسی از دانشگاه پادربورن اخذ کرد. زتشه به‌جز دانش فنی به زبان‌های زیادی نیز مسلط است. براساس گزارش‌ها او به‌خوبی به زبان‌های فرانسوی، انگلیسی، لاتین، اسپانیایی و پرتغالی صحبت می‌کند. در سال 1976 به گروه خودروسازی دایلمر-بنز پیوست. در ابتدا او برای کار در بخش تحقیقات استخدام شد که پشتکار زیاد و همچنین علاقه‌اش به خودرو خیلی زود او را به سمت معاون مدیر توسعه این شرکت رساند و تا سال 1981 در این سمت باقی ماند. دانش فنی و رویکردش نسبت به کار باعث پیشرفت مداوم وی در بخش تولید بود. خیلی زود دیتر به برزیل فرستاده شد تا هدایت بخش مهندسی تولید مرسدس را در آن کشور برعهده بگیرد. برای همه مدیران موفق در عرضه تجارت هر چالش فراز و فرودهایی را به همراه دارد، هرچند زتشه همواره به استقبال از موانع و چالش‌ها رفته و سربلند بیرون آمده است. زتشه در سال 2000 او به سمت رئیس هیات مدیره و مدیرعامل کمپانی کرایسلر درآمد. انگیزه اصلی او ایجاد رویکردی مشارکتی برای هموار شدن مسیر همکاری‌های کرایسلر و مرسدس بنز بود. هرچند این اقدام بیشتر پیامدی ناخوشایند را برای زتشه به دنبال داشت که البته با تکیه بر دانش و دستاوردهای پیشین خود توانست از این آزمایش نیز سربلند بیرون بیاید. 
دیتر زتشه به‌خاطر دستاوردهای متعدد خود در بازگرداندن و احیای محورهای اساسی مرسدس بنز یعنی رضایت‌مندی مشتری و کیفیت محصول که مدتی فراموش شده بودند، از شهرت جهانی برخوردار شده است. زتشه در سال 2006 توسط مجله تایم به پاس طرز فکر و تلاش خود در راستای کسب موفقیت به‌عنوان یکی از صد چهره تاثیرگذار سال معرفی شد. در سال 2007 نقشی اساسی در جداسازی دایلمر و کرایسلر ایفا کرد. این جدایی به ظهور گروه خودروسازی جدید دایلمر انجامید. او با ایده‌ها و دیدگاه‌های نوآورانه و بدیع خود تجربه رانندگی خودروهای مرسدس را دگرگون کرد. به‌عنوان نمونه می‌توان به «سیستم تفکر رو به جلو» در خودرو اشاره کرد که به کمک تعامل مجازی، برقراری ارتباط را برای راننده با خودرو می‌سازد. زتشه مدتی بسیارطولانی را در خدمت گروه خودروسازی دایلمر بوده و تقریبا اکثر دوره کاری او در این کمپانی سپری شده است. او در حال حاضر علاوه ریاست هیات مدیره دایلمر ریاست مرسدس بنز را هم بر عهده دارد. زتشه از سال 1998 عضو هیات مدیره دایلمر بوده است. آخرین ایده او تولید خودروهای هیدروژنی و راه‌حل‌های فناورانه‌تر بیشتر برای بهبود کیفی رانندگی است. در طول دوره کاری خود زتشه با بحران‌‌هایی مانند ضررهای مالی، مناقشات درون‌سازمانی، شکست کمپانی در برآورده ساختن خواسته‌های مشتریان و عدم توفیق همکاری‌ها و مشارکت‌ها روبه‌رو بوده و بارها مجبور شده است با اتفاقات غیرمنتظره‌ای دست‌و‌پنجه نرم کند. اما دیتر زتشه همیشه به‌خاطر قابلیت‌اش در پیش‌بینی و برنامه‌ریزی و همچنین آمادگی برای وقوع هر گونه اتفاقی از پس هر بحران سربلند و قدرتمندتر از قبل بیرون آمده است. وی در سال 2008 از سوی رسانه‌های آلمان به عنوان «کارآفرین برتر سال» انتخاب شد. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید داستان مردی که زیاد می دانست
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو