انتظارات خودروسازان از مجلس پیش‌رو

اراده‌ای جدی برای اجرایی کردن قانون‌های سابق

ما به‌عنوان خودروساز و قطعه‌ساز داخلی قانون جدیدی نمی‌خواهیم بلکه می‌خواهیم قوانین مزاحم قدیمی را از سر راه بردارند. 

کد : 1689
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 اسفند 1394
print
نظرات : 0
اراده‌ای جدی برای اجرایی کردن قانون‌های سابق

روزنامه دنیای خودرو-سارا غضنفری : در آستانه انتخابات مجلس دهم قرار داریم. مجلسی که نمایندگانش قرار است سرنوشت قانون‌ها را در حوزه‌های مختلف مشخص کنند. یکی از کمیسیون‌های مجلس، کمیسیون صنایع است که علی‌الخصوص امسال در روزهایی که بازار خودرو در رکود به سر می‌برد درباره قانون‌های زیادی سخن گفت و بسیاری را نتوانست عملی کند. یکی از موضوعاتی که در مجلس نهم عقیم ماند، بحث تحقیق و تفحص از خودروسازان بود. تحقیق و تفحصی که نتیجه آن یا مشخص نشد یا درنهایت محرمانه ماند. دهقانی که خود عضو هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان است، در توضیح نتیجه این دو تحقیق و تفحص گفته بود: «در تحقیق و تفحص از خودروسازان یافته‌هایی به‌دست آمد و به مشکلات در صنعت خودرو اشاره و آسیب‌ها و مشکلات شناسایی شد اما دستگاه‌های اجرایی به جای حل این مشکلات و رفع آسیب‌های وارده به مردم به افزایش قیمت خودرو روی آورند که این اقدام آنها نیز در دست بررسی است.» اگرچه بعد از این گفته‌ها در تیرماه 1393 نتیجه این تحقیق و تفحص مشخص شد اما خبری از اجرایی شدن نکات این بررسی در دست نیست. از ابتدای مجلس نهم تا دوم تیر 94، 163 گزارش تحقیق و تفحص به هیات‌رئیسه مجلس ارائه شد که از مهم‌ترین این تحقیق و تفحص‌ها می‌توان به تحقیق و تفحص از عملکرد صنایع خودروسازی کشور، از عملکرد سازمان تامین اجتماعی و عملکرد صندوق بازنشستگی فولاد کشور اشاره کرد.

قانون جدید نمی‌خواهیم  
یک هفته به انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است و در این میان خودروسازان به عنوان بخشی که در دوره تحریم‌ها متضرر ضررهای زیادی شدند نیز درخواست‌هایی از کمیسیون متبوع خود دارند. در آستانه انتخابات، کدام قانون‌ها برای قطعه‌سازان و خودروسازان در راهروهای مجلس باقی مانده است که در مجلس جدید و کمیسیون صنایع، معادن مجلس حل شود؟ در همین زمینه محمدرضا نجفی‌منش؛ عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران در گفت‌وگو با روزنامه  «دنیای خودرو» در پاسخ به این سوال می‌گوید: «ما به‌عنوان خودروساز و قطعه‌ساز داخلی قانون جدیدی نمی‌خواهیم بلکه می‌خواهیم قوانین مزاحم قدیمی را از سر راه بردارند. یعنی رفع موانع تولید را می‌خواهیم که راه هموار شود تا تولیدکننده داخل کشور بتواند کار انجام بدهد. البته نمایندگان مجلس به بخشی از قوانین عمل کردند. ما دو قانون داشتیم یک رفع موانع تولید بود و دیگری قانون بهبود مستمر محیط کسب‌و‌کار؛ که این دو قانون به‌خوبی جلو رفت اما بخش‌هایی از آن را دولت قبل متوقف کرد و عملیاتی نکرد توسط نمایندگان مجلس، این موضوع عملیاتی شد و ادامه این کار که انجام گیرد قدم خوبی در خودروسازی است اما به‌قدری قوانین دست‌و‌پاگیر وجود دارد که می‌خواهیم این قوانین مزاحم از سر راه برداشته شود. قانون بهبود فضای کسب‌و‌کار در داخل کشور در رتبه 118 است و حداقل باید به رتبه زیر 50 برسیم. البته رسیدن به این رتبه سخت نیست و فقط اراده ملی لازم است.»

ارمغان پساتحریم برای قطعه‌سازان 
در حال حاضر قراردادهای زیادی در زمینه خودروسازی با کشورهای خارجی بسته شده؛ پساتحریم برای قطعه‌سازان داخلی چه ارمغانی داشته است؟ نجفی‌منش؛ در پاسخ به این سوال می‌گوید: «وقتی رنو، پژو و شرکت‌های دیگری می‌آیند، قطعه‌سازان‌شان را هم با خودشان می‌آورند و قطعه‌سازان ما هم از آنها منتفع می‌شوند. از دیگر سو، هفته گذشته در مونیخ آلمان قرارداد همکاری با انجمن صنایع باواریا بستیم و قرار شد در زمینه سرمایه‌گذاری‌های مشترک، شرکت‌هایی که نیاز فنی دارند با همدیگر همکاری کنیم. همچنین در برلین نیز به نوعی دیگر چنین برنامه‌ای داریم. در حال حاضر فضایی به وجود آمده است که می‌توانیم از شرکت‌های بین‌المللی استفاده بهینه کنیم و کار مشترک ارائه کنیم برای داخل کشور و صادرات نیز کار ارزنده انجام بدهیم. »
در آستانه انتخابات مجلس دو قانون را خودروسازان از نمایندگان مجلس انتظار پیگیری دارند؛ قانون رفع موانع تولید و دیگری قانون بهبود فضای کسب‌و‌کار. باید به انتظار نشست تا دید سهم خودروسازان از مجلس دهم چه میزان است؟

برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید اراده‌ای جدی برای اجرایی کردن قانون‌های سابق
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو