نمایشگاه دیترویت و جذب مخاطب

 نمایشگاه‌های خودرویی جهان علاوه‌بر نمایش محصولات خودرویی کمپانی‌های خودروسازی و تبعات اقتصادی برای این کمپانی‌ها، بخش مهم دیگر و قابل توجهی نیز دارد که همان...

کد : 1693
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 اسفند 1394
print
نظرات : 0
نمایشگاه دیترویت و جذب مخاطب

روزنامه دنیای خودرو-احسان بهرام غفاری : نمایشگاه‌های خودرویی جهان علاوه‌بر نمایش محصولات خودرویی کمپانی‌های خودروسازی و تبعات اقتصادی برای این کمپانی‌ها، بخش مهم دیگر و قابل توجهی نیز دارد که همان دستاوردهای نوین و مدرن در حوزه صنعت خودروست که نمایشگاه‌های خودرویی را از یک ویترین پر زرق و برق خارج و به تصویر آینده صنعت خودروسازی بدل می‌کند تا بتوان نقشه‌ای از آینده خودروها و مسائل پیرامون آن را دید. نمایشگاه دیترویت هم از این مساله فارغ نبوده و دستاوردهای مهمی را در پی داشت که به برخی از آن‌ها در این صفحه اشاره‌ خواهیم کرد و در روزهای آتی به شرح کامل‌تر هر کدام می‌پردازیم.

نمایشگاه دیترویت و جذب مخاطب

امکانات حاضر در نمایشگاه امسال دیترویت باعث شد بخش اعظمی از عموم مردم که حتی به خودرو هم علاقه نداشتند، به این نمایشگاه بیایند و در جریان کم و کیف صنعت خودروسازی قرار بگیرند. برنامه‌های متنوع و جذابی که متولیان نمایشگاه تدارک دیده بودند یکی از دلایل این امر بود. به محض ورود به نمایشگاه می‌توانستید از وای-فای رایگان و بسیار پرسرعت نمایشگاه بهره‌مند شوید و با دانلود اپلیکیشن نمایشگاه، از برنامه‌های جنبی، زمان و محل برگزاری آنها، نام غرفه‌ها، محصولات جدید و اطلاعات آن و هم‌چنین تمام چیزهایی را که به شرکت‌کنندگان حاضر و محصولات‌شان مربوط می‌شد روی تلفن همراه، تبلت و یا لپ‌تاپ خود داشته باشید. اگرچه بازدید بدنی و کیف‌های همراه بازدیدکنندگان در بدو ورود، اعتراض برخی را در پی داشت، اما این موضوع باعث نمی‌شد که مخاطبان دلزده و ناراحت از نمایشگاه خارج شوند یا حتی قید ورود به آن را بزنند، زیرا می‌دانستند در پس این بازرسی‌های جدی، ویترینی از دنیای مدرن در مقابل‌شان قرار دارد. مساله دوم، مساحت برگزاری نمایشگاه بود که متولیان با برنامه‌ریزی دقیق توانسنه بودند کاری کنند که هیچ مخاطبی خسته نشود! در بدو ورود (در صورت تمایل) می‌توانستید برنامه‌ای را که از پیش برای شما تعیین شده بود به شکل بروشور یا به‌صورت اپلیکیشن دانلود کنید تا نقشه نمایشگاه و شیوه حرکت شما در نمایشگاه را تعیین کنند که در عین لذت بردن و موفق شدن به دیدار کل نمایشگاه، ابدا هیچ خستگی‌ در بدن خود احساس نکنید. کیفیت پذیرایی، برخورد غرفه‌داران و شیوه نمایش محصولات در غرفه‌ها نیز از دیگر مسائل بسیار مهم این نمایشگاه بود که به جذب میلیونی مخاطبان کمک شایانی می‌کرد.

ولوو CX90، آقای ایمنی جهان

در تمام محصولات ارائه شده و به نمایش گذاشته شده، تاکید کمپانی‌ها روی ایمنی محصولات‌شان بود و از این حیث می‌توان نمایشگاه دیترویت را کمی متفاوت‌تر از سایر نمایشگاه‌های دیگر دانست. اهمیت ایمنی خودرو و سرنشینان آن مساله‌ای بود که اکثر کمپانی‌ها به آن اذعان داشتند و بخش ویژه‌ای از اطلاعات ارائه‌شده‌شان را به این بخش اختصاص داده بودند. بحث ایمنی نه تنها برای بدنه خودرو و سرنشینان آن مورد توجه قرار گرفته بود، بلکه ایمنی خارج از خودرو نیز مانند سلامت عابرین پیاده و خودروهای دیگر نیز بسیار مورد توجه کمپانی‌ها بود. 
چهار تکنولوژی در حوزه ایمنی و امنیت در این نمایشگاه به نمایش و عرضه درآمده است که بسیار سودمند و از اهمیت این گزینه خبر می‌داد. تکنولوژی پیشرفته هشدار به نام کمک خط نگه‌دار یکی از این تکنولوژی‌های عرضه شده است که در جگوار XE 2017 و فورد فیوژن می‌توان آن را مشاهده کرد. این سیستم از هرگونه لغزش راننده، جلوگیری و به راننده کمک می‌کند تا رانندگی ایمنی داشته باشد. سیستم ایمنی دیگری که از آن به نام «کمک نقطه کور فعال» یاد می‌شود سیستمی است که به مثابه چشم‌های دیگر راننده عمل کند و تمام زوایای پنهان از دید راننده را به نمایش می‌گذارد که کاربرد عملی آن را می‌توان در کلیه محصولات اخیر کمپانی مرسدس بنز مشاهده کرد. اما نکته جالب این است که باز هم کمپانی ولوو در این امر پیشروتر از رقبا بوده و توانسته با به‌کار گیری تمامی نوآوری‌های و تکنولوژی‌های مدرن، چند گامی از رقبایش جلوتر باشد و در این نمایشگاه هم مدل CX90 به‌عنوان پدید ایمنی معرفی شود.

تویوتا و هوندا، پیشرو در ارتباطات مدرن

یکی از جذابیت‌های امروزی خودروها را نه در طراحی و عملکرد آنها، بلکه باید در آپشن‌های داخلی آنها دانست که به سرنشینان ارائه می‌دهند. در نمایشگاه دیترویت امسال هم با خودروهایی مواجه بودیم که در این زمینه بسیار پیشرو بودند و امکانات جالبی را به سرنشینان محصولات‌شان ارائه می‌دادند. از نمونه قابل توجه این آپشن‌های درون خودروها، سیستم‌های متنوع ارتباطی است که علاوه بر جذابیت‌ها و جنبه سرگرمی آنها برای سرنشینان یک خودور، می‌توانست بسیار کارآمد و کاربردی باشد. کلیه امکانات یک تلفن همراه، امکانات یک لپ‌تاپ هوشمند، دسترسی به آخرین اطلاعات راه‌ها، آب‌و‌هوا، مسیرها، ترافیک و حتی اخبار مختلف و سایت‌های مرجع تنها بخشی از این امکانات جدید است که در خودروها تعبیه شده است و علاوه بر آن می‌توان دسترسی به موسیقی و فیلم و شبکه‌های تلویزیونی و خبری را هم به آن اضافه کرد که همگی جذابیت‌های داخلی یک خودرو را بیش از پیش می‌کند. در نمایشگاه دیترویت امسال، کمپانی‌های ژاپنی با نمایش جلوه دیگری از آینده و صنایع الکتریکی به‌کار گیری شده در محصولات خود، جلوه دیگری از امکاناتی را که یک خودروی مدرن می‌تواند داشته باشد به مخاطبان‌شان عرضه کنند.

شورولت و ب‌ام‌و، سبزترین کمپانی‌ها

بخش بسیار مهمی از نمایشگاه دیترویت به محصولاتی از کمپانی‌ها اختصاص داشت که به «سبزها» معروف بودند و دلیل این نامگذاری هم استفاده از نیروی برق و سوخت‌های جایگزین برای به حرکت درآمدن بود. دو کمپانی بزرگ شورولت و ب‌ام‌و با دو خودروی شورولت ولت و ب‌ام‌و آی‌تری جلوه دیگری از سوخت‌های جایگزین را به نمایش گذاشته بودند که آینده خودروهای سواری را به رخ می‌کشیدند. علاوه بر این، استفاده از مواد بازیافتی در طراحی داخلی اتومبیل‌ها به‌جای مصرف‌گرایی و استفاده از مواد آلوده‌کننده محیط‌زیست، بخش دیگری از توانایی‌های کمپانی‌ها برای توسعه فن‌آوری‌های محیط‌زیستی و تحقیقات گسترده کمپانی‌های بزرگ برای داشتن جهانی سالم‌تر را به نمایش می‌گذاشت. 
کم شدن مصرف سوخت‌های فسیلی، استفاده از سوخت‌های بدون آلایندگی و موتورهای کم‌مصرف، تمرکز بر تولید کمتر آلاینده‌ها توسط موتورهای خودروها و موارد دیگر همه از جمله مسائلی بود که در نمایشگاه دیترویت می‌شد آن را از نزدیک دید و اینکه چقدر مسائل محیط‌زیستی برای آینده تولیدات این کمپانی‌ها مورد توجه است.

جدی نبودن خودران‌ها  

بخش دیگری از نمایشگاه دیترویت به محصولات خودران اختصاص داشت که این روزها از بازار رسانه‌ای خوبی برخوردار بوده و این خودروها توجه عموم را به خود جلب کرده است. خودروهای خودران که از نام آنها مشخص است دیگر خبری از رانندگی در آنها نیست! اگرچه هنوز به تولید انبوه نرسیده و به شکل رسمی وارد خیابان‌ها نشده‌اند و کماکان کمپانی‌ها مشغول فعالیت برای بهینه‌سازی آنها هستند تا مشکلات این نوع خودروها را حل کنند، اما در نمایشگاه دیترویت از استقبال خوبی برخوردار هستند و چند کمپانی خاص سازنده این نوع خودروها توانستند جلوه دیگری از این خودران‌ها را به نمایش بگذارند. 
اگرچه زود است که بگوییم این خودروها می‌توانند در آینده جایگزین خودروهای امروزی شوند، اما عملکرد این خودروها به نسبت مدت زمان نه‌چندان قبل بهتر شده و مسائل بسیاری که باعث می‌شد این خودران‌ها جدی محسوب نشوند، در حال بهبودی است و بعید نیست که تا آینده‌ای نه‌چندان دور بتوانیم تعدادی از این خودروها را در خیابان‌ها مشاهده کنیم. تمرکز بیشتر کمپانی‌های خودران‌ساز از جدی بودن این مساله برای آنها خبر می‌دهد و اگرچه تا مدت زمان قبل، نگاه عمومی به این خودران‌ها بیشتر به‌عنوان فانتزی‌های خودروسازی بود، اما در نمایشگاه دیترویت کمپانی‌ها نشان دادند که نه‌تنها برای فانتزی، بلکه هدف و قصدشان تولید انبوه و جایگزینی این خودروها به جای خودروهای امروزی است. البته نباید فراموش کرد که خودران‌ها هیچ ربطی به گزینه‌ای که امروز در بسیاری از خودروهای جدید از آن استفاده می‌شود و به‌عنوان «راننده خودکار» آن را می‌شناسیم ندارد و کاملا متفاوت است. راننده خودکار تنها یک سیستم کمکی است که بر روی برخی محصولات جدید به‌عنوان آپشن قرار دارد و تنها کمک‌حال راننده است تا در مواقع اضطرار و یا خستگی راننده به کمک او آید، اما در خودروهای خودران، راننده حذف شده و خودرو خودش به تنهایی رانندگی را برعهده می‌گیرد که این خودران‌ها تا امروز مشکلات حاشیه‌ای زیادی دارند و دلیل تولید نشدن انبوه آنها هم همین مساله است که تا رفع کامل مسائل امنیتی، رانندگی و ... فعلا به‌جز نمایش‌های کوچک رسانه‌ای یا تبلیعاتی، اثری از آنها در خیابان‌ها نیست. 


برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید نمایشگاه دیترویت و جذب مخاطب
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو