اولین دوره مسابقات آفرود کلاس‌آزاد برگزار شد!

جان سخت ها در گل و خاک

در روزهای 29 و 30 بهمن‌ماه برای اولین‌بار مسابقات آفرود کلاس‌آزاد در پیست خاکی مجموعه سرزمین ایرانیان با اهدایای جوایزی برگزار شد. 

کد : 1694
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 اسفند 1394
print
نظرات : 0
جان سخت ها در گل و خاک

روزنامه دنیای خودرو-آرمین محسنی : از آنجایی‌که چندسالی است که رشته مهیج آفرود میان جوانان بسیار محبوب و پرطرفدار شده، فدراسیون اتومبیلرانی به‌همراه هیات‌های استانی اقدام به برگزاری مسابقات گوناگون در این زمینه کرده است. تاکنون مسابقات زیادی در شهرهای مختلف کشور برگزار شده است که از جدیدترین آن‌ها می‌توان به مسابقه دودیفرانسیل‌ (آفرود) قهرمانی کشور در شهر مقدس مشهد اشاره کرد که این مسابقه در هفت کلاس شامل خودروهای چهارسیلندر کاربراتور، چهارسیلندر انژکتوری، شش‌سیلندر کاربراتور، شش سیلندر انژکتوری، هشت‌سیلندر، کلاس آزاد و کلاس بانوان برگزار شد. طی فراخوانی که از چند هفته گذشته منتشر شد، برای روزهای 29 و 30 بهمن‌ماه برای اولین‌بار مسابقات آفرود کلاس‌آزاد در پیست خاکی مجموعه سرزمین ایرانیان با اهدایای جوایزی برگزار شد. شرکت‌کنندگان این مسابقه از پنجشنبه 29 بهمن با حضور در محل مسابقه ثبت‌نام کردند و با اقامت به‌صورت کمپینگ در محل‌های مشخص‌ شده، شب را به صبح رساندند تا صبح روز جمعه با یکدیگر به رقابت بپردازند. همچنین بسیاری از علاقه‌مندان به این رشته ورزشی پرهیجان از شب قبل مسابقه به‌همراه خانواده خود در محل حضور داشتند و با برپایی چادر و امکانات اقامتی، خود را برای دیدن یک مسابقه پرهیجان آماده کردند. علاوه‌بر این در محل برگزاری مسابقه شرکت‌های حمایت‌کننده از مسابقه و برخی دیگر از تامین‌کنندگان قطعات و تجهیزات آفرودی نمایندگانی را داشتند و با ارائه خدمات به شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان به فعالیت خود می‌پرداختند. 
مجموعه «سرزمین ایرانیان» واقع در کیلومتر 38 اتوبان تهران-ساوه، میزبان این دوره مسابقات آفرود کلاس‌آزاد بود. پیست‌های آفرود باشگاه تپه‌نوردان سرزمین ایرانیان توسط تیم فنی و اجرایی نشریه آفرود اداره می‌شود که در جریان همکاری مجله آفرود و باشگاه تپه‌نوردان، طراحی و اجرای پیستی متفاوت با شرایط و حالاتی منحصر به‌فرد همگام با روش پایه‌ای و بین‌المللی تیم‌های آفرود در سراسر جهان صورت گرفته است. در طراحی این پیست سعی شده است تمام شرایط و حالات مسیرهای دشوار آفرود در طبیعت شبیه‌سازی و گنجانده شود که این موضوع حین برگزاری مسابقه، شرکت‌کنندگان را به چالش کشانده و بر جذابیت آن افزوده است. این مجموعه در فضایی حدود 22 هکتار پیست خاکی را تعبیه کرده که در آن رشته‌هایی چون آفرود، ATV، موتورکراس، رالی‌کراس و باگی قابل اجرا بوده است. در طراحی این پیست از پیست بین‌المللی کراندون در ایالات‌متحده الگوبرداری شده است تا در محیطی نزدیک به شهر تهران شرایطی فراهم شود. 
طول مسیر پیست آفرود که برای مسابقه در نظر گرفته شده، 1700 متر بوده و با وجود موانع طبیعی و غیرطبیعی مسیری دشوار را برای شرکت‌کنندگان ایجاد کرده است. این مسابقه با حضور تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان صبح روز جمعه با تاخیری دوساعته آغاز شد که از همان ابتدا با اتفاقات هیجان‌انگیزی همراه بود. مانند روال گذشته قرار بود مسابقه ساعت 9 صبح شروع شود اما به‌دلیل نقص فنی پس از حدود دو ساعت تاخیر، اولین شرکت‌کننده در جایگاه استارت حاضر شد. از آنجایی‌که پیست مسابقه برای کلاس آزاد تعبیه شده بود، دشواری‌های خاص خود را داشت و برخی شرکت‌کنندگان را با مشکل رو‌به‌رو کرد. کلاس آزاد شامل خودروهای چهار‌سیلندر، شش‌سیلندر و هشت‌سیلندر می‌شود که در کنار یکدیگر به رقابت می‌پردازند. وجه اشتراکی را که همه خودروها برای شرکت در مسابقه با هم دارند، می‌توان سیستم ایمنی دانست که باید همگی استاندارد‌های لازم را رعایت کرده تا مجوز حضور در مسابقه را دریافت کنند. در اتومبیل‌های دارای سقف، مجهز بودن به رول‌بار الزامی نیست و درصورت تایید مسئول فنی مجاز به شرکت در مسابقه هستند، اما اتومبیل‌های بدون سقف ملزم به استفاده از رول‌باری استاندارد و مورد تایید تیم فنی هستند و از اتومبیل‌های فاقد رول‌بار برای شرکت در مسابقه جلوگیری به عمل خواهد آمد. در این مسابقه برای اعلام نتایج به‌دور از حاشیه و همچنین دقیق، از سیستم پیشرفته و هوشمند استارت و استاپ استفاده شد که زمان ثبت‌شده از شرکت‌کنندگان را بسیار دقیق اعلام می‌کرد. همچنین در آخر برای نتایج نهایی، زمان ثبت‌شده را با احتساب خطاهای احتمالی که طول مسیر توسط کنترلر‌ها در ایستگاه‌های بین مسیر ثبت و ضبط شده، اعلام کردند. عبور از موانعی که برای مسیریابی در طول پیست قرار داده شده و همچنین تخریب پیست از خطاهایی بود که در طول مسابقه از شرکت‌کنندگان ثبت شد. این‌ خطاها در پایان به زمان ثبت‌شده آن‌ها افزوده می‌شود و رتبه شرکت‌کننده را تنزل می‌دهد. 
مسیر در نظرگرفته شده در ابتدا با گذشتن از چند الوار چوبی و تخته سنگ‌های بزرگ شروع و در ادامه با جامپ زدن از روی تپه‌های شنی و پشت سر گذاشتن پیچ‌و‌خم‌های دشوار و شیبی نسبتا تند و طولانی به حوضچه گل می‌رسید که بیشتر شرکت‌کنندگان را به دردسر می‌انداخت که خودرویشان دچار نقص فنی می‌شد و دیگر قادر به ادامه مسابقه نبودند و به کمک جرثقیلی که در محل حاضر بود از گل، خارج و به خارج از پیست هدایت شدند. اما پس از گذشتن از این چالش، فراز و نشیب‌های زیادی پیش‌روی رانندگان قرار داشت که بسیاری را دچار دردسر می‌کرد و البته کار به اینجا ختم نمی‌شد زیرا یک حوضچه گل دیگر نیز در انتهای پیست تعبیه شده بود که با توجه به محل قرارگیری‌اش به توانایی و مهارت بالایی برای عبور از آن نیاز داشت. 
به دلیل اینکه تعداد شرکت‌کنندگان در این مسابقه زیاد بود، انتظار می‌رفت حوادث و اتقافاتی نیز در طول مسابقه رخ دهد که خوشبختانه به‌جز یک مورد واژگونی خودروی رنجروور شرکت‌کننده تهران و چند مورد گیرکردن خودروها در موانع، مورد دیگری رخ نداد. همچنین یکی از نمایندگان تهران که با تویوتا هایلوکس در این مسابقه شرکت کرده بود، در طول مسیر دچار نقص فنی در بخش لاستیک شد و از ادامه کار بازماند. شرکت‌کنندگان از اکثر شهرهای کشور حضور به‌هم یافته و همین موضوع سبب افزایش حس رقابت میان تیم‌ها شده بود. یکی از تیم‌هایی که با قدرت در مسابقه دیروز ظاهر شد، تیم قزوین و کرمانشاه بود که نفرات برتر را به همراه شرکت‌کننده از تهران تشکیل دادند. نکته قابل توجه در این مسابقه حضور خودروهای قدرتمند با قابلیت بالا بود که مسابقه را جذاب می‌کرد. همچنین وجود خودروهای جدید و به‌روز مثل تویوتا هایلوکس و FJ نکته مثبتی بود که نشان می‌داد این رشته در ایران روز‌به‌روز در حال پیشرفت و گسترش است. نیسان پاترول، نیسان سافاری، رنجروور، جیپ چهار و شش‌سیلندر، تویوتا 2f و میتسوبیشی پاجرو از دیگر خودروهای حاضر در مسابقه بودند. در این میان شرکت‌کنندگانی از اراک، قزوین، گیلان، زنجان و لنگرود دچار مشکل شدند و در موانع و عبور از گل و آب گیر کردند و از ادامه دادن مسابقه انصراف دادند. همچنین شرکت‌کننده باشگاه سرزمین‌ ایرانیان نیز با وجود آشنایی با موانع در همان ابتدای مسیر خودرویش گیر کرد و مجبور به انصراف از ادامه مسابقه شد. در پایان و پس از ثبت نهایی زمان با احتساب خطاهای موجود، شش نفر اول و برگزیده مسابقه بدین صورت اعلام شد. جایگاه اول به قاسم وکیلی از قزوین و با ثبت رکورد عالی 3دقیقه و 47ثانیه اختصاص یافت، سپس همشهری وی یاشار سیدجوادی موفق شد در جایگاه دوم قرار گیرد و نفرات سوم، چهارم، پنجم و ششم به‌ترتیب زکریا بهرام میرزایی، مرتضی نوری‌الاصل، نجم‌الدین ویسی و بابک فقیه‌نصیری از کرمانشاه و تهران بودند. جوایزی که برای این دوره از مسابقات در نظرگرفته شده بود، بدین صورت است که به شش نفر برتر این مسابقات از 60 تا 10 میلیون ریال و به بهترین ماشین و بااخلاق‌ترین ورزشکار نیز 40 میلیون ریال جایزه نقدی اهدا شد. این جایزه به‌صورت بن خرید لاستیک بود که از سوی شرکت اسپانسری به شرکت‌کنندگان برتر، اهدا و با گرفتن عکسی یادگاری در پایان، پرونده این مسابقه بسته شد. 











برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید جان سخت ها در گل و خاک
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو