بررسی بازار خودرو در سال آینده در گفت‌وگو با علی شکوهی؛ کارشناس صنعت خودرو

تثبیت نرخ ارز؛ مشوق بازار در سال آینده

با نزدیک شدن به سال جدید باید دید آیا رکود در بازار خودرو باقی خواهد ماند یا این بازار با پایان تحریم‌ها دوران شکوفایی را به خود خواهد دید؟

کد : 1709
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 اسفند 1394
print
نظرات : 0
تثبیت نرخ ارز؛ مشوق بازار در سال آینده

روزنامه دنیای خودرو-سارا غضنفری : پایان سال 94 نزدیک است. سالی که برای خودرویی‌ها سرشار از اخبار مختلف بود. از یک‌سو، رکود غالب بر بازار خودرو بود و از دیگرسو، مردم که شاهد مذاکرات و پایان تحریم‌ها بودند، منتظر ماندند خودروی ارزان و باکیفیت را به سرعت سوار شوند و سطح توقع‌شان بسیار بالا رفت. اما در این میان واردکنندگان خودروهای خارجی نیز بی‌نصیب نماندند و بالا و پایین رفتن نرخ تعرفه‌ها، عدم تثبیت نرخ ارز بازار، به آنها هم آسیب رساند. با نزدیک شدن به سال جدید باید دید آیا رکود در بازار خودرو باقی خواهد ماند یا این بازار با پایان تحریم‌ها دوران شکوفایی را به خود خواهد دید؟ روزنامه «دنیای خودرو» در سلسله گفت‌وگوهایی با فعالان، کارشناسان و صاحب‌نظران خودرو؛ چرایی شکل‌گیری رکود در بازار خودرو و پیش‌بینی وضعیت این بازار را در سال آینده مورد بررسی قرار داده است. در دومین بخش از این سلسله گفت‌وگوها با علی شکوهی؛ کارشناس صنعت خودرو، گفت‌وگویی داشته‌ایم که به شرح ذیل می‌آید: 

به عنوان فعال صنعت بازار خودرو تحلیل‌تان را درباره شکل‌گیری رکود در سال گذشته و سال جاری بیان کنید و اینکه عوامل و مولفه‌های اصلی این ماجرا چه بود؟
رکود از امسال شروع نشد بلکه از اواخر پارسال آغاز شد. یعنی زمانی که زمزمه رکود به بازار آمد. از زمانی که مذاکره آغاز شد، همه منتظر بودند تا ببینند در خردادماه برجام عملی می‌شود یا خیر؟ به همین دلیل بازار، جامعه و مردم توقع داشتند که برجام اجرایی خواهد شد، مذاکره به نتیجه می‌رسد و توافق صورت می‌گیرد و همه چیز روی یک روند منطقی و درست پیش خواهد رفت،  سیر نزولی قیمت‌ها را خواهیم داشت و حضور برندهای قوی را در بازار شاهد خواهیم بود. به همین دلیل مردم خریدشان را نگه داشتند، به‌خصوص در اردیبهشت و خرداد این روند یک‌باره به شدت نزولی شد. از دیگر سو، اعلام شد روند برجام کند شده است و بحث مذاکرات تمدید می‌شود که مقداری بازار بر اثر این واقعه حرکتی کرد تا این که در شهریورماه اعلام شد توافق حاصل می‌شود. دوباره بازار به رکود رفت و به همین شکل بازار پشت سر هم  روند سینوسی را طی کرد تا هنگامی که توافق حاصل و برجام اجرایی ش، مردم دست نگه داشتند و پیش‌بینی کردند در سال آینده دلار به شدت ارزان می‌شود، قیمت‌ها افت می‌کند و همه برندها به ایران می‌آیند و شرایط بهتر می‌شود. قسمتی از این پیش‌بینی کاملا درست است. این‌که برندها به ایران می‌آیند و شرایط فروش تسهیل می‌شود. ولی قیمت محصولات به هیچ‌وجه کاهش نمی‌یابد چون قیمت دلار افت نمی‌کند، چون قیمت دلار در بودجه کشور به نسبت امسال  روند صعودی دارد. یعنی امسال نرخ دلار 2650 تومان در بودجه بود و برای سال آینده احتمالا 2950 تومان پیش‌بینی شده است. در واقع یک صعود 30 درصدی داریم که حدود بیش از 20 درصد افزایش نشان می‌دهد. سوال این است چگونه می‌خواهیم این موضوع را تحلیل کنیم؛ غیر از این‌که منجر به افزایش قیمت محصولات می‌شود. درست است با گشایش اعتبارات اسنادی و بازگشایی سوئیفت به نفع ایران مقداری از هزینه‌های مالی کاسته می‌شود البته این هزینه‌های مالی درنهایت بین 5 تا 10 درصد از هزینه‌های وارداتی خودرو است و آن هزینه  15 درصد تقریبی نرخ ارز را به هیچ وجه پوشش نخواهد داد. در نتیجه با کاهش قیمت‌ها روبه‌رو نخواهیم بود ولی شرکت‌هایی هستند که وارد کشور می‌شوند و رقبا را مجبور می‌کنند به این‌که قیمت را پایین نیاورند و شرایط فروش را تسهیل کنند. یعنی شرایط اقساطی را قوی‌تر کنند، شرایط نقدی را با مشوق‌های بهتری عرضه کنند هم چنین خدمات‌شان را گسترده‌تر و کیفیت قطعات و سرویس‌ها را بالاتر ببرند. آنها باید آموزش پرسنل را نیز جدی‌تر بگیرند، برخورد پرسنل با مشتریان بهتر شود. اینها همه از عوامل خوب پس از اجرای برجام خواهد بود. 

در واقع ما برای سال آینده کاهش قیمت نداریم اما افزایش خدمات را خواهیم داشت؟
من پیش‌بینی‌ام همین است و رقابت در این زمینه بسیار بالا خواهد رفت. البته ممکن است برخی شرکت‌هایی که به صورت رسمی در ایران کار نمی‌کردند و برندهایی که از واسطه‌هایی در منطقه ماشین‌ها را می‌خریدند و وارد کشور می‌کردند برای آنها شاید یک مقدار کاهش قیمت وجود داشته باشد چون به‌طور مستقیم می‌توانند از شرکت مادر خریداری کنند. زیرا قبلا از واسطه خریداری می‌کردند و حالا حاشیه سود بیشتری خواهند داشت.

این موضوع چه میزان در بازار تاثیرگذار است؟
قطعا اگر از شرکت مادر خریداری کنند و واردکننده رسمی ‌تمایل داشته باشد، تفاوت حاشیه سود گذشته را با مردم تقسیم کند، احتمال می‌دهم بین 5 تا 10 درصد روی قیمت ماشین تاثیر داشته باشد. 

پس نقش خدمات پس از فروش را بیشتر از خود قیمت مهم می‌دانید؟
خدمات در رقابت‌پذیری بسیار ارزشمند است. یعنی در وفادارسازی مشتری به یک برند و در ایجاد حس آرامش در مشتری که با خیال راحت در تمام کشور تردد داشته باشد. همه اینها عواملی هستند که روی خرید مشتری تاثیر می‌گذارند. یکی دیگر از عوامل دخیل در خرید مشتری قیمت محصولات است. دیگری شرایط خرید محصول است. برخورد پرسنل سازمان با مشتری‌ که برای خرید به آنجا می‌رود. نوع نگاهی که سازمان به مشتری دارد. نوع تبلیغاتی که انجام می‌شود و قطعا وقتی برندهای اصلی وارد کشور می‌شوند، تبلیغات از این هرج‌و‌مرج و آشفتگی خارج می‌شود. چون تمام برندها برای خودشان استانداردهای بصری در کل دنیا دارند و همه شرکت‌های واردکننده ملزم هستند این استانداردها را رعایت کنند در نتیجه این آشفتگی بصری هم از بین خواهد رفت. به نظرم با توافقات صورت گرفته و برجام، بازار ایران شکل حرفه‌ای‌تری را به خودش بگیرد. 

آیا کاهش تعرفه‌ها نیز بر بازار تاثیرگذار است؟
فرقی نمی‌کند. چون هزینه‌ها ثابت می‌ماند. یعنی اگر همان 40 درصد و 5 درصد نوسازی ناوگان آمبولانس را داشته باشیم  و تغییری هم نداشته باشیم. چون شنیده‌ام دولت در بودجه یک عدد 5 درصد اضافی را هم دیده است، که روی تعرفه واردات و از محل آن 200 میلیارد تومان (اگر اشتباه نکنم) افزایش درآمد را در بودجه دیده‌اند.

یعنی همان 55درصد باقی می‌ماند؟
خیر. ما دو تعرفه داریم. تا 2000سی‌سی  یک تعرفه دارد و تا 2500 سی‌سی تعرفه‌اش فرق می‌کند. 40 درصد به‌علاوه 5 درصد می‌شود برای زیر  2هزار سی‌سی، 2500 هم 55 به‌علاوه 5 درصد می‌شود.

اگر بخواهید اصلی‌ترین عامل بازار خودرو را بیان کنید به‌طور مشخص چه موردی است؟
عوامل متعددی وجود دارند تا بازار به تکاپو بیفتد. اصلی‌ترین دلیل این است که دولت واقعا چگونه می‌خواهد این قضیه را هدایت کند. یک زمانی است که دولت خودش نمی‌خواهد این بازار راه بیفتد. این را باید  دولتمردان پاسخ بدهند. آیا واقعا تمایل دارند بازار در بخش واردات فعال شود یا خیر؟ 
در هرحال درآمد دولت از واردات بسیار بالاست، این موضوع به واسطه تعرفه‌های گمرکی است که دارند، به واسطه هزینه‌های جانبی که از واردکنندگان دریافت می‌کنند. من به‌عنوان یک واردکننده اگر بخواهم در یک روزنامه آگهی درج کنم دو برابر یک تولیدکننده باید پرداخت کنم. هزینه‌های من به‌عنوان واردکننده در بحث تبلیغات بسیار بیشتر از یک تولیدکننده است. 

به چه دلیل؟
اضافه پرداختی که ما داریم آنها ندارند. مثلا در بسیاری از روزنامه‌ها دیده می‌شود یک تعرفه در یک صفحه دو یا سه‌ونیم صفحه برای تولیدکننده 30 میلیون تومان است برای من واردکننده 60 میلیون تومان است. یعنی تعرفه دوبرابر می‌شود.

یعنی از تخفیفات دولتی بهره ندارید؟
خیر بهره‌ای نمی‌بریم. 

اما درمورد مشوق‌هایی که باعث می‌شود بازار فعال شود؟
مشوق‌‌هایی که باعث می‌شود بازار راه بیفتد. اول این که دل‌نگرانی مردم از بابت نرخ ارز باید رعایت شود. ثبات نرخ ارز باعث می‌شود که مردم دیگر این فکر را نکنند که امروز خودرو نخرند زیرا ممکن است یک ماه دیگر دلار افت داشته باشد. این موضوع را یعنی با به ثبات رساندن روند بازار یا تک‌نرخی شدن ارز بسیاری از مشکلات حل می‌شود. نرخ ارز بسیار برای خودروهای وارداتی موثر است. حتی برای خودروهای سی‌کی‌دی هم که در ایران مونتاژ می‌شوند چون پک از آن طرف می‌آیند این تاثیر وجود دارد و حالا با درصدی کمتر اما این تاثیر وجود دارد.

به نظر شما کاهش نرخ سود چه تاثیری بر بازار دارد؟
کاهش نرخ سود باعث می‌شود مردم مقداری از پول‌هایی را که در حساب‌های سپرده خوابانده‌اند، بیرون بیاورند و با آن کسب‌وکاری انجام دهند یا در کسب‌وکاری ببرند که برایشان آورده بیشتری از بانک داشته باشد. اما پول سمت خودرو نمی‌آید. چون خودرو در حال تبدیل شدن به کالای مصرفی است در حالی که در گذشته خودرو یک کالای سرمایه‌ای بود. 

یعنی در حال حاضر، بازار سرمایه‌‌ای نیست؟
آن حالتی که در دوسال پیش حاکم بود وجود ندارد. 206 را از کارخانه می‌خریدیم 15 میلیون تومان اما یک سال بعد می‌خریدیم 32 میلیون تومان ؛ یعنی بیش از دوبرابر. در حال حاضر یک خودرو را از شرکت واردکننده می‌خرید نهایتا با یک حاشیه سود یک تا دو میلیون تومان. این موضوع هم به دلیل رکود بازار و هم تنوع در بازار زیاد شده است. رقابتی بودن بازار بسیار کمک می‌کند تا دست یکی از افراد از بازار کوتاه شود.


برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید تثبیت نرخ ارز؛ مشوق بازار در سال آینده
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو