کاهش بار ترافیک خیابان ولیعصر در آینده نه‌ چندان دور؟

تولد خط متروی جدید با ورود بخش خصوصی

خط جدید مترو از تقاطع خیابان ولیعصر-دکتر فاطمی تا تجریش و پس از آن به ایستگاه جماران در خط 3 مترو می‌رسد. 

کد : 1717
تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 اسفند 1394
print
نظرات : 0
تولد خط متروی جدید با ورود بخش خصوصی

روزنامه دنیای خودرو-سیران سعدی : قرار است خط متروی دیگری به خانواده حمل‌ونقل عمومی تهران اضافه شود و البته این بار بخش خصوصی پا پیش گذاشته است. موضوعی که در چند روز گذشته در شورای شهر داغ بوده است و با استقبال برخی اعضا و انتقاد برخی دیگر مواجه شد. اگرچه اتفاق نظر بالایی درباره احداث این خط مترو توسط بخش خصوصی وجود دارد، حتی رئیس  شورای شهر هم دفاع جانانه‌ای از این موضوع کرده است. به گفته یکی از اعضای شورای شهر، این اولین‌بار نیست که بخش خصوصی وارد پروژه‌های شهری می‌شود و باید سازوکار اجرای این طرح در شورا به تصویب برسد.
به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» این هفته در جلسه شورای شهر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران درباره طراحی خط جدید مترو که 6 سال روی پروژه آن کار شده است، توضیحاتی به اعضای شورای شهر ارائه داد. این خط مترو از تقاطع خیابان ولیعصر-دکتر فاطمی تا تجریش و پس از آن به ایستگاه جماران در خط 3 مترو می‌رسد. شهردار تهران در جریان بررسی تبصره ۲۳ بودجه هم توضیحاتی ارائه کرد که با واکنش برخی اعضا ازجمله احمد دنیامالی روبه‌رو شد. وی به عنوان رئیس  کمیسیون عمران شورای شهر تهران در واکنش به تصویب این تبصره جلسه را ترک کرد و گفت در تبصره ۲۳ بودجه سال ۹۵ شهرداری تهران اجازه ورود بخش خصوصی به ساخت مترو داده شده است، در حالی که این بند در کمیسیون تخصصی حمل‌و‌نقل شورا بررسی نشده است. دنیامالی با تاکید بر این‌که مخالف فعالیت بخش خصوصی نیست، گفته است «بخش خصوصی محدودیتی در کمک به شهرداری ندارد، اما باید این موضوع توسط شورا بررسی شود. وقتی به عنوان رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل در جریان نیستم، چطور ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه در تبصره در نظر گرفته شده است.» این واکنش تند رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر منجر به جنجالی شدن موضوع شد.
ابوالفضل قناعتی، عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران و عضو کمیسیون حمل‌و‌نقل از انتقاد دنیامالی، رئیس کمیسیون حمایت می‌کند و به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «واقعیت این است که شورا و کمیسیون در جریان این موضوع نبودند و به همین دلیل مخالفت‌ها با این تبصره بالا گرفت.»
وی با بیان اینکه این اولین‌بار نیست که بخش خصوصی وارد عمل می‌شود و ساخت خطوط 6 و 7 مترو هم در دست بخش خصوصی است، می‌گوید: «آنچه اهمیت دارد استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه مترو است و این مورد در تبصره آورده شده ولی در ردیف بودجه گنجانده نشده است. یعنی اگر شهرداری شرایطی را برای پیمانکار فراهم کند، این اختیار داده شده است که آن را به بخش خصوصی واگذار کند. ضمن اینکه این خط مترو چه به عنوان خط اصلی یا فرعی مورد نیاز است. این موضوع جدیدی نیست و بیشتر خطوط مترو اینگونه ایجاد شده‌اند و بخشی از هزینه‌های احداث آن توسط شهرداری پرداخت شده است.» 
وی با بیان اینکه نحوه اجرای کار باید در شورای شهر مورد بررسی قرار گیرد و برآورد هزینه کار مشخص شود، می‌گوید: «در بررسی این تبصره و ورود بخش خصوصی باید توانایی برای پرداخت کل هزینه‌ها سنجیده شود و اگر همه را پرداخت نشود، شهرداری باید بودجه را بررسی کند که چگونه آن را بپردازد. این خط به عنوان خط جدید و در واقع فرعی است که تاثیر خوبی در کاهش ترافیک خیابان ولیعصر دارد.»

واکنش اعضای شورا به خط مترو جدید
علیرضا دبیر به عنوان رئیس کمیسیون بودجه از تبصره ۲۳ دفاع کرد و گفته است: «پیشنهاد شهرداری برای توسعه خطوط مترو هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان بوده و شورا آن را در ردیف‌های بودجه به ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسانده است. اکنون در تبصره‌های بودجه نیز امکان دیگری را برای مترو ارائه داده‌ایم. اگر شهرداری ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان را محقق و دولت هم برای تحقق فاینانس کمک کند، ۵۰ درصد آن توسط دولت تقبل می‌شود. خط ۶ و ۷ به ایستگاه‌های زیادی نیاز دارد و این تبصره به احداث ایستگاه‌های این خطوط کمک می‌کند.»
چمران هم در دفاع از این طرح توضیح داد: «شهردار منطقه ۳ سرمایه‌گذار آن را پیدا کرده و می‌توانیم در تبصره ذکر کنیم که بعد از تصویب نقشه‌ها، این خط احداث شود. این خط مترو می‌تواند به رفع بار ترافیک شدید خیابان ولیعصر کمک کند. ضمن اینکه به لحاظ طبیعت خاص و ثبت میراثی ولیعصر (عج) نمی‌توانیم برای توسعه حمل‌و‌نقل عمومی از فضای روی سطح استفاده کنیم.»
وی توضیح داده است که ایجاد خط جدید مترو به شرطی است که نقشه‌های ایجاد این خط در شورا و پس از آن این برنامه در شورای عالی ترافیک تصویب شود با توجه به کارآیی این خط به نظر می‌رسد، ایجاد آن به تصویب برسد. رئیس شورای شهر تهران تاکید کرده است بخش خصوصی این خط را می‌سازد و شهرداری پول ایجاد خط متروی جدید ندارد. اعتبارات تخصیص داده شده نیز برای تشکیل خط‌های ایجاد شده مترو است و این خط را با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام می‌دهیم.

برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید تولد خط متروی جدید با ورود بخش خصوصی
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو