تحلیل روزنامه «دنیای خودرو» از اولین هواپیمای جت ایران

727؛ پرنسس پیر اما تنومند شرکت بوئینگ

727 در تیک‌آف و لندینگ‌ها، به‌خاطر دم  «T»‌ شکل خود بسیار محکم و استوار بوده و این متانت و آرامش باعث شده است لقب  «پرنسس» شرکت بوئینگ را به خود اختصاص دهد.  

کد : 1719
تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 اسفند 1394
print
نظرات : 0
727؛ پرنسس پیر اما تنومند شرکت بوئینگ

روزنامه دنیای خودرو-امیر آرش فرخ : شرکت بوئینگ آن را ۷۲۷ نامید. مسافربری بزرگی که بوئینگ از سال ۱۹۶۳ آن را می‌ساخت! این هواپیما بسیار موفق و محبوب بود و بسیاری از شرکت‌های هوایی چند فروند از آن را در ناوگان شرکت‌ها داشتند. ۷۲۷ هنوز در برخی شرکت‌ها نشست‌و برخاست دارد. این هواپیما از آخرین هواپیماهایی است که نیاز به مهندس پرواز دارد، در حالی‌که در بیشتر هواپیماهای مسافری امروز وظایف مهندس‌پرواز را سیستم‌های کامپیوتری انجام می‌دهند.
۷۲۷، اولین هواپیمای جت هواپیمائی ملی ایران بود؛ هواپیمایی با سایز متوسط، بدنه باریک و سه موتوره‌ اولین نسخه این هواپیما در سال ۱۹۶۳ پرواز کرد و برای چند دهه هواپیما بیشترین رقم تولید را در میان هواپیماهای مسافربری دنیا داشت و تا سال ۱۹۸۴، در مجموع هزار و ۸۳۱ فروند از آن تولید شد.
بوئینگ ۷۲۷ گنجایش حمل ۱۶۳ تا ۱۸۹مسافر یا ۱۹ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم بار مفید را دارد. علاوه‌بر پروازهای داخلی شعاع متوسط آن برای پروازهای بین‌المللی نیز استفاده شده ‌است. به‌طوریکه بسیاری از شرکت‌های حمل‌و‌نقل هوایی و شرکت‌های چارتر از این هواپیما بهره گرفته‌اند.
تا آغاز قرن ۲۱ این هواپیما هنوز در خدمت بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی بود اما پس از حوادث ۱۱سپتامبر ۲۰۰۱و کاهش فروش بلیت‌ سفرهای هوایی، افزایش قیمت سوخت و افزایش هزینه‌های تعمیر هواپیماهای قدیمی‌تر، بسیاری از این شرکت‌ها ۷۲۷ را از سرویس خارج کردند. آخرین نمونه ۷۲۷ رسما در سال ۲۰۰۳ از رده خارج شد. هرچند این هواپیما هنوز در خدمت شرکت‌های هواپیمایی کوچک، شرکت‌های چارتر و شرکت‌های حمل‌و‌نقل است. تا اوت ۲۰۱۰ در مجموع ۳۹۸ بوئینگ ۷۲۷ مسافری در تمام نسخه‌ها در سرویس‌های هوایی تجاری خدمت می‌کردند.
۷۲۷موفقیت خود را به دلیل توانایی بالایی که در عمل کردن در پیست‌های کوتاه دارد به دست آورده‌ است. به‌همین علت شرکت‌های هواپیمایی موفق شدند با کمک این هواپیما، شهرهای کوچک و توریستی را به شهرهای بزرگ متصل کنند.
بوئینگ ۷۲۷ دارای ۳موتور جت بوده که دوتای آنها در دو سوی قسمت عقب بدنه و سومی زیر دم هواپیما نصب شده است. این هواپیما همکاری بسیار موفقی با شرکت‌های هواپیمایی در سراسر دنیا داشته‌است، چرون توانایی فرود آمدن در باندهای فرودگاهی کوچک‌تر را داراست و در عین‌حال مسافت‌های متوسط را می‌تواند طی کند. این توانایی باعث شده است تا شرکت‌های هواپیمایی قادر باشند مسافران و توریست‌ها را از شهرهای پرجمعیت که فرودگاه‌های کوچکی دارند به مقاصد توریستی در سراسر دنیا جابه‌جا کنند.
یکی از دلایلی که به این هواپیما توانایی فرود آمدن در باندهای فرودگاهی کوچک‌تر را می‌دهد، طراحی منحصربه‌فرد بال‌های آن است. مدل ۷۲۷ می‌تواند سطح بال‌های خود را با بازکردن باله‌های کوچک پشتی تا دو برابر افزایش دهد و به این ترتیب با ثبات و پایداری قابل‌توجهی در سرعت‌های پایین پرواز کند. در عین حال ۳ موتور قدرتمند این هواپیما، امکان برخاست سریع از روی باند را به این مدل می‌دهد.
حتی زمانی‌که مدل ۷۴۷ در دهه ۱۹۷۰ وارد بازار شد، شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی هنوز خواستار ۷۲۷ بودند. دلیل دیگر محبوبیت مدل ۷۲۷ این بود که بوئینگ ۷۲۷می‌تواند محدوده متنوعی از پروازها با مسافت‌های مختلف را پوشش دهد. برای مثال پروازهای اروپا، آفریقا، آسیا، استرالیا، آمریکای‌شمالی، جزایر کاریسبی، آمریکای‌مرکزی و آمریکای‌جنوبی را می‌توان نام برد.
بوئینگ ۷۲۷حتی برای شرکت‌های باربری هوایی و چارتری نیز محبوبیت داشت. شرکت Federal Express  با استفاده از ۷۲۷ در سال ۱۹۷۵ در واقع آغازگر بهره‌برداری از این مدل در صنعت Cargo بود. شرکت‌های هواپیمایی دیگر نیز نظیر Carnival Cruiselinesاز این هواپیما برای جابه‌جایی مسافران و باربری هوایی استفاده کرده‌اند.این هواپیما به حدی محبوبیت پیدا کرد که گاهی از آن به‌عنوان DC-۳عصر هواپیمایی یاد می‌شود، به این معنی که ۷۲۷ هواپیمایی قابل‌اعتماد و تطبیق‌پذیر و همه‌کاره بوده است که اصلی‌ترین بخش ناوگان بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی را تشکیل می‌داد.
از طرف دیگر ۷۲۷ یکی از آخرین مدل‌هایی بود که کابین خلبان آن ظرفیت۳ نفر را داشت. به‌رغم افزایش قیمت سوخت، استقبال کمتر مردم از سفرهای هوایی و هزینه‌های نگهداری و تعمیر هواپیماها، شرکت هواپیمایی Delta آخرین شرکتی بود که در سال ۲۰۰۳ این مدل را از ناوگان هوایی خود خارج کرد.
شرکت‌های اصلی که تاکنون از این مدل استفاده کرده‌اند عبارتند از
دلتا، مکزیکن ایرلاین، ایر فرانس، امریکن، ایسترن ایرلاین، پن امریکن، ایر کانادا، دومنیکانا، ایبریا، آوینکا، ایرلانز آرجنتینا، لوفت‌هانزا، آنا، استرالین ایرلانز، کوپا، فداکس، کارنیوال ایرلاینز، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، هواپیمایی آسمان و...
 رکورد فروش مدل ۷۲۷ به عنوان بیشترین مدل فروخته شده در تاریخ هواپیمایی در سال‌های آغازین دهه ۱۹۹۰ توسط مدل ۷۳۷ شکسته شد.
در ۱۸ ژوئن ۲۰۰۳، یک فروند ۷۲۷ که پیش از آن به‌وسیله امریکن‌ایرلاین مورد استفاده قرار می‌گرفت، از فرودگاه بین‌المللی در آنگولا به سرقت رفت و به عقیده مسئولان اطلاعاتی ایالات متحده این هواپیما در حال حاضر در دست تروریست‌ها یا قاچاقچیان مواد مخدر قرار دارد.
727در تیک‌آف و لندینگ‌ها، به‌خاطر دم  «تی»‌ شکل خود بسیار محکم و استوار بوده و این متانت وآرامش باعث شده است   لقب  «پرنسس» شرکت بوئینگ را به خود اختصاص دهد.  


برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید 727؛ پرنسس پیر اما تنومند شرکت بوئینگ
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو