بنیان‌گذار سپهردیزل کاوه در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو»:

داخلی‌سازی 50 درصدی در گرو سرمایه‌گذاری خارجی است

کامیون‌های سنگین نسل جدید XCIENT و اتوبوس‌های شهری و بین شهری یورو4 که اولین سری آن‌ها در پایان سال گذشته وارد بازار شد، در کلیه کشورهای اروپایی تردد دارند و در ایران نیز دارای دو سال یا 200هزار کیلومتر گارانتی‌اند.

کد : 1720
تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 اسفند 1394
print
نظرات : 0
داخلی‌سازی 50 درصدی در گرو سرمایه‌گذاری خارجی است

روزنامه دنیای خودرو-فرانک آقاصفی : شرکت سپهر دیزل کاوه در سال 1386 توسط یک جمع متخصص و مجرب با سابقه فعالیت بیش از 20 سال مدیریت در راه‌اندازی و بهره‌برداری کارخانه‌های خودرو سازی تاسیس شد و شروع به فعالیت کرد. این گروه در سال 1387 اقدام به راه‌اندازی کارخانه تولیدی سپهر دیزل کاوه در زمینه تولید خودروهای سنگین کرد. هیات‌مدیره شرکت سپهر دیزل کاوه با شناخت کامل از صنعت خودرو در داخل کشور وخارج کشور، تصمیم به عقد قرارداد با کارخانه هیوندای کره جنوبی کرد تا با ارائه محصولاتی با کیفیت قابل رقابت با محصولات مشابه در داخل و خارج و نیز قیمت مناسب، در توسعه صنعت حمل‌و‌نقل کشور و خدمت‌رسانی هرچه بهتر در این بخش نقش موثری ایفا کند. سپهر دیزل از سال 1388 با گسترش همکاری‌های فنی‌مهندسی با شرکت هیوندای کره و تحت لیسانس این شرکت اقدام به واردات محصولات باری هیوندای به‌صورت منفصله (CKD) و مونتاژ آن در ایران کرد. این شرکت  تولید 11 نوع کامیون سنگین از 12 تن تا 100 تن (با 22 نوع کاربری) و همچنین 3 نوع اتوبوس بین شهری، تا قبل از تحریم‌ها توانست حدود 900 دستگاه از محصولات هیوندای را در ایران تولید کند و به مشتریان خود تحویل دهد. این محصولات با توجه به کیفیت و طول عمر بالا و استهلاک و مصرف سوخت پایین، توانستند جایگاه ویژه‌ای را در بازار خودروهای کار و تجاری ایران پیداکنند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید ماحصل گفت‌وگویی است با بنیان‌گذار این مجموعه، یاروَلی مومیوند.

به نظر می‌رسد در نخستین مرحله از همکاری‌های احیاشده خودروسازان داخلی و خارجی، عملیاتی کردن قول‌ و قرارهای پیشین اعم از تولید خودروهایی که خطوط مونتاژشان نصب شده اما فعال نشده بود یا مباحث مربوط به انتقال دانش فنی در اولویت است. به نظر شما از فرصت پیش‌آمده برای تعامل چگونه می‌توان حداکثر استفاده را داشت؟
متاسفانه اطلاع‌رسانی درخصوص فرصت‌های پیش‌آمده و معرفی این فرصت‌ها به خودروسازان بسیار ضعیف بوده است. در حالی که وزرات صنعت، معدن و تجارت باید جزئیات حضور هیأت‌های تجاری و صنعتی خارجی را در اختیار صنایع مرتبط قرار دهد تا آن‌ها نیز بتوانند در ملاقات‌ها حضور به هم رسانند و ضمن مذاکره با طرف‌های خارجی، توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها و زمینه‌های سرمایه‌گذاری خود را به آن‌ها معرفی کرده و در این خصوص با آن‌ها به تفاهم برسند. برای رسیدن به رونق اقتصادی باید سرمایه‌گذاران وارد چرخه اقتصاد شوند و در تولید مشارکت داشته باشند. بدیهی است که سرمایه‌ها نیز در جایی جذب می‌شوند که هم سودآوری مطمئنی داشته باشد و هم وثایق و ضمانت‌نامه‌های کافی. مشکل فعلی تولیدکنندگان ما، سرمایه‌ در گردش است. حال که سیستم بانکی کشور نمی‌تواند این مشکل را برای تولیدکنندگان ما حل کند، دولت باید تا آن‌جا که می‌تواند راه را برای سرمایه‌گذاران خارجی باز کند، سرمایه‌گذارانی که به دنبال بازار مناسب و بدون ریسک می‌گردند.

به نظر شما راه‌حل خروج بازار خودروهای سنگین از رکود چیست؟
برای از بین بردن این رکود و رسیدن به رونق اقتصادی، باید بخش حمل‌ونقل و جابه‌جایی کالا و تجهیزات رونق بگیرد، یعنی شرکت‌های باربری باید دوباره فعال شوند. این امر مستلزم خروج پروژه‌های عمرانی، معدنی و راه‌سازی و فعالیت‌هایی نظیر ساختمان‌سازی و سدسازی از وضعیت تاخیر و توقف و بازگشت آن‌ها به روزهای اوج خود است. تنها در این صورت است که حمل‌ونقل و ترانزیت فعال می‌شود و بازار خودروهای کاروتجاری اعم از سنگین و نیمه‌سنگین رونق می‌گیرد، چرا که این خودروها مانند خودروهای سواری نیستند که در هر شرایطی بازار خود را داشته باشند و تا کاری نباشد، بازاری هم نخواهد بود.

با توجه به سابقه حضورتان در سپهردیزل، کارنامه چند سال گذشته این خودروسازی و چشم‌انداز آن را در پساتحریم چگونه می‌بینید؟
فعالیت سپهردیزل در این چند سال مناسب نبوده و روند روبه‌رشدی را نداشته که علت آن نبود سرمایه و نداشتن سرمایه‌گذاران جدید است. تا زمانی که سرمایه‌ در کار وجود نداشته باشد، عملا نمی‌توان آن کار را پیش برد اما در صورتی که سرمایه‌گذار به چرخه تولید این شرکت وارد شود، تولید اتوبوس‌ها هم می‌تواند جوابگو باشد. یک‌سال پیش از این و با کمرنگ شدن تحریم‌ها، سپهر دیزل کاوه اولین سری از کامیون‌های کشنده، کمپرسی و باری هیوندای را پس از انجام مراحل اداری و شماره‌گذاری تحویل مشتریان داد که حرکتی در راستای نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل با در نظر گرفتن سیاست‌های زیست‌محیطی بود.
درواقع تولید کامیون‌های سنگین نسل جدید XCIENT و اتوبوس‌های شهری و بین شهری با موتورهای یورو4 که اولین سری آن‌ها در پایان سال گذشته وارد بازار شد، با همین هدف بود. کامیون‌های کشنده XCIENT در‌حال‌حاضر در کلیه کشورهای اروپایی تردد دارند و در ایران نیز دارای دو سال یا 200هزار کیلومتر گارانتی هستند. از سوی دیگر شرکت سپهردیزل با ایجاد شبکه گسترده خدمات پس از فروش در سراسر کشور و همچنین راه‌اندازی مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در راستای رضایت مشتریان و توسعه فروش گام‌های موثری برداشته و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی انجام داده است.

آیا برنامه‌ای برای افزایش تیراژ، داخلی‌سازی و ارائه محصول جدید هم دارید؟
برای افزایش تیراژ برنامه‌ داریم اما این موضوع زمانی امکان‌پذیر است که سرمایه‌گذار داشته باشیم. اگر سرمایه‌گذار باشد، میزان تولید سالانه به 200 دستگاه هم می‌رسد. در مورد داخلی‌سازی هم شرکت روی 50 درصد برنامه‌ریزی کرده است. یعنی شاسی اتوبوس وارد می‌شود و تقریبا بقیه قطعات آن داخلی‌سازی می‌شود.

50 درصدی که داخلی‌سازی می‌شود، شامل چه قطعاتی است؟
قطعاتی از اتوبوس‌های سپهردیزل که در ایران داخلی‌سازی می‌شوند عبارتند از اتاق، تزئینات داخل، صندلی، چراغ‌ها و... اما هنوز موفق به داخلی‌سازی قطعاتی مانند موتور و گیربکس نشده‌ایم و این قطعات وارداتی هستند.

چشم‌انداز حضور چینی‌ها را با توجه به ایجاد امکان تعامل با دیگرخودروسازان جهانی چگونه می‌بینید؟
به نظر من با ورود خودروسازان اروپایی به ایران، استقبال از خودروسازان چینی کاهش پیدا خواهد کرد و واردکنندگان بیشتر به سمت اروپایی‌ها گرایش پیدا می‌کنند. البته این کاهش تمایل به معنی کنار گذاشتن چینی‌ها نیست چرا که قیمت‌ خودروهای آن‌ها مناسب است. اما بعد از ورود اروپایی‌ها به بازار ایران قطعا سهم چینی‌‌ها از این بازار کم خواهد شد و مثل سابق نخواهد بود.


برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید داخلی‌سازی 50 درصدی در گرو سرمایه‌گذاری خارجی است
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو