شاخ‌به‌شاخ دایملر با کامیون‌های چینی در بازار ایران

دایملر برای ازسرگیری روابط با ایران پس از اجرایی شدن برجام، فرصت را از دست نداده است و ماه گذشته با شرکت ایران‌خودرو یک توافقنامه امضا کرده است.

کد : 1721
تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 اسفند 1394
print
نظرات : 0
شاخ‌به‌شاخ دایملر با کامیون‌های چینی در بازار ایران

روزنامه دنیای خودرو-فرانک آقاصفی : دایملر پس از شش سال غیبت درصدد کسب مجدد موقعیت خود به‌عنوان یکی از کامیون‌سازهای بزرگ در ایران است و برای این منظور آماده رقابت با رقیبان چینی می‌شود که حضورشان در این بازار را تحکیم کرده‌اند. در همین راستا برنهارد ولفگانگ، مدیر واحد کامیون دایملر در اظهارات کوتاهی در اشتوتگارت آلمان گفته است: جایگاهی که سابق بر این در ایران داشتیم محفوظ نمانده است و با رفتن ما این جایگاه خالی چینی‌ها اشغال کردند و بر آن تکیه زدند.
این خودروساز آلمانی برای ازسرگیری روابط با ایران پس از اجرایی شدن برجام، فرصت را از دست نداده است و ماه گذشته با شرکت ایران‌خودرو یک توافقنامه امضا کرده است. دایملر که سال گذشته جایگاه بزرگ‌ترین کامیون‌ساز جهان را به دانگ‌فنگ چین واگذار کرد، پیش‌بینی می کند تقاضا در ایران همانند ترکیه به حدود ۴۰ هزار دستگاه در سال برسد. دایملر پیش از این‌که در سال ۲۰۱۰ پس از وضع تحریم های هسته ای ایران را ترک کند، سالانه ۱۰ هزار دستگاه در کشور ما فروش داشت.
بر اساس گزارش بلومبرگ، این خودروساز آلمانی اکنون به ایران و سایر کشورها برای جبران حضور ضعیف خود در برخی بازارها چشم دوخته است. تقاضا برای کامیون در آمریکای شمالی در بحبوحه کندی چرخ تولید، ضعیف شده است. برنهارد در این باره می‌گوید: اگر رکود اقتصادی برزیل به فروش کامیون‌های سنگین لطمه بزند، دایملر ممکن است دست به اخراج بزند.
از سوی دیگر بازار چین نیز که زمانی بازار پررونقی برای کامیون‌سازان بود، با کندی رشد اقتصادی روبه‌رو شده و شرکت‌هایی مانند دانگ‌فنگ موتور که بخش عظیمی از تقاضای بازار داخلی خود را پاسخگو هستند، برای توسعه بازارهای خارجی خود تحت فشار قرار داده است.
رولاند اشنایدر، رییس و مدیرعامل واحد خودروهای تجاری دایملر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) چندی قبل در یک مصاحبه اظهار کرده بود که ایران دربردارنده فرصت‌های بزرگی برای این شرکت است. وی با اشاره به این‌که این خودروساز آلمانی سرگرم مذاکره با شرکای ایرانی احتمالی است، گفته بود: ما قصد داریم هرچه زودتر دفتر نمایندگی خود در ایران را مجددا دایر کنیم.
دایملر به‌تازگی نخستین مرکز منطقه‌ای خود برای منا را در جبل‌علی دوبی با هدف پشتیبانی از ۱۹ کشور این منطقه گشوده است. این مرکز همه برندهای خودروی تجاری دایملر ازجمله کامیونهای مرسدس بنز، اتوبوس و ون، خودروهای فوسو (محصول مشترک دایملر و میتسوبیشی ژاپن) و اتوبوس‌های سترا را پوشش خواهد داد. همچنین به دایملر امکان می‌دهد فعالیت‌های آینده خود در ایران را از این مرکز در دوبی مدیریت کند.
تحلیلگران موسسه آی‌اچ‌اس اتوموتیو پیش‌بینی کرده‌اند که اگر تحریم‌های ایران برداشته شوند، بازار خودروی این کشور ممکن است حدود ۱۰ درصد در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ رشد کند و مجموع فروش آن در بلندمدت به‌طور متوسط به ۱٫۷ میلیون دستگاه برسد. چنین رشدی با توجه به بحران کاهش قیمت نفت در بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه، در دیگر بازارهای این منطقه متصور نیست اما در بازار ایران با توجه به شرایط پساتحریم رقم خواهد خورد.


برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید شاخ‌به‌شاخ دایملر با کامیون‌های چینی در بازار ایران
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو