چرا رفته‌رفته کاپوت خودروها کوتاه‌تر شد؟

دماغ‌درازهایی که جراحی شدند!

کد : 1722
تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 اسفند 1394
print
نظرات : 0
دماغ‌درازهایی که جراحی شدند!

روزنامه دنیای خودرو-حمید محمدی : بخشی از خودرو که می‌تواند آن را نسبت به دیگر خودروها متفاوت کند، طراحی آن است. طراحی یک خودرو، سبب جذابیت بیشتر و در نتیجه افزایش فروش آن می‌شود. این موضوع را می‌توان در نسل‌های مختلف یک خودرو مشاهده کرد که چطور علاوه بر تغییرات فنی، طراحی خودروها یک‌باره عوض یا حتی خودروهایی بدون تغییرات کلی در طراحی روانه بازار می‌شوند تا موفقیت گذشته‌شان را تکرار کنند. اما هر چه که هست، طراحی اولین قدم در راه داشتن بازار برای یک خودرو است که مخاطب آن را می‌بیند و انتخاب می‌کند که آن خودرو را داشته باشد یا نه؟ و مسائل فنی جایگاه بعدی را دارد.

تکامل خودرو
از اوایل سال 1885 میلادی، تنها تفاوت یک خودرو با یک گاری! در داشتن یک موتور بود و ظاهر آن دو، هیچ تفاوتی با هم نداشت. کارل فردریک بنز و گوتلیپ ویلهلم دایلمر نخستین بار موتور احتراق داخلی را روی یک بدنه، نصب و به بررسی چگونگی به حرکت در آوردن آن پرداختند تا سرانجام موفق به حرکت دادن آن شدند. پس از آن در سال 1900 میلادی، طراحی خودرو دچار تغییر و تحولات اساسی شد. این تغییرات به بدنه خودرو، فرم خاصی داد شکل آن تا حدود زیادی از یک گاری ساده به یک اتومبیل شد. طراحی خودرو پس از سال 1920 میلادی دچار تغییرات دیگری نیز شد که نتیجه آن شکل و فرم خاص وسیله‌ای جدید با ظاهری متفاوت بود. اما این طراحی‌ها، مهندسان را راضی نگه نداشت و آن‌ها تصمیم به اقدام جدیدی گرفتند تا در دهه 50 میلادی، خودرو یک قالب خاص به خود بگیرد و با دیگر وسایل نقلیه آن زمان متفاوت باشد. این طراحی خودرو در دهه 70 میلادی نیز بار دیگر زیر تیغ طراحان قرار گرفت تا ظاهری زیباتر و متفاوت به خود گیرد. در همین زمان، ایمنی خودرو نیز مورد مطالعه قرار گرفت و با افزایش سرعت اتومبیل‌های اولیه، مساله ایمنی نیز برای آن‌ها مطرح شد تا این موضوع در سال1980میلادی، به مهم‌ترین اولویت‌های تولید یک خودرو بدل شود. 

علت کاپوت کشیده خودروهای قدیمی
با نگاهی به تولیدات آن زمان، نخستین پرسشی که امکان دارد پیش بیاید این است که چرا کاپوت این خودروها کشیده‌تر از خودروهای امروزی است؟ دلیل این نوع طراحی به تکنولوژی ساخت موتورهای این خودروها بازمی‌گردد، زیرا در طراحی یک خودرو تنها ترسیم و قالب خودرو مهم نیست، بلکه موتور و سیستم انتقال قدرت آن نیز در نحوه طراحی دخیل هستند. در دهه‌های 70 و 80 میلادی پیشرفت موتورها به قدری نبود که موتور در یک فضای کمتر نصب شوند زیرا موتور خودروهای آن زمان تعداد سیلندر بالایی داشتند. هم‌چنین در آن زمان بحث گازهای آلاینده و آلودگی هوا مطرح نبود که سبب شود تعداد سیلندرها نیز کاهش یابد. موتورهای تعداد سیلندر بالا در طراحی خودرو نقش مهمی‌ را ایفا می‌کردند زیرا این موتورها در آن زمان بیشتر خطی طراحی می‌شدند و هر میزان تعداد سیلندرها افزایش می‌یافت، جای بیشتری در جلوی خودرو اشغال می‌کرد. بنابراین طراح باید خودرویی را طراحی می‌کرد که کاپوت آن طویل‌تر و کشیده‌تر باشد. در خودروهای دیفرانسیل‌عقب به دلیل اینکه موتورها به‌صورت افقی نصب می‌شدند و چون تعداد سیلندرهای‌شان بالا بود، کاپوت کشیده‌تری برای آنها داشتند که باعث می‌شد فاصله چرخ از درهای جلوی خودرو بیشتر باشد که اصطلاحا به این خودروها دماغ‌دار گفته می‌شد. ضعف بزرگ خودروهای دماغ‌دار، عدم طراحی مناسب خطوط آیرودینامیکی روی کاپوت آنها بود که باعث می‌شد حجم زیادی از هوا مانند یک دیوار عمل کند که افت شدید قدرت را به وجود ‌می‌آورد. با وجود اینکه امروزه علم خودرو تکامل زیادی داشته است اما هنوز این طراحی سنتی در خودروهای ب‌ام‌و و کمپانی‌های مرسدس بنز و کادیلاک وجود دارد، با این تفاوت که این خودروها دیگر از لحاظ ایمنی ضعف ندارند و برای ایمنی سرنشینان دقت بیشتری شده است.  

کاهش ایمنی 
در دهه 70 میلادی علم ساخت بدنه و استفاده از آلیاژ در خودرو به اندازه‌ای نبود که آلومینیوم و کربن در ساخت آن‌ها استفاده شود. بنابراین در ساخت بدنه، بیشتر از فولاد استفاده می‌شد و شاسی این خودروها همیشه سنگین و بدون انعطاف‌پذیری بود که در زمان تصادف، ضربات را به کابین و اتاق خودرو وارد می‌کرد بیشترین آسیب به سرنشینان وارد می‌شد. درست برخلاف نظر مردم که فکر می‌کردند ایمن‌ترین خودروها، خودروهای تولید آمریکا هستند که کاپوت کشیده‌تر و بدنه آن‌ها ضخیم‌تر باشد، خودروهایی که کاپوت کشیده‌تر و طویل‌تری داشتند متاسفانه در تصادفات بیشترین ضربه را به کابین خودرو منتقل می‌کردند. زیرا بدنه خودرو باید به شکلی طراحی شود و انعطاف‌پذیر و در عین حال مقاوم باشد که سبب افزایش ایمنی بیشتر شود. این طراحی نیز پس از دهه 80 میلادی کم‌رنگ‌تر شد، هرچند خودروهایی مانند شورولت هنوز هم چنین طراحی دارند، اما این طراحی دیگر کارآمد نبود. در همین میان کمپانی‌های خودروسازی مانند ب‌ام‌و و مرسدس بنز با توجه به ایمنی خودروها، تست‌های تصادف و قرارگیری موتورهای حجم پایین‌تر با تعداد سیلندر کمتر و با بهره‌گیری از نسل‌های قدیمی‌ آن‌ها خودروهایی را طراحی کردند که جذاب و در عین حال ایمن باشند، مانند مرسدس بنز SLS که در سال2010 بار دیگر نسل پیشین خود را احیا و از برترین سوپراسپرت‌های دنیای خودرو شد. هم‌چنین ب‌ام‌و با طراحی نسل‌های جدید سری 3، 4 و 5 خود سنت دیرینه خود را حفظ کرد و توانست در فهرست ایمن‌ترین خودروهای جهان در سال2012 قرار گیرد.
 
حذف شدن موتورهای تعداد سیلندر بالا
از دهه 90 میلادی به بعد، اهمیت موضوع آلودگی هوا و گازهای آلاینده، طراحی خودروها را دستخوش تغییر کرد. زیرا کمپانی‌های خودروسازی تصمیم گرفتند موتورهای حجم پایین با تعداد سیلندر کمتر را جایگزین موتورهای 10 و 12 سیلندر کنند. هم‌چنین با استفاده از سیستم‌های توربوشارژر و سیستم‌های الکترونیکی مانند VVT و CVVT توانستند قدرت و گشتاور موتورهای 10 سیلندر و 12 سیلندر را در موتورهای کوچک تولید کنند این عمل سبب کوتاه‌تر شدن کاپوت‌ها شد که به‌جز برخی خودروهای سوپراسپرت آمریکایی، در بقیه تولیدات خودرویی این روزها صدق می‌کند و همین عامل یکی از مهم‌ترین دلایل کوچک‌ شدن کاپوت‌ها شد.


برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید دماغ‌درازهایی که جراحی شدند!
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو