بررسی رکود سال گذشته و بازار آینده خودرو در گفت‌‌وگو با پویا سالاری شریف

تکنولوژی تولید خودروی برقی به ایران می‌آید

برخی شرکت‌های اروپایی می‌توانند بسیار به ارتقای صنعت ایران کمک کنند و خودروهای چینی نیز در جای خود و در سگمنتی که دارند قطعا می‌توانند حضور داشته باشند. ما نیز حتما به سوی خودروهای برقی خواهیم رفت و فکر نمی‌کنم در این زمینه هیچ کشوری به اندازه چین و هیچ شرکتی به اندازه BYD بتواند به ما کمک کند و انتقال تکنولوژی انجام دهد. 

کد : 1724
تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 اسفند 1394
print
نظرات : 0
تکنولوژی تولید خودروی برقی به ایران می‌آید

روزنامه دنیای خودرو-مسلم تقوی : کشور چین با حذف مالیات، ارائه تسهیلات بلند‌مدت و کم‌بهره و تقریبا همه نوع حمایت دولتی دنبال سبز کردن آینده صنعت خودروی خود است. در این زمینه شرکت خودروسازی «بی‌وای‌دی» مهم‌ترین خودروسازی برقی چین است که حتی در «سیلیکون ولی» کالیفرنیا هم شرکتی احداث کرده است تا بتواند زیر گوش «تسلا»، مهم‌ترین خودرو‌برقی‌ساز دنیا به فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌اش ادامه دهد. افتخارات این شرکت تنها به احداث شرکتی در لوس‌آنجلس ختم نمی‌شود، بلکه با ساخت اتوبوس‌های برقی در انگلیس و صادرات باتری به آلمان ادامه پیدا می‌کند. البته مرسدس هم با این شرکت سرمایه‌گذاری مشترکی انجام داده است تا برند جدیدی به نام «دنزا» به بازار عرضه کنند. اکنون این خودروساز با همکاری شرکت کارمانیا شروع به فرستادن محصولات خود به ایران کرده است.
روزنامه «دنیای خودرو» در سلسله گفت‌‌وگوهایی با فعالان، کارشناسان و صاحب‌نظران خودرو چرایی شکل‌گیری رکود در بازار خودرو و پیش‌بینی وضعیت این بازار را در سال آینده مورد بررسی قرار داده است. در سومین بخش از این سلسله گفت‌‌وگوها، به بررسی مسائل صنعت خودروسازی ایران با پویا سالاری شریف، مدیرعامل خودروسازی کارمانیا می‌پردازیم. 

دلیل رکود در بازار را چه می‌دانید؟
به نظر می‌رسد در یکی دو ماه گذشته رکود بازار شکسته شد و اکنون شاهد وضعیت بهتری هستیم. کما اینکه شرکت‌های خودرویی تجربه فروش خوبی در بهمن‌ماه داشته‌اند و این رکود به پایان خود نزدیک می‌شود. با همزمانی اجرایی شدن برجام و نزدیک شدن به شب عید و جمع شدن تقاضا در مدت گذشته، انتظار می‌رود شب عید امسال بازار خاصی داشته باشیم. 

پس به نظر شما دلیل رکود، کمبود نقدینگی نبوده است؟
به نظر من دلیل اصلی رکود بازار خودرو نگرانی مردم و خریداران از ارزان شدن قیمت خودرو در پسابرجام بود و همه منتظر بودند ببینند به ثمر رسیدن برجام چه تاثیری بر قیمت‌ خودرو خواهد گذاشت. در نتیجه در خرید خودرو یک توقف بزرگ صورت گرفت که منجر به رکود بازار شد. پسابرجام نشان داد اتفاق خاصی در مورد خودروها نخواهد افتاد و همان‌طور که وزیر صنعت گوشزد کرد، قیمت خودرو پایین نخواهد آمد و چه بسا گران‌تر هم شود.

این خوب است یا بد؟
حاشیه سود شرکت‌های خودروسازی مشخص و کمتر از وارد‌کننده‌هاست. قیمت هر تغییری کند، حاشیه سود تغییر نخواهد کرد. اگر قیمت‌ خودرو بالا برود، سود خودروساز بالا نمی‌رود و همان اندازه که بود می‌ماند و هزینه خودرو بالا می‌رود. اتفاقی که در کوتاه‌مدت می‌افتد این است که قدرت خرید مشتری و در نتیجه فروش پایین می‌آید. با این تفاسیر خودروساز راضی به افزایش قیمت نیست، مگر اینکه توان خرید مشتری هم به همان اندازه بالا برود. در این شرایط ممکن است رونق صنعت خودرو ادامه پیدا کند. 

تعرفه خودرو برای سال آینده ثابت مانده است. نظر شما راجع به این مسئله چیست؟
ثابت ماندن تعرفه واردات بسیار خوب و نشان‌دهنده این است که شرکت‌ها می‌توانند برنامه‌ریزی مشخصی برای خود داشته باشند. از سوی دیگر به ثبات قیمت‌ها کمک خواهد کرد. منتها طبق قوانین پیشین توسعه پنج‌ساله‌ای که داشتیم، قرار بود تعرفه‌ها سالیانه 5درصد کاهش پیدا کند. منتها با توجه به مسائلی که تولید داشت و حمایتی که قرار شد از تولید داخل شود، این بحث فعلا به تعویق افتاد و تعرفه واردات ثابت ماند. تعرفه واردات و تعرفه CKD با هم مرتبط هستند و اگر تعرفه واردات کاهش پیدا کند، تعرفه CKD هم پایین می‌آید. تقریبا همه خودروسازان ما هم مونتاژکار هستند و اگر تعرفه واردات پایین بیاید، تعرفه CKD هم پایین می‌آید و قیمت تمام شده خودرو هم کم می‌شود و می‌تواند هم به نفع ما یعنی سازنده و هم به نفع خریدار باشد. 
ولی شاید دلیل ثابت نگه داشتن قیمت تعرفه این باشد که شرکت‌های جدید به بازار بیایند و شاید بتوان کنترل قیمتی روی همه تغییرات سال آینده داشت و احتمالا سال آینده تغییرات دیگری در کاهش تعرفه داشته باشیم. 

پس شما موافق کم شدن تعرفه هستید؟
قاعدتا وقتی تعرفه کم شود و به سوی پیوستن به بازار جهانی برویم رقابت خوبی به وجود خواهد آمد. 

به نظر تک‌نرخی شدن ارز می‌تواند تاثیر خوبی روی صنعت خودرو بگذارد؟
اگر ارز تک‌نرخی شود نه‌تنها برای صنعت خودرو، بلکه برای همه صنایع کشور بهتر می‌شود. نوسان ارز قدرت تصمیم‌گیری را از مدیران می‌گیرد و آنها نمی‌توانند برنامه‌ریزی کنند مثلا 6 ماه آینده می‌توانند این محصول را با همین قیمت به بازار عرضه کنند یا نه. تثبیت و تک‌نرخی شدن اول جلوی بسیاری از مفاسد را می‌گیرد و دوم آنکه امکان برنامه‌ریزی بلندمدت را به همه مدیران صنعتی خواهد داد. 

کاهش سود تسهیلات چقدر می‌تواند به صنعت خودرو کمک کند؟
در همه جای دنیا وقتی مجموعه‌ای در بخش صنعت سرمایه‌گذاری می‌کند، دولت‌ها از آنها حمایت می‌کنند که در قالب حمایت‌های بلندمدت و ارزان قیمت است. متاسفانه هزینه پول در کشور ما بسیار بالاست و به همین خاطر بانک مجبور است تسهیلات خود را به بالاترین قیمت در اختیار بخش‌های مختلف بگذارد. قطعا اگر سود تسهیلات پایین بیاید منجر می‌شود واحدهای صنعتی بتوانند آن را در قیمت تمام شده لحاظ کنند و این به نفع مصرف‌کننده خواهد بود.

با عملی شدن برجام همکاری خودروسازی کدام کشور با صنعت خودروسازی می‌تواند کمک بیشتری به ارتقای این صنعت کند؟
در مورد این بحث کشورهای آلمانی زبان و خصوصا آلمان می‌توانند کمک بسیار بزرگ‌تری کنند، اگر واقعا انتقال تکنولوژی انجام شود. ولی کشوری مانند چین هم در زمینه خودروسازی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. شرکت «بی‌وای‌دی» (BYD) که در حال همکاری با آن هستیم، در زمینه خودروهای هیبرید در دنیا حرف اول را می‌زند و در خود چین برندی را با شرکت بنز به نام «دنزا» تولید می‌کنند که یک خودروی تمام‌برقی است. این نشان می‌دهد این شرکت به حدی از تکنولوژی رسیده که بنز با آن شراکت کرده است. 
برخی شرکت‌های اروپایی می‌توانند بسیار به ارتقای صنعت ایران کمک کنند و خودروهای چینی نیز در جای خود و در سگمنتی که دارند قطعا می‌توانند باشند. ما نیز حتما به سوی خودروهای برقی خواهیم رفت و فکر نمی‌کنم در این زمینه هیچ کشوری به اندازه چین و هیچ شرکتی به اندازه BYD بتواند به ما کمک کند و انتقال تکنولوژی انجام دهد. 

تضمین قیمت خریدی که به مشتریان ارائه کرده‌اید به چه صورت است؟
نگرانی که مصرف‌کنندگان دارند و ما هم در ابتدای بحث به آن پرداختیم این است که فکر می‌کردند در پسابرجام ماشین ارزان می‌شود یا نه؟  به همین دلیل بسیاری برای خرید دست نگه داشتند و واقعا تبدیل به دغدغه و نگرانی مردم شده بود. افرادی هم که بنا به ضرورت اقدام به خرید خودرو می‌کردند این نگرانی را داشتند که مثلا قیمت‌ آن در دوماه دیگر نصف یا مثلا فلان مقدار کم نشود. ما برای اینکه این دغدغه را از مشتری دور کنیم، بر اساس رضایت‌مندی مشتری که اولویت اصلی ماست، طرح تضمین قیمت خرید را برای اولین بار در ایران مطرح کردیم. به این صورت که امروز مشتری می‌آید قرارداد می‌بندد و یکی از محصولات کارمانیا را خریداری می‌کند. سال آینده اگر قیمت این‌ خودرو به هر دلیلی توسط شرکت کارمانیا ارزان‌تر به بازار ارائه شد، مابه‌التفاوت آن قیمت را به خریدار خود؛ چه در قالب اعتبار نقدی چه درقالب خدمات اعتباری برمی‌گردانیم. این به مشتری اعتماد می‌دهد اگر خودرویی از ما می‌گیرد و به هر دلیلی این خودرو ارزان شد، آنها ضرر نمی‌کنند و شرکت این مابه‌التفاوت را به آنها برمی‌گرداند. این فقط جهت این است که مشتری برای خرید از ما اطمینان خاطر داشته باشد که ضرر نمی‌کند. 
یک متمم مجزا هم به عنوان ضمانت خرید به خریدار داده می‌شود و موارد حقوقی آن لحاظ شده است و اگر همین خودرو با همین مشخصات فنی، توسط شرکت ارزان‌تر ارائه شد، مشتری ضرر نخواهد کرد.

چه حجمی از بازار را در اختیار خواهید گرفت.
در سگمنت خودمان تصور می‌کنیم در یک‌سال آینده بتوانیم  درصدی از بازار را در اختیار بگیریم. 

خودروی شما چه مزیتی دارد که فکر می‌کنید بتواند به این حجم از بازار برسد؟
مهم‌ترین مزیت برای مشتریان ایرانی کیفیت خودروهای ماست. ما با BYD آمده‌ایم این تفکر را به وجود بیاوریم که خودروهای چینی می‌توانند خودروهای باکیفیتی باشند. مزیت دوم امکانات، توان موتور، آپشن‌های خودرو و سایزی که این خودرو دارد، است. در خودروهای ما یکی از SUV های سایز بزرگ زیر قیمت 100میلیون تومان وجود دارد که می‌تواند در بازار سهم خوبی داشته باشد. 

اگر رقبای اروپایی بیایند باز هم می‌توانید همین سهم از بازار را داشته باشید؟
خودروی اروپایی اگر در این کلاس یعنی SUV سایز متوسط، با این سطح از آپشن‌ها و موتور 2400 و گیربکس اتوماتیک بخواهد تولید کند، در این رنج قیمتی قرار نمی‌گیرد. کما اینکه خودروهای کره‌ای را داریم که در این سایز هستند ولی محدوده قیمتی بسیار بالاتری دارند و در سگمنت دیگری قرار خواهند گرفت. یکی از مزیت‌های رقابتی ما قیمت ماست که در این سگمنت زیر 100میلیون تومان قیمت دارد. قاعدتا خودروهای اروپایی کیفیت بالایی دارند و برندهای شناخته شده‌ای هستند، ولی از نظر قیمتی نمی‌توانند با خودروهای چینی رقابت کنند.




برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید تکنولوژی تولید خودروی برقی به ایران می‌آید
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو