سلامتیان، کارشناس بازار خودرو در گفتگو با روزنامه «دنیای خودرو» مطرح کرد

مدیران نباید زود به زود تغییر کنند

کد : 1732
تاریخ انتشار : شنبه 8 اسفند 1394
print
نظرات : 0
مدیران نباید زود به زود تغییر کنند

روزنامه دنیای خودرو-رامین بیات : بازار خودرو این روزها در رکود به‌سر می‌برد، اما برخی فعالان برای سال آینده رونق نسبی را پیش‌بینی می‌کنند. در همین رابطه روزنامه «دنیای خودرو» در سلسله گفت‌و‌گوهایی با فعالان، کارشناسان و صاحب‌نظران خودرو چرایی شکل‌گیری رکود در بازار خودرو و پیش‌بینی وضعیت این بازار را در سال آینده مورد بررسی قرار داده است. در چهارمین بخش از این گفت‌وگوها، به بررسی مسائل و مشکلات صنعت خودروسازی ایران و پیش‌بینی سال آینده بازار خودرو با علی سلامتیان، کارشناس و فعال بازار خودرو می‌پردازیم. 

بازار خودرو حدود دو سالی از که در رکود به‌سر می‌برد و گاهی نیز این رکود تشدید شده است، از دیدگاه شما دلایل رکود بازار خودرو در چند سال گذشته چیست؟
مهم‌ترین دلیل اینکه بازار خودرو در دو سه سال گذشته  در رکود به‌سر برده، این است که مردم منتظر اجرایی شدن توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها بودند البته این امر حدود یک‌سال عقب افتاد و رکود در بازار ادامه پیدا کرد. از سوی دیگر استنباط برخی مشتریان خودرو بر این بود که با لغو تحریم‌ها ممکن است قیمت خودروها کاهش پیدا کند که چنین امری صورت نگرفت، همچنین عده‌ای دیگر منتظر ورود خودروهای جدید با اجرایی شدن برجام بودند که این موضوع نیز به مدتی زمان احتیاج دارد.

پیش‌بینی شما از بازار سال آینده خودرو چیست، این در حالی است که سال آینده بازار رقابتی‌تری را شاهد خواهیم بود؟
به نظر من استقبال مردم از بازار خودرو با توجه به اقتضائات سال آینده بهتر خواهد بود و این امیدواری وجود دارد که بازار خودرو به سوی رونق در حرکت باشد.

با توجه به رونق، آیا امکان کاهش قیمت خودرو در سال آینده وجود دارد؟
با توجه به اینکه در فضای پسابرجام قرار داریم، به نظر می‌رسد اگر قیمت دلار در یک محدوده تثبیت شود و دارای ثبات باشد، می‌توان از هزینه تمام‌شده خودرو قدری بکاهد و خودرو کمی ارزان‌‌تر شود. این در حالی است که دولت به دلیل کسری بودجه‌ای که دارد تعرقه واردات خودرو را کاهش نخواهد داد و اعلام شده است که تعرفه ثابت می‌ماند، اما ممکن است تعرفه در سال آینده در برخی خودروها با افزایش جزئی همراه باشد.

مهم‌ترین معضل و چالش صنعت خودروسازی کشورمان چیست؟
 مهم‌ترین مشکل صنعت خودروسازی، عدم ثبات مدیریت در بخش دولتی است، به‌طوری‌که دو خودروساز بزرگ کشور، ایران خودرو و سایپا بیش از 85 درصد بازار خودرو را در دست دارند و ما در چند سال گذشته شاهد بی‌ثباتی مدیریتی در این شرکت‌ها بوده‌ایم، این در حالی است که در بخش، خصوصی ثبات مدیریت وجود دارد، اما این بخش سهم بسیار کمتری را به نسبت بخش دولتی از بازار در اختیار دارد. به‌طور‌کلی می‌توان گفت مدیریت کلان صنعت خودروسازی از عدم ثبات مدیریت رنج می‌برد.

شما از عدم ثبات مدیریت به عنوان مهم‌ترین چالش صنعت خودروسازی نام بردید، اگر خودروسازان، خصوصی و واگذار شوند، آیا این معضل عدم  ثبات مدیریت حل می‌شود؟
خصوصی‌سازی نیاز به رعایت حداقل‌هایی دارد و رعایت این حداقل‌ها مستلزم این امر است که خودروسازان بزرگ ما با شرکت‌های صاحب دانش و تکنولوژی در عرصه خودروسازی جوینت‌ونچر شوند تا زمینه انتقال دانش و تکنولوژی فراهم شود، اگر این شرط محقق شود می‌توان خصوصی‌سازی را در صنعت خودروسازی عملی ساخت. همچنین اگر این همکاری و شراکت با خودروسازان بنام و مشهور جهانی شکل گیرد، خودروهای تولید داخل نیز از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار خواهد شد.

با توجه به اینکه در سال آینده خودروهای مونتاژی اروپایی وارد بازار خواهد شد و شرکت‌های فعلی نیز که در بازار حضور دارند، به حضور خود ادامه خواهند داد، به‌زعم شما کدام شرکت‌ها می‌توانند در بازار، موفق عمل کنند؟
اگر شرکتی بتواند در وهله اول از نظر قیمتی، مشتریان را به خود جلب کند و عموم مردم توانایی خرید آن خودرو را داشته باشند و در کنار آن خودروسازان بتوانند تسهیلات مناسبی را برای خرید خودرو در اختیار خریداران و مشتریان قرار دهند، می‌توانند بازار را در اختیار خود بگیرند. همچنین این شرکت‌ها باید محصولاتی تولید کنند که از کیفیت مناسبی برخوردار باشند و حداقل‌ها را دارا باشند.

در هفته‌های اخیر نرخ سود سپرده‌های بانکی دو درصد کاهش یافته است، با توجه به اینکه ممکن است سرمایه‌هایی که در بانک‌ها وجود دارد، خارج شود، آیا ممکن است این سرمایه‌ها به طرف بازار خودرو سرازیر شود و خودرو به عنوان یک کالای سرمایه از سوی مردم به‌کار گرفته شود؟
انجام چنین عملی از سوی مردم کاملا ریسکی خواهد بود و به‌نظر نمی‌رسد بازار خودرو دارای حاشیه سود زیادی باشد، اما اینکه بانک‌ها نرخ سود را کمتر کردند و این امر موجب شد که سرمایه‌ها از بانک‌ها خارج شود، جای امیدواری است بازار خودرو به سمت رونق حرکت کند و بخشی از این سرمایه آزاد شده در بانک‌ها به سمت بازار خودرو خواهد آمد، نه به‌عنوان اینکه خودرو کالایی سرمایه‌ای باشد بلکه به صرف اینکه خودرو برای مصرف خریداری شود.

سال 2011 و 2012 میلادی در کشورمان رکورد فروش خودرو یعنی 1.5 میلیون دستگاه خودرو در سال زده شد، به اعتقاد شما چه زمانی می‌توان به این رکورد دست یافت و یا آن را ارتقا داد؟
در آن دوسالی که شما به آن‌ها اشاره کردید، اوج تولید خودرو در کشورمان بود، اما تمام این خودروها در داخل کشور به فروش رسید، این در حالی است که اگر ما بتوانیم خودرو‌هایی را که تولید می‌کنیم صادر کنیم، آن زمان است که صنعت خودروسازی ایران حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. به بیان دیگر باید رویکرد تولید خودرو در کشورمان صادرات‌محور باشد، تا بتوان محصولات باکیفیت تولید و از طریق آن اقدام به ارزآوری کرد.

شما به تولید محصولات صادرات‌ محور اشاره کردید، چه راهکاری را باید در پیش گرفت تا بتوان در بازار‌های جهانی سهم بیشتری را تصاحب کرد؟
صنعت خودروسازی کشورمان باید از یکجا شروع کند. با توجه به اینکه صنعت خودروسازی ایران از کره جنوبی زودتر شروع کرد، اما آن‌ها نسبت‌به ما در حال حاضر جلوتر هستند. نمونه خوب در این زمینه چین است، آنها 15 سال گذشته در صنعت خودرو فعالیت خود را به صورت جدی شروع کردند و الان وضعیت بسیار خوبی دارند. این در حالی است که ما در کشور دارای زیرساخت‌هایی مناسبی هستیم و نیروی متخصص نیز وجود دارد، اما باید در این زمینه برنامه‌ریزی منسجم انجام شود تا بتوان به اهداف پیش‌بینی شده دست یافت.

حلقه مفقوده صنعت خودروسازی ایران چیست؟
همان‌طور که من در سوال‌های ابتدایی به آن اشاره کردم، عدم ثبات مدیریت در بخش دولتی بیشترین آسیب‌ها را به بدنه صنعت خودروسازی کشور وارد کرده است که در این بین باید با یک برنامه‌‌ریزی اصولی بتوان به یکی مدیریت با ثبات دست یافت و صنعت خودروی کشور را سروسامان داد.

برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید مدیران نباید زود به زود تغییر کنند
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو