سرمایه‌ای بودن خودروهای کار، بازار کارکرده‌هایشان را داغ نگه می‌دارد

سیبا ون؛ کارکرده محبوب

با وجود توقف عرضه مدل‌های صفر این خودرو، هنوز هم در میان خریداران ون طرفدارانی برای آن وجود دارد.

کد : 1738
تاریخ انتشار : شنبه 8 اسفند 1394
print
نظرات : 0
سیبا ون؛ کارکرده محبوب

روزنامه دنیای خودرو-فرانک آقاصفی : سیباموتور در سال‌های گذشته در میان خودروهای وارداتی خود از شرکت FA، ون Free wind را هم با نام سیبا ون به صورت دوگانه سوز در ایران عرضه کرد. از سال 1389 و در راستای برنامه‌های دولت در جهت توسعه سامانه حمل و نقل عمومی،  سیبا ون به چرخه حمل‌و‌نقل همگانی کشور پیوست و در 11 استان کشور همچون تهران، مازندران، البرز، گیلان، زنجان، قزوین، گلستان، کردستان، آذربایجان غربی، همدان و خراسان رضوی توزیع شد. در سال 1391 نیز گروه بهمن تصمیم به فروش سیباون با شرایط ویژه کرد. در آن زمان این خودرو با قیمتی حدود 28.5 میلیون تومان با کاربری سواری - کار (با پلاک شخصی) به فروش می‌رسید. در حال حاضر مدل‌های کارکرده این خودرو که عمدتا مربوط به سال 2009 هستند، درصورت سلامت فنی و بدنه و بنا بر کاربری، بین 35 تا 50 میلیون تومان قیمت دارند. با وجود توقف عرضه مدل‌های صفر این خودرو، هنوز هم در میان خریداران ون طرفدارانی برای آن وجود دارد. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که سرمایه‌ای بودن خودروهای کار و تجاری، بازار کارکرده‌های آن‌ها را داغ نگه می‌دارد اما همان‌طور که پس از عرضه خودروی نارون، سیبا ون جایگزین آن شد که گزینه بهتری بود، انتظار می‌رود گروه خودروسازی بهمن به‌زودی ون جدیدی را برای پاسخگویی به نیاز بازار داخلی معرفی کند.

FAW؛ طلایه‌دار خودروسازان چینی
FAW یکی از خودروساز خوب چین است که علاوه بر توليد خودروهاي سواري در تولید خودروهای کاروتجاری اعم از وانت و خودروهای سنگين و نیمه‌سنگین و همچنين قطعات خودرو مشغول است. حجم توليدات این خودروساز به حدود دو ميليون دستگاه در سال می‌رسد. کامیون نیمه‌سنگین FAW مدل CA10 اولین خودرویی بود که در چین ساخته شد. فاو در سال 1958  زماني كه از نخستين خودروي ساخت خود به نام هونگ‌كي رونمايي كرد، به نخستين خودروساز چين تبديل شد. اين شركت در حال حاضر به همراه شركت‌هاي چانگان موتورز، دانگ فنگ موتور و صنايع خودروسازي شانگهاي يكي از چهار شركت بزرگ خودروسازي چين محسوب مي‌شود. FAW تا سال 2001 توانست دو شاخه جداگانه خودروسازی را ایجاد کند؛ شرکت خودروهای سواری فاو و شرکت فاو-فولکس واگن با مسئولیت محدود تولید اتوبوس‌های شهری، اتوبوس‌های لوکس توریستی، شاسی اتوبوس‌های سفارشی، کامیون‌های سبک، متوسط و سنگین، نمونه‌ای از محصولاتی هستند که به طور مشترک تولید شد و جایگاه فاو را به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان جهانی خودرو تثبیت کرد. فاو محصولاتش را در بيش از 80 كشور جهان به فروش مي‌رساند كه از جمله اين بازارها مي‌توان به دو همسايه غربي و شرقي ايران يعني عراق و پاكستان اشاره كرد. این شرکت از سال 2013 تاکنون فروشی بالغ بر سه میلیون دستگاه در سراسر جهان داشته و همچنان جایگاه خود را به عنوان برترین خودروسازی چین حفظ کرده است.

هويت سیبا ون
خودرو سیبا ون با کاربری مسافری و ظرفیت حمل 11 مسافر تولید شده بود و با نام تجاري CA6500 CE-CNG عرضه می‌شد و برای حمل‌ونقل‌ مسافران (درون‌شهری و برون‌شهری) بسیار مناسب است. این خودروی دوگانه‌سوز 4 سیلندر از حجم موتور 2351 سی‌سی برخوردار است. موتور بنزینی این خودرو با ظرفیت تولید 124 اسب بخار در هر 5 هزار دور در دقیقه، حداکثر گشتاوری معادل 195 نیوتون‌متر در هر 3500 دور را در دقیقه دارد. موتور گازی آن هم از قدرت موتوری برابر با 107 اسب بخار (در 4300 دور در دقیقه) برخوردار است و گشتاور آن 184 نیوتون‌متر در 2500 دور در دقیقه است. نحوه اتصال فرمان سیبا ون يک‌تکه و چهارشاخ و نسبت دنده آن 36.5 است. قطر فرمان این خودرو 390 میلی‌متر و انعطاف فرمان آن نیز 20 میلی‌متر است.

ابعاد و فضای داخلی
طول، عرض و ارتفاع سیبا ون به ترتیب 5080، 1820 و 1960 میلی‌متر و فاصله محوری آن (فاصله بین دو محور چرخ‌های جلو و عقب) 3 هزار میلی‌متر است. اکسل جلو از نوع Dual cross arm independent suspension و اکسل عقب از نوع  Unitary banjo type, pressing axle case و دنده نهايي اکسل عقب نیز از نوع  Cell grade retarder, hyperbola bevel gear  تعبیه شده است. همچنین وزن خالص این خودرو 2045 و وزن ناخالص آن 2875 برآورد شده است. این خودرو پنج در دارد که شامل دو در جلو (راننده و شاگرد)، دو در کشويي (چپ و راست مسافرها) و در عقب (مخصوص بار و لوازم) می‌شود. قفل درهای جانبی و درهای جلوی خودرو معمولي و به همراه قفل مرکزي و نوع قفل در عقب معمولی و مستقل از قفل مرکزی است. نوع آنها يک تکه با فريم پنجره‌ها، درهاي جلو مجهز به شيشه بالابر برقي و جنس آن‌ها Mild steel است.
صندلي راننده و شاگرد هر دو قابل تنظيم به صورت طولي (جلو/عقب) است. صندلي‌هاي عقب (مخصوص مسافران) شامل دو صندلي نيمكتي دو ‌نفره با قابليت تنظيم زاويه پشتي و پشت ‌سري (با ارتفاع قابل تنظيم)، دو صندلي تک‌نفره جمع‌شو، يک صندلي 3 نفره با پشتي تاشو و پشت‌سري (ارتفاع قابل تنظيم) می‌شود. پانل داشبورد از جنس پلاستيک ABS تزريقي يک‌پارچه است. نشانگرهای پشت داشبور آنالوگ هستند. پوشش کف و پوشش دیواره سقف کاذب از موکت PVC و دیواره‌ها بدون پوشش است و 2 تیغه برف پاک‌کن در این خودرو تعبیه شده است. برای هر 11 صندلی کمربند در نظر گرفته شده با این تفاوت که کمربند‌های جلو سه‌نقطه‌ای و کمربندهای عقب دونقطه‌ای هستند. شیشه‌های جلو در سیبا ون لایه‌ای و شیشه‌های جانبی و عقب آن سخت‌شده هستند. سپر جلو پلاستیکی تزریق به رنگ بدنه با ضربه‌گیر و سپر عقب فلزی به رنگ بدنه ، آفتابگیر از جنس فوم با روکش pvc و دستگیره‌ درهای جلو همگی پلاستیکی هستند.
 
سيستم تهویه و برق 
نوع مولد سرمايش  R134a و نحوه انتقال نیرو، تسمه‌ای به وسیله نیروی موتور است. میزان مولد سرمایش یک کیلوگرم، سرمایه عقب مستقل با کنترل از جلو است که روی پوسته موتور نصب شده و چهار نقطه روی داشبور به عنوان محل‌های هوادهی قرار دارد و به منظور رفاه مسافران، سیستم سرمایشی به کابین عقب کانال کشی شده است و قابلیت قطع و وصل کردن از قسمت جلویی خودرو را نیز دارد. مولد سیستم گرمایشی، آب رادیاتور و مولد نیروی هوادهی هم فن بخاری است. محل‌های هوادهی شامل چهار نقطه روی داشبورد برای کابین جلویی و کانال‌کشی برای کابین عقب (مسافران) می‌شود. تعداد بخاری‌های خودرو 2 عدد است. سيستم برق این خودرو نیز مجهز به آلترناتور 12V/90A، استارت 12V/1.2KW، باتري 12V/70Ah، دلکوی Magnet، کوئل ترانزيستوري است. محل نصب فيوزهای سیباون درون اتاق است و روشنايي داخلي و خارجي آن با 2 عدد چراغ مرکب جلو با راهنماي جانبي،2  عدد چراغ مرکب عقب،2  عدد چراغ مه‌شکن روي سپر جلو،2  عدد چراغ پلاک خودرو و چراغ مطالعه داخل جلو است.

ضعف‌های طراحی
طراحی سیبا ون را می توان به نوعی کپی برداری از ون استارکس هیوندای دانست. عناصر و المان های مشابه به کار رفته در سیبا ون، استارکس را تداعی می کند. شما هر چقدر که بخواهید می توانید در بدنه این خودرو خطوط بی سرانجام نامتعارف پیدا کنید. در واقع هویت سیباون که با نام تجاری CA6500 شناخته می شود با همین خطوط و احجام، معنا پیدا کرده و منحصر به خودش شده است. چراکه بیش از این که ردی از عجله در طراحی این خودرو به چشم بخورد می توان شاهد کم تجربگی در طراحی آن بود. از دیگر مشخصه‌های ظاهری این خودرو می توان به رینگ‌های 15 اینچی آن اشاره کرد.


برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
یک مخالف
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید سیبا ون؛ کارکرده محبوب
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو