ثمره پسابرجامی خودروسازان و دولتی‌ها

ثمره پسابرجامی خودروسازان و دولتی‌ها

پیشنهادهای مطرح‌شده از سوی خودروسازان خارجی در قالب جوینت‌ونچر (سرمایه‌گذاری مشترک) بوده است.

کد : 1742
تاریخ انتشار : يکشنبه 9 اسفند 1394
print
نظرات : 0
ثمره پسابرجامی خودروسازان و دولتی‌ها

روزنامه دنیای خودرو-گروه خبر: سومین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران قرار است 10 و 11 اسفند ماه در تهران برگزار شود. این همایش در دو سال گذشته در آذرماه برگزار شد و قرار بود امسال نیز در 8 و 9 آذرماه برگزار شود، اما وزارت صنعت و مسئولان برگزاری این همایش، زمان اجرای آن را تغییر دادند و به 10 و 11 اسفند ماه موکول کردند تا خودروسازان خارجی بیشتری در این مراسم حضور داشته باشند. این اتفاق خوبی است که ثمره دوران پسابرجام است.
ساسان قربانی، دبیر همایش بین‌المللی خودرو در نشست خبری با اشاره به حضور 14 شرکت خودروساز خارجی در همایش سال گذشته، گفت: «این تعداد امسال به 16 شرکت رسیده است که 5 شرکت چینی هستند.»وی تصریح کرد: «البته سال گذشته تعداد خودروسازان چینی حاضر در همایش بیشتر از امسال بود.»
البته قربانی در مورد استقبال کم شرکت‌های خارجی از حضور در همایش ایران نیز گفت: «همزمانی برگزاری همایش تهران با نمایشگاه خودرو ژنو باعث شد برخی شرکت‌ها نتوانند در همایش تهران حضور یابند.»
همچنین امیرحسین قناتی، مدیر کل خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت نیز در این نشست خبری با بیان اینکه تاکنون هیچ شرکت خودروساز خارجی پیشنهادی برای سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران نداشته است، گفت: «پیشنهادهای مطرح‌شده از سوی خودروسازان خارجی در قالب جوینت‌ونچر (سرمایه‌گذاری مشترک) بوده است.» نکته قابل‌توجه این ماجرا همین موضوع است که شرکت‌های خارجی گزینه سرمایه‌گذاری مشترک را پذیرفته‌اند که بارها توسط کارشناسان خودرو اشاره شده بود گزینه مناسبی است. 
قناتی همچنین  در راستای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی تاکید کرد: «شرکت‌های بنز، فیات، فولکس‌واگن، ایسوزو، مزدا، نیسان و تویوتا مذاکراتی را با خودروسازان ایرانی داشته‌اند.» به گفته وی، فولکس‌واگن تاکنون با 5 شرکت ایرانی مذاکره کرده است.
ثبت‌نام 311 میهمان خارجی برای حضور همایش خوروسازان
در ادامه این نشست خبری، قربانی دبیر همایش بین‌المللی خودرو با اشاره به ثبت‌نام 311 میهمان خارجی برای حضور در این همایش، گفت: «پیش‌بینی ما این است که این رقم به بیش از 500 نفر برسد که این افراد میهمان شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز خواهند بود.»
به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» به این ترتیب خودروسازان و قطعه‌سازانی که در سال‌های اخیر به‌دلیل تحریم‌ها نمی‌توانستند ارتباط بین‌المللی با سایر خودروسازان خارجی داشته باشند، امسال با برداشته شدن تحریم‌ها دوباره ارتباطات خود را افزایش داده‌اند و این همایش و میزان شرکت‌کننده‌های آن مصداق بارز این موضوع است.
کارشناسان معتقدند برگزاری چنین همایش‌هایی باعث افزایش تعاملات اقتصادی ایران در فضای جهانی خواهد شد، اما نباید فراموش کرد اثربخشی چنین همایش‌هایی نیازمند برنامه‌ریزی جدی و دقیق برای بهره‌برداری از حضور طرف‌های خارجی در ایران است و پیش از آن باید مذاکرات موثری بین خودروسازان ایرانی و خارجی صورت گیرد تا در جریان حضور خارجی‌ها در همایش، زمینه همکاری‌ها گسترش یابد و چند قرارداد همکاری بین شرکت‌ها به امضا برسد.
همچنین خودروسازان و قطعه‌سازان که همواره از شرایط نامناسب مالی خود به دلیل تحریم‌ها و  شرایط اقتصادی کشور نالان بوده‌اند، با مدیریت منابع مالی این شرکت‌ها، می‌توان هزینه‌های کوچک بهره‌وری قابل توجهی را ایجاد کرد.
در عین‌حال می‌توانیم این بحث را مطرح کنیم که برگزاری همایش می‌تواند محلی برای آشنایی بیشتر و مذاکره شرکت‌های ایرانی و خارجی باشد و باید گفت برگزاری دو دوره همایش در دو سال گذشته چنین دستاوردی را به همراه نداشته است، زیرا در آن زمان شرکت‌های داخلی در شرایط مناسب اقتصادی قرار نداشتند و شرکت‌های خارجی هم به دلیل تحریم‌ها به راحتی نمی‌توانستند به خودروسازی داخلی ورود کنند. اما این سومین همایش می‌تواند زمان خوبی برای برقراری تعاملات بین خودروسازان داخلی و خارجی باشد.
در این میان دولتی‌ها و مسئولان برگزاری سومین همایش بین‌المللی خودرو به منظور افزایش حضور طرف‌های خارجی در این همایش و بهره‌برداری تبلیغاتی بیشتر از آن نسبت به تغییر زمان برگزاری اقدام و آن را از آذرماه به اسفند موکول کردند تا در شرایط پسابرجام شاهد حضور تعداد بیشتری از خودروسازان خارجی در ایران باشیم.
خودروسازان ایرانی در یک سال اخیر خبرهای زیادی در مورد مذاکره با خودروسازان خارجی مطرح کرده‌اند و تاکنون  پژو، بنز، دانگ‌فنگ و رنو با ایران قرارداد بسته‌اند و زمزمه‌های امضای قرارداد با فیات و فولکس‌واگن هم به گوش می‌رسد.
به این ترتیب نمایشگاه و همایش بین‌المللی صنعت خودرو در حالی با حمایت وزارت صنعت برگزار می‌شود که در دوران پساتحریم قرار داریم و اگر هدف‌گذاری دقیق و برنامه‌ریزی منسجمی برای اثربخشی آن صورت بگیرد، خودروسازان و قطعه‌سازان می‌توانند شاهد بهبود وضعیت‌شان باشند.
شاید چنین همایش‌هایی منجر به ارائه راهکارهای کاهش قیمت تمام شده تولید، مدیریت هزینه‌ها، بهینه‌سازی قیمت‌ها و به‌روزرسانی تولیدات صنعت خودرو شود که فعلا جایشان در این صنعت خالی است.

برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید ثمره پسابرجامی خودروسازان و دولتی‌ها
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو