جزئیات دو رویداد مهم خودرویی در هفته جاری از زبان دبیر همایش بین المللی خودرو

تهران و ژنو میزبان غولهای خودروساز

امضای چهار قرارداد همکاری در زمینه قطعه سازی در حاشیه نمایشگاه خودروی تهران انجام می شود.

کد : 1743
تاریخ انتشار : يکشنبه 9 اسفند 1394
print
نظرات : 0
تهران و ژنو میزبان غولهای خودروساز

روزنامه دنیای خودرو : در هفته جاری تهران میزبان برگزاری دو رویداد مهم خودرویی است. به نوعی می‌توان گفت این دو برنامه مهم‌ترین رویدادهای خودرویی سال هستند. سومین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران و اولین نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودروی کشور قرار است در هفته جاری برگزار شود. برای اطلاع از جزئیات برگزاری این دو رویداد سراغ ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعه‌سازان و دبیر همایش رفتیم تا با وی در این زمینه گفت‌وگو کنیم. دبیر سومین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» از حضور 500 مهمان خارجی در تهران خبر داد.
سومین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران در روزهای 10 تا 11 اسفند ماه جاری در سالن اجلاس سران و اولین نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودروی کشور از 9 تا 12 اسفند ماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می‌شود.

در سومین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران چه کشورهایی حضور خواهند داشت؟
 شرکت‌هایی از کشورهای اتریش، بلژیک، چین، چک، اسلواکی، دانمارک، فرانسه، آلمان، هند، ایتالیا، ژاپن، کویت، هلند، عمان، ‌پاکستان،کره‌جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، ترکیه، امارات و انگلیس در سومین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران حضور خواهند داشت.

جزئیات شرکت‌هایی را که در اولین نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودرو شرکت کرده‌اند، تشریح کنید؟
12 شرکت خودروساز، 183 شرکت قطعه‌سازی، 11 شرکت در زمینه مواد اولیه، 35 شرکت ماشین‌آلات، 23 واحد مهندسی و تحقیقاتی و دانش بنیان، 11 مرکز تست و آزمون، 8 واحد آموزشی ، 5 شرکت لیزینگ و فروش، 12 نشریه، 7 شرکت خدمات پس از فروش، 6 شرکت فرهنگی و هنری، 10 سازمان مردم نهاد تخصصی داخلی، 2 سازمان مردم‌نهاد تخصصی خارجی و 24 سرمایه‌گذار در اولین نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودرو شرکت کرده‌اند.

در کنار برگزاری بخش اصلی نمایشگاه، بخش ویژه‌ای نیز برگزار می‌شود، این بخش شامل چه برنامه‌هایی  است؟
نمایشگاه خودروهای کلاسیک، تست‌درایو، آزمون جاده‌ای، کارتینگ، برنامه‌های آموزشی و برگزاری رالی از تهران به مقصد انزلی و بالعکس، بخش ویژه نمایشگاه را شامل می‌شوند.

در همایش چطور، چه برنامه هایی برگزار می‌شود؟
همایش در 4 جلسه عمومی و 15  پنل تخصصی و سخنرانی 75 سخنران برگزار می‌شود، همچنین پنل‌های تحقیق و توسعه و خدمات مهندسی، مدیریت زنجیره تامین، مدل‌های همکاری و سرمایه‌گذاری، ایمنی در صنعت خودرو، فرصت‌های همکاری در خصوص تامین مواد جدید، خدمات پس از فروش، فناوری‌های پیشرفته خودروهای تجاری، محیط‌زیست و مسئولیت‌های اجتماعی خودروسازان، اقتصاد صنعت خودرو، روش‌های تامین مالی، قیمت‌گذاری از دید بنگاه، آموزش و تربیت نیروی انسانی در این کنفرانس برگزار خواهد شد.

آیا در همایش جایزه خاصی اهدا می شود؟
بله، جایزه طراحی صنعتی از سوی ایران خودرو و سایپا طراحی شده است و در این کنفرانس جایزه به برگزیدگان اهدا می‌شود.

در همایش چند مهمان خارجی حضور دارند؟
 تعداد مهمانان خارجی بیشتر از 500 نفر است.

آیا در طول برگزاری این رویداد قرارداد و تفاهم‌نامه‌ای امضا خواهد شد؟
بله، در زمینه قطعه‌سازی بین انجمن‌های ایرانی و 4 انجمن معتبر دنیا تفاهم‌نامه‌هایی به امضا می‌رسد. این توافق‌نامه‌ها با قطعه‌سازان کشورهای ترکیه، فرانسه، هند و انگلیس امضا خواهد شد، همچنین با سایر هیات‌هایی که در همایش حضور خواهند داشت، مذاکراتی صورت می‌گیرد.

این تفاهم‌نامه‌ها بیشتر در چه زمینه‌هایی است؟
این تفاهم‌نامه‌ها زمینه‌های صادرات را فراهم می‌آورند و همچنین بسترسازی می‌کنند برای مشارکت‌هایی که امکان‌پذیر است.

آیا با قطعه‌سازان پژو و رنو نیز در این همایش قرارداد امضا می‌شود؟
هم قطعه‌سازان خارجی که شریک ایرانی دارند و هم قطعه‌سازان کشورمان که برای پژو قطعه تولید می‌کنند، در  همایش و نمایشگاه حضور دارند، برای شرکت رنو نیز این امر صدق می‌کند، همچنین در نمایشگاه شرکت رنو با قطعه‌سازان ایرانی جلساتی برای برنامه‌ریزی توسعه محصولاتش خواهد داشت.

به امضای قرارداد میان قطعه‌سازان ایرانی و خارجی اشاره کردید، آیا میان خودروسازان کشورمان و طرف‌های خارجی نیز قرارداد بسته می‌شود؟
خودروسازان باید در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند و آن‌ها تاکنون در این باره مطلبی را اعلام نکرده‌اند.

آیا در زمان برگزاری همایش امکان امضای قرارداد بین رنو و سایپا وجود دارد؟
مذاکرات مربوط به امضای این قرارداد در جریان است، اما اینکه در زمان برگزاری همایش قراردادی امضا شود، هنوز مشخص نیست.

علت اینکه برخی خودروسازانی که آن‌ها دعوت کرده‌اید، اما آنها در همایش حضور ندارند، چیست؟ 
همزمان با برگزاری کنفرانس در تهران، در ژنو نیز نمایشگاه خودرو برگزار می‌شود که این نمایشگاه یکی از سه نمایشگاه بزرگ سال است و در حاشیه آن کنفرانسی برگزار می‌شود که آن خودروسازان در آن برنامه حضور می‌یابند.

مشهورترین و مهم‌ترین مهمانانی که در همایش حضور دارند، چه کسانی هستند؟
سایتو کنجی قائم‌مقام اجرایی شرکت سوزوکی ژاپن، ژان‌کریستف کومارد عضو هیات‌مدیره و معاون اجرایی خاورمیانه و آفریقای پژو- سیتروئن، برنارد کامبیر، قائم‌مقام ارشد مدیر عامل و رئیس منطقه آفریقا، خاورمیانه و هند رنوی فرانسه وکیم‌یانگ جون، رئیس انجمن جهانی خودروسازان از جمله سخنرانان اصلی این همایش هستند. همچنین روسای انجمن‌های قطعه‌سازی فرانسه، انگلیس، ترکیه و هند نیز به ایران خواهند آمد.

با توجه به اینکه دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز هستید، حضور قطعه‌سازان را در این همایش و نمایشگاه  چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اعتقاد من این است که صنعت قطعه‌سازی بخش مهمی از صنعت خودروسازی را شامل می‌شود و بدون این صنعت خودروسازی معنا و مفهوم واقعی خود را پیدا نمی‌کند. هم در همایش و هم در نمایشگاه، قطعه‌سازان حضور پررنگی دارند و بخش اعظمی از مهمانان خارجی که در همایش حضور دارند، از شرکت‌های قطعه‌سازی هستند. از سوی دیگر در نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودروی ایران نیز بیش از 200 قطعه‌ساز کشورمان حضور دارند.

قدری از موضوع برگزاری همایش و نمایشگاه فاصله بگیریم. قطعه‌سازان همواره از عدم پرداخت مطالبات خود از سوی خودروسازان گله دارند، این در حالی است که خودروسازان این روزها اعلام می‌کنند طلب قطعه‌سازان را در قالب خرید دین پرداخت می‌کنند، ارزیابی شما از این گفته‌های خودروسازان به عنوان دبیر انجمن قطعه‌سازان چیست؟
هنوز خودروسازان کل بدهی خود را به قطعه‌سازان پرداخت نکرده‌اند، این در حالی است که ما هم مطالبی از پرداخت مطالبات شنیده‌ایم، اما مسئله قطعی این است که هنوز بخش عمده‌ای از طلب قطعه‌سازان پرداخت نشده است و این کار را برای قطعه‌سازان با توجه به اینکه در انتهای سال قرار داریم، بسیار سخت کرده، چرا‌که آن ها در این ایام بسیار به نقدینگی و سرمایه در گردش نیاز دارند. از سوی دیگر خود قطعه‌سازان نیز طلب‌هایی به دیگران دارند و آنها را باید پرداخت کنند. همچنین مباحث پرداخت حقوق و عیدی کارگران نیز مطرح است که همه اینها باید تامین نقدینگی شود.

به نظر شما آیا خودروسازان عزمی برای پرداخت طلب خودروسازان دارند؟
آنها مشتاق هستند طلب خود را پرداخت کنند و در این زمینه عزم خودرا جزم کرده‌اند، اما مسئله تامین مالی خودروسازان موضوعی است که باید درباره آن چاره‌ای اندیشیده شود.


برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید تهران و ژنو میزبان غولهای خودروساز
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو