بررسی تویوتا سکویا 2014 گذرموقت

بخت کدام ژاپنی بیشتر است؟

تویوتا سکویا 2014 در بین 8 شاسی‌بلند بزرگ اقتصادی در رده دوم قرار می‌گیرد. این ماشین غول‌پیکر رانندگی راحت و فضای کابین کافی دارد و انتخاب خوبی برای خانواده‌هایی است که نیاز به جای زیاد دارند.

کد : 1746
تاریخ انتشار : يکشنبه 9 اسفند 1394
print
نظرات : 0
بخت کدام ژاپنی بیشتر است؟

روزنامه دنیای خودرو-آرمین محسنی : تویوتا برندی است که از گذشته تاکنون به تولید محصولات بادوام و کم‌استهلاک معروف است. خودروهایی که از نظر فنی و لذت سواری مثال‌زدنی هستند. از نمونه‌های سواری گرفته تا SUV‌های بزرگ و غول‌پیکرش، همگی از این رویه پیروی می‌کنند. یکی از محصولات این برند ژاپنی، سکویاست که از نظر ابعاد و اندازه در کلاس خودروهای شاسی‌بلند فول‌سایز قرار می‌گیرد. چند‌وقتیست که یک دستگاه تویوتا سکویا مدل 2014 به صورت گذرموقت به کشور وارد شده است. طراحی زیبا و جذاب این شاسی‌بلند ژاپنی یکی از نکات قابل توجهی است که آن‌را در بین رقبا به گزینه‌ای سرسخت تیدیل کرده است. 
تویوتا سکویا 2014 در بین 8 شاسی‌بلند بزرگ اقتصادی در رده دوم قرار می‌گیرد. این ماشین غول‌پیکر رانندگی راحت و فضای کابین کافی دارد و انتخاب خوبی برای خانواده‌هایی است که نیاز به جای زیاد دارند. احساس تسلط اولین حسی است که پس از نشستن پشت فرمان این خودرو به شما دست می‌دهد. صندلی‌های بزرگ و راحت سکویا که با تودوزی کرم رنگ طراحی شده‌اند،کاملا با فرم بدن هماهنگ هستند و راحتی بی‌نظیری را به سرنشینان ارائه می‌دهند. صندلی‌های عقب این خودرو هم امکان خواباندن و هم امکان تغییر وضعیت و جلو و عقب بردن جداگانه را دارند و به راحتی سه‌سرنشین را در خود جا می‌دهند. در ردیف سوم صندلی‌های سکویا، فضای کافی برای نشستن افراد بزرگسال نیز وجود دارد و باتوجه به ابعاد خودرو، فضای کافی برای کابین تعبیه شده است. طراحی داخلی این خودرو نسبتا خوب است ولی نمی‌توان گفت که خیلی لوکس است. وجود بیش از حد اَشکال مستطیل‌شکل در طراحی کابین و به خصوص داشبورد، سبب شده است تاحدودی کسل‌کننده به نظر برسد، اما برای برطرف کردن آن دربعضی از قسمت‌ها از اَشکال گرد و منحنی استفاده شده است که تاثیر بسزایی نداشته است. درکل فضای کابین تداعی‌کننده محیطی زمخت و خشن است. اما درکل کیفیت مواد به‌کار رفته در این خودرو و همچنین کیفیت مونتاژ قطعات، راضی‌کننده است. تویوتا برای کشورهای خاورمیانه پیشرانه 8 سیلندر 5/7 لیتری را برای این شاسی‌بلند در نظر گرفته است. این پیشرانه بزرگ به کمک گیربکس 6 سرعته خودکار خود می‌تواند حداکثر 381 اسب‌بخار و 543 نیوتون‌متر نیرو تولید کند و سرعت این خودروی غول‌پیکر را در مدت 7 ثانیه به مرز 100 کیلومتر در ساعت برساند. البته با آنکه شتاب این خودرو در حد و اندازه‌ی سدان‌های تند و تیز شهری است، اما مصرف سوخت بسیار بالایی دارد و در هر صد کیلومتر رانندگی در شهر، به بیش از 18 لیتر سوخت نیز دارد که البته با توجه به حجم پیشرانه و اندازه خودرو توجیه‌پذیر است. از نظر امکانات، سکویا در سه مدل استاندارد، Mid-Limited و Top Limited عرضه می‌شود که در کامل‌ترین مدل، تجهیزاتی مانند سانروف، صفحه نمایش برای سرنشینان عقب، دوربین عقب، چراغ‌های LED مخصوص روز، دکمه استارت موتور، رینگ‌های 20 اینچی، روکش چرمی صندلی‌ها، نویگیشن، سیستم صوتی JBL به همراه صفحه نمایش 6/1 اینچی، کروز کنترل و سیستم‌های VSC، TRAC، ABS، EBD، BA، SST، صندلی قابل‌تنظیم و برقی، سیستم کنترل آب‌و‌هوای سه‌منطقه‌ای، سیستم هوشمند Entune Auodio Plus که شامل صفحه نمایش لمسی، اتصال تلفنی و پخش موسیقی با بلوتوث، پورت USB و رادیو HD که روی آن نصب شده است. همچنین سکویا امکانات امنیتی هم دارد که شامل دستیار رانندگی صوتی، سنسورهای پارک عقب و جلو، کنترل نقطه کور و کروز کنترل است. این ماشین توانایی حمل بار(وزن کلی) تا 3300 کیلوگرم را دارد که نشان می‌دهد خودروی فوق‌العاده قوی است، اما خودروهای آمریکایی که در این کلاس وجود دارد، مثل شورلت سابربن و فورد اکسپدیشن، می‌توانند در این زمینه رقابت نزدیک و پایاپایی را با سکویا داشته باشند. سیستم تعلیق این شاسی‌بلند آسیایی از نوع air suspention است که سواری نرم و لذت‌بخشی را برای سکویا به ارمغان آورده‌است. نقطه ظعف سکویا را می‌توان در فرمان آن یافت، زیرا به انداره کافی دقت نداشته و کمی در عملکرد مایوسکننده به نظر می‌رسد. با توجه به اینکه بازار خودرویی کشور تاکنون به خودروهای شاسی‌بلند روی خوش نشان داده است، می‌توان گفت جای خالی این مدل تویوتا در میان محصولات موجود در کشور حس می‌شود. 

تویوتا پرادو، متفاوت‌تر از همیشه
تویوتا پرادو یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات این برند ژاپنی در جهان و همچنین در ایران است. این خودرو کاملا با زمانه منطبق است و  هرچه زمان پیش می‌رود، شاهد تغییراتی بر روی طراحی آن هستیم، به گونه‌ای که در آخرین نسل آن تغییرات قابل‌ملاحظه‌ایروی قسمت جلوی آن اعمال شده است. حدود 60 سالی می‌گذرد که تویوتا مدل شاسی‌بلند خود به نام پرادو را تولید می‌کند و در این سال‌ها، این خودرو به عنوان یکی از پیشروها در بین شاسی‌بلندهای آفرود معروف شده است. در ایران نیز مدل‌های قدیمی‌تر این خودرو در مسابقات آفرود یکی از یاران اصلی به‌شمار می‌روند. با توجه به قوانینی که پیرامون واردات خودرو وجود دارد، نسل جدید این خودرو به صورت رسمی وارد کشور نشده است. اما در مناطق آزاد کشور شاهد ورود این خودرو بوده‌ایم. چندی پیش یک دستگاه پرادوی مدل 2015 سفیدرنگ، با پلاک گذرموقت وارد کشور شده است، این خودرو در حال حاضر در شهر تهران تردد می‌کند. شاید در نگاه نخست تفاوت چندانی با نسل پیشین نداشته باشد، اما قسمت جلوی از ابتدای سپر تا چراغ‌ها و نوع جلو پنجره همگی دگرگون شده‌اند، همچنین خطوط برجسته روی بدنه و گل‌گیر‌ها، بر جذابیت ظاهری این خودرو افزوده است. پیشرانه‌ای که برای این شاسی‌بلند در نظر گرفته شده است، یک موتور شش سیلندر 4 لیتری است که می‌تواند نیرویی معادل 271 اسب‌بخار و همچنین گشتاور 381 نیوتون‌متر را تولید کند. علاوه‌بر این یک موتور چهار سیلندر 2/7 لیتری نیز برای این خودرو قابل‌سفارش است. نیروی تولید شده توسط موتور به وسیله یک گیربکس اتوماتیک پنج‌سرعته به هر دو محور محرک منتقل می‌شود. انتظار می‌رود با ورود این مدل به بازار، مانند نسل‌های پیشین‌اش، استقبال قابل قبولی از آن صورت بگیرد.

لندکروزر نگون بخت
تویوتا لندکروزر یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین مدل‌های تویوتاست که همیشه در رده بهترین شاسی‌بلندهای دنیا قرار داشته است. این خودرو با ظاهری نسبتا خشن و قدرت موتور بالا ، گزینه مناسبی برای کسانی است که می‌خواهند با یک SUV نسبتا لوکس به گشت‌و گذار در شهر و بیابان بروند. به‌طورکلی می‌توان گفت محصولات کمپانی تویوتا، در میان کشورهای خاورمیانه طرفداران زیادی دارد. لندکروزر، پرادو و لکسوس LX570 در کشورهای حوزه خلیج‌فارس، از پرفروش‌ترین‌ها به‌شمار می‌روند. علت آن را هم می‌توان در عملکرد مثبت این خودروها در شرایط جوی این منطقه دانست. در این میان گاهی اوقات، افرادی از این کشورها اقدام به تیونینگ این خودروها می‌کنند که در نوع خود جالب است. اما این بار شاهد یک حرکت بی‌سابقه از سوی مالک یک دستگاه خودروی لندکروزر در کشور قطر هستیم. این فرد ماشین خود را که یک SUV خوش قد‌و‌قامت است، به یک خودروی کروکی تبدیل کرده است. این کارها در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تقریبا عادی است و می‌توان گفت از تفریحات آنان به‌شمار می‌آید. شاید در نگاه اول این خودرو جالب به نظر برسد، اما با کمی تامل سوالاتی درباره علت و انگیزه چنین کاری در ذهن شکل می‌گیرد و البته پاسخ قانع‌کننده‌ای برای آن‌ها نمی‌توان یافت. سقف این خودرو به صورت کاملا غیر استاندارد بریده شده و جای خود را به دو میله محافظ داده است تا هنگام واژگونی از سرنشینان محافظت کنند. اما آن‌گونه که در تصاویر پیداست، این دو میله محافظ، فقط جنبه تزئینی دارد و هیچگونه امنیتی برای سرنشینان ایجاد نمی‌کند. همچنین شیشه جلوی این خودرو مانند جیپ‌صحراهای قدیمی متحرک شده است و این قابلیت را دارد که به کمک لولایی که برای آن تعبیه شدهاست، روی کاپوت بخوابد و ظاهرعجیب‌تری برای این لندکروزر نگون بخت پدید آورد. با این کار می‌توان لقب عجیب‌ترین لندکروز دنیا را به این خودرو داد و شاید انگیزه اصلی مالک آن نیز، همین باشد.

برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید بخت کدام ژاپنی بیشتر است؟
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو