سیسو؛ سوغات سرزمین دوک‌ها

کامیون‌ها، کشنده‌ها و اتوبوس‌های SISU در راستای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل به ایران وارد شده‌اند.

کد : 1762
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 اسفند 1394
print
نظرات : 0
سیسو؛ سوغات سرزمین دوک‌ها

روزنامه دنیای خودرو-فرانک آقاصفی : فنلاند کشوری پیشرو در زمینه‌ «فناوری‌های پاک» و برخوردار از وضعیت اقتصادی باثبات (AAA) در اتحادیه اروپاست که بدهی‌های دولت آن تقریباً نصف بدهی‌های منطقه یورو بوده و سال‌های سال به‌عنوان کشوری که کمترین فساد اقتصادی را داشته، معرفی شده ‌است. امروز قرار است یک هیأت تجاری از این کشور صادرات‌محور در تهران حاضر شود. ماشین‌آلات و تجهیزات و خودروهای کار و تجاری ازجمله صادرات فنلاند هستند. یکی از شرکت‌های فنلاندی که با همکاری شرکت شرکت کاوه دیزل (سهامی خاص) به ایران وارد شده و در راستای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشورمان، خودروهای سنگین اعم از کامیون، کشنده و اتوبوس را با کیفیت بالا راهی ایران کرده، شرکت سیسو (SISU) است. سیسو کارخانه‌ای فنلاندی‌ است که در زمینه تولید کامیون و خودروهای سنگین فعالیت می‌کند.

نامی که به مسابقه گذاشته شد
کارخانه SAT در آپریل سال 1931 تاسیس شد. این کارخانه با ادغام دو شرکت همسایه و تحت فشار بانک‌هایی متولد شد که بودجه ‌آن‌ها را تامین می‌کردند. این شرکت هم‌زمان با تاسیس خود به دنبال برندی مناسب برای تولیداتش بود. از این رو مسابقه‌ای برای نام خود در روزنامه هلسینکی به چاپ رساند که مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گرفت و به دنبال آن حدود 3 تا 4 هزار پیشنهاد برای شرکت به همراه داشت. از میان اسامی ارسال‌شده، سیسو، کارهو و هاکا رای آوردند و سیسو به‌عنوان برنده انتخاب شد. بسیاری از مردم معتقد بودند نام انتخابی (که برنده یک‌هزار مارک بود) با قرعه‌کشی انتخاب شده است. برنده که ویکو آروهونکا نام داشت و بعدها یک نویسنده شد، در واقع توسط برادر کوچکترش ثبت نام شده بود.

محصولات و مشکلات اولیه
9 مدل تولیدی این شرکت در سری‌های S-321 و S-323 در سال 1932 به دست مردم رسید که در میان آن‌ها شش کامیون و یک اتوبوس به چشم می‌خورد. اولین سری محصولات تولیدشده در این شرکت، با استفاده از قطعات ولوو و در سال 1933 ساخته شد. اما آغاز تولید خودروهای محلی منجر به اتفاقات عجیب‌وغریبی شد؛ با ساخت این خودروها دولت فنلاند نگران از دست دادن درآمد عوارض شد. در سال 1933 دکتر جان جینز مسئول بررسی تاثیر مالی تولید محلی خودروها شد. نتیجه این بررسی نشان می‌داد اگر سالانه 500 خودروی تولید داخل در فنلاند فروخته شود، دولت حدود هفتصد هزار مارک درآمد ناشی از عوارض را از دست خواهد داد اما درآمد متاثر از اشتغال‌زایی آن بین 17 تا 27 میلیون مارک خواهد بود. تور نسلینگ که در سال 1932 به‌عنوان مدیرعامل جایگزین جان هلستن شد، سعی کرد دولتمردان را از تاثیرات مثبت تولیدات داخلی آگاه کند، اما سعی او بی‌نتیجه می‌ماند و دولت عوارض ورود وسایل نقلیه را کاهش داد و فضای رقابتی شدیدی را ایجاد کرد. صاحبان شرکت به ظرفیت صنایع خودروسازی داخلی معتقد نبودند و نسلینگ توانست بخش عظیمی از سهام شرکت (حدود 80 درصد) را  تقریبا ارزان به دست آورد. فشارهای مستمر و تکرار موانع، پرسنل و مدیریت شرکت را دلسرد نکرد. با گذشت زمان کیفیت فنی تولیدات شرکت به سطحی رسید که این شرکت برای مبارزه با خودروهای وارداتی، اعلام کرد به عنوان غرامت به مشتریانی که هزینه نسبتا بالایی برای تولیدات سیسو پرداخته‌اند، مبلغی را برمی‌گرداند.

اولین کامیون سه‌اکسل و اولین بازارها
در سال 1934 این شرکت اعلام کرد تولید دو سری S321 و S341 ولوو را با سری‌ SO ادامه خواهد داد که البته عمر کوتاهی داشت و در سال 1935 با سری SH جایگزین شد و در سال‌های 1938 تا 1941 سری SB به عنوان اولین کامیون سه‌اکسل (تولیدشده در سال 1935) به صورت موازی تولید می‌شد. استونیا اولین کشوری بود که بازار محصولات سیسو شد و به عنوان اولین محصول شاسی SH-2 به این کشور صادر می‌شد چرا که طبق سیستم مالیات استونیا در آن زمان، هیچ‌ خودروی کاملی اجازه ورود به کشور را نداشت. بنابراین کابین و روبنای این خودرو در اسکانیا تولید می‌شد. تعداد بیشتری از این شاسی در سال 1938 به استونیا صادر شد. لتونی نیز اولین کشوری بود که محصولات کامل سیسو به آن صادر شد. شهر ریگا یک‌سری از اتوبوس‌های کنترل‌ رو به جلوی مجهز به موتوور دیزلی هرکول را در سال‌های 1937 تا 1938 خریداری کرد. تعداد خودروهای صادرشده قبل از جنگ‌جهانی دوم به ایالت بالتیک مشخص نیست اما این تجارت موفقیت‌آمیز اعلام شده است.

تغییرات جنگی در خط تولید
زمانی که بخش زمستانی جنگ جهانی دوم با شکست مواجه شد، SAT به عنوان یک شرکت استراتژیک تحت نظر وزارت دفاع بود و بخشی از تولیدات این شرکت به دو شهر جارونپا و لاتی منتقل شد. SAT در این مدت به تولید بمب‌های هوایی و دستگاه‌های حمل‌ونقل می‌پرداخت اما بعد از جنگ‌ جهانی، تولید نوعی کاربراتور به نام هاکا را برای سوخت مونوکسیدکربن در پیش گرفت. این کاربراتور از نظر فنی خیلی موفق نبود. از این رو SAT در سال 1940 تولید موتورهای خودش را تحت لیسانس هرکول و به‌طور هم‌زمان ساخت تراموا و در ادامه در سال 1942 تولید اکسل (محور) را شروع کرد. این حجم از تولیدات باعث شد که کارخانه از نظر فضا دچار کمبود شود. برنامه‌ریزی برای خروج برخی از محصولات از هلسینکی پیش از شروع جنگ آغاز شده بود. در سال 1942 روی کاریس به عنوان محل جدید تمرکز کردند، هر چند کاریس خارج از هلسینکی بود اما دسترسی آسانی  داشت. ابتدا ساخت کابین و واگن به کاریس منتقل شد اما ساخت کامیون‌ تا سال 1950 در هلسینکی باقی ماند.

اتوبوس‌های سری S15
اتوبوس‌های سری S15 سیسو در سال 1942 اولین خودروهای تولیدی این شرکت بودند که به طور کامل از قطعات ساخت سیسو تولید می‌شدند. تنوع تولیدات سیسو تا دهه 1950 حفظ شد و SAT به تولید قطعات برای دیگر کمپانی‌های مهندسی فنلاندی نیز مشغول شد. هم‌زمان با تاسیس کارخانه جدید در کاریس، ارتش فنلاند اعلام کرد به هزاران وسیله نقلیه در آینده‌ای نزدیک نیاز دارد. در راستای برآورده کردن نیاز ارتش، این شرکت تصمیم به گسترش کارخانه گرفت. برخی از واردکنندگان و سیاستمداران مظنون شدند که سیسو برای دستیابی به موقعیتی بهتر و به دست گرفتن بازار فنلاند، از جنگ سوءاستفاده می‌کند. درنهایت در سال 1943 قراردادی بین سیسو، دولت و برخی از کمپانی‌های فنلاندی برای تولید کامیون‌هایی با نام Yhteissisu به امضا رسید که طی آن تولید این کامیون‌ها به دیگر کمپانی‌ها منتقل شد و SAT به مدت پنج سال اجازه تولید کامیون را نداشت.


برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
andموافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید سیسو؛ سوغات سرزمین دوک‌ها
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو