در سومین همایش بین المللی صنعت خودرو اعلام شد

ایران به مرکز تولید خودرو در خاورمیانه تبدیل می شود

فرانسه، آلمان، سوئد و چین، بازیگران اصلی صنعت خودروی ایران طی 10 سال آینده خواهند بود.

کد : 1772
تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 اسفند 1394
print
نظرات : 0
ایران به مرکز تولید خودرو در خاورمیانه تبدیل می شود

روزنامه دنیای خودرو-گروه خبر: روز گذشته سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو در محل سالن اجلاس سران برگزار شد. نکته حائز اهمیت در این رویداد حضور مدیران ارشد شرکت‌های رنو و پژوی فرانسه، اسکانیا و مرسدس‌بنز بود و در این همایش به ایراد سخنرانی پرداختند. همچنین رئیس انجمن جهانی خودروسازان نیز در این همایش نظرات خود را درباره  صنعت خودروی ایران و همکاری‌های بین‌المللی کشورمان بیان کرد. از مسئولان داخلی نیز محمدرضا نعمت‌زاده؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمد خزاعی، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، هاشم یکه‌زارع؛ مدیرعامل ایران‌خودرو، مهدی جمالی؛ مدیرعامل سایپا و ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز سخنرانی کردند. 

زمان ورود محصولات جدید پژو به ایران
عضو هیات مدیره و معاون اجرایی خاورمیانه و آفریقا شرکت پژو- سیتروئن گفت: پژو 301 جدید و پژو 208 در سال 2018 و پژو 208 در سال 2017 وارد ایران خواهند شد.
جان کریستوف کومار اظهار کرد: همکاری مشترک با ایران‌خودرو از اواسط سال 2016 اجرایی خواهد شد.
وی با بیان این‌که در نیمه دوم سال 2017 سایت تولیدی مشترک ایران‌خودرو و پژو در تهران فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، گفت: به این ترتیب خودروهای پژو با فناوری جدید در ایران تولید خواهد شد.
عضو هیات‌مدیره و معاون اجرایی خاورمیانه و آفریقا شرکت پژو-سیتروئن  ادامه داد: همکاری مشترک ایران‌خودرو و پژو در سایت تهران خواهد بود و شامل محصولات پژو خواهد بود.
وی با بیان این‌که در پنج سال آینده 400 میلیون یورو سرمایه‌گذاری در همکاری مشترک با ایران‌خودرو صورت خواهد گرفت، اظهار کرد: پژو- سیتروئن سابقه همکاری طولانی‌مدت با ایران دارد به گونه‌ای که سال 2016، پنجاهمین سال همکاری پژو- سیتروئن و سایپاست.
عضو هیات مدیره و معاون اجرایی خاورمیانه و آفریقا شرکت پژو-سیتروئن بیان کرد: خودروهای برقی پژو نیز در آینده نزدیک وارد ایران خواهند شد.

ایران پایگاه تولید محصولات رنو در خاورمیانه خواهد شد
قائم‌مقام ارشد مدیرعامل و رئیس منطقه آفریقا، خاورمیانه و هند شرکت رنو گفت: ایران قرار است به مرکز تولید محصولات رنو در خاورمیانه تبدیل شود.
برنارد کامبیر اظهار کرد: رنو از سال 2003 در ایران حضور مستمر داشته و با دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو همکاری کرده است.
قائم‌مقام ارشد مدیرعامل و رئیس منطقه آفریقا، خاورمیانه و هند شرکت رنو با بیان این‌که در سال‌های گذشته که دوران سختی بود رنو فعالیت خود در ایران را حفظ کرد، گفت: رنو هیچ‌گاه فعالیت خود در ایران را متوقف نکرده و از این بازار خارج نشده است و بازار خودروی ایران در سال‌های آتی به شدت رشد خواهد کرد.
قائم‌مقام ارشد مدیرعامل و رئیس منطقه آفریقا، خاورمیانه و هند شرکت رنو تصریح کرد: رنو تعهد کاملی به همکاری و افزایش حضور در بازار ایران داشته است و محصول جدید در این بازار عرضه خواهد کرد.

اسکانیا در زمان تحریم ایران را ترک نکرد 
مدیرعامل اسکانیا گفت این شرکت حتی در دوران تحریم نیز در بازار ایران باقی‌ ماند و به فعالیت خود ادامه داد.
هنریک هنریکسون  اظهار کرد: در زمان تحریم نیز در زمینه‌ تولید انواع کامیون و اتوبوس با شرکای ایرانی خود همکاری کردیم.
وی با بیان این‌که اسکانیا به تعهد خود در قبال ایران ادامه خواهد داد، بیان کرد: در نظر داریم ایران را به عنوان مرکزی برای صادرات محصولات خود در منطقه قرار دهیم.
مدیرعامل اسکانیا ادامه داد: با توجه به ‌آلودگی هوا در ایران کیفیت سوخت باید افزایش یابد، به عنوان مثال هنوز میزان سولفور و گوگرد در سوخت توزیعی بالاست.
وی افزود: از ماه سپتامبر امسال برای اتوبوس‌ها و سال آینده برای کامیون‌های عرضه شده در بازار ایران ارتقا استاندارد آلایندگی را خواهیم داشت.
هنریکسون تصریح کرد: علاوه‌بر کیفیت خودرو، زیرساخت جاده‌ها و فرهنگ رانندگی نیز بسیار مهم است. هم‌اکنون 10 میلیون نفر در سوئد زندگی می‌کنند، در حالی که میزان مرگ‌و‌میر سالانه در سوانح رانندگی کمتر از 400 نفر است.

تولید محصولات سنگین بنز در ایران 
مدیر تولید خودروهای سنگین مرسدس‌بنز گفت: تولید کامیون‌های بنز در ایران مجددا آغاز خواهد شد.
استفان بوشنر اظهار کرد: اولین کامیون بنز در خط مونتاژ در ایران قرار گرفته است و تولید آمبولانس بنز در ایران نیز آغاز خواهد شد.
وی با بیان این‌که روابط با ایران مجددا در حال برقراری است، بیان کرد: این فرصت تاریخی خوبی برای ماست تا بتوانیم در ایران فعالیت کنیم.
مدیر تولید خودروهای سنگین مرسدس‌بنز ادامه داد: در عرضه محصولات سنگین بنز در ایران، محصولات جدید با تکنولوژی روز عرضه خواهند شد که دارای حداقل آلایندگی هستند و انتشار گاز‌های مضر را کاهش می دهند.
وی افزود: متعهد می‌شویم تولید محصولات خود در ایران را بومی‌سازی کرده و نسبت به انتقال تکنولوژی اقدام کنیم.
بوشنر تصریح کرد: جمعیت ایران جوان و تحصیلکرده هستند و بازار آن پتانسیل بالایی برای رشد دارد.

ایران مرکز تولید خودروی خاورمیانه می‌شود
رئیس انجمن جهانی خودروسازان گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به قیمت پایین نفت و رشد بازار خودرو در آمریکا و اروپا تقاضای خودرو در سال جاری با رشد 1.9 درصدی به 91 میلیون دستگاه برسد.
کیم یانگ جون با بیان این مطلب اظهار کرد: سال گذشته 89 میلیون خودرو در سراسر جهان به فروش رسید، البته خودروسازان دیگر سودهای چندانی نصیب‌شان نمی‌شود و وضعیت مانند گذشته نیست.
وی با بیان این‌که بازارهای خودرو در اروپا مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا در حال فعالیت است، بیان کرد: ایران نیز 80 میلیون جمعیت دارد و با توجه به آن صنعت خودروی ایران پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به مرکز تولید خودرو در منطقه دارد.
وی ادامه داد: ایران و کره شراکت طولانی در صنعت خودرو داشتند. به عنوان مثال سایپا و کیا سال‌های طولانی در زمینه‌ تولید خودرو همکاری کرده‌اند.
رئیس انجمن جهانی خودروسازان اظهار کرد: ایران در حال حرکت در مسیر مناسب است بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به بزرگی بازار خودرو در ایران صنعت خودروی ایران نیز به رشد مناسبی برسد.

نهایی شدن مذاکره ایران‌خودرو با شریک پنجم
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: 85 درصد فروش خودروها در ایران مربوط به خودروهایی با قیمت کمتر از 15 هزار دلار بوده است.
هاشم یکه‌زارع گفت: ایران‌خودرو هم‌اکنون 54 درصد سهم بازار را در اختیار دارد و طبق برنامه تا سال 2025 سهم خود را به 60 درصد افزایش خواهد داد.
وی با بیان این‌که پژو، رنو، سوزوکی و بنز شرکای خارجی ایران‌خودرو هستند، خاطر‌نشان کرد: مذاکره با شریک خارجی پنجم نیز تقریبا نهایی شده است و یک شریک ششم نیز در آینده به جمع شرکای فعلی اضافه خواهد شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو ادامه داد: در سال 2014، 53 درصد فروش خودرو در جهان مربوط به کشورهای در حال توسعه بوده است، بنابراین جهت‌گیری سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو از کشورهای توسعه‌یافته به سمت کشورهای نوظهور و در حال توسعه بوده است.
یکه‌زارع افزود: در کشورهای همسایه ایران و منطقه سی‌ای‌اس، 575 میلیون نفر زندگی می‌کنند. ایران در سال 2014، 30 درصد تولید و 40 درصد فروش خودرو در این منطقه را در اختیار داشته است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان این‌که ایران بعد از ترکیه بزرگ‌ترین تولید‌کننده خودرو در منطقه CIS است، تصریح کرد: ایران و ترکیه 84 درصد سهم تولید خودرو در این منطقه را در اختیار دارند.
وی ادامه داد: در حالی‌که نیاز منطقه CIS به خودرو چهار میلیون و 400 هزار دستگاه است، سالانه دو میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو در این منطقه تولید شده و بقیه از کشورهای دیگر وارد این منطقه می‌شوند.
یکه‌زارع افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال 2025 تقاضای خودرو در منطقه CIS به شش میلیون و 700 هزار دستگاه افزایش یابد. در آن زمان تولید ایران نیز باید به سه میلیون دستگاه برسد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان این‌که هم‌اکنون ظرفیت تولید دو میلیون و 150 هزار دستگاه خودرو در ایران وجود دارد، بیان کرد: 83 درصد از این ظرفیت مربوط به خودروهای سواری است.
وی ادامه داد: از سال 1966 تاکنون 19 میلیون دستگاه خودرو در بازار ایران فروخته شده است، بنابراین تا سال 2025 نزدیک 10 میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کشور باید از رده خارج شوند.

طراحی دو پلت‌فرم در مرکز تحقیقات سایپا
 مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از تبدیل شدن به سومین شرکت سرمایه‌ای تا پایان امسال هم‌زمان با اصلاح ساختار مالی و اقتصادی خبر داد و گفت: گروه خودروسازی سایپا قصد دارد به قطب تولید خودرو در منطقه خاورمیانه تبدیل شود.
مهدی جمالی با اشاره به ارزش دارایی‌های سایپا اظهار کرد: این شرکت در حال حاضر 7 میلیارد دلار ارزش دارایی دارد و با اصلاح ساختار اقتصادی صورت‌ گرفته در این مجموعه، سهام آن در بازار بورس ایران رشد 145 درصدی داشته که بیانگر آماده‌سازی این مجموعه برای همکاری‌های گسترده با شرکای معتبر جهانی است.
وی افزود: هم‌اکنون دو پلت‌فرم در مرکز تحقیقات سایپا در حال طراحی است که 20 محصول بر پایه آنها تولید و وارد بازار خواهد شد.
جمالی با اشاره به دستاوردهای بزرگ صنعت خودروسازی ایران باوجود محدودیت‌های شدید بین‌المللی تصریح کرد: توانمندی و استعدادهای موجود در ایران زمینه خروج صنعت خودروسازی از بحران را فراهم کرده و در حال حاضر در شرایط پساتحریم، ایران آماده ایجاد ارتباط جدید با دنیاست.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در ادامه تاکید کرد: در سال 2014 و با وجود اعمال شدیدترین تحریم‌ها، صنعت خودروسازی ایران توانست رتبه سیزدهم را در جهان به‌دست آورد که بیانگر وجود توانمندی‌های فراوان در این صنعت است. جمالی گفت: ایران قصد دارد به اصلی‌ترین تولیدکننده خودرو در منطقه خاورمیانه تبدیل شود و با توجه به موقعیت استثنایی و امنیت ایران در خاورمیانه، این هدف دست‌یافتنی خواهد بود.
وی با اشاره به شرایط کنونی گروه خودروسازی سایپا گفت: در حال حاضر ارزش شرکت سایپا 7 میلیارد دلار است و با توجه به اصلاحات صورت گرفته در ساختار مالی و اقتصادی، سهام این شرکت در بازار بورس ایران نیز با رشد 145 درصدی قیمت مواجه شده و جایگاه این مجموعه را ارتقا داده است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: سایپا قصد دارد به پایگاه تولید خودرو برای بازار 400 میلیونی ایران و کشورهای همسایه تبدیل شود و این امر با توجه به برخورداری از بهترین و پیشرفته‌ترین امکانات روز، سرمایه انسانی پرتجربه و توانمند و دانش مورد نیاز، محقق خواهد شد.

برنامه بلندمدت همکاری ایران با خودروسازان جهانی
 محمد خزاعی گفت: بعد از دوران تحریم افق جدیدی بین ایران و سایر کشور‌ها ایجاد و باعث شده است بتوانیم از فرصت ایران استفاده کنیم. 
 رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با اشاره به اینکه صنایع خودروسازی 60 سال پیش وارد ایران شد افزود: قصدمان این است با شرکای جدیدی وارد مذاکره شویم تا صنایع خودروسازی را ارتقا دهیم. 
وی ادامه داد: ایران دارای جمعیت 70 میلیونی و 17 میلیون خودرو در آن در حال رفت‌و‌آمد است، به طوری که هر یک خودرو برای 5 نفر درنظرگرفته شده و فرصت خوبی برای رشد این بخش است، چون شبکه وسیعی را برای خدمات پس از فروش در کل کشور و منطقه ایجاد کند. 
خزاعی گفت: با توجه به اینکه به اشتغال در کشور نیاز داریم باید زمینه را برای همکاری بیشتر در صنایع خودروسازی ایجاد کنیم. 
وی تصریح کرد: باید وارد سرمایه‌گذاری مشترک با سرمایه‌گذاران خارجی شویم و خدمات را بالا ببریم. 
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: ایجاد روابط بلندمدت با خودروسازان اصلی دنیا کمک می‌کند کیفیت صنعت خودور ایران افزایش یابد.
وی ادامه داد: صنایع خودروسازی ما بیش از یک میلیون خودرو در سال تولید می‌کند که شامل خودروهای شخصی، اتوبوس و کامیون است و هدف این است تولید را به 3 میلیون در سال برسانیم. 
خزاعی گفت: بازارهای منطقه‌ای با جمعیت 400 میلیون نفری بازار خوبی است و سرمایه‌گذاری در ایران را جالب‌تر می‌کند. 
وی با اشاره به صحبت‌هایی که با مدیر عامل پژو شده است، گفت: خودروسازان 25 هزار خودرو در سال به کشورهای منطقه صادر می‌کنند و در سال‌های گذشته نیز بیشتر از این میزان بوده است و ده‌ها خودرو از ایران صادر می‌شود. 
وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران خارجی همه نوع تسهیلات را خواهند داشت، سرمایه‌گذاری‌ها تضمین می‌شود و سرمایه‌گذاری خارجی قابل انجام است. 
خزاعی گفت: علاوه‌بر حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی موافقتنامه‌ای با بیش از 60 کشور انجام شده و در 5 ماه گذشته نیز توانستیم با 13 کشور موافقت‌نامه‌ای انجام دهیم که جمعا با 73 کشور موافقت‌نامه داریم. 

23کشور جهان مهمان سومین همایش
دبیر سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو گفت: این همایش از مهم‌ترین رویدادهای صنعتی- ‌بین‌المللی بوده و ایران میزبان 23 کشور جهان است. ساسان قربانی با تبیین سابقه برگزاری این همایش گفت: در همایش اول که آذرماه 92 برگزار شد، به معرفی صنعت خودروی ایران پرداخته‌ایم. آذر 93 به تدوین برنامه‌های صنعت خودرو پرداخته شد و اما در همایش سوم که با تاخیر دو ماهه برگزار می‌شود، رقابت‌پذیری و همکاری‌های بین‌المللی را موضوع اصلی همایش قرار داده است. دبیر انجمن قطعه‌سازان علت تاخیر به موقع را انتظار برای اعلام قطعی مذاکرات برجام اعلام کرد. قربانی همچنین یادآور شد: ‌در شرایط جدید صنعت خودروی ایران در سال‌های آتی شاهد تحول چشم‌گیری در جلب رضایت مشتریان خواهیم بود. وی در ادامه، کل شرکت‌های ایرانی و خارجی را بیش از 500 شرکت و میهمانان خارجی را نیز حدود 500 نفر اعلام کرد و گفت: 137 شرکت خارجی در این همایش بزرگ شرکت دارند و جمعی از دانشگاهیان، مراکز علمی، تحقیقاتی، پولی و بانکی و بیمه مرتبط که 1200 نفر را تشکیل می‌دهند نیز در این همایش حضور پیدا کرده‌اند. به‌گفته قربانی؛  75 سخنران ایرانی و خارجی در دو روز به ارائه مطالب می‌پردازد. وی، از ویژگی‌‌های همایش به برگزاری همزمان نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودروی ایران اشاره کرد و گفت: این همایش از لحاظ موضوع و گستردگی و شیوه برگزاری‌ منحصر به‌فرد است.

امضای سه تفاهم‌نامه خودرویی با شرکت‌های خارجی
سه تفاهم‌نامه همکاری با سه شرکت خارجی در زمینه صنعت خودرو به امضا رسید. در حاشیه سومین همایش بین‌المللی خودروی ایران و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، شرکت ایرانی ماموت و شرکت خودروسازی اسکانیای سوئد، اولین تفاهم‌نامه همکاری را با هم امضا کردند. همچنین انجمن قطعه‌سازان ترکیه و انجمن قطعه‌سازان ایران دومین تفاهم‌نامه همکاری را به امضا رسانده‌اند. سومین تفاهم‌نامه در حاشیه این همایش نیز بین انجمن خودروسازان ایران و کشور هند به امضا رسید. ضمن اینکه دانشگاه صنعتی شریف و شرکت سایپا برای یازده پروژه همکاری دانش‌بنیان، تفاهم‌نامه‌ای را با یکدیگر امضا کردند.

تقدیر از پیشکسوتان صنعت خودرو 
در سومین همایش بین‌المللی خودروی ایران از هشت تن از پیشکسوتان صنعت خودرو تقدیر شد. سیدمحمدهادی ‌نژاد‌حسینیان پیشین صنایع سنگین، مصطفی میرسلیم بنیان‌گذار مرکز تحقیقات، طراحی و تولید ایران‌خودرو، رضا نیازمند، بنیان‌گذار سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران و اصغر قندچی پیشگام توسعه صنعت خودروسازی کشور در سومین همایش بین‌المللی خودروی ایران مورد تجلیل قرار گرفتند. همچنین کریستوفر آقابیگیان پیشگام صنعت خودرو در ایران، رضا ویسه، مبدع شرکت ساپکو و رئیس سابق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، منوچهرغروی مدیرعامل پیشین ایران‌خودرو و رضا دانش فهیم شخصیت موثر در مذاکرات ال90 نیز تقدیر شدند.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
یک مخالف
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید ایران به مرکز تولید خودرو در خاورمیانه تبدیل می شود
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو