روحانی، رئیس‌جمهور در سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو:

صنعت خودرو باید به‌طور کامل خصوصی‌سازی و رقابتی شود

روحانی افزود: آنچه برای ما اهمیت دارد این است که صنعت کشور از کیفیت لازم و قدرت رقابت برخوردار باشد. حمایت بی‌حدو‌حصر یعنی خارج کردن یک صنعت از رقابت جهانی و خروج از رقابت یعنی پایین آمدن کیفیت یا حتی بالا رفتن قیمت.

کد : 1782
تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 اسفند 1394
print
نظرات : 0
صنعت خودرو باید به‌طور کامل خصوصی‌سازی و رقابتی شود

روزنامه دنیای خودرو-علی طجوزی: حضور در سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو که دیروز در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، فرصتی بود تا حسن روحانی، رئیس‌جمهوری علاوه‌بر تقدیر و تشکر از مردم برای حضور هوشمندانه در انتخابات به نقش‌ ویژه صنعت خودرو در رشد اقتصادی آینده ایران تاکید کند. 
 در این همایش که می‌توان از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین نشست اقتصادی- صنعتی پسابرجام یاد کرد، رئیس‌جمهور تاکید ویژه‌ای بر خصوصی‌سازی و رقابتی شدن صنعت خودرو در کشور کرد.
روحانی با تاکید بر اینکه ما برای اشتغال جوانان و حرکت اقتصادی به سمت پیشرفت،  نیاز به رشد اقتصادی داریم، تصریح کرد: رشد ۸ درصدی نیاز امروز کشور است؛ کشوری که در سال ۹۲ رشد منفی داشته است و در شرایط رکود جهانی می‌خواهد رکود داخلی را بشکند، راه سختی پیش‌رو دارد.
وی افزود: در سال ۹۳ توانستیم رشد منفی ۸ فصل مداوم را پشت سر بگذاریم و به رشد مثبت ۳ درصد برسیم که این صنعت در رشد سال گذشته، نقش ارزشمندی را ایفا کرد و در میان صنایع، صنعت خودرو جزو صنایع پیشرو بود.
رئیس‌جمهور گفت: در سال ۹۴ به‌دلیل شرایط اقتصادی و رکود جهانی، شاهد کاهش قیمت نفت بودیم که با مشکلاتی در تقاضا برای عرضه صنعت خودرو مواجه شدیم.
روحانی بیان کرد: در چنین شرایطی دولت خود را ناچار دید که برای کمک به برخی صنایع و ازجمله صنعت خودرو گامی بردارد و از بانک‌های کشور بخواهد در این زمینه با تسهیلات کوتاه‌مدت، مسیر تقاضا را باز کند.
وی ادامه داد: انجمادی که در تقاضا ایجاد شده بود، با این حرکت دولت باز شد که با پایان تحریم، شرایط مناسب‌تری برای اقتصاد و ازجمله صنعت خودرو فراهم خواهد شد.
وی گفت: در اولین سفر اروپایی دولت یازدهم یکی از صنایع مدنظر در مذاکرات و توافقات، صنعت حمل‌و‌نقل و خودرو بود. در این زمینه به تفاهماتی رسیدیم. این به آن معناست که مسیر برای حرکت و رشد صنعت خودرو باز شده است.
روحانی افزود: البته صنعت خودرو توقعاتی از دولت و دولت هم توقعاتی از صنعت خودرو دارد، اما نهایت امر، دولت خود را ملزم به رضایت مردم می‌داند.
وی تاکید کرد: همه باید رضایت مردم را جلب کنیم که اگر رضایت مردم جلب شد، به‌طور طبیعی رضایت خداوند هم جلب خواهد شد. باید در این زمینه قدم‌های جدی برداریم. دولت همواره از صنعت خودرو برای اینکه فعال باشد، حمایت کرده است.
رئیس‌جمهور اظهار کرد: این حمایت از طریق ممنوعیت واردات و همچنین تعرفه‌های سنگین در برخی موارد بوده است. البته این حمایت دولت نمی‌تواند دائمی باشد، حمایت دولت از یک صنعت در برابر صنعت‌های بیرون کشور دورانی دارد و این دوران نمی‌تواند نامحدود باشد.
روحانی افزود: آنچه برای ما اهمیت دارد این است که صنعت کشور از کیفیت لازم و قدرت رقابت برخوردار باشد. حمایت بی‌حدو‌حصر یعنی خارج کردن یک صنعت از رقابت جهانی و خروج از رقابت یعنی پایین آمدن کیفیت یا حتی بالا رفتن قیمت.

توجه به محیط‌ زیست
وی با اشاره به لزوم توجه به مسئله محیط‌زیست تصریح کرد: شدت مصرف انرژی جزو اصول موردنظر این دولت است. مسئله محیط‌زیست و پاک کردن هوای کشور از گازهای آلاینده ازجمله موارد توجه دولت یازدهم است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه توجه به مسئله محیط‌زیست خواست مردم و ضرورت کشور است، گفت: ما نمی‌توانیم هر خودرو، با هر کیفیتی و با هر شدتی در مصرف انرژی و با هر نوع میزان آلایندگی را قبول کنیم. باید مسئله محیط‌زیست به‌عنوان مسائل اولویت‌دار در صنعت و در بخش‌های مختلف بنگاه‌های اقتصادی مورد توجه ما باشد.
روحانی اظهار کرد: باید کاهش انرژی و مصرف انرژی به عنوان یکی از اصول موردنظر ما باشد. کشور نمی‌تواند مصرف‌کننده کل انرژی باشد. باید به طور معقول انرژی را مصرف و به‌طور معقول هم انرژی را صادر کنیم.
وی افزود: صادرات انرژی ایران یکی از پایه‌های قدرت ملی ماست. نمی‌توانیم از این قدرت ملی صرف‌نظر کنیم. صادرات انرژی ایران یکی از پایه‌های جایگاه و موقعیت ایران در روابط جهانی با کشورهای مختلف است و نمی‌توانیم این جایگاه را فراموش کنیم.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: از طرف دیگر هم به خاطر محیط‌زیست نمی‌توانیم از صنعت خودرو بگذریم، بنابراین در این زمینه به یک تلفیق نیاز داریم، یعنی صنعت خودرو حفظ و تقویت شود و از طرف دیگر صنعت باکیفیت باشد که آلودگی‌های آن به حداقل ممکن برسد.
روحانی با بیان اینکه برای این منظور دو راهکار پیش‌رو داریم، گفت: اولین راه این است که در داخل کشور منتظر بمانیم تا تحقیقات قدم‌به‌قدم ما را به نقطه‌ای برساند که در تولید موتور خودرو و بدنه آن به جایی برسیم که هم شدت انرژی و هم مسئله محیط زیست حل شده باشد.
وی افزود: باید در راه‌حل اول این نکته را مدنظر بگیریم که چقدر این تحقیقات به طول می‌انجامد و جایگاه ما در رقابت‌های جهانی به چه صورت خواهد شد.

راه میانبر
رئیس‌جمهور گفت: یک راه میانبر دیگر داریم و آن مشارکت با شرکت‌های خارجی است، یعنی از تحقیقات، جوانان و ابتکارات خودمان استفاده ‌کنیم و طراحی‌های جدید را به کار ‌گیریم، اما از طرف دیگر باید در صنعت خودرو با شرکت‌های خودروساز مطرح جهانی مشارکت داشته باشیم.
روحانی تاکید کرد: این روش ما را از لحاظ توانمندی فناوری و از جهت مسئله محیط‌زیست سریع‌تر به نقطه مطلوب خواهد رساند. همچنین با استفاده از این روش می‌توانیم به نقطه مطلوبی در زمینه امنیت جان مردم برسیم. این مسئله بسیار برای ما اهمیت دارد که چه خودرویی با چه بدنه‌ای و با چه کیفیتی در اختیار مردم قرار گیرد.
وی افزود: امنیت جان مردم و سلامت آنها و محیط‌زیست و همچنین میزان مصرف انرژی و از طرف دیگر حضور ایران در صحنه جهانی برای ما حائز اهمیت است. به تعبیر قرآن، وسیله حمل‌و‌نقل شما باید موجب راحتی، افتخار و زینت شما باشد.

به صنعت خودرو نیازمندیم
 رئیس‌جمهور بیان کرد: خودروی خوب تولید داخلی و قابل رقابت با صنایع دنیا، خودرویی است که موجب افتخار و جمال شما باشد. ما به صنعت خودرو، هم از لحاظ رشد اقتصادی نیاز داریم و هم از جهت افزایش میزان اشتغال به این صنعت نیازمندیم، زیرا صنعت خودرو در جهان  بالغ بر دو هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد و اشتغالی حدود ۴۸ میلیون نفر را در سراسر جهان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به خود اختصاص داده است.
روحانی تاکید کرد: خودروی ایرانی این توانمندی را دارد که اگر یک حرکت درست برای آن انجام بگیرد، بتواند سالی ۲ تا ۳ میلیون خودرو، تولید و بخشی از آن را به بازار جهانی صادر کند. تا زمانی‌که ما در صنعت صادرکننده نباشیم، یعنی رشد گلخانه‌ای داریم و متوجه عیوب خود نمی‌شویم.
وی گفت: تا زمانی که بازاریابی نکنیم و در بازارهای جهانی وارد نشویم، نمی‌توانیم کیفیت و قیمت خودرو را اصلاح کنیم، بنابراین من به صراحت می‌گویم که سیاست دولت یازدهم آن است که صنعت خودرو، خصوصی و در اختیار مردم باشد. دولت هیچ‌گاه مدیر خوبی در صنعت و از جمله صنعت خودرو و در کل اقتصاد نخواهد بود.

صنعت خودرو باید خصوصی‌سازی شود
رئیس‌جمهور تصریح کرد: صنعت خودرو باید به‌طور کامل خصوصی‌سازی و رقابتی شود. اینکه ما یک تا دو بنگاه صنعتی درست کنیم و آن را به ملتی تحمیل کرده و بگوییم محصولات آن، این است و اگر می‌خواهید بخرید و اگر هم نمی‌خواهید نخرید، ابدا در منطق دولت یازدهم نیست.
روحانی گفت: برای دولت خواست و منافع مردم به عنوان اولویت مطرح است، البته این مسئله روشن است که باید صحنه رقابت را به وجود آوریم و باید بخشی از خودروی ما صادر شود. خصوصی کردن، رقابتی کردن و صادراتی کردن ازجمله اصول ما در موضوع صنعت خودرو است و تا زمانی که خودرو خصوصی نشود ما به اهداف خود نخواهیم رسید.
وی تاکید کرد: صنعت خودرو اشتغال را در سطح کشور به وجود می‌آورد. دولت به اهمیت این صنعت توجه دارد، اما برای اینکه این صنعت در جایگاه خود قرار بگیرد، قطعه‌ساز ما باید در سطح بین‌المللی باشد. با شرکت‌های خارجی مشارکت می‌کنیم به شرط اینکه قطعه‌ساز ما در بازار جهانی حضور پیدا کند.
رئیس جمهور گفت: کیفیت قطعه باید جهانی شود و حضور قطعه‌ساز ما هم باید در سطح جهانی باشد. بخش‌های دیگر ما یعنی مهندسان و طراحان ما هم باید در کلاس جهانی قرار گیرند و حضور جهانی داشته باشند؛ برای این کار از حضور شرکت‌های خودروساز خارجی استقبال می‌کنیم.

استقبال اما نه برای مصرف
روحانی تصریح کرد: البته ما از حضور شرکت‌های خودروساز خارجی استقبال می‌کنیم، نه برای مصرف تولیدات آنها در یک بازار ۸۰ میلیونی؛ ما از حضور آنها به دلیل مشارکت با خودروساز داخلی و طراحی‌های آینده استقبال می‌کنیم، زیرا خودرو تحولات اساسی پیدا می‌کند و شرایط و ویژگی‌های آن پیشرفت خواهد کرد.
وی تاکید کرد: باید در تحقیقات برای آینده مشارکت داشته باشیم، البته من شرکت‌های خارجی را به این نکته توجه می‌دهم که ایران کشوری است که دارای امنیت و ثبات مثال‌زدنی در سطح منطقه و حتی در سطح جهانی است. همان‌طور که می‌بینید یک انتخابات بسیار بزرگ در کشور انجام می‌شود و ما حتی یک حادثه امنیتی نداریم؛ این یکی از افتخارات ما محسوب می‌شود.
رئیس‌جمهور گفت: ما از خطوط مواصلاتی بسیار مهم در سطح کشور و منطقه برخورداریم. جاده‌ها و راه‌آهن ما به کشورهای اطراف متصل است. بنادرمان هم به آب‌های آزاد و اقیانوس اتصال دارد. علاوه‌بر این ما از لحاظ توسعه انسانی دارای جوانان تحصیلکرده و توانمند هستیم و از جهت آمار، مهندسان فارغ‌التحصیل کشور معادل مهندسان فارغ‌التحصیل ایالات متحده آمریکا هستند.
روحانی افزود: بنابراین در ایران نیروی انسانی بااستعداد و باسواد و آماده به کار و همچنین خطوط مواصلاتی و همچنین سابقه بیش از ۵۰ ساله صنعت خودروسازی وجود دارد. من امیدوارم این همایش زمینه‌ای شود برای همکاری‌های نزدیک‌تر و قراردادهای بهتر جهت رسیدن به نقطه‌ای که به نفع ما و شما باشد.
وی اظهار کرد: باید نقاط مشترک خود را پیدا کنیم. این مسئله به نفع دوطرف خواهد بود. هر خودروساز در دنیا اگر در ذهنش باشد که می‌تواند همه طراحی‌ها و قطعات را به تنهایی تولید کند، اشتباه کرده است و در دنیای افسانه‌ای زندگی می‌کند. ما باید مشارکت کنیم، زیرا از طریق مشارکت است که می‌توانیم بهترین، زیباترین و ارزان‌ترین خودرو را تولید کنیم.
وی همچنین در آغاز سخنانش گفت: لازم می‌دانم که از ملت بزرگ ایران برای حضور هوشمندانه در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تمام حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور تشکر و قدردانی کنم.
وی ضمن تشکر از مردم فهیم، غیور و سربلند کشور یادآوری کرد: آنها کشور را گامی به پیش بردند و مسیر توسعه را مشخص کردند، آنها گفتند در میان سلیقه‌های مختلف، کدام سلیقه به نظر مردم نزدیک‌تر است؛ البته این موضوع به معنای این نیست که جناحی حاکم باشد و جناح دیگر حق حضور نداشته باشد.
روحانی اظهار کرد: همه جناح‌ها و جریانات سیاسی چه آنها که به لحاظ رای مردم به معنای حداکثر هستند و چه آنها که به معنای حداقل هستند، برای دولت، نظام و مردم، محترمند.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید صنعت خودرو باید به‌طور کامل خصوصی‌سازی و رقابتی شود
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو