تئاتر کاربردی «گذشته‌» در نمایشگاه صنعت خودرو

تصمیم تماشاگران برای خودروهای کلکسیونی

روایت اول شخص، روایت دوم شخص و... از جمله نکاتی است که در تئاتر کاربردی می‌گنجد. یعنی تئاتر به مثابه ابزاری برای آموزش، فرهنگ‌سازی، یافتن راهکار و حل مشکلات است.

کد : 1792
تاریخ انتشار : شنبه 15 اسفند 1394
print
نظرات : 0
تصمیم تماشاگران برای خودروهای کلکسیونی

روزنامه دنیای خودرو-پگاه طوسی: در کنار خودرویی آنتیک چند نفر ایستاده‌اند و با هم بحث می‌کنند. گاهی می‌خندند و گاهی هم صدایشان خبر از اعتراض می‌دهد. گویا قصد فروش خودرو آنتیک را دارند و در مورد قیمت و نحوه فروش آن بحث می‌کنند. زن و مردی که خودرو متعلق به آنهاست، لباس‌های متفاوتی به تن دارند، گویی از گذشته‌های دور بازگشته‌اند تا میراث خود را بفروشند. در سوی دیگر افرادی شبیه به همین آدم‌ها ایستاده‌اند، اما این بار موضوع، نحوه و علت استفاده از خودروی شخصی و وسایل حمل‌ونقل عمومی مطرح است. در گوشه‌ای دیگر نیز بحثی دیگر...
در همهمه نمایشگاه چهارروزه خودروی تهران، تنها خودروها و صاحبان شرکت‌های خودروسازی و مسئولان تصمیم‌گیر در این حوزه حضور نداشتند، بلکه این نمایشگاه، مجموعه‌ای از فعالیت‌های مرتبط با خودرو را عرضه کرد. تئاتر کاربردی یکی از این فعالیت‌ها بود.

یک پلان از نزدیک
 زن با عصبانیت گفت: «ای بابا این ماشین را بفروش و جای آن یک ماشین نو بخر. این ماشین به چه کار ما می‌آید؟ مگر من و تو که در تامین هزینه‌های روزمره مانده‌ایم، سوار شدن یک ماشین آنتیک پرهزینه برایمان واجب است؟ شما چیزی به او بگویید.» زن به جمعیتی که همان نزدیکی ایستاده‌اند، نزدیک می‌شود و با اشاره دست آنها را مخاطب قرار می‌دهد، او تماشاگران را دعوت می‌کند تا در بحث شرکت کنند.
مرد پاسخ می‌دهد: «این ماشین یادگار پدربزرگ من است و آن را نمی‌فروشم. با آن بسیار خاطره دارم. در ثانی یک‌میلیارد تومان قیمت این ماشین است. الان کسی پول ندارد ماشین را به این قیمت بخرد. بیشتر از 200 میلیون نمی‌خرند. بفروشم که ضرر می‌کنم؟ شما بگو آقا چه کار کنم؟» مرد رو به یک مرد تماشاگر می‌کند و از او می‌خواهد نظرش را بگوید. 
یکی از تماشاگران می‌گوید: «نفروش که ضرر می‌کنی. صبر کن تا خواهانش پیدا شود بعد به قیمت مناسب بفروش.» تماشاگر دیگر حرف او را نقض می‌کند و جواب می‌دهد: «تا الان خریداری نبوده ازین به بعد هم نیست، بیخود برای خودت هزینه‌سازی نکن، به خودت امید واهی نده، همسرت را هم اذیت نکن. کو خریدار؟ اگر کسی یک میلیارد پول داشته باشد ماشین کلکسیونی نمی‌خرد، ملک می‌خرد.»

دغدغه‌های ماشینی
پرفورمنسی به نام «گذشته‌های از یاد رفته» در نمایشگاه صنعت خودرو تهران اجرا شد و بسیار مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت. تلفیق هنر و صنعت، آن هم صنعت خودرو. در این نمایش سه زوج در گروه‌های جدا از هم نقش‌آفرینی کردند که متعلق به عصر پهلوی بودند. نوع پوشش و لباس انتخاب شده برای آنها مربوط به دوره پهلوی، اما گویش آنها امروزی بود. این سه زوج از سه طبقه متمول، متوسط و ضعیف انتخاب شده بودند. بارمان اهورا، بازیگر نقش مرد متمول در گفت و گو با روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «در این داستان‌ها هر سه زوج مشکلات و اختلافات زناشویی خود را دارند و اتفاقات نمایش درباره  خودرو اتفاق می‌افتد. گروه ضعیف در حال تمیز کردن ماشین ارباب هستند و صحبت‌هایی پیرامون این موضوع بین زن و شوهر کارگر شکل می‌گیرد. در گروه متوسط خودروی کلاسیک گران‌قیمتی به مرد خانواده به ارث رسیده است و زن به خاطر گران بودن هزینه‌های نگهداری، سوخت، استهلاک و هشت سیلندر بودن آن اصرار دارد خودرو فروخته شود. به جای آن خودروی ارزان‌تر صفر کیلومتر که هزینه نگهداری کمتری دارد، خریداری شود. اما مرد خانواده از این خودرو خاطره دارد و حاضر به فروش آن نیست، به علاوه او نمی‌تواند این خودرو را به قیمت مناسب بفروشد. سرانجام در روزی که آنها قصد رفتن به مهمانی دارند، زن سوار اتومبیل نمی‌شود و بحث‌ها از این نقطه شروع می‌شود.» در کنار همه بحث‌های تخصصی که در نمایشگاه وجود دارد، در این سو فضایی ایجاد شده است که با محوریت خودرو، زمانی خوش برای بازدیدکنندگان بسازد.
اهورا درباره گروه سوم یا متمول که خود بازیگر آن بود توضیح داد: «مرد خانواده گالری ماشین دارد و این شلغی است که از نسل‌های قبلی به او ارث رسیده است. در نتیجه این شغل او اندوخته مالی بسیاری دارد و برای تولد همسرش که او نیز از طبقه مرفه است، یک خودرو هدیه داده است. خانم خانواده هم برای رفتن به باشگاه ورزشی که تقریبا دو خیابان از منزل‌شان فاصله دارد، از ماشین شخصی‌اش استفاده می‌کند. مرد خانواده از این موضوع ناراحت است و هر روز با همسرش بر سر این موضوع بحث و مشاجره می‌کند.»
در این مشاجره‌ها مرد تاکید می‌کند که به خاطر کاهش آلودگی هوا، استهلاک خودرو و مسیر کوتاه بهتر است زن پیاده‌روی کند. سپس صحبت‌های فرهنگی درباره خودروهای شخصی و وسایل حمل‌ونقل عمومی ‌شکل می‌گیرد و زن هیچ‌کدام از صحبت‌ها را نمی‌پذیرد و با اعتراض پاسخ می‌دهد: «تو آدم  بی‌فرهنگی هستی و حال که نوبت من شده، حرف از فرهنگ می‌زنی، تو ذاتا و در خلوت خود هیچ اهمیتی به فرهنگ و مصادیق آن نمی‌دهی و این حرف‌ها فقط برای من است.» 

خودرو سوژه تئاتر کاربردی
در روند شکل‌گیری این داستان، تماشاگران هرجا بخواهند می‌توانند به دلیل آن‌که احتمالا با موضوع خودرو و خریدوفروش درگیر بوده‌اند و آشنایی کاملی با این مقوله  دارند، در آن در بحث شرکت کنند. در واقع بازیگران، تماشاگران را تشویق به شرکت در بحث می‌کنند و از آنها می‌خواهند راهکاری برای حل مشکل ارائه دهند. درنهایت این مشارکت، راهکار مناسب پیدا می‌شود. بارمان اهورا در ادامه افزود: «‌این‌گونه نمایش، تئاتر کاربردی نام دارد و از گرایش‌های تئاتر موزه است. تئاتر کاربردی به یک رویداد در تاریخ گذشته اشاره می‌کند که در آن روایت‌های مختلفی وجود دارد. روایت اول شخص، روایت دوم شخص و... که تمامی این نکات در تئاتر کاربردی می‌گنجد. یعنی تئاتر به مثابه ابزاری برای آموزش، فرهنگ‌سازی، یافتن راهکار و حل مشکلات است. این نوع از تئاتر، بنا به موقعیت و موضوع نمایش می‌تواند جذابیت خود را داشته و بسیار تاثیرگذارتر از سایر روش‌های آموزش فرهنگی باشد. تئاتر کاربردی گونه‌های مختلفی دارد که از میان آنها تئاتر شورایی بیشترین میزان استفاده را دارد.»
مجید امینی، کارگردانی و طراحی این تئاتر را برعهده داشت. برای این تئاتر، سه گروه با داستان‌ها، دغدغه‌ها، سوژه‌ها و نگاه‌های مختلف، درباره خودرو و فرهنگ استفاده از آن، با سوژه‌های دیروز و دغدغه‌های امروز طراحی شده بود تا بتوانند مسائل را مطرح کنند. 


برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید تصمیم تماشاگران برای خودروهای کلکسیونی
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو