بررسی معضلی به نام مسیریابی در مترو

ساده‌ترین و پیچیده‌ترین خطوط متروی دنیا

بسیاری از مردم تصور می‌کنند متروی توکیو به‌دلیل شکوه آشفته‌وار و رنگارنگ خود، یکی از پیچیده‌ترین خطوط متروی دنیاست. در حالی که به نظر بسیاری از فیزیک‌دانان و ریاضی‌دانان، خطوط متروی نیویورک و پاریس از پیچیدگی‌های بیشتری برخوردارند. 

کد : 1793
تاریخ انتشار : شنبه 15 اسفند 1394
print
نظرات : 0
ساده‌ترین و پیچیده‌ترین خطوط متروی دنیا

روزنامه دنیای خودرو-محمد امین ناطقیان: سال‌هاست متروی تهران راه‌اندازی شده است اما همچنان بسیاری از مردم در هر رده سنی و با هر نوع جنسیتی در مسیریابی آن مشکل دارند. این در حالی‌ است که مترو تهران در مقایسه با بسیاری از خطوط متروی دنیا، چون قطره‌ای در مقابل دریاست! البته از این موضوع هم نمی‌توان غافل شد که ماموران زحمتکش ایستگاه‌ها با صبر و حوصله پاسخ شهروندان را می‌دهند، اما در حوزه کلان، رسیدگی به این معضل، یک امر ضروری به نظر می‌رسد. در این بررسی به مشکل پیچیدگی مسیریابی در بزرگ‌ترین خطوط متروی دنیا خواهیم پرداخت.
بسیاری از مردم تصور می‌کنند متروی توکیو به‌دلیل شکوه آشفته‌وار و رنگارنگ خود، یکی از پیچیده‌ترین خطوط متروی دنیاست. در حالی که به نظر بسیاری از فیزیک‌دانان و ریاضی‌دانان، خطوط متروی نیویورک و پاریس از پیچیدگی‌های بیشتری برخوردارند. ریکاردو گالوتی و مارک بارتلمی در فرانسه و همچنین میسن پورتر از دانشگاه آکسفورد بریتانیا، محققانی هستند که به بررسی قابل‌پردازش‌ترین خطوط مترو از نظر مسافران پرداخته‌اند. 
هدف آنها از این تحقیق این است که آیا به‌رغم  رشد روزافزون سیستم‌های حمل‌و‌نقل ریلی درون‌شهری و برون‌شهری، امکان تهیه راهنماهای بصری که محدودیت‌های شناختی و ادراکی ما را جبران کنند، وجود دارد یا خیر؟ در غیر این صورت، ممکن است نیاز ساکنان شهرهای حومه، شهرستان‌ها، بازدیدکنندگان و توریست‌ها به سخت‌افزارها و اپلیکیشن‌های ناوبری دیجیتال به‌عنوان یک عصا، ضروری به نظر برسد.
در این بررسی، گروه تحقیق به تجزیه‌و تحلیل یک‌به‌یک ایستگاه‌های 15 شبکه بزرگ حمل‌و‌نقل مترو پرداخت. آنها تمام سفرهایی را که یک مسافر می‌تواند از نقطه A به نقطه B داشته باشد، در نظر گرفته و سپس سریع‌ترین مسیر ممکن را برای آن محاسبه کرده‌اند.
نتایج اولیه این تحقیق نشان داد مسافران در هر سفر، 4 نکته اصلی را به خاطر می‌سپارند. نکات به‌خاطر سپرده شده است عبارتند از مبدا، مقصد و 2 ایستگاه تغییرخط در طول مسیر. با در نظر گرفتن این 4 فاکتور اصلی، متروی نیویورک به‌عنوان پیچیده‌ترین خط ریلی دنیا و در مقابل، متروی هنگ‌کنگ به‌عنوان ساده‌ترین خطوط ریلی جهان معرفی شدند.
به گفته محققان، «آستانه شناختی» مسافران، چیزی حدود 250 اتصال یا معادل 8 بیت داده است. سیستم ریلی نیویورک با 161 اتصال و همچنین دارا بودن پیچیده‌ترین مسیر 2 خطی که یک مسافر می‌تواند پیش روی خود داشته باشد، 8.1 بیت داده را در خود جای داده است. همچنین نقشه متروهای پاریس (با 78 اتصال)، توکیو (با 56 اتصال) و لندن (با 48 اتصال)، حدود 6 بیت اطلاعات را در دل خود می‌بینند.
بنابراین در بیشتر شهرها و حتی در اکثر شهرستان‌ها، مسافران در برخی موارد می‌توانند بدون سردرگمی، سفرهای خود را با استفاده از یک نقشه متروی کلاسیک که بهترین نما را از متروی شهر نمایش می‌دهند، برنامه‌ریزی کنند. اما هنگامی که حالت دوم اضافه شود، مسئولیت پردازش داده‌ها برای مغز ما بسیار سخت‌تر و گاه غیرممکن خواهد شد. محققان با بررسی مسیرهای اتوبوسی که درست بالای سیستم ریلی قرار داشتند، به سرعت این موضوع را متوجه شدند. تعداد کل اتصالاتی که یک فرد باید در مسیر اتوبوس شهری درک و به‌خاطر می‌سپارد، در نیویورک 8,461، در پاریس 4,292 و در توکیو 1,831 ایستگاه بود. این رقم‌ها چیزی حدود 80 درصد بالاتر از میزانی است (8 بیت) که مغز انسان قادر به پردازش آن است.
نقشه‌های چند منظوره (نقشه تلفیقی خطوط مترو و اتوبوس) بسیار کمیاب هستند. همچنین از پیچیدگی‌های بسیار بیشتری در مقایسه با نقشه‌های تک منظوره خطوط مترو برخوردارند. البته بسیاری از طراحان سعی کرده‌اند با باریک‌‌تر کردن خطوط در نقشه‌های اتوبوس، ظرافت‌های بیشتری به نقشه‌ها ببخشند و توانایی درک و شناخت آن را بالا ببرند.
محققان نتیجه‌گیری کردند مسافران در آینده‌ای نه چندان دور، دشوار‌ی‌های بسیاری برای پیدا کردن مسیر خود در خطوط پیچیده مترو و اتوبوس، تجربه خواهند کرد. آن‌ها در ادامه آورده‌اند؛ تحلیل ما بیانگر این حقیقت است که انسان‌ها نیازمند تجزیه‌و تحلیل بیش از حد معمول اطلاعات برای ناوبری شهری هستند. بنابراین باید راهکارهای جدیدی برای مسیریابی، به خصوص در کلان‌شهر‌ها پیدا کنیم. طراحی مجدد نقشه‌ها و راهنمای شبکه‌های حمل‌و‌نقل و همچنین بهبود ابزار فناوری اطلاعات برای کمک به پردازش اطلاعات بیش از سطح آستانه پردازش انسان برای استفاده بهینه از خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های حمل‌و‌نقل، ضروری به نظر می‌رسد.
روزانه 5.6 میلیون نفر در خطوط مترو و 2.1 میلیون نفر از طریق خطوط اتوبوس در نیویورک در تردد هستند. ممکن است تمام این افراد بدون هیچ مشکلی به رفت‌وآمدهای خود بپردازند، اما هر چه تکیه انسان از مسیرهایی که می‌شناسد تا از نقطه A به نقطه B برسد، کمتر و اهمیت بیشتری را برای یک راهنمای ساده، جامع و کامل قائل شود، علاوه‌بر حس آزادی بیشتر، به مکان‌های بسیار دیگری در شهر دسترسی پیدا خواهد کرد. این مساله را می‌توان به خطوط متروی تهران هم که یکی از خطوط ریلی نوپاست، تعمیم داد.


برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید ساده‌ترین و پیچیده‌ترین خطوط متروی دنیا
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو