همسايگان و آفريقايي‌ها سوار مینی‌بوس ایرانی خواهند شد

مینی‌بوس آرین؛ از موتور کامینز تا موتور بنز

این محصول با بیش از 75 درصد داخلي‌سازي در حال توليد است که در سال آینده به بالاي 90 درصد خواهد رسید.

کد : 1794
تاریخ انتشار : شنبه 15 اسفند 1394
print
نظرات : 5
مینی‌بوس آرین؛ از موتور کامینز تا موتور بنز

روزنامه دنیای خودرو-فرانک آقاصفی: در مطالب پیشین به همکاری‌های مختلف ایران‌خودرو دیزل و بنز در بخش کشنده و کامیون ازجمله کامیون‌های آکسور و آکتروس پرداختیم و گفتیم که کامیونت آرنا نیز از این پس با موتور سری 900 بنز عرضه خواهد شد. اما خبر خوب دیگر این است که به‌زودی موتور بنز بر روی مینی‌بوس آرین ایران‌خودرو دیزل قرار خواهد گرفت تا این محصول یک گام دیگر در مسیر ارتقای کیفی خود بالا رود.

آغاز با جايزه ملي كيفيت
آذرماه سال 1393 بود که مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل از آغاز تولید آزمایشی مینی‌بوس آرین در این شرکت خبر داد و اعلام کرد ساخت آزمایشی مینی‌بوس آرین با تولید 20 دستگاه از این محصول کلید خورده است. برنامه تولید این مینی‌بوس تا پایان سال 93، 500 دستگاه بود و این محصول در همان سال موفق به گذراندن مراحل دریافت COP (تطابق تولید) و اخذ مجوز استاندارد و شماره‌گذاری شد. در دی‌ماه سال 1393 نیز نخستين دوره جايزه ملي كيفيت با هدف بسترسازی و ایجاد فضای رقابتی، ترویج فرهنگ خودارزیابی در سازمان‌های حوزه صنعت خودرو و شناسایی، انتخاب و تقدیر از سازمان‌های برتر در زنجیره ارزش صنعت خودرو برگزار شد که طی ارزیابی‌های انجام‌شده در این دوره شركت ايران‌خودرو‌ديزل موفق به دريافت جايزه «اهتمام به کیفیت» براي دو محصول ميني‌بوس آرين و كاميون بنز WH در نخستين دوره جايزه ملي كيفيت شد. این جايزه ملي تحت نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملي استاندارد ايران و از سوي انجمن مديريت کيفيت ايران برنامه‌ریزی و اجرا شد و شركت ايران‌خودرو‌ديزل نيز با دو محصول ميني‌بوس آرين و كاميون بنز WH در سطح اهتمام اين جايزه ملي شركت کرد و موفق به دريافت جایزه ملي برای هر دو محصول شد.

اولین مینی‌بوس تولید داخل
در خرداد سال 1394 در مراسمي با حضور مديران ارشد گروه صنعتي ايران‌خودرو‌ديزل و برخي از اصحاب رسانه، ميني‌بوس آرين به‌عنوان اولين ميني‌بوس توليد داخل شماره‌گذاري و تحويل مشتريان شد. در این نشست غلامرضا رزازي، مديرعامل شركت ايران‌‌خودرو‌ديزل تاكيد كرد ميني‌بوس آرين اولين ميني‌بوس توليد داخل است كه بعد از اعمال تحريم‌ها و محدوديت‌ها و با تكيه بر دانش كارشناسان و مهندسان شركت ايران‌خودرو‌ديزل در دستور كار طراحي قرار گرفته و به مرحله توليد رسيده است. مديرعامل شركت ايران خودرو ديزل افزود: ميني‌بوس آرين هم‌اكنون با سهم بالاي 75 درصد داخلي‌سازي در حال توليد است و در نظر داريم با توليد موتور يورو 3 و يورو 4 در شركت ايدم اين سهم را به بالاي 90 درصد در سال 1395 برسانيم. ارتقای استاندارد آلايندگي از يورو2 به يورو3 درخصوص اين محصول انجام شده و آمادگي كامل نیز براي ارتقا به استاندارد آلايندگي يورو4 داريم كه با تامين سوخت ديزل مطابق با اين استاندارد، اين ارتقا هم صورت خواهد گرفت. وی همچنین درمورد این مینی‌بوس اعلام کرد از 1700 قطعه‌اي كه در ساخت اين خودرو استفاده مي‌شود حدود 50 قطعه آن خارجي است و این افتخاري براي صنعت كشور به حساب مي‌آيد و با اين حجم داخلي‌سازي كه در سال آينده افزايش خواهد يافت، ديگر توليد محصول ميني‌بوس در كشور، درگير مشكلاتي همچون تحريم‌ها نمي‌شود و مي‌توانيم نياز داخلي را به‌صورت كامل و بدون وقفه تامين كنيم. گفتنی است توليد یک‌هزار دستگاه ميني‌بوس آرين تا پایان امسال جاري پيش‌بيني شده و ظرفيت توليد اين محصول را تا شش هزار دستگاه امكان‌پذير است. رزازی با توجه به برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده، اين محصول را برای صادرات به كشورهاي همسايه و كشورهاي آفريقايي آماده می‌داند.

مشخصات فنی و امکانات
مینی‌بوس ساخت شرکت ایران‌خودرو دیزل تاکنون با موتور دیزلی کامینز ISF3.8 ارائه می‌شد. این خودروی 4 سیلندر از سیستم تزریق سوخت مستقیم کامان ریل و 16 سوپاپ برخوردار است. موتور توربوشارژ و اینترکولر با 3760 سی‌سی حجم سیلندرها از مزایای این خودرو به حساب می‌آید. این خودرو از قدرت موتوری معادل 156 اسب بخار و گشتاور 500 نیوتون متر برخوردار است. فاصله محوری در این خودرو 3350 میلی‌متر و ظرفیت ناخالص آن 5500 کیلوگرم است. صندلی‌ راننده در این خودرو مکانیکی با قابلیت تنظیم و ظرفین سرنشینان این مینی‌بوس 16 نفر است. جنس بدنه آن فولادی به همراه ورق گالوانیزه در نظر گرفته شده است. مینی‌بوس آرین دارای گیربکس 6 سرعته ZF S5-42 تک‌صفحه‌ای خشک با عملکرد هیدروپنوماتیک است. از دیگر امکانات این مینی‌بوس می‌توان به جک بالابر، زاپاس، مثلث احتیاط، کپسول آتش‌نشانی، شیشه‌ بالابر برقی، بخار دوم، هواکش سقفی و آفتابگیر پرده‌های جانبی اشاره کرد.


برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
andموافق
andاین را دوست ندارم.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 5 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
محمد
ارسال شده در 10 روز قبل

سلام ما که بدبخت شدیم چند روز نشده بخار میکرد موتورش آوردیم پایین خدمات پس از فروش که اصلا بندر عباس نداره خلاصه هر روز ی بازی در میاره روغنش هر روز کم میشه و یقطعه میخایم چندروز خودمون تهران دنبالش میگردیم، برقی مشکل داره پولمون رفت بدهکار شدیم هیچ ضعف اعصاب گرفتیم اگر شما کسی را میشناسید واسه جواب گوی معرفی کنید صدرحمت به پراید حداقل گارانتی اش بندر عباس جواب میده

profileimage
مهدی
ارسال شده در در 10/14/2016 10:06:22

سلام
ثبت نامی 28فروردین95 هستم و قرار بود حداکثر 45 روز دیگر دستگاه را تحویل بگیرم.الان پایان مهر هستش و جواب خودرو دیزل کمبود قطعه میباشد.و مشکل شماره گذاری دارند.برسد تا بیاد و کیفیت اون را ببینم و همچنان باید منتظر ماند.اگه با پول پیش که دادم ماشین پژو میگرفتم الان میتونستم با اون درآمد زایی بهتری انجام داده بودم......

profileimage
ارسال شده در در 09/25/2016 08:21:40

ماشین خوبییه از نظر فنی...ولی موتورش کیفت خوبی نداره چون هرچه جنس چینی بدرد نخور بود ریختن توش و موتورش ب همین خاطر زود باید بیاد پایین من دیدم اینحوری

profileimage
هادی
ارسال شده در در 05/05/2016 07:09:38

اقا این سیستمی که الان داره تولی میشه اصلا قابل قبول نیست و پر از نقص فنی هست به خصوص سیستم برقی این ماشین.ای کاش همون هیوندای دوباره وارد بازار میشد

profileimage
هادی
ارسال شده در در 05/05/2016 07:09:16

اقا این سیستمی که الان داره تولی میشه اصلا قابل قبول نیست و پر از نقص فنی هست به خصوص سیستم برقی این ماشین.ای کاش همون هیوندای دوباره وارد بازار میشد

تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو