روزنامه «دنیای خودرو» سخنان رئیس‌جمهوری در سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو را بررسی کرد

چالش‌ اصلی صنعت خودرو خصوصی‌سازی است

شرکت‌های خودروسازی در مواردی مجبورند به دلیل دولتی بودن فعالیت‌های غیر اقتصادی انجام دهند.

کد : 1795
تاریخ انتشار : شنبه 15 اسفند 1394
print
نظرات : 0
چالش‌ اصلی صنعت خودرو خصوصی‌سازی است

روزنامه دنیای خودرو-گروه خبر: دولتی بودن اقتصاد، یكی از مهم‌ترین معضلات اقتصاد ایران در سه دهه اخیر بوده كه خود عاملی در جهت كاهش بهره‌وری و كاهش نرخ رشد اقتصادی شده است.
در این خصوص در سال‌های اخیر، شعارهایی مبنی بر كاهش نقش دولت در اقتصاد ملی سر داده شد اما راه به جایی نبرد. تا جایی که سیدحسن روحانی با شعار خصوصی‌سازی بر سرکار آمد و حتی در همایش بین‌المللی صنعت خودرو نیز به آن اشاره کرد. رئیس‌جمهور کاهش قیمت خودرو و افزایش کیفیت محصولات تولیدی را تنها با حضور در بازارهای جهانی امکان‌پذیر دانست و گفت: «سیاست دولت یازدهم خصوصی و رقابتی کردن صنعت خودرو با واگذاری آن به مردم است. همه باید رضایت مردم را جلب کنیم و در این مسیر قدم‌های جدی در بخش خودرو برداریم و باید صنعت خودروسازی را در ایران به طور کامل خصوصی‌سازی و رقابتی کنیم.»
 اکثر کارشناسان صنعت خودرو معتقدند باید صنعت خودروسازی به سمت خصوصی‌شدن پیش برود اما همچنان این مهم عملیاتی نشده است. این گفته‌های رئیس‌جمهور در حالی مطرح می‌شود که دو دهه از خواستن طرح خصوصی‌شدن می‌گذرد و همچنان در پیچ‌و‌خم‌های راه باقی مانده است. 

خصوصی‌سازی؛ بهترین راهکار برای تحول در صنعت خودروسازی
کارشناسان حوزه خودرو معتقدند برای برون‌رفت از وضعیت موجود صنعت خودروی ایران، اتخاذ تصمیمات استراتژیک و کارشناسی شده به‌منظور ایجاد تغییرات بنیادی در این صنعت ضرورت دارد. چندی پیش موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی گزارشی در مورد اهمیت خصوصی‌سازی در صنعت خودروسازی تهیه کرد. براساس این گزارش از عمده نقاط ضعف در صنعت خودروسازی ایران، نوع مالکیت و نحوه مدیریت در این صنعت است و تاکید شد «صنعت خودروسازی داخلی تحت‌مدیریت دولت اداره می‌شود، این موضوع در اتخاذ تصمیمات، اهداف، چشم‌انداز و راهکارهای اجرایی و انتصاب مدیران دولتی نقش بسزایی خواهد داشت. بهترین راهکار در شرایط کنونی دمیدن روح مدیریت خصوصی و خصوصی‌سازی به‌معنای واقعی در این صنعت است که برای دستیابی به این مهم و لازمه اجرای آن اصلاح مصوبه هیات وزیران‌ و برگشت به حالت اول مبنی‌بر انتقال شرکت‌های خودروسازی از گروه «2» به گروه «1» ماده (2) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی است.»
با توجه به مسائل بیان شده در پژوهش انجام‌گرفته، این موضوع قابل استنباط است که صنعت خودروسازی ایران در شرایط خوبی به سر نمی‌برد و توانایی رقابت با تولیدکنندگان خارجی را نخواهد داشت، مگر اینکه با اتخاذ تصمیمات استراتژیک و کارشناسی‌ شده، تغییرات بنیادی در این صنعت به وجود آید. تفاوت اصلی و آشکاری که در تمام مقایسه‌ها بر مبنای شاخص‌های موثر در حوزه صنعت خودرو وجود دارد، بحث مالکیت و نحوه مدیریت ناشی از این تملک است، پس می‌توان گفت مهم‌ترین تفاوت خودروسازان داخلی و خارجی در مالکیت و مدیریت آنهاست. تمام شرکت‌های خودروساز خارجی در تملک اشخاص حقیقی و حقوقی و بخش خصوصی‌ هستند ولی بخشی از مالکیت صنایع خودروسازی داخلی در اختیار دولت و ماهیت مدیران آن نیز دولتی است.

خصوصی‌سازی، تنها راهکار حل مشکل خودروسازان
از دیگر سو، چندی پیش مشاور انجمن خودروسازان ایران گفت: «تا زمانی که دو شرکت بزرگ داخلی خصوصی نشوند مشکلات صنعت خودرو حل نخواهد شد.»  داوود میرخانی‌رشتی، اظهار کرد:‌ «عمده مشکلات فعلی صنعت خودرو ریشه در دولتی بودن مدیریت این بنگاه‌ها دارد.» وی با بیان این‌که شرکت‌های خودروسازی در مواردی مجبورند به دلیل دولتی بودن فعالیت‌های غیر اقتصادی انجام دهند، یادآوری کرد:‌ «به عنوان مثال در سال‌های گذشته تعداد زیادی سایت تولید خودرو در کشور ایجاد شد، در حالی که احداث برخی آن‌ها توجیه اقتصادی نداشت.»
در پایان باید تاکید کرد دولت روحانی با شعار تقویت بخش خصوصی بر سر کار آمد اما به نظر می‌رسد جبران کسری بودجه راه را بر تحقق این شعار بسته است. اما همچنان کارشناسان این حوزه معتقدند شکوفایی خودروسازی از چهارراه خصوصی‌سازی می‌گذرد.


برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید چالش‌ اصلی صنعت خودرو خصوصی‌سازی است
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو