معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در غرفه روزنامه «دنیای خودرو» از آینده این صنعت گفت

نوروززاده: اول مونتاژ، بعد ساخت داخل

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران: در دولت قبل به‌ دلیل درآمدهای ارزی بسیار، واردات نیز بسیار افزایش یافت. در حالی که این منابع ارزی باید به جای واردات صرف هزینه ایجاد زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری می‌شد.

کد : 1798
تاریخ انتشار : شنبه 15 اسفند 1394
print
نظرات : 1
نوروززاده: اول مونتاژ، بعد ساخت داخل

روزنامه دنیای خودرو-رامین بیات: روز گذشته هم‌زمان با آخرین روز برگزاری اولین نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودرو، سیدرضا نوروززاده؛ معاون صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با حضور در غرفه روزنامه «دنیای خودرو» استراتژی صنعت خودرو در سال آینده را تشریح کرد.
به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» نوروززاده با بیان اینکه در سال 92به پایین‌ترین سطح تولید رسیدیم، در مقایسه با زمانی‌که از تولید یک‌میلیون و 800 هزار دستگاه خودرو یک سال عبور کردیم، افزود: این دلیل خوبی است که مردم در جریان کار قرار بگیرند. 
وی ادامه داد: در دولت قبل به‌دلیل درآمدهای ارزی بسیار، واردات نیز بسیار افزایش یافت. در حالی که این منابع ارزی باید به جای واردات صرف هزینه ایجاد زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری می‌شد.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه به دلیل افزایش نرخ ارز در اوائل سال 92، برخی با بسته‌های قطعات ایرانی قطعه‌های چینی را در بازار پخش کردند، افزود: با این اقدام بسیاری از تولیدکنندگان در معرض نابودی قرار گرفتند، از سوی دیگر با توجه به اینکه قطعه‌سازان تولید چندانی نداشتند، بسیاری از نیروهای متخصص و زبده خود را تعدیل کردند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد: با اتفاقاتی که در سال 92 افتاد، در پایان این سال تولید به حداقل رسید، به‌طوری‌که دو خودروساز بزرگ ما هر یک توانستند تنها 300 هزار دستگاه خودرو تولید کنند، در حالی‌که این میزان در سال قبل بالغ بر  نهصد هزار دستگاه خودرو بود.
نوروززاده افزود:‌ این موضوع در سال93 برعکس شد و با تدابیری که دولت تدبیر و امید اتخاذ کرد، قطعه‌سازان به‌تدریج خود را در مدار تولید قرار دادند و خودشان را تجهیز کردند و تولید خودرو در کشور در سال گذشته بالغ‌بر یک‌میلیون و 300 هزار دستگاه شد.
به گفته وی در سال‌جاری روند تولید در ماه اول و دوم سال ‌مانند سال گذشته بود، اما متاسفانه از خردادماه به دلیل رکودی که بر بازار خودرو حاکم شد، به‌دنبال آن سطح تولید نیز کاهش یافت. همچنین در بحث سهام که جابه‌جایی‌هایی در سهام خودروسازان صورت گرفت، بنیه مالی خودروسازان به حداقل رسید و از سوی دیگر اثرات دریافت وام‌های گران‌قیمت نیز در سال 94 کم‌کم نمایان شد، به‌طوری‌که در بحث تولید به مشکلاتی برخوردیم، اما با مداخلاتی که دولت صورت داد، اقبال به خرید خودرو افزایش یافت که این مداخله در قالب ارائه وام‌های ارزان قیمت بود.
نوروززاده ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید در سال 95 بالغ بر یک‌میلیون و 300 هزار دستگاه شود.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با تاکید بر اینکه هیچ واحد تولیدی بدون واحد مونتاژ معنا ندارد، اضافه کرد: به بیان دیگر بدون خط مونتاژ داخلی‌سازی نمی‌توان انجام داد، ابتدا باید قطعاتی که تولید آنها در داخل دارای توجیه اقتصادی است، تولید کنیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه تولید برخی قطعات عمومی است، مانند شیشه، لاستیک شیشه و یا حتی چراغ‌ها، افزود: در تولید این قطعات می‌توان خط تولید را به‌راحتی تغییر داد و در داخلی‌سازی این قطعات مشکلی وجود ندارد.
این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: از طریق مونتاژ می‌توان به 30 درصد داخلی‌سازی رسید و 70 درصد بقیه را باید از طریق واردات تامین کرد.
نوروززاده تصریح کرد: اگر با شرکت‌های بنام خارجی جوینت‌ونچر داشته باشیم، در تولید یک خودرو و در مقابل آن یک یا چند قطعه خودرو را در داخل تولید انبوه کنیم و خودروساز خارجی از قطعات ایرانی در خودروهای خود استفاده کند، در این صورت می‌توان تغییراتی در بدنه ایجاد می‌کرد و خودروی نو به مردم تحویل داد. اما اگر بخواهیم از مونتاژ به عمق داخلی‌سازی برسیم، این اقدام به همین راحتی‌ها نیست و مردم مجبور هستند یک خودروی قدیمی را سوار شوند، بدون اینکه تغییراتی در بدنه آن مشاهده کنند.  
بر اساس این گزارش، روز گذشته اولین نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودرو روز گذشته بعد از چهار روز به کار خود پایان داد.


برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
Ali
ارسال شده در در 03/05/2016 10:18:39

خجالت بکشید مونتاژ دیگع چقدر بیشتر از 50 سال!!!.برید گم شید

تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو