اتوبوس ولوو تیپ 3 پس از 6 سال جاده‌پیمایی تست شد

ساز ناکوک MK در ارکستر ولوو

کیفیت سواری MK را با TX نمی‌توان مقایسه کرد اما زیربندی مستحکمی دارد و ریتاردری که پس از B9 در زمره بهترین‌هاست

کد : 1806
تاریخ انتشار : يکشنبه 16 اسفند 1394
print
نظرات : 0
ساز ناکوک MK در ارکستر ولوو

روزنامه دنیای خودرو-جواد قائم‌مقامی: پیش از این‌ها اتوبوس ولوو تیپ 3 معروف به MK را از دیدگاه تعمیرکاران مختلف مورد بازبینی قرار داده و به مزایا و معایب آن پرداخته‌ایم. اما قرار بر این بود که رانندگی با این اتوبوس را نیز تجربه کنیم. این امکان در یک روز ابری فراهم شد و اشتیاق ما را برای انجام تست در هوای بارانی برانگیخت اما متأسفانه خبری از باران نشد و به ناچار در جاده خشک به انجام آزمایش پرداختم. فرصت زیاد نبود و سفر با اتوبوس ولوو تیپ 3 چندان طولانی نشد. در ساعت 10 شب همراه با راننده‌ای چیره‌دست سوار بر اتوبوس شدیم که سرویس رفت‌وآمد کارکنان ذوب آهن اصفهان بود و بر این اساس پنجاه کیلومتر در شهر و صد کیلومتر در جاده بیشتر میزبان ما نبود. اتوبوس مورد آزمایش مدل 1387 با 1740000 کیلومتر کارکرد بود که در تمام مدت عمر خود حسابی جاده‌ها را پیموده بود و خسته به نظر می‌رسید. از این رو می‌توان فهمید که پس از شش سال کار متمادی چه بر سر MK آمده است اما در عین حال در چنین آزمایشی خودرو نمی‌تواند آن‌چنان که باید و شاید قابلیت‌های خود را مانند زمان صفرکیلومتر بودن نشان دهد.

طراحی ظاهری
دماغه تیز و اتاق این اتوبوس که در اواخر سال 1386 وارد بازار کشور شد، ظاهر MK را زیاد دوست‌داشتنی جلوه نمی‌دهد و از لحاظ بصری خسته‌کننده است. مالکان اصفهانی ازجمله مالکانی هستند که از بهترین و اولین محصولات جدید حمل‌ونقل در حیطه باری و مسافری به‌سرعت استقبال کرده و به همان سرعت هم مدل‌های جدیدتر را جایگزین آن‌ها می‌کنند. MK ازجمله محصولاتی بود که در تعداد بالا توسط مالکان اصفهانی خریداری شد و خیلی زود هم از چرخه فعالیت در مسیرهای بلند و حتی اصفهان به تهران خارج شد. اکنون درصد بالایی از MKها در شرکت‌های ذوب آهن و مجتمع فولاد مبارکه مشغول به‌کار هستند و در مسیرهای بین شهری تردد نمی‌کنند. اما چرا؟

موتور غده سرطانی
موتور 7 لیتری 285 اسب بخاری که جای‌جای آن نشان دوئیتس ماگیروس را با خود به یدک می‌کشد، ظاهرا سفارش ولوو به دوئیتس بوده است. سیستم سوخت‌رسانی COMMON RAIL از خصوصیات این موتورِ آلمانیِ سوئدی‌سوار است. هیچ‌گونه وجه تشابهی در صدای موتور این اتوبوس مزین به آرم ولوو با دیگر ساخته‌های ولوو نمی‌توان یافت. موتوری با میل‌سوپاپ و سوزن‌های چند میلیونی که در هنگام خرابی و تعمیر باعث می‌شود مالک سکته‌ای خفیف داشته باشد! همه فیلترهای روغن و گازوئیل این موتور باید به هنگام تعویض از نوع اورجینال تهیه و تأمین شوند وگرنه مابین دورشمار و کیلومترشمار آن پیغام ERROR ظاهر خواهد شد و این امکان وجود دارد که موتور به‌سختی روشن شود یا اصلا روشن نشود.

داخل سالن
اتوبوس مدل 1387 از اولین سری‌های MK بود که داشبورد آن با گونه‌های جدیدتر متفاوت است. در هنگام ورود به اتوبوس و در نگاه اول اهرم بلند تعویض دنده این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که پس اتوبوسی که سال 2007 وارد بازارمی‌شود با اتوبوس بی‌7 که در سال 1996 وارد بازار شد، چه تفاوتی می‌کند؟ تفاوت در ظاهر یا در هزینه‌ها؟ نشانگر دور توربوشارژ، کیلومترشمار، دورسنج و غربیلک فرمان همه مانند بی‌9 و اف‌اچ هستند. سقفMK در ظاهر همانند سقف تی‌ایکس از استحکام و بی‌صدایی حکایت می‌کند. درواقع سقف MK همانند دیگر برادران خود از استحکام خوبی برخوردار است. با توجه به کارکرد بالا و مستهلک شدن این اتوبوس، در طول مسیر در صندلی‌های مختلف اتوبوس نشستم ولی سروصدای آزاردهنده‌ای به گوش نرسید. کولر MK، کولر SNOWSTORM است؛ همان کولری که روی ولوو بی‌7 تیپ 2 کار می‌کند، با این تفاوت که کولر MK به علت عایق‌بندی خوب سقف به‌مراتب بهتر از کولر تیپ 2 سالن را خنک می‌کند.

رانندگی با MK
در ابتدای حرکت با دنده یک صدای نچندان دلچسب موتورگوش را آزار می‌دهد و با تعویض دنده و سرعت گرفتن اتوبوس صدا همچنان ادامه دارد و دلنشین نیست. در حین تعویض دنده به علت سیمی‌بودن اهرم تعویض دنده تا سر گیربکس، دور موتور دچار افت خفیفی می‌شود. علت این امر به خاطر سفت بودن اهرم تعویض دنده و زمان‌بر بودن تعویض دنده است. آن هم با یک موتور 285 اسب بخاری که توان کافی برای به حرکت در آوردن اتوبوس در سینه‌کش‌های طولانی و تیز را ندارد. نگارنده بر این باور است که راننده نقش اساسی را در راندمان کاری هر خودرویی دارد. استفاده به‌جا و به‌موقع از دنده مناسب، کم کردن سرعت یا رد دادن خودرو در هنگام مواجه شدن با دست‌اندازها از عوامل مهم و تاثیرگذار در کیفیت رانندگی و عمر خودرو هستند. راننده این اتوبوس که شهرت خاصی از نظر دست فرمان رانندگی به‌ویژه با اتوبوس دارد، پس از خروج از شهر، اتوبوس را در دنده آخر یعنی دنده 6 قرار داد، در‌حالی‌که جاده کم‌کم رو به شیب ملایم سیر می‌کرد. در این حالت، نشانگر دور توربوشارژ در آخرین وضعیت خود قرار گرفت و توربوشارژ نهایت فشار را تحمل می‌کرد. با پیمودن مسیر، شیب جاده بیشتر و بیشتر شد و نشانگر دور توربوشارژ همچنان در محدوده خطر قرار داشت و دور موتور هم به مرور افت می‌کرد، تا جایی‌که دور موتور به 1500 دور در دقیقه رسید و راننده مجبور شد که دنده را تعویض کند، در‌حالی‌که با توجه به قدرت، شتاب و کشش اتوبوسی که راننده هر روز با آن رانندگی می‌کند، باید قبل از رسیدن دور موتور به 1500 دور در دقیقه و نیاز موتور به دنده، راننده با شل کردن پدال گاز و کم‌کردن سرعت، زودتر دنده را سنگین‌تر می‌کرد. البته چنین دیدگاه یا باوری برای همه خودروها و در همه شرایط صدق نمی‌کند اما در مورد MK با موتور نچندان پرقدرتش صادق است. بارها مشاهده شده است که در چنین شرایطی راننده حتی از کروزکنترل هم استفاده کرده و فشار بیشتری به موتور وارد می‌کند.

مزایا و مقایسه
در ضعیف بودن موتور MK بر روی این اتاق از سری R8700 شکی نیست و قیمت سرسام‌آور قطعات آن را نیز نمی‌توان کتمان کرد اما باید در نظر داشت که رانندگی ناصحیح با MK نیز به این خودرو لطمه می‌زند. کیفیت سواری MK را با ولوو تی‌ایکس نمی‌توان مقایسه کرد ولی در جایگاه خود از زیربندی خوب و مستحکمی برخوردار بوده و قابل قبول است. در ناحیه اتاق و سقف هم کیفیت آن قابل قبول است. ریتاردر آن هم پس از ولوو بی‌9 در زمره ریتاردرهای خوب اتوبوس‌های موجود داخلی محسوب می‌شود. باید توجه داشت که به‌طور کلی دسته‌بندی و مقایسه اتوبوس‌ها هم مانند سواری‌ها باید متناسب با امکانات و قابلیت‌ها و آپشن‌ها و حتی تکنولوژی سال ساخت آن‌ها انجام شود. در ایران اما به دلیل محدود بودن برندها و تنوع محصولات ناچاریم آن‌ها را با هم مقایسه کنیم. به‌عنوان مثال اتوبوس MK را نباید با اتوبوس اسکانیا4212 مقایسه کرد. در این موارد، هم در مقایسه‌ها و مطالب بعدی که به بررسی دیگر محصولات می پردازیم، مطالبی را مطرح خواهیم کرد.


برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید ساز ناکوک MK در ارکستر ولوو
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو