مدیرعامل بورس کالا در گفت‌گو با روزنامه «دنیای خودرو» خبر داد

انتشار اوراق مشارکت خرید خودرو در سال آینده

هدف از انتشار اوراق گواهی سرمایه‌گذاری خودرو این است كه شركت‌های خودروساز بتوانند پیش فروشی را كه اكنون به‌ صورت سنتی در بازار انجام می‌دهند، به‌صورت ساختاریافته و منسجم از طریق بورس كالا انجام دهند.
کد : 1822
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 اسفند 1394
print
نظرات : 0
انتشار اوراق مشارکت خرید خودرو در سال آینده

روزنامه دنیای خودرو-علی طجوزی: مدیرعامل بورس کالای ایران درباره تامین مالی خودروسازان از طریق ابزارهای مالی بورس کالا گفت: اوراق تامین مالی خودرو این هفته در هیات پذیرش بورس کالا مطرح می‌شود تا مقدمات اجرای این کار به پایان برسد و تامین مالی خودروسازان از طریق بورس کالا آغاز شود.
حامد سلطانی‌نژاد در پاسخ به پرسش روزنامه «دنیای خودرو» مبنی‌بر اینکه واکنش خودروسازان به اوراق مشارکت خودرو چه بوده است، با بیان اینکه تاکنون سه خودروساز از این روش برای تامین مالی خود استقبال کرده‌اند، گفت: خودروسازان به راحتی می‌توانند با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد، سرمایه در گردش خود را تامین کنند. همچنین اگر تولیدکنندگان بخواهند برای راه‌اندازی یک خط تولید و اجرای پروژه‌ای از بورس کالا تامین مالی کنند، می‌توانند اقدام به انتشار گواهی مشارکت خودرو کنند.
وی با اشاره به جذاب بودن پروژه‌های خودرویی برای مردم ادامه داد: به همین دلیل مردم دوست دارند این اوراق را خریداری کنند و در پایان موعد مقرر در صورت تمایل، خودرو را تحویل بگیرند. به‌عبارت دیگر این مساله تفاوت این اوراق با اوراقی است که تا پیش از این منتشر شده‌است.
مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: فرض کنید که پروژه تولید خط جدید یک خودرو که دویست میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد،  تعریف می‌شود. مردم می‌توانند اوراق را با قیمتی تعیین می‌شود، بخرند. در پایان عمر اوراق که یک یا دوساله است و پروژه به بهره‌برداری می‌رسد، دارندگان اوراق می‌توانند آنها را تحویل دهند و سود سرمایه‌گذاری را بگیرند یا درصورت کفایت اوراق نسبت به قیمت خودرویی که در آن پروژه تولید شده است، خودرو دریافت کنند. این جذابیتی است که این اوراق خواهند داشت.
سلطانی‌نژاد در پاسخ به پرسش دیگر روزنامه «دنیای خودرو» درباره امکان خرید و فروش این اوراق پیش از اتمام پروژه گفت: با توجه به اینکه بازار ثانویه برای این اوراق وجود دارد، می‌توانند نسبت‌به خریدوفروش و واگذاری آن به ‌دیگران اقدام کنند. در واقع این فرصتی است که افرادی غیر از خودروسازان می‌توانند خودرو یا اوراق مبتنی‌بر خودرو را در بازار عرضه کنند.
وی افزود: هدف از انتشار اوراق گواهی سرمایه‌گذاری خودرو این است كه شركت‌های خودروساز بتوانند پیش فروشی را كه اكنون به‌صورت سنتی در بازار انجام می‌دهند، به‌صورت ساختاریافته و منسجم از طریق بورس كالا انجام دهند.
مدیرعامل بورس کالا ادامه داد: روش كنونی پیش‌فروش خودرو به‌عنوان یك روش سنتی دارای معایب مختلفی است. در واقع ‌اكنون خودرو‌سازان با پیش‌فروش خودرو برای آینده بخشی از مبلغ خودرو را به‌عنوان سرمایه در گردش در فرایند تولیدشان استفاده می‌كنند. مثلا یك ماشین را برای 9‌ماه آینده می‌فروشند و بخشی از آن را به‌عنوان مبلغ اولیه دریافت می‌كنند.
وی با بیان اینكه در این روش 2مشكل وجود دارد، افزود: اولین مشكل این است كه خودروسازان درصورتی كه خریداران این خودرو بخواهند انصراف دهند با مشكل نقدینگی مواجه می‌شوند. در این شرایط اگر تعداد انصراف‌دهنده‌ها زیاد باشد شركت خودروساز با مشكل نقدینگی مواجه می‌شود.
سلطانی‌نژاد اظهار كرد: مشكل دیگر این است‌كه فقط كسانی می‌توانند وارد این نوع تامین مالی شوند كه حتما بتوانند مبلغ پیش‌پرداخت تعیین‌شده توسط خودروساز را تامین كنند، یعنی ‌اكنون هیچ خریداری نمی‌تواند با پول اندک وارد این دادوستدها شود. 
مدیرعامل بورس کالا تصریح کرد: همچنین مشكل دیگر این است كه اگر خریداری قصد انصراف داشته باشد بسیار دیر به پولش خواهد رسید. به‌طور معمول هر كس از خرید خودرو انصراف دهد 30روزكاری پس از انصراف به پولش خواهد رسید؛ این به‌معنای آن است كه این سرمایه‌گذاری عملا نقد‌شونده نیست و این‌طور نیست كه هر زمان كه خریدار قصد داشت به پولش برسد.
وی در ادامه به گواهی سرمایه‌گذاری خودرو گفت: گواهی سرمایه‌گذاری خودرو یك ابزار تامین مالی است كه براساس آن پیش‌فروش كنونی خودرو به بورس منتقل می‌شود، با این تفاوت كه در بازار سنتی خودرو، دادوستدهای ثانویه وجود ندارد اما اگر كسی این اوراق را از طریق بورس پیش‌خرید كرد، دیگر نگران این نیست كه اگر انصراف دهد چه زمانی به پولش خواهد رسید.
او افزود: درواقع خریدار نیازی به انصراف ندارد بلكه با فروش اوراق در بازار ثانویه خیلی راحت می‌تواند در اسرع وقت به پولش برسد، یعنی عملا خریدار در یك بازار نقد‌شونده سرمایه‌گذاری كرده است.
وی توضیح داد: از سوی دیگر با توجه به اینكه این اوراق بازارگردان دارد، لزومی ندارد خودروساز مبالغ خرید را پس از انصراف به خریدار پس دهد، چون خریدار اوراق را در بازار ثانویه به شخص دیگری می‌فروشد و وجوه مورد نیازش را تامین می‌كند؛ یا اگر كس دیگری هم نبود، به بازارگردان می‌فروشد.

برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید انتشار اوراق مشارکت خرید خودرو در سال آینده
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو