مدیرعامل سایپادیزل در گفت‌وگو با روزنامه دنیای خودرو اعلام کرد:

سه پیش بینی برای بازار خودرو

حضور مدیران عامل گروه ولوو در ایران و شرکت آن‌ها در همایش بین‌المللی صنعت خودرو و بازدید از نمایشگاه جانبی آن، رویدادی بی‌سابقه در ایران بوده است. 

کد : 1825
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 اسفند 1394
print
نظرات : 0
سه پیش بینی برای بازار خودرو

روزنامه دنیای خودرو-محمدعلی دیانتی‌زاده: سایپادیزل یکی از دو شرکتی بود که در بخش کار و تجاری نمایشگاه بین‌المللی خودروی امسال و نیز همایش بین‌المللی خودرو را حال‌وهوایی ویژه بخشیده بود. در کنار ایران‌خودرو دیزل که امسال با برند بنز درخشید، سایپادیزل نیز با ولوو و رنو و دوشادوش مدیران عامل ولوو، ولووتراکس و رنوتراکس به میدان آمد. به همین بهانه، گفت‌وگویی داشته‌ایم با مهندس جعفر تنهاپور، مدیرعامل شرکت سایپادیزل که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

پیش‌بینی شما از وضعیت بازار در سال آینده چیست؟
بازار در واقع تابع یک‌سری از عوامل است. یکی از این عوامل میزان تقاضا در بازار است. برای رسیدن به یک بازار مناسب، باید تقاضا در بازار ایجاد شود. به این منظور باید مسائل و مشکلات مربوط به مصرف برطرف شود. زمانی رونق در بازار ایجاد می‌شود که مصرف‌کننده به سمت آن گرایش داشته باشد. در قدم نخست دولت باید بودجه پروژه‌های عمرانی را ابلاغ و زمان پرداخت آن‌ها را مشخص کند. از سوی دیگر وضعیت واردات و صادرات نیز باید مشخص شود. خودروهای تجاری، ‌خودروهای کار هستند. خودروهای کاروتجاری در ایران راننده‌محورند و رانندگان آن‌ها به دنبال درآمد هستند. حمل بار نیز به دو صورت انجام می‌شود؛ بارهایی که داخلی هستند یا بارهایی که ترانزیت می‌شوند. میزان جابه‌جایی بارها بستگی به حجم صادرات و واردات زمینی و دريايي دارد که همگی تابع رشد اقتصادی است. مراکزی مثل بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران برای سال 2016 را بین 3.5 الی 5 درصد پیش‌بینی کرده‌اند. البته این پیش‌بینی به‌نظر چندان انحراف ندارد و به‌وقوع خواهد پیوست و برای اقتصاد ایران خوب است. با این حال سه حالت را برای تحقق این پیش‌بینی متصور هستیم. در حالت بدبینانه به شرایط سال 93 برمی‌گردیم. در شرایط واقع‌بینانه 1.2 برابر سال 1393 رشد تقاضا خواهیم داشت و در حالت خوش‌بینانه این عدد به حدود 1.5 برابر رشد سال 93 خواهد رسید. اگر رشد 3.5 درصدی محقق شود، با 22 هزار دستگاه تقاضا روبه‌رو خواهیم شد اما در شرایط خوش‌بینانه به 32 هزار دستگاه خواهیم رسید. از این رو افزايش حمل ‌و نقل بار، رونق تولید را به همراه خواهد داشت و باعث بهبود فضای کسب‌ وکار به‌ ویژه در زمینه خودروهای تجاری خواهد شد.

همایش و نمایشگاه بین‌المللی خودرو را چگونه دیدید؟
حضور مدیران عامل گروه ولوو در ایران و شرکت آن‌ها در همایش بین‌المللی صنعت خودرو و بازدید از نمایشگاه جانبی آن، رویدادی بی‌سابقه در ایران بوده است. پس از توافق وین و اجرای برجام رویکرد فضای بین‌المللی نسبت به ایران تغییر کرده است. پیش از این روابط جوامع بین‌المللی با ایران، تحت تاثیر فشارهاي آمریکا بود و به دلیل تصویب قوانینی علیه ایران، روابط ما با شرکت‌های ژاپني، كره اي و اروپایی قطع شده بود. این تغییر رویکرد، نتايج مثبتي خواهد داشت و همانگونه كه اطلاع داريد فضای کسب‌ و‌کار در زمینه‌های گوناگون به هم وابسته اند و اثر متقابل روي يكديگر دارند، لذا تعامل مثبت با جامعه جهاني، اثرات خوبي روي فضاي كسب وكار كشور خواهد داشت. 

آیا همچنین با ولوو به‌عنوان کیفی‌ترین کامیون‌ساز کشور در صدر خواهید بود؟
ولوو 500FH باکیفیت‌ترین خودروی کاروتجاری است. از سال 90 تمام شرکت‌ها تحریم بوده‌اند و مذاکرات هم نتیجه نمی‌داد. ولوو تنها شرکتی است که بعد از توافق نهایی 1+5 به صورت جدی خواستار ورود مجدد به بازار ایران است. ورود این محصولات به ایران به 2 سال پیش برمی‌گردد. از اواخر سال 1392 آغاز شد اما نه خیلی به صورت جدی. از مهر 93 بررسی‌ها جدی شد و نمونه‌های ولوو سال‌ پیش وارد ایران شد. از اواخر اردیبهشت ماه سال جاري تحویل آنها به متقاضیان آغاز شد و به نظر نمی‌رسد هیچ‌یک از محصولات موجود در بازار با این محدوده قیمت در چنین سطحی از کیفیت باشد.

آیا برنامه‌ای برای عرضه کامیونت با همکاری ولوو نیز دارید؟
ولوو دو شریک تجاری دارد که تولید کامیونت‌ها را به آن‌ها وگذار کرده است؛ یک شریک تجاری ژاپنی به نام UD و رنو فرانسه. ما در این راستا مذاکراتی با ولوو انجام دادیم که هنوز نهایی نشده است. اما در سبد محصولات ما، جای کامیونت خالی نیست. ما در محصولات خود کامیونت فوتون را داریم که با موتور کامینز آمریکا و گیربکس ZF تولید می‌شود و مشتریان ما از آن راضی هستند. در محصولات نظر مشتری بسیار مهم است. هزینه‌ نگهداری و تعمیر محصولات چینی مانند فوتون یک‌چهارم نمونه‌های غير چيني است. ما در انتخاب محصول سعی کرده‌ایم که قیمت‌ها را با حفظ کیفیت، کاهش دهیم. این برای کسی که تمام دارایی‌اش 80 میلیون است و قصد خرید یک خودروی کار دارد، بسیار مهم است.

چشم‌انداز حضور چینی‌ها در دوران پساتحریم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
چینی‌ها سهم قابل توجهی از بازار ایران را به خود اختصاص داده‌اند. با توجه به اجرای برجام و احتمال ورود خودروسازان اروپایی، ما هم خواستار بهبود کیفیت محصولات آن‌ها هستیم. قطعا ورود اروپایی‌ها روی سهم چینی‌ها اثر می‌گذارد. اما واقعیت این است که مشتریان در یک سطح و قشر نیستند. در چنین بازاری، چینی‌ها به دلیل قیمت پایین محصولاتشان در صورت بهبود كيفيت، بخش قابل توجهي از بازار خود را حفظ خواهند کرد. در دنیای امروز، مشتری خریدار ارزش است و برایش مهم است که محصولی که خريداري مي كند، ارزش هزينه پرداخت شده را داشته باشد.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید سه پیش بینی برای بازار خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو