بنیانگذار حمل‌ونقل هوایی، مزایا و معایب آن

یاتا (IATA) معادل فارسی: انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی، سازمانی فرامرزی و متشکل از ۲۴۰شرکت هواپیمایی است که در ماه آوریل سال ۱۹۴۵در 

کد : 1832
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 اسفند 1394
print
نظرات : 0
بنیانگذار حمل‌ونقل هوایی، مزایا و معایب آن

روزنامه دنیای خودرو-محمد امین ناطقیان: یاتا (IATA) معادل فارسی: انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی، سازمانی فرامرزی و متشکل از ۲۴۰شرکت هواپیمایی است که در ماه آوریل سال ۱۹۴۵در شهر هاوانا راه‌اندازی شد. مقر اصلی این سازمان که اکنون ۸۴ درصد از ترافیک هوایی جهانی را به خود اختصاص می‌دهد، در شهر مونترآل کانادا قرار دارد.

تاریخچه
یاتا پس از جنگ جهانی دوم و در آوریل سال ۱۹۴۵میلادی در شهر هاوانا بنیان نهاده شد. این سازمان قصد داشت به حل مسائلی كه در اثر گسترش سریع حمل‌ونقل هوایی به وجود آمده بود، بپردازد. این انجمن، جایگزین اتحادیه ترافیك هوایی شد كه بعد از جنگ جهانی اول در سال 1919 در شهر لاهه جهت حمل‌ونقل هوایی منظم بنیان‌گذاری شده بود. یاتا به منزله پارلمان و شخصیت جمعی بیش از 110 شركت هوایی و نماینده آن‌ها در سازمان های بین‌المللی می باشد. همچنین انجمنی غیردولتی، بین‌المللی، غیرانحصاری و غیرسیاسی با هدفی معلوم به حساب می‌آید که امكان عضویت دلخواه در آن وجود دارد. این سازمان، در اموری نظیر استاندارد كردن قیمت ها، بلیت‌ها، بارنامه‌ها و... فعالیت دارد.

سازمان بين‌المللى هواپيمائى کشورى- ايکائو (ICAO) 
اين سازمان به‌عنوان يکى از موسسات تخصصى سازمان ملل در آوريل سال ۱۹۶۴ با ۲۶ عضو آغاز به‌کار کرد. اهداف و مقاصد عمده آن که در ميثاق مربوطه ذکر شده،، شامل توسعه مطمئن و منظم هواپيمایى کشورى بين‌المللى در سراسر جهان، تشويق صنايع هواپيماسازى جهت مصارف صلح‌آميز، تشويق جهت ايجاد و توسعه خطوط هوایي، فرودگاه‌ها و تسهيلات هوانوردي، برآورده کردن نيازهاى مردم جهان براى مسافرت‌هاى هوایى مطمئن، مرتب، صحيح، باصرفه و به طور کلى کمک به توسعه کليه جنبه‌هاى فنى هواپيمایى کشورى بين‌المللى است. در سال ۱۹۸۲، تعداد ۱۴۸ کشور در ايکائو عضويت داشته اند. مقر این سازمان، مونترال (کانادا) است.

حمل‌ونقل هوایی
مهمترین رکن حمل از طریق وسرعت آن نسبت به حمل دریایی بسیار سریع‌تر و صد البته ایمن‌تر است. در صورتی‌که ضرر ناشی از دیر رسیدن کالا بیش‌تر از صرفه‌جویی حمل دریایی باشد، این روش توصیه می‌شود.

آسیب‌شناسی حمل‌ونقل هوایی اكو ويژن
در عصری که زمان، ارزش فراوان پیدا کرده، حمل‌ونقل هوایی در کشورهایی مانند ایران با فواصل زیاد بین بیشتر شهرها جایگاه مهمی دارد. بخش‌های مختلف این صنعت دچار مشکلاتی است که توسط ایرانی‌ها قابل برطرف کردن هستند. باید همه به این باور برسیم که مشکلاتمان به‌دست خودمان حل خواهند شد. پرداختن به این موضوع یعنی آسیب‌شناسی حمل‌ونقل هوایی را می‌توان تنها در حد یک مقدمه دانست.
صنعت هوایی و هوانوردی شامل شرکت‌های سازنده هواپیما و متعلقات، شرکت‌های اپراتور، دستگاه نظارت، شرکت‌های تعمیر و نگهداری، آموزشگاه‌های خلبانی، مهمانداری و غیره است که چالش‌ها و مشکلات متعددی دارند و لازم است ابتدا شناسایی و سپس برطرف شوند. برخی از این مشکلات در همه کشورها وجود دارند و با مدیریت و برنامه‌ریزی برطرف می‌شوند که باید قادر باشیم از تجربیات آنها استفاده کنیم ولی برخی مشکلات در ایران به طور خاص وجود دارند که راه‌حل آنها نیز ویژه است.
آموزشگاه‌های خصوصی هزینه‌های سنگینی را تحمل می کنند و از حمایت‌های معمول که از دیگر بخش‌ها به عمل می‌آید محروم هستند. به‌عنوان مثال سوخت با قیمت بالا به آنها تحویل می‌شود. در نظر بگیرید که خودروها روزانه بیش از 65 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنند، این در حالیست که کل پروازهای آموزشی در آموزشگاه‌های خلبانی در یک سال به اندازه یک روز خودروها سوخت مصرف نمی کنند و هیچ‌گونه یارانه‌ای  به آموزشگاه‌ها تعلق نگرفته است. تمام این فشارها نهایتا بر فعالیت های آموزشی تاثیر منفی می گذارند. دانشجویان خلبانی به خارج کشور می‌روند، آموزشگاه‌ها به رکود کشیده می‌شوند و خلبانان ایرانی که در دنیا مثال زدنی بودند رو به کاهش می‌روند.
در حوزه تعمیر و نگهداری، ظرفیت‌های ایران در حدی است که می‌توان در کشورهایی مانند مالزی با مشارکت شرکت‌های محلی، مراکز تعمیر و نگهداری برای سرویس‌دهی به پروازهای ایرانی و دیگر پروازهای خارجی با ارزآوری بالا تاسیس کرد. برای سودآوری لازم است هر هواپیما یا بالگرد بیشترین زمان را در حال پرواز باشد و کمترین زمان را روی زمین سپری کند. کلیه عواملی که باعث می‌شوند این نسبت برعکس شود به‌عنوان عامل مشکل‌زا برای آن ایرلاین محسوب می‌شود.
در ایرلاین‌های بزرگ، مشکلات به دو دسته‌اند. این مشکلات عبارتند از مشکلات داخل شرکت و مشکلات ناشی از بیرون شرکت. در ایرلاین‌های بزرگ، متناسب نبودن تعداد هواپیما با تعداد نیروی انسانی، طولانی بودن مسیر تصمیم‌گیری برای خرید هواپیما و همچنین نبود اختیارات کافی برای مدیرعامل، از جمله مشکلاتی هستند که از بیرون به ایرلاین تحمیل می‌شود. از سوی دیگر، عدم مدیریت‌پذیری مسئولان زیرمجموعه‌های یک شرکت و سلیقه‌ای عمل کردن آنها و هماهنگ نبودن با مدیرعامل از مشکلات داخل شرکت‌ها به حساب می‌آیند.
مدیریت صنعت هوایی کشور دولتی است و به‌رغم تمام ناکامی‌ها و تجارب تلخ و شیرین، تا پیش از ریاست مهندس عابدزاده، هنوز به شیوه‌های قبل عمل می‌شد. به‌رغم اینکه سیاست‌های کلان کشور در جهت تقویت بخش خصوصی است اما مدیریت هوایی کشور جهت گرفتن پروژه‌ها و بودجه‌ها برای بخش دولتی است. در سند توسعه، جمله کلی «استفاده حداکثری از بخش خصوصی» را در چند جا تکرار کرده‌اند و هرچه بخش خصوصی سعی کرد نقش مشخص‌تر و دارای مرزهای غیرقابل تجاوز توسط دولتی‌ها باشد، موفق نشد. درنهایت به صورت شفاهی قرار شد در بازنگری‌های سند اصلاحات انجام دهند.
درخصوص دستگاه نظارت که می‌تواند بهترین حامی‌ توسعه صنعت هوانوردی باشد، مشکلاتی وجود داشته و دارد که برخی برطرف شده و برخی هنوز پابرجا هستند. در این دستگاه، مسئولیت‌ها بسیار سنگین است و آموزش‌ها و تبادل تجارب و یافته‌ها در سطح بین‌الملل کافی نیست. در عین حال، دستمزدها ناچیز و متناسب با مسئولیت‌ها نیست.
البته بر اساس اطلاعات و آمار موجود، حمل‌ونقل هوایی در ایران، همچنان ایمن‌ترین روش حمل‌ونقل محسوب می‌شود که پرداختن به آن، یکی از ضروریات برای توسعه کشور است.

معایب حمل‌ونقل هوایی
بزرگ‌ترین عیب این روش هزینه بالای آن است که معمولا مانع استفاده خریداران یا فروشندگان از این روش می‌شود. از سوی دیگر، با هواپیما هر نوع کالایی را نمی‌توان حمل کرد. حمل هوایی معمولا برای کالاهای نسبتا کوچک و با ارزش به‌کار می‌رود ولی برای کالاهای حجیم و سنگین، حمل زمینی و دریایی توصیه می‌شود.
براى حمل‌ونقل هوایى داخلى به فرودگاه‌هاى کوچک که هواپيماهاى مسافربرى يا بارى بتوانند مسافران يا بارها را از مراکز استان‌ها به شهرستان يا بالعکس جابه‌جا کنند لازم است. ازجمله امکانات لازم برای آن می‌توان به مواردی چون برج مراقبت براى هدايت و کنترل هواپيماها موقع فرود و پرواز، سالن انتظار براى مسافران و بدرقه‌کنندگان و استقبال‌کنندگان، محل فروش بليت، مرکز خريد براى تهيه بعضى از وسايل ضرورى، نمازخانه و دستشویي، چند خط تلفن براى برقرارى تماس،  محلى براى مامورين انتظامى و ... اشاره کرد.

اهداف یاتا
 توسعه و ترغیب حمل‌ونقل هوایی ایمن، مرتب و اقتصادی به نفع مردم دنیا، تشویق بازرگانی هوایی و مطالعه مسائل مربوط به آن، ایجاد وسیله و امكان همكاری میان شركت های هوایی كه به‌طورمستقیم یا غیرمستقیم دست‌اندركار حمل‌ونقل هوایی بین‌المللی هستند و همكاری با سازمان هواپیمایی كشوری بین‌المللی (ایكائو) و دیگر سازمان‌های بین‌المللی را می‌توان از مجموعه اهداف یاتا دانست.

اعضای یاتا
اعضای یاتا، شركت‌های هواپیمایی هستند كه دارای پروازهای منظم برنامه‌ای خارجی بوده و دولت آنها عضو ایكائو باشد. این اعضا پس از عضویت، به دو گروه اعضای فعال (ACTIVE MEMBER) و اعضای وابسته (ASSOCIATE MEMBER) تقسیم می‌شوند كه هر دو گروه در جلسات یاتا شركت می‌كنند ولی فقط اعضای فعال حق رای دارند.
انجمن آمريكايي حمل‌ونقل هوايي (یاتا) American Air Transport Association ـ AATA و انجمن اروپايي حمل ونقل هوايي (ايتا) European Air Transport Association ـ EATA زيرمجموعه‌هاي قاره‌اي ياتا هستند که مقر آنها نيز در مقر ياتا و در شهر مونترال واقع شده است.

كمیته های یاتا
یاتا برای انجام فعالیت‌های خود بین كمیته‌های مختلف تقسیم كار کرده است. این كمیته ها عبارتند از:
كمیته مالی: انجام امور مربوط به حسابداری و تسویه‌حساب بین شركت‌های هوایی در رابطه با تجارت بین آنها را عهده‌دار است. همچنین مسائل شركت‌های هوایی در رابطه با ارز و مبادله مالیات و مطالبات، بیمه و آمار به این كمیته مربوط می‌شود. مركز كمیته مالی یاتا در ژنو بوده و از قسمت‌های مهم آن اداره مفاصاحساب یاتا (CLEARING HOUSE) است كه شركت‌های هواپیمایی درآمدهای حاصل از مسیرهای اینترلاین خود را از طریق آن تسویه می‌كنند.
كمیته فنی: همكاری شركت‌های هوایی در زمینه‌های عملیاتی و فنی از طریق كمیته فنی یاتا امكان‌پذیر می‌شود. فعالیت فنی یاتا مبتنی بر تبادل اطلاعات و تجارب بین شركت‌های هوایی است.
كمیته حقوقی: با موارد و مسائل حقوقی كه به حمل‌ونقل بین‌المللی ارتباط پیدا می‌كند سر‌و‌كار دارد. همچنین تدوین نظرات شركت‌های هوایی در رابطه با مسائلی نظیر مسئولیت و تعهدات شركت‌های هوایی در قبال یكدیگر و مسافران بخشی از وظایف این كمیته است.
كمیته ترافیك: در برگیرنده كلیه فعالیت‌های بازرگانی شركت‌های هوایی است. یاتا به‌عنوان یك انجمن مایل به تسهیل امور بین شركت‌های هوایی از جمله استاندارد كردن فرم‌ها، رویه‌ها و توافق‌های مربوط به هندلینگ است. از طرف دیگر یاتا آژانسی نیمه‌دولتی است كه بسیاری از دولت‌ها مسئولیت مذاكره قراردادهای بین‌المللی مربوط به نرخ و قیمت‌ها را به آن محول کرده‌اند تا درنهایت پس از تصویب دولت‌ها به مرحله اجرا درآید.
كمیته پزشكی: متشكل از مشاوران و متخصصان در امر پزشكی ایرلاین  است. كار این كمیته بررسی عوامل روان‌تنی است كه امکان دارد سلامت و ایمنی كاركنان پرواز و مسافران را تحت تاثیر قرار دهد این كمیته كانالی ارتباطی برای همكاری ایرلاین با سازمان بهداشت جهانی است.


برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید بنیانگذار حمل‌ونقل هوایی، مزایا و معایب آن
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو