نیم‌قرن با خودرویی که همچنان خواهان دارد

هایس تویوتا؛ در جمع بهترین ون‌های بازار ایران

این ون بیش از رقبای کره‌ای خود یعنی هیوندای H1، کیا کارنز و سانگ‌یانگ رودیوس رضایت مشتریان را جلب کرده است.

کد : 1833
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 اسفند 1394
print
نظرات : 0
هایس تویوتا؛ در جمع بهترین ون‌های بازار ایران

روزنامه دنیای خودرو-فرانک آقاصفی: یکی از بهترین ون‌هایی که تاکنون در ایران عرضه شده، ون هایس شرکت تویوتاست. این خودرو بیش از رقبای کره‌ای خود مانند هیوندای H1، کیا کارنز و سانگ‌یانگ رودیوس رضایت مشتریان را جلب کرده است. ون هایس که اولین بار در سال 1967 تولید شد، در کلاس‌های مختلفی ازجمله مینی‌ون، مینی‌بوس، ون، پیکاپ، تاکسی و آمبولانس تولید شده است. ون هایس و سایر خودروهای مشتق‌شده از آن، در حال حاضر در آمریکای شمالی عرضه نمی‌شوند.

نسل اول؛ پیکاپ با کابین پوشیده
خودروی هایس در سال 1967 برای اولین بار به‌صورت یک پیکاپ با کابین پوشیده تولید شد. این خودرو یک هایس تجاری با پیکربندی ون‌های خانگی شناخته می‌شد و دو سال بعد از ورود نیسان Homy وارد بازار شد. در آن زمان این ون با موتورهای متفاوتی عرضه می‌شد. سطح آن‌ها از موتورهای 70 اسب بخار (51 کیلووات) 1.35 لیتر تا موتورهای 83 اسب بخار (61 کیلووات) 1.6 لیتر متفاوت بود. در سال 1975 موتور 1.8 لیتری نیز به آن‌ها اضافه شد. این ون، اولین بار به‌صورت یک خودروی سواری با قابلیت حمل 8 سرنشین طراحی شده بود. طراحی بیرونی ون هایس و جای موتور آن با قوانین دولت ژاپن تطابق داشت اما برای افزایش فروش و خواست مشتریان، موتور آن در زیر خودرو و بین دو صندلی جلویی تعبیه شد. خودروی جدید با ابعادی کوچک‌تر جایگزین مینی‌بوس کاستر تویوتا شد و در سال 1950 تولید شد.

نسل دوم؛ بزرگتر و ساده‌تر
هایس جدید در سال 1977 با ظاهری بزرگتر، ساده‌تر و چراغ‌های جلو به‌صورت تکی به بازار آمد. در نسل دوم این خودرو، ابعاد آن بزرگ‌تر شد. موتور دیزلی 2.2 لیتری در برخی از بازارها روی این خودرو ارائه می‌شد. سری‌های 20 و 40 این خودرو به صورت پیکاپ‌‌های دوکابینه، ون‌های با فاصله‌ محوری زیاد و سواری‌های سقف بلند عرضه می‌شد. مدل سواری آن قابلیت حمل 15 مسافر را داشت. در سال 1982 با وجود آن‌که نسل سوم این خودروها تولید می‌شد اما سال‌های زیادی تولید نسل دوم آن کماکان ادامه داشت. نسل اول و دوم این خودروها در حال حاضر به‌ندرت یافت می‌شوند.

نسل سوم؛ ون و پیکاپ جدید
ون جدید هایس در سال 1982 و پیکاپ جدید هایس هم در آگوست 1985 به بازار آمد. نسل جدید هایس، ون‌های خود را در سری 50، با فاصله محوری کم، در سری 60 با فاصله محوری معمولی و در سری 70 با فاصله محوری زیاد عرضه می‌شد. پیکاپ‌های آن در با نام سری 80 و 90 تولید می‌شد. مدل ون و مسافری این خودرو در سال 1989 بازطراحی شد اما پیکاپ‌های آن تا سال 1995 تولید شدند و آخرین نسل پیکاپ‌های هایس محسوب می‌شوند.

نسل چهارم؛ تنوع در اندازه محورها
نسل چهارم هایس در سال 1989 ظاهر شد و با تنوع در اندازه محورها تولید می‌شد؛ ون‌هایی با کابین بزرگ و محورهای استاندارد و بزرگ‌ و ون‌هایی با محورهای بزرگ و فوق بزرگ با سقف‌های بلند. دومین مدل‌ این ون‌ها (با سقف‌هایی بلند) به‌عنوان مینی‌بوس‌هایی با ظرفیت 15 سرنشین استفاده می‌شدند. نسل چهارم هایس با موتورهای متفاوتی تولید می‌شد؛ از بنزینی 2 لیتر تا موتورهای توربودیزل 3 لیتر. در سال 1995 برای اولین بار در فیلیپین، هایس با موتور دیزلی فروخته شد. در سال 1997 با تغییر ظاهری از خودروی تجاری به خودروی خانواده تبدیل شد.

نسل پنجم؛ بلندمحور
نسل پنجم خودروهای هایس در سال 2005 در مدل‌های واگن با محورهای بلند، ون‌هایی با محورهای بلند، ون‌هایی با سقف‌های بلند و محورهای بلند و ون‌هایی با سقف‌های بلند و محورهای فوق بلند به بازار عرضه شد. در این نسل، دنده‌ها به داشبورد منتقل شدند تا در کابین جابه‌جایی راحت‌تری داشته باشند. این خودرو با دو دنده پنج‌سرعته دستی و چهارسرعته اتوماتیک تولید می‌شود.

سقف‌بلند مسافری با ظرفیت 15 نفر
این مدل از ون هایس، 2075 کیلوگرم وزن دارد. موتور چهار سیلندر این خودرو با حجم 2694 سی‌سی، بنزین‌سوز است. موتور در قسمت جلوی خودرو قرار گرفته و سیستم‌ سوخت‌رسانی آن انژکتوری تزریق مستقیم در نظر گرفته شده است. حداکثر گشتاور خروجی این ون 241 نیوتون‌متر در هر 3800 دور در دقیقه است و توان تولید 149 اسب بخار در هر 4800 دور را دارد. گیربکس ون مسافری هایس پنج‌دنده اتوماتیک است که در کنسول میانی تعبیه شده است. صندلی‌های جلو دارای سیستم هوشمند پشت‌سری‌ برای جلوگیری از صدمات تصادف، و صندلی‌های عقب دارای پشت‌سری فعال و هوشمند و سیستم تنظیم دستی هستند. صندلی‌های ردیف دوم از قابلیت تنظیم ریلی و ردیف سوم از امکان تنظیم دستی برخوردار هستند. 
آینه‌های ون هایس به‌منظور سهولت دید راننده در شب، الکتروکرومیک هستند و آینه‌های خارجی آن قابلیت تنظیم برقی دارند. شیشه‌های آن سولار در نظر گرفته شده‌اند. شیشه پنجره‌های جلو با تنظیم برقی و پنجره‌های عقب به‌صورت ریلی و کشویی هستند. در این ون امکانات دیگری مانن دو کیسه‌ هوای ایمنی در قسمت جلو و کنار، سیستم‌های ABS و EBD، سیستم کلید ضدسرقت، قفل مرکزی در اختیار راننده، سیستم ورود به خودرو بدون کلید، سیستم صوتی مجهز به بلندگوی عقب با قابلیت پخش سی‌دی به همراه اکولایزر و تیونر و پورت USB و AUX، نمایشگر اطلاعات سفر و نمایشگر اطلاعات راننده تعبیه شده است.

هایسی که در ایران عرضه می‌شود
هایسی که در ایران و توسط شرکت ایرتویا عرضه می‌شود، دارای ابعاد 5380*1880*2285 ميلي‌متر و حجم موتور cc2694 با حداکثر قدرت 149 اسب بخار در 4800 دور در دقيقه و حداکثر گشتاور 241 نيوتن متر در 3800 دور در دقيقه است. گيربکس ون هایس ایرتویا، 4 دنده دستی و حجم باک 70 ليتر است. نوع موتور این خودرو 4 سيلندر خطي 16 سوپاپ، فاصله دو محور آن 3110 ميلي‌متر، حداقل فاصله تا سطح زمين 185 ميلي‌متر، وزن خالص آن1760 تا 1815 کيلوگرم، حداکثر وزن مجاز با بار این خودرو 2950 کيلوگرم، سيستم تعليق جلوی آن جناغي دوبل، ترمز جلوی آن ديسكي خنك شونده، سيستم تعليق عقب این خودرو فنر شمش، ترمز عقب آن کاسه‌ای، حداقل شعاع گردش تايرها 2.6 متر، ظرفيت باک بنزين 70 ليتر است. همچنین می‌توان از کيسه ايمني هوا راننده و سرنشين جلو، سيستم ضد سرقت به همراه ايموبلايزر، برف‌پاک‌کن تناوبي، آيينه‌هاي بغل برقي و سيستم صوتي 6 عدد بلندگو به‌عنوان دیگر ویژگی‌های این خودرو یاد کرد.


برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید هایس تویوتا؛ در جمع بهترین ون‌های بازار ایران
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو