پورشه 911 کاررا S در برابر جگوار اف-تایپ آر کوپه

رقبای همیشگی

هرچند روی کاغذ همه چیز به نفع اف‌تایپ است و علاوه بر نیروی موتور، نسبت‌های نیرو به وزن و گشتاور به وزن آن نیز بهتر است. توان موتور اف‌تایپ 542 اسب بخار برآورده می‌شود و توان موتور پورشه 414 اسب بخار. از طرفی باید در نظر داشته باشیم که مجموعه ماشین‌های سری 911 به خاطر زیر و رو کردن چنین اختلافاتی شهرت داشته‌اند. در واقع تست بزرگ‌تر برای پورشه مقایسه موتور تخت شش سیلندر آن با موتور سوپرشارژ‌شده 5 لیتری V8 جگوار خواهد بود. 

کد : 1838
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 اسفند 1394
print
نظرات : 0
رقبای همیشگی

روزنامه دنیای خودرو-علی منصوری: در میان عشق‌ماشین‌های دنیا کمتر جماعتی پرشورتر و البته متعصب‌تر از طرفداران پورشه پیدا می‌شوند. این موضوع نتیجه ساختن بهترین خودروهای اسپرت جهان برای بیش از نیم قرن است. این قضیه عواقبی را برای این کمپانی آلمانی در پی دارد و هر تغییرشکل چشمگیر، جار و جنجالی حسابی به بار می‌آورد که پورشه باید بهانه‌ای اساسی را برای آن در آستین داشته باشد. نسل 996 از پورشه 911 این توجیه خنک‌کاری به وسیله آب بود؛ در 997 تزریق مستقیم سوخت؛ در 991 فاصله بیشتر دو محور و فرمان الکترومکانیکی. حالا هم نوبت آن شده که پورشه توربوهای جدید را برای تغییرچهره 911 کاررا S بهانه کند. چطور جرات می‌کنند؟ نکته اصلی اینجاست که چه شما از کاری که پورشه با این ماشین اسپرت خود کرده، خوشتان بیاید و چه نیاید، کاری است که شده. سوالی که باقی می‌ماند این است که‌ آیا هنوز هم این ماشین یکی از بهترین خودروهای اسپرت جهان به شمار می‌رود؟ برای یافتن پاسخ این سوال بهترین کار این است که 911 جدید را با رقیبی مقایسه کنیم که از زمان رونمایی خود در سال 2013 بارها با این عنوان توصیف شده است. این رقیب خودرویی نیست جز جگوار اف-‌تایپ آر کوپه. فاصله قیمتی این دو خودرو کمتر از 2800 دلار است و به نظر می‌رسد مقایسه این دو خودرو از هر لحاظ منصفانه باشد. هرچند روی کاغذ همه چیز به نفع اف‌تایپ است و علاوه بر نیروی موتور، نسبت‌های نیرو به وزن و گشتاور به وزن آن نیز بهتر است. توان موتور اف‌تایپ 542 اسب بخار برآورده می‌شود و توان موتور پورشه 414 اسب بخار. 
از طرفی باید در نظر داشته باشیم که مجموعه ماشین‌های سری 911 به خاطر زیر و رو کردن چنین اختلافاتی شهرت داشته‌اند. در واقع تست بزرگ‌تر برای پورشه مقایسه موتور تخت شش سیلندر آن با موتور سوپرشارژ‌شده 5 لیتری V8 جگوار خواهد بود. 


اما اول بد نیست سراغ مهمترین‌ها برویم و در اینجا منظورمان از مهم‌ترین نکته، ظاهر 911 توربوشارژ شده است. تغییرات ظاهری پورشه همیشه خفیف و مختصر است. در واقع اگر متوجه تغییرات انجام شده روی کاپوت و هواکش‌های آن شده‌اید باید به خودتان نمره بیست بدهید چون خیلی‌ها اصلا متوجه آنها نمی‌شوند. در پشت ماشین تغییرات اندکی بهتر، قابل تشخیص هستند. در آنجا یک صفحه هواکش قدیمی‌نما، یک بادگیر بالارونده پهن‌تر و مجراهای هواکش برای خنک‌کننده‌های درونی دیده می‌شوند. به‌غیر از اینها ظاهر این پورشه کاملا یک 911 کلاسیک است هرچند علیرغم همه شباهت‌های آن به مدل‌های قبلی کاملا قابل تمایز است. کوپه اف‌-تایپ آر کاملا در نقطه‌ مقابل قرار دارد. بدنه بزرگ‌تر و چهارگوش‌ جگوار با شانه‌های عریض‌تر آن ظرافت کمتر و ظاهری عضلانی را برای آن به ارمغان می‌آورند. تا حد زیادی می‌توان گفت که قیافه اف‌-تایپ آر به‌اندازه 911 کاررا S جدید تاثیرگذار و چشم‌نواز نیست. کاپوت کشیده آن در جلو و فست‌بک آن در عقب به تجلیل از طراحی خودروهای اسپرت قدیمی می‌پردازد، چیزی که پورشه عملا  آن را نادیده می‌گیرد. چیزی که ما در اینجا با آن سر و کار داریم دو مسیر کاملا متفاوت در طراحی ماشین است که هر دو البته نتایجی جذاب را به بار آورده‌اند. دو سال قبل بی‌بروبرگرد هر کسی جگوار را ترجیح می‌داد اما حالا با حضور این 911 جدید انتخاب دشوارتر شده است. 


نکته جالب توجه در این است که اگرچه   اف-‌تایپ عرض بیشتری دارد اما فضای داخلی آن کوچک‌تر است و فضای کمتری را در اختیار سرنشینانش قرار می‌دهد و موقعیت رانندگی در آن خوابیده‌تر از موقعیت در پورشه به نظر می‌رسد. کابین جگوار از محیط تجملی‌تر و شیک‌تری نسبت به 911 برخوردار است. اما کابین 911 خالی از غنا یا حس خاص بودن نیست و کنسول مرکزی آن با قرار گرفتن در ارتفاعی بیشتر دسته دنده را در موقعیت بهتری قرار می‌دهد. چرم مرغوب، پلاستیک‌های جامد و تزئینات جذاب حسی دائمی از کیفیت را با وقار و ظرافت در هم می‌آمیزد. در میان تغییراتی که در فضای داخلی پورشه 911 جدید شاهد هستیم می‌توان به فرمان کم‌قطر‌تر و یک سیستم اینفومنت هوشمند با صفحه نمایش بزرگ اشاره کرد که مانند یک تلفن هوشمند جدید و مدرن عمل می‌کند و کارایی دارد. 
بعد نوبت آن می‌شود که شما شروع به راندن پشت به پشت این ماشین‌ها کرده و یافته‌های خود را با هم مقایسه ‌کنید تا دقیقا با عکس چیزی که فکر می‌کردید، مواجه شوید! با دانستن میزان نیرو و گشتاور جگوار طبیعی است که انتظار داشته باشید این خودرو از نظر عملکرد، پورشه را له و لورده کند. به علاوه انتظار دارید که موتور بزرگ و سوپرشارژ‌شده اف-تایپ به چشم به هم زدنی کار موتور جعبه‌ای پورشه را یکسره کند. اما از این خبرها نیست. خانم‌ها آقایان، این شما و این نخستین شگفتی: 911 کاررا S جدید خودروی اسپرت بسیار تندرویی است. شاید این موضوع چندان عجیب و دور از ذهن به نظر نرسد، اما پیش از این، پورشه هرگز یک 911 معمولی نساخته بود که بدون بهره‌مندی از توربو بتواند به صفر تا 100کیلومتری زیر 4 ثانیه دست پیدا کند. کاررا S جدید با بهره‌مندی از  یک جعبه انتقال نیروی PDK اسپرت کرونو پلاس توانسته است به 100کیلومتر تا صد باورنشدنی 3.5 ثانیه دست پیدا کند. بدین ترتیب باور کنید یا نه، این ماشین سریع‌تر از نسل 996 توربو و 997 GT3 TS است. گشتاور متناسب توربوشارژر‌ها تنها یکی از عواملی است که شتاب اولیه این ماشین را توضیح می‌دهد. از عوامل دیگر می‌توان به کشش فوق‌العاده و جعبه‌دنده دو پدال آن اشاره کرد. هنگامی که شتاب هرچه بیشتر را از این ماشین طلب می‌کنید،  موتور و جعبه انتقال نیروی کاررا S جدید همکاری درخشانی را از خود نشان می‌دهند. اف‌-تایپ آر با همه دبدبه و کبکبه و سرو‌صدای موتور V8 خود بسیار سنگین‌تر از 911 به نظر می‌رسد، و اگرچه تلاش این ماشین قابل تجلیل است اما شتاب آن اصلا با پورشه قابل مقایسه نیست و در تست‌ها در بهترین  حالت به صفر تا 100کیلومتر 4.4 ثانیه‌ای دست پیدا کرد. گشتاور فوق‌العاده 911 باعث می شود که جگوار تا حدی لغزنده به نظر برسد. در حالی‌که پورشه در 2000 دور بر دقیقه به حداکثر گشتاور خود دست پیدا می‌کند برای حداکثر رقیب انگلیسی‌اش باید تا 3500 دور بر دقیقه صبر کنید. گاهی اوقات کشش بالا میزان قدرتی را که می‌توانید در اف‌-تایپ استفاده کنید، محدود می‌سازد. در سایر زمان‌ها این جعبه دنده اتوماتیک هشت سرعته جگوار است که نمی‌تواند از پس رقابت با جعبه‌دنده هفت سرعته PDK پورشه برآید. در هر حال به نظر می‌رسد جگوار همیشه بهانه‌هایی حاضر و آماده برای نرسیدن به همتای آلمانی خود در آستین داشته باشد.


هرچند باید در نظر داشته باشیم که موتور V8 جگوار در کنار سیستم اگزوز فعال آن نغمه‌‌هایی هیجان‌انگیزتر از هر موسیقی را در کابین برای سرنشینان پخش می‌کند. هرچند نباید موتور 6 سیلندر و تخت پورشه را معمولی و حوصله‌سر بر قلمداد کرد و باید دانست که این موتور 3 لیتری تویین‌توربوی جدید از حداکثر نیروی مکانیکی خود بهره می‌برد. اگرچه شکی نیست موتور مدل جدید 911 بخشی از کیفیت صوتی خود را که طرفداران به آن عادت داشتند از دست داده است. عملکرد بالاتر و کاربردی بودن را به اضافه مزیت پورشه 911 در فرمان‌پذیری بهتر نسبت به جگوار اف-تایپ آر کنید تا به برتری آن پی ببرید و همه اینها به این خاطر است که شاسی کار را S بهتر از هر زمان دیگری است. تغییرات ایجاد شده روی سیستم تعلیق نسخه جدید 911 شامل کمک‌فنرهای جدید، میل‌های ضدلغزش جدید و نرم‌افزارهای انطباق فنرها می‌شود. چیزی که اهمیت دارد این است که کاررا S در عین سبک و سیال بودن سر پیچ‌ها به خوبی قابل کنترل است و بدین ترتیب درسی به جگوار می‌دهد که چطور یک خودروی اسپرت همه‌فن‌حریف و قابل باید خود را هدایت کند. در حالی‌که جگوار می‌تواند در سطوح ناهموار سواری خشک و زمختی داشته باشد، پورشه از نرمی و انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار است. پورشه در عین حال که سبک‌تر، تند و تیزتر و فرمان‌پذیرتر به نظر می‌رسد، کشش بیشترش نیز شتاب گرفتن در پیچ‌ها را امکان‌پذیر می‌سازد. رک و پوست کنده این‌که پورشه بدون آن‌که عرق راننده را در بیاورد به‌راحتی جگوار را پشت سر می‌گذارد. اف‌‌-تایپ به لطف موتور V8 سوپرشارژ شده‌اش برای رانندگی با سرعت بالا در بزرگراه‌ها انتخاب مناسبی است اما وقتی پای جاده‌های پر پیچ و خم و ناهموار به میان می‌آید شک نکنید که 911 انتخاب بهتری خواهد بود. در پایان برای مقایسه جزئیات این دو ماشین اسپرت بد نیست نگاهی به جدول مشخصات آن دو بیندازیم:


برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید رقبای همیشگی
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو