صنعت خودروی ایران چگونه زودتر جهانی می‌شود

سریع‌ترین راه برای توسعه و پیشرفت خودروسازی ایران، سرمایه‌گذاری خارجی است، بنابراین راهی نداریم جز بسترسازی برای جذب این سرمایه‌ها و این بسترسازی با تغییر و تسهیل قوانین قابل‌اجرا خواهد بود.

کد : 1839
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 اسفند 1394
print
نظرات : 1
صنعت خودروی ایران چگونه زودتر جهانی می‌شود

روزنامه دنیای خودرو-علی طجوزی: در حالی که این روزها به‌نظر می‌رسد آینده دولت برای رشد آینده اقتصاد ایران روی صنعت خودروسازی حساب ویژه‌ای بازکرده و می‌خواهد این صنعت جهانی شود باید دانست که بدون تردید کوتاه‌ترین مسیری که صنعت خودرو برای جهانی شدن می‌تواند طی کند از راه سرمایه‌گذاری خارجی امکان‌پذیر است. همان‌طور که رئیس‌جمهور نیز اشاره کرد، سریع‌ترین راه برای توسعه و پیشرفت خودروسازی ایران، سرمایه‌گذاری خارجی است، بنابراین راهی نداریم جز بسترسازی برای جذب این سرمایه‌ها و این بسترسازی با تغییر و تسهیل قوانین قابل‌اجرا خواهد بود. در کنار اینها اما یک الزام بسیار مهم دیگر نیز وجود دارد و آن «مدیریت صحیح» است. به گفته کارشناسان برای این کار بدون اینکه تاکید یا تعصبی نسبت به روش مهای مدیریتی داشته باشیم می‌توانیم در کنار الگوبرداری از مدیریت در خودروسازان بزرگ دنیا، مدیران خوب خارجی نیز وارد کرده و از تجربه، قدرت فکر و ایده‌پردازی آنها استفاده کنیم. راه دیگرش هم این است که مدیر تربیت کنیم، به این معنی که یک‌سری افراد را برای آموزش دوره‌های مدیریتی به خارج بفرستیم و با سرمایه‌گذاری روی آنها، خودروسازی کشور را از حیث مدیریت در آینده، بیمه کنیم.
تحقق اهدافی مانند افزایش کیفیت در سطح بین‌المللی و رسیدن به بازارهای جهانی و حتی جذب برخی سرمایه‌گذاری‌های خارجی، در گروی خصوصی‌سازی صنعت خودرو است، چه آنکه تجربه نشان داده است با مدیریت دولتی به جایی نخواهیم رسید. خصوصی‌سازی البته روندی سخت و زمان‌بر است؛ بنابراین دولت برای این کار باید یک برنامه زمان‌بندی مناسب تهیه و تدوین کند. در حال حاضر سهام خودروسازان درگیر پیچیدگی‌های خاص است؛ برای این کار نیز لازم است دولت یک‌بازه زمانی مشخص برای باز کردن این کلاف سردرگم در نظر بگیرد. بدهی شرکت‌های خودروساز نیز یکی دیگر از گلوگاه‌های صنعت خودرو است. این موضوع نیز باید پیش از اقدام برای واگذاری سهام، حل‌وفصل شود. اما نکته بسیار مهم دیگر، خریدار سهام خودروسازان است، چه آنکه باید مراقب باشیم خودروسازی به اهلش واگذار شود و به دست گروه‌ها و جریان‌های خاص نیفتد. در مجموع می‌توان گفت که رفع پیچیدگی سهام خودروسازان، تعیین تکلیف بدهی‌های و همچنین تعیین دقیق اهلیت خریداران، سه لازمه اصلی برای خصوصی‌سازی صنعت خودرو کشور به‌شمار می‌روند. البته در بحث خصوصی‌سازی، این موضوع را هم باید در نظر بگیریم که خارجی‌ها گزینه خوبی برای خرید سهام محسوب می‌شوند، زیرا می‌توانند خودروسازی کشور را زودتر و راحت‌تر به بازارهای جهانی متصل کنند. این کار در جای خود مشارکت با خودروسازان دنیا به‌شمار می‌رود و به‌نوعی لازمه جهانی شدن صنعت خودروی کشور است و می‌تواند خودروسازان داخلی را در انجام ماموریت رئیس‌جمهور مبنی‌بر تولید خودروهای دارای کیفیت بالا و قیمت مناسب، به شدت کمک کند. تولید خودروهای باکیفیت، نیاز به شرکت‌هایی چابک دارد که با جذب تکنولوژی روز دنیا، محصولاتی در سطح جهانی تولید کنند و لازمه این اتفاق، مشارکت با خارجی‌هاست. 

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
علی
ارسال شده در در 03/09/2016 12:34:20

اینو از یه بچه شیرخپارم بپرسی بهتون میگه.با کنار رفتن سیاسیون و مدیران غیر تخصصی و خصوصی کردن خودروسازها و در نتیجه کاهش رانت و دزدی...همین

تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو