پیش‌بینی صنعت خودرو در روزهای گذشته

روزنامه «دنیای خودرو» صنعت خودرو را در سالی که گذشت، بررسی می‌کند

یکی از آخرین اقداماتی که در زمینه تحولات صنعت خودرو در سال 94 رخ داد، تثبیت تعرفه واردات خودرو برای سال آینده است که انتقاد کارشناسانی را به دنبال داشت. آنها معتقدند این اقدام به نفع دولت و خودروسازان و به ضرر مصرف‌کنندگان است.

کد : 1849
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 اسفند 1394
print
نظرات : 0
روزنامه «دنیای خودرو» صنعت خودرو را در سالی که گذشت، بررسی می‌کند

روزنامه دنیای خودرو-سارا غضنفری: به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم. سالی که برای صنعت خودرو دست‌اندازهای زیادی داشت. بزرگ‌ترین اتفاقی که در سال 94 صنعت خودرو را با معضل روبه‌رو کرد، رکودی بود که در بازار ایجاد شد. مردم دست از خرید خودرو کشیدند و حاضر نبودند به هیچ عنوان خودروی داخلی را بخرند. سرانجام دولت با اختصاص وام 25 میلیون تومانی به صنعت خودرو هیجانی را در میان خریداران ایجاد کرد تا رکود از میان برود. اگرچه رکود به‌طور کامل از بین نرفت اما بازار تکانی خورد. از دیگر سو، بهترین اتفاقی که در صنعت خودرو افتاد، لغو تحریم‌ها بود. در دوران پساتحریم خودروسازان خارجی به ایران آمدند و در سالی که گذشت ایران خودرو با شرکت پژو قرارداد بست و بخش دیگر قراردادها در مرحله مذاکره قرار دارد. روزنامه«دنیای خودرو» با همین روال اتفاقات خودرویی را که در سال 1394 رخ داده ، مورد بررسی قرار داده است. 

مناقشه قیمت‌گذاری خودرو در سال 94
در سال 1394 وزیر صنعت، معدن و تجارت مانند سال گذشته چند بار از ضرورت خروج خودرو از فهرست کالاهای انحصاری سخن گفت. وی در نامه‌ای به شورای اقتصاد خواستار خروج خودرو از فهرست کالاهای انحصاری شده بود با این حال شورای اقتصاد در سال جاری نیز پاسخ مثبتی به درخواست‌های وزیر صنعت نداد. در این زمینه حدود یک‌ماه پیش محمدرضا نعمت‌زاده از بی‌نتیجه بودن این نامه‌نگاری‌ها خبر داد و اظهار کرد شورای اقتصاد هنوز نظر خود را درباره خروج خودرو از فهرست کالاهای انحصاری اعلام نکرده و هنوز تصمیمی درباره قیمت‌گذاری خودرو براساس عرضه و تقاضا صورت نگرفته است. از آن سو نیز شورای رقابت در یکی از آخرین جلسات خود در سال جاری بر انحصار بازار خودرو و ادامه حضور این شورا در حوزه تعیین قیمت خودروهای داخلی تاکید کرد. در جلسه شورای رقابت مصوب شد که این شورا همچنان شرایط بازار خودرو را رصد می‌کند و تعیین قیمت خودروها همچنان براساس فرمول قیمت‌گذاری این شورا صورت می‌گیرد. همچنین سید‌محمد بیاتیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس در این رابطه گفته است شاید اگر شورای رقابت از گردونه قیمت‌گذاری خودرو خارج شود، اوضاع کمی بهبود یابد. هم‌اکنون شورای رقابت به ‌مرکز لابی برای تضمین سود دلالان و واسطه‌ها تبدیل شده است.

اختصاص وام 25میلیون تومانی برای خرید خودرو
در آبان‌ماه امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی در اطلاعیه مشترکی آغاز اجرای طرح خرید کالای ایرانی را اعلام کردند. خروج تولیدکنندگان داخلی از رکود از اهداف این طرح و یکی از مهم‌ترین مفاد آن نیز ارائه تسهیلات 25 میلیون تومانی برای خرید خودرو بود. اگرچه در ابتدا قرار بود فروش اقساطی خودرو تا سال آینده ادامه داشته باشد اما به دلیل استقبال صورت گرفته از سوی خریداران، خودروسازان در یک‌هفته حدود 130 هزار دستگاه از محصولاتشان را به فروش رساندند و اعتبار تامین‌شده از سوی بانک مرکزی در این طرح به اتمام رسید. همچنین نیز اگرچه قرار بود خریداران خودروهای اقساطی از تسهیلات 25 میلیون تومانی با بهره 16 درصد و بازپرداخت هفت‌ساله بهره‌مند شوند اما در جریان اجرای طرح، خودروسازان برخلاف شرایط تعیین شده از سوی شورای پول و اعتبار، محصولاتشان را با مدت بازپرداخت چهار ساله عرضه کردند که انتقاد خریداران را به دنبال داشت. نکته قابل‌توجه دیگر آن بود که بانک مرکزی اعتبار این طرح را برای فروش اقساطی 110 هزار دستگاه خودرو تامین کرده بود اما خودروسازان که سعی داشتند بعد از مدت‌ها رکود و کسادی بازار، محصولاتشان را هرچه بیشتر بفروشند، حدود 130 هزار دستگاه از محصولاتشان را به فروش رساندند. این موضوع به مناقشه‌ای بین خودروسازان و بانک مرکزی تبدیل شد و پس از مدتی درنهایت دو طرف به توافق رسیدند و مقرر شد اعتبار حدود 20 هزار دستگاه خودروی مازاد عرضه شده نیز از سوی بانک مرکزی تامین شود. 

ستاره‌دار شدن خودروها از لحاظ کیفی
در تحول قابل‌توجه دیگری در صنعت خودرو در سال جاری، دستورالعمل ارزیابی کیفی خودروهای داخلی (آدیت) تغییر کرد و سختگیرانه‌تر شد. متناسب با تغییر دستورالعمل ارزیابی، نحوه تعیین و اعلام سطح کیفی خودروها نیز تغییر کرد و به جای ارائه نمره‌منفی، خودروها ستاره‌دار شدند به‌گونه‌ای که یک‌ستاره داشتن پایین‌ترین سطح کیفی و پنج ستاره، بالاترین سطح کیفی خودروها را نشان می‌دهد. نکته قابل‌توجه در زمینه تغییر دستورالعمل ارزیابی کیفی خودروهای داخلی این بود که براساس ارزیابی کیفی صورت گرفته، حدود 50 درصد خودروهای داخلی تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند، این به آن معناست که کیفیت نیمی از خودروهای در حال تولید در کشور پایین است.

قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان
تصویب اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو از دیگر رویدادهای این حوزه در سال جاری بود. تدوین این اصلاحیه از چند سال پیش در وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز و اواخر سال 1393 برای تصویب به هیات دولت ارسال شده بود. سرانجام این قانون در سال جاری به تصویب کمیسیون زیربنایی دولت رسیده و نهایی شد و به‌زودی اجرای آن آغاز می‌شود. در اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، شرایط و ضوابط جدیدی درباره نحوه تعیین قیمت، فروش، پیش‌فروش و خدمات پس از فروش خودروهای داخلی و وارداتی تعیین شده است و اما تثبیت تعرفه واردات خودرو برای سال آینده آخرین رویداد مهم صورت گرفته در صنعت خودرو در سال جاری بود. در این زمینه کمیسیون ماده یک تعرفه واردات خودرو برای سال‌ آینده را بدون تغییر، تثبیت کرد.

تثبیت تعرفه واردات خودرو
یکی از آخرین اقداماتی که در زمینه تحولات صنعت خودرو در سال 94 رخ داد، تثبیت تعرفه واردات خودرو برای سال آینده است که انتقاد کارشناسانی را به دنبال داشت. آنها معتقدند این اقدام به نفع دولت و خودروسازان و به ضرر مصرف‌کنندگان است. چندی پیش اعلام شد تعرفه واردات خودرو برای سال ‌آینده تغییری نکرده است و تعرفه‌های سال جاری در سال ۱۳۹۵ نیز اعمال خواهد شد. به این ترتیب سال‌ آینده نیز تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی، معادل ۴۰ درصد و تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی، معادل ۵۵ درصد خواهد بود. در همین زمینه فرهاد احتشام‌زاد، رئیس هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو؛ در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» در مورد تثبیت تعرفه واردات و تاثیر آن بر واردات خودرو گفته بود که با تثبیت تعرفه‌ها موافق نیستند.

ورود شرکت‌های خارجی برای بستن قرارداد خودرویی
شاید بتوان به جرات گفت یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که سال 94 را تحت شعاع قرار داد است قضیه لغو تحریم‌ها و پسابرجام است. در سفر رئیس‌جمهور به فرانسه، قرارداد ایران‌خودرو و پژو سرانجام بسته شد تا هم دلواپسان که نگران بدقولی فرانسوی‌ها بودند نتیجه پسابرجام را ببینند و هم تحولی در صنعت خودروی کشور رخ دهد. از دیگر سو، خودروسازان داخلی دیگری  هم درصدد مذاکره و بستن قرارداد در قالب جوینت‌ونچر هستند که یکی از اتفاقات خوب صنعت خودرو در سال جاری محسوب می‌شود.

برگزاری سومین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران
آخرین اتفاق مهمی که  در زمینه صنعت خودروی داخلی رخ داد برگزاری سومین همایش صنعت خودروی ایران و برگزاری نمایشگاه توانمندی صنعت خودروی داخلی بود. این همایش به دلیل حضور خودروسازان جهان در بزرگ‌ترین رویداد صنعتی پس از برجام اهمیت ویژه‌ای داشت. در این همایش 23 کشور شرکت داشتند و رئیس‌جمهور هم سخنرانی کرد و بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند این همایش عامل نشان دادن توانمندی‌های صنعت خودروی ایران و باز شدن دروازه‌های بین‌المللی برای حضور در این صنعت بود.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید روزنامه «دنیای خودرو» صنعت خودرو را در سالی که گذشت، بررسی می‌کند
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو