در بخش دیزلی نمایشگاه امسال چه گذشت؟

حضور سبک سنگین‌وزن‌ها

غایبان نمایشگاه ماه‌های متوالی است که تولید نداشته‌اند و حاضران نیز غالبا با کاهش تولید مواجه بودند.

کد : 1851
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 اسفند 1394
print
نظرات : 0
حضور سبک سنگین‌وزن‌ها

روزنامه دنیای خودرو-فرانک آقاصفی: همایش بین‌المللی صنعت خودرو و نمایشگاه جانبی آن برای معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های صنعت خودروی ایران در حالی برگزار شد که سه تن از سخنرانان اصلی آن ـ ولوو، اسکانیا و بنز ـ از سازندگان مطرح خودروهای سنگین در جهان بودند. اما حضور شرکت‌های داخلی حوزه سنگین در این همایش آن‌گونه که ساسان قربانی، دبیر همایش بین‌المللی صنعت خودرو و سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو اعلام کرده بود، حداکثری نبود و از 14 شرکت وعده‌ داده‌شده کمتر از 10 شرکت در نمایشگاه حاضر شدند. البته سازندگان خودروهای سنگین با وجود کم‌تعداد بودن نسبت به خودروهای سواری، فضای زیادی را در نمایشگاه اشغال کرده بودند و علاوه بر فضای داخلی بخشی از فضای بیرونی و آزاد نمایشگاه در اختیار آن‌ها بود. مروری بر آمارهای تولید منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که غایبان نمایشگاه ماه‌های متوالی است که تولید نداشته‌اند و حتی حاضران نیز غالبا با کاهش تولید مواجه بودند.

ایران‌خودرودیزل

شرکت ایران خودرو دیزل و شرکت‌های زیرمجموعه آن با حضور در نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودرو در تهران محصولات جدید خود را به معرض نمایش گذاشتند. ایران‌خودرو دیزل در این نمایشگاه از کشنده جدید بنز اکتروس ۱۸۴۴ رونمایی کرد. کامیون‌های کشنده اکتروس و اکسور مرسدس بنز، کامیون کشنده فوتون، اتوبوس‌های 1230C، 1836C، مینی‌بوس آرین، کامیونت آرنا و دو خودرو پیکاپ با کاربری‌های آمبولانس و پول‌رسان از جمله این محصولات است. به گفته مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل، طراحی مینی‌بوس 7 متری دو در جدید با ظرفیت بیشتر و اتوبوس شهری 12 متری و 18 متری نیز طراحی و نمونه‌سازی شده و در مرحله آزمون است. اتوبوس‌هایC1230 و C1836، کشنده‌های اکسور و فوتون، کامیونت آرنا کمپرسی، وانت پول‌رسان و آمبولانس فوتون و همچنین مینی‌بوس آرین از دیگر محصولاتی بود که در غرفه ایران‌خودرو دیزل دیده می‌شد.
شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو دیزل نیز در این نمایشگاه حضور داشتند. شرکت ایدم؛ تولیدکننده موتورهای دیزل در ایران به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت بخشی از غرفه نمایشگاه تهران را به خود اختصاص داده بود. شرکت ایدم در دوران پسابرجام همکاری خود با شرکت مرسدس بنز را آغاز کرده و در این نمایشگاه از چهار نوع موتور بنز در سری‌های  ۹۰۴، ۹۰۶، ۹۳۶ و ۴۵۷ در نمایشگاه رونمایی کرد. این موتورها از استاندراد یورو ۳، یورو ۵EEV  و یورو ۶ برخوردار هستند. یکی دیگر از زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو، تولید قطعات خاور است که قطعات تولیدی و گاردان‌های مختلف از جمله هزارخاره و گاردان اتوبوس ۱۹۲۴ را در نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودرو عرضه کرد. از دیگر شرکت‌های زیرمجموعه‌ ایران‌خودرودیزل که در نمایشگاه حاضر بود می‌توان به شرکت چرخشگر؛ تولیدکننده گیربکس خودروهای سنگین اشاره کرد. این شرکت نیز محصولات جدید خود را شامل گیربکس اکولایف (جدیدترین گیربکس اتوماتیک ZF آلمان)، گیربکس اتوماتیک آی استرونیک (برای کامیون و کشنده و اتوبوس‌های بین‌شهری) و همچنین گیربکس اکواسپلیت ۴ (گیربکس‌های دستی اتوبوس و کامیون) به نمایش گذاشت. 
دو شرکت دیگر از زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو دیزل در این نمایشگاه حضور داشتند؛ شرکت گواه؛ شرکت خدمات پس از فروش دیزل و شرکت محور خودرو (تولیدکننده قطعات دنده و اکسل). شرکت گواه به معرفی واحد کاربری‌سازی خود در نمایشگاه پرداخت. این واحد کاربری‌سازی خودروهای حمل‌ و آتش‌نشانی را برعهده دارد. کلیه کاربری‌های شرکت سمند ترابر توسط شرکت گواه انجام می‌شود. شرکت محورخودرو هم با نمایش قطعات دنده و اکسل خود در نمایشگاه حضور داشت. یکی از مهم‌ترین محصولات جدید این شرکت اکسل نسل جدید بنز است.

سایپادیزل

در نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودرو سایپادیزل هم به همراه زیرمجموعه‌های خود حضور یافت. در این نمایشگاه سایپادیزل همانند دیگر خودروسازان حاضر، به معرفی محصولات جدید و پرطرفدار خود پرداخت. از جمله محصولات جدید سایپادیزل می‌توان کشنده ولوو FH را معرفی کرد که در سال‌های گذشته پرطرفدارترین کشنده در ایران بوده است. این خودرو که پیش از این در سری 480 تولید و عرضه می‌شد، قرار است در دوران پساتحریم و با همکاری سایپادیزل و خودروسازی ولوو، با سری 500 وارد بازار ایران شود. از دیگر محصولات سایپادیزل که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد، کشنده دانگ فنگ بود که در کنار دیگر محصولات سایپا دیزل خودنمایی می‌کرد.
در قسمتی از غرفه سایپا، شرکت زامیاد به عنوان زیرمجموعه‌ این شرکت حضور داشت. این شرکت در زمینه تولید وانت و پیکاپ‌های گروه فعالیت می‌کند. محصولات جدید زامیاد که در این نمایشگاه دیده می‌شد، شامل دو وانت پادرا و درکا بود. وانت پادرا پیش از این رونمایی شده بود اما محصول جدید درکا برای اولین بار در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار می‌گرفت. شرکت رنا از دیگر زیرمجموعه‌های سایپادیزل که در این نمایشگاه حاضر شد. این شرکت وظیفه انجام خدمات پس از فروش و تامین قطعات محصولات سایپادیزل را برعهده دارد.
همزمان با این نمایشگاه مدیران ارشد ایویکو ایتالیا نیز از خطوط مختلف تولید شرکت زامیاد بازدید کردند و با مدیرعامل، اعضای هیات‌مدیره و مدیران ارشد این شرکت در راستای توسعه همکاری‌ها به بحث و تبادل نظر پرداختند.

بهمن‌دیزل و سیباموتور

بهمن‌دیزل و سیبا‌موتور که هر دو زیرمجموعه گروه بهمن هستند نیز در این نمایشگاه حضور داشتند. بهمن‌دیزل در این نمایشگاه محصولات 5 تن، 6 تن، 8 تن و 18 تن را همراه با انواع کاربری‌ها و همچنین مینی‌بوس ایسوزو ـ سحر ـ را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داد. سیباموتور نیز در این نمایشگاه کلیه محصولات تولیدی از جمله کشنده تک‌محور و جفت‌محور، شاسی کامیون با کاربری میکسر و کامیونت 6 تن FAW را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داد. کامیونت 6 تن FAW محصول جدیدی است که به‌تازگی تولید آن آغاز و از اواخر اسفندماه به مشتریان تحویل داده می‌شود. برنامه تولید این محصول برای سال آینده حداقل 500 دستگاه است اما این امکان و ظرفیت وجود دارد که در صورت نیاز تولید این محصول از رقم پیش‌بینی شده افزایش یابد.



ماموت

شرکت ماموت به‌عنوان نماینده رسمی اسکانیا در بخش کامیون، در نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودروی ایران حضور داشت و به معرفی محصولات جدید خود پرداخت. این شرکت قصد دارد در دوران پساتحریم، قطعات کامیون‌های اسکانیا را در ایران تولید و صادر کند. دراین زمینه توافق‌نامه‌ای هم در سومین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران، میان گروه صنعتی ماموت و اسکانیا به امضا رسید. بخش‌های این توافق‌نامه عبارت‌اند از: داخلی‌سازی کشنده در ایران، ساخت کابین، موتور و گیربکس، ایجاد یک شرکت جوینت‌ونچر (وظیفه آن این است که از قطعه‌سازان ایران قطعاتی خریداری کند که هم برای تولید محصولات اسکانیا در ایران استفاده شود و هم در شبکه بین‌المللی اسکانیا صادر و فروخته شود.)، ایجاد یک شرکت توسط اسکانیا در ایران (که وظیفه این شرکت تحقیقات برای ساخت محصولاتی مختص آب و هوای ایران در آینده است.) و ایجاد یک محصول مشترک برای نوسازی ناوگان خودروهای سنگین. براساس گفته‌های مدیر شرکت ماموت، میزان سرمایه‌گذاری اسکانیا مشخص نیست و بستگی میزان تامین قطعات از سازندگان داخلی دارد.
یادآور می‌شود حضور مدیرعامل اسکانیا در همایش صنعت خودرو که هم‌زمان با نمایشگاه برگزار می‌شد، یکی از خبرسازترین و البته مهم‌ترین اتفاقات در این نمایشگاه بود. هنریک هنریکسون در این همایش  اعلام کرد اسکانیا به تعهد خود در قبال ایران ادامه خواهد داد و ایران را به مرکزی برای صادرات محصولات خود در منطقه تبدیل خواهد کرد. وی همچنین ارتقاء استاندارد آلایندگی برای اتوبوس‌ها از ماه سپتامبر امسال و برای کامیون‌های عرضه شده در بازار ایران از سال آینده خبر داد.


آذهایتکس

آذهایتکس هم در این نمایشگاه مانند دیگر خودروسازان با محصولات ویژه حضور یافت؛ اتوبوس گازسوز با برند ماز که توانایی پیمایش تا ۴۰۰ کیلومتر با ظرفیت کامل مخزن سوخت را دارد. عرضه این اتوبوس در سال آینده برای جایگزینی ۱۷‌هزار اتوبوس آغاز خواهد شد. آذهایتکس همچنین از موتورهای بنز در کمپرسی و تانکر سوخت خود استفاده کرده است. در روز سوم این نمایشگاه، وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از غرفه آذهایتکس با مدیرعامل این مجموعه در مورد خط تولید اتوبوس‌های  جدید پایه گازسوز ماز صحبت کرد. آذهایتکس خط تولید اتوبوس‌های جدید خود را در ١٥ هزار متر مربع راه‌‌اندازی کرد که از ابتدای سال ٩٥ شروع به تولید می‌کند.



پیشرودیزل

شرکت پیشرو دیزل آسیا نیز با عرضه جدیدترین محصولات خود در نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودروی ایران شرکت کرد. اتوبوس شهری، دیزل و CNG، اتوبوس فرودگاهی، پاک‌ترین خودروی گازسوز خاورمیانه، مینی‌بوس تک در و دو در، اتوبوس BRT 18متری و خودروی ون از محصولات شرکت پیشرو دیزل آسیا در این نمایشگاه بود. اتوبوس‌های فرودگاهی با ظرفیت 130 تن اولین تولید در این زمینه خاص است که این شرکت در سال گذشته از آن رونمایی کرد. پیشرو دیزل که اولین تولیدکننده شاسی اتوبوس شهری بوده، در محصولات جدید خود از موتور بنز استفاده کرده و مدعی است در این زمینه از ایران‌خودرو دیزل جلوتر است.



شهاب‌ خودرو

شرکت شهاب‌خودرو نیز که در حوزه محصولات خودروهای حمل مسافر و خدمات شهری فعالیت می‌کند، در نمایشگاه صنعت خودرو حضور خوبی داشت. شهاب خودرو در تولید طیف وسیعی از ماشین‌های آتش‌نشانی، انواع زباله‌کش، بازوی غلتان، سمی تریلر و اسکیپ لودر فعال است. این شرکت سهم دوم در بازار اتوبوس ایران را دارد و یکی از پرتیراژترین تولیدکنندگان اتوبوس در ایران است. شهاب‌خودرو اولین شرکتی بود که اتوبوس‌های دوطبقه، گازسوز و همچنین اتوبوس‌های BRT را به بازار عرضه کرد. محصولات قابل ارایه در شهاب خودرو اتوبوس‌های بین شهری، VIP  و معمولی، اتوبوس‌های شهری اعم از 12 و 15 متری،سی‌ان‌جی‌سوز  و هایبریدی است.
اتوبوس عرضه‌شده توسط شهاب خودرو در نمایشگاه اتوبوس شهری C12D1 بود که از مدرن‌ترین اتوبوس‌های کشور است. مشخصه اصلی این اتوبوس اقتصادی بودن و هزینه‌های پایین آن و خدمات پس از فروش است و از ویژگی‌های آن می‌توان به بدون پله بودن این اتوبوس و صندلی‌های ارگونومیک آن اشاره کرد. یاد‌آور می‌شود شهاب‌خودرو قبل از انقلاب با شرکت لیلاند انگلستان، بعد از انقلاب با شرکت تام یوگسلاوی و بعد از سال 1376 با شرکت رنو فرانسه همکاری داشته که طی همکاری با رنو حدود 12 هزار دستگاه اتوبوس تحویل پایانه‌های اتوبوس‌رانی داده است.


برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید حضور سبک سنگین‌وزن‌ها
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو