لزوم عضویت در سازمان تجارت جهانی

به نظر می‌رسد برای رسیدن به این امر مهم و تحقق جهانی شدن در سایه رقابت باید اقداماتی انجام دهیم تا  شرایط اقتصادی ایران را برای عضویت در سازمان تجارت جهانی فراهم کند. چرا که عضویت در این سازمان شرایط رشد پایدار مبتنی بر رقابت را پدیدار می‌کند.

کد : 1852
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 اسفند 1394
print
نظرات : 0
لزوم عضویت در سازمان تجارت جهانی

روزنامه دنیای خودرو-پارسا علیزاده: نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش با اشاره به این که یکی از مباحث مطرح در صنعت خودرو رقابت‌‌پذیری صنعت است، گفت می‌خواهیم خودرویی تولید کنیم که از لحاظ کیفیت، قیمت، طراحی و پذیرش مشتری قابل رقابت باشد. به همین دلیل پیش‌بینی شده است از 3 میلیون خودروی تولیدی یک‌میلیون دستگاه آن را به بازارهای خارجی صادر کنیم و در این زمینه علاقه‌مندیم از نام‌و‌نشان و تجارب شرکت‌های خارجی بهره ببریم و همان‌طور که بازار خود را در اختیارشان می‌گذاریم، آنها هم این کار انجام دهند و خودرویی تولید کنیم که روزآمد باشد و از شرایط کمی و کیفی و آلایندگی مورد پذیرش برخوردار شود. در مورد گفته‌ها و نیت وزیر محترم شکی نیست. چراکه موارد مطرح شده در سخنان وی آرزوی قلبی بسیاری از فعالان صنعت خودرو است. صنعتی که نشان داده است در دوران پساتحریم بیشترین جذابیت را برای خارجی‌ها در امر سرمایه‌گذاری و شراکت دارد. به نظر می‌رسد برای رسیدن به این امر مهم و تحقق جهانی شدن در سایه رقابت باید اقداماتی انجام دهیم تا  شرایط اقتصادی ایران را برای عضویت در سازمان تجارت جهانی فراهم کند. چرا که عضویت در این سازمان شرایط رشد پایدار مبتنی بر رقابت را پدیدار می‌کند. چون براساس بررسی‏های صورت‌گرفته از سوی نهادهای بین‏ المللی مانند بانك جهانی و صندوق بین‏ المللی پول، اجرای تعهدات و الزامات WTO مانند اعمال سیاست‏های تعدیل اقتصادی، كاهش تعرفه ‏ها، كاهش یارانه‏ های غیرمنطقی و غیره در ۷۰ كشور جهان با موفقیت نسبی همراه و به رشد و توسعه و افزایش ظرفیت‏ها و مزیت‏های اقتصادی و تجاری آنها كمك كرده است. در كشورهایی كه اصلاح قوانین و مقررات، كاهش تعرفه‏ها و محدودیت‏ها، ساده كردن قوانین پیچیده تجاری، كاهش تصدی‏ها و كنترل‏های دولتی، خصوصی‏ سازی، شفافیت و شناورسازی نرخ ارز و كاهش یارانه‏ها بهتر انجام شده است و گسترش نهادهای مدنی، NGOها و مطبوعات مستقل، همچنین حضور دستگاه قضایی سریع و كارآمد، احزاب قدرتمند، افزایش بهره‏ وری نیروی كار، آموزش نیروی انسانی، اصلاح سیستم اداری و مدیریتی و غیره به اصلاحات سیاسی و اقتصادی كمك كرده و روابط خارجی و تنش‏ زدایی با كشورهای جهان و احترام به آزادی‏های فردی و اجتماعی در خدمت توسعه اقتصاد قرار گرفته، روند عضویت در WTO و استفاده از مزیت‏های آن با سرعت و قدرت بیشتری همراه بوده است. اما در كشورهایی كه به تقویت بنیان‏های تولیدی و علمی، كاهش هزینه ‏های تولید، كاهش دخالت دولت در اقتصاد و خصوصی‏ سازی توجه نشده و دولت تدبیر كافی برای اصلاحات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و قضایی نیندیشیده است، نه‌ تنها روند عضویت در سازمان تجارت جهانی طولانی شده بلكه الحاق به WTO و بازشدن درهای اقتصاد و سیل واردات كالاهای مختلف عملا اشتغال و تولید داخلی را مورد تهدید قرار داده و به فشار بر گروه‏های كم‏ درآمد و افزایش شكاف طبقاتی منجر شده است. بنابراین همان‌گونه که دولت توانست با طرح اعطای تسهیلات صنعت خودرو به هدف مد‌نظرش که همان تزریق نقدینگی به صنعت بدون افزایش تورم برسد، با توجه به پتانسیلی که دارد می‌تواند در این مسیر نیز گام بردارد تا شرایط رقابت بر اصول اساسی آن استوار شود و دیگر کسی نتواند از آن عدول کند.

برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید لزوم عضویت در سازمان تجارت جهانی
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو