واردکنندگان و تولیدکنندگان، جلوتر از مسئولان

می‌توان نتیجه گرفت که اگر زیرساخت‌هایی مثل ایجاد جایگاه شارژ به صورت گسترده در کشور فراهم شود، محصولات رنو قابلیت‌های  زیادی را برای بازار ایران دارند.
کد : 1853
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 اسفند 1394
print
نظرات : 0
واردکنندگان و تولیدکنندگان، جلوتر از مسئولان

روزنامه دنیای خودرو-حسین دلاور: وقتی بحث آلودگی هوا و نفس‌های گرفته به میان می‌آید و همه کاسه و کوزه‌ها بر سر خودروها می‌شکند. خودروهایی که اگر استاندارد آلایندگی یورو6 را داشته باشند و به‌عنوان پاک‌ترین خودروهای سال شناخته شوند، در شرایط آلودگی هوای تهران، به‌عنوان مقصرین این فاجعه شناخته می‌شوند و کسی حواسش نیست شاید بنزین ماست که هر خودروی پاکی را دودزا می‌کند و به موتور خودرو صدمه می‌زند. از این موضوع که بگذریم، وقتی که حرف از هوای پاک می‌شود، سخنرانی‌های زیبایی در خصوص نشر فرهنگ استفاده از خودروی برقی و هیبرید ایراد می‌شود و طبیعی است که شهرداری و ارگان‌های وابسته در همان ایام، خود را مسئول فراهم‌سازی زیرساخت‌های خودروهای برقی و هیبرید می‌دانند و فعالیت تئوری خود را به‌صورت عملی در رسانه‌ها منعکس می‌کنند. غافل از اینکه همین صنایع خودرو و شرکت‌های واردکننده به اشاره‌ای می‌توانند خودروهای پاکی را وارد ایران کنند تا ثابت شود روزهای آلوده تهران، مقصد اصلی به‌نام «اتومبیل» ندارد! شاهد هستیم که برخی شرکت‌ها قبل از فراهم‌سازی زیرساخت‌های کامل، خودروهایی را برای تست آورده‌اند و در روزهایی که دم از محیط‌زیست می‌زنیم، این ماشین‌ها را پیش‌روی مسئولان رونمایی می‌کنند. خودرویی‌ها می‌گویند زیرساخت‌ها فراهم شود، فروش را آغاز می‌کنیم و مسئولان هم می‌گویند تا فلان ماه زیرساخت‌ها آمده است! فکر کنم چند سالی می‌گذرد که گفته‌اند به‌زودی از ایستگاه‌های گسترده شارژ موتورسیکلت و خودروهای برقی رونمایی می‌کنیم! بگذریم...
در این بخش به خودروهای می‌پردازیم که اگر زیرساخت‌ها فراهم شوند، نفس کشیدن را کمی راحت‌تر می‌کنند!

رنو می‌تواند پیشتاز باشد

کمپانی رنو را می‌توان جزو آن دسته از خودروسازان جهان دانست که در زمینه خودروهای برقی فعالیت خوب و گسترده‌ای دارد. با توجه به حضور نماینده رسمی رنو در ایران، شاهد هستیم که گاهی خودرویی برقی از این برند اصیل فرانسوی برای تست می‌آید و این تست‌ها به رونمایی ختم می‌شود. ولی به خاطر اینکه زیرساخت‌های این نوع خودروها در ایران فراهم نیست، امکان عرضه محصولات برقی رنو فراهم نبوده و تنها در حد یک حرف و نمونه حاضر در کشور باقی می‌ماند. این اتفاق در صورتی است که با آمدن محصولات برقی رنو می‌توانیم شاهد باشیم که استقبال خوبی از این برقی‌ها در ایران می‌شود. خودروهایی که عموما طراحی جذابی دارند و برای مصارف شهری و حتی برون‌شهری قابل‌استفاده هستند. رنو Twizy، فلوئنس برقی و ZOE خودروهایی برقی هستند که برای استفاده به‌عنوان یک سواری کم‌هزینه پیشنهاد می‌شوند و با امکانات و فناوری بالای ساخت می‌توانند بسیاری از ایرانیان مخصوصا تهرانی‌ها را برای خرید ترغیب کنند. این خودروها در برخی موارد تا 100 اسب‌بخار قدرت دارند و با گشتاورهای بالا مانند 226 نیوتون‌متر برای فلوئنس برقی، می‌توانند کشش و چالاکی خوبی را برای خودرو به ارمغان بیاورند. به‌طور متوسط می‌توان گفت که این خودرو سواری برقی با هر بار شارژ، حدود 180 کیلومتر می‌پیمایند و با قرارگیری در حالت بهینه، این مسافت بیشتر می‌شود. کانگوی برقی را می‌توان به عنوان یک ون و خودرویی کاروتجاری شناخت که با پیشرانه برقی  دانست. این خودرو با موتور 59 اسب‌بخاری و گشتاور 226 نیوتون‌متری می‌تواند خودرویی مناسب برای حمل بار شهری محسوب شود. با اینکه موتور الکتریکی به ظاهر قدرت اسب‌بخاری بالایی ندارد، ولی با داشتن گشتاور بالا در بدو حرکت، باعث می‌شود کانگو، یک خودروی برقی باری با قدرت بالا محسوب شود. 
می‌توان نتیجه گرفت که اگر زیرساخت‌هایی مثل ایجاد جایگاه شارژ به صورت گسترده در کشور فراهم شود، محصولات رنو قابلیت‌های  زیادی را برای بازار ایران دارند.

BYD گزینه‌ای مناسب برای برقی شدن ناوگان شهری

حضور برند BYD توسط شرکت کارمانیا در ایران میسر شده است و از سال آینده شاهد مونتاژ محصولات این برند در ایران خواهیم بود. BYD به‌عنوان یک برند چینی امروز در بحث ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی بسیار فعال بوده و برای کشورهایی مثل انگلیس در حال تولید تاکسی‌های برقی است. این برند در کنار تاکسی‌های سواری، اتوبوس‌های تمام‌برقی را به بازار جهانی عرضه کرده است که همیشه در محافل خودرویی از آن به نیکی یاد می‌شود.E6  را می‌توان به عنوان یک خودروی سواری و برقی دانست که با هر بار شارژ کوتاه‌مدت، توان پیمایش مسافتی بالغ بر 400 کیلومتر دارد و بدون ایجاد آلودگی در فضای شهری، باعث شده است حجم عظیمی از تاکسی‌های تردد، به‌عنوان یک خودروی دوستدار هوای پاک در شهرها مشغول خدمت‌رسانی باشند. به غیر از این خودرو، E5 را می‌توان به عنوان یک خودروی برقی سواری دانست که با پیمایش مسافت زیاد می‌تواند مورد استقبال شهروندان قرار گیرد. در کنار این خودروهای برقی، Qin را هم می‌توان در جایگاه یک ماشین هیبرید به بازار ایران عرضه کرد که در اوج فناوری هیبرید و فنی قرار دارد. احتمال می‌رود سال آینده Qin به صورت وارداتی به بازار ایران عرضه شود.

هیوندای با گسترش بینش هوای پاک

کمپانی هیوندای را می‌توان به عنوان یک کره‌ای محبوب در بازار ایران دانست. این برند ثابت کرده است خودروهایی را به بازار ایران می‌آورد که بیشترین آمار واردات را به خود اختصاص می‌دهند. با توجه به اینکه این سال‌ها محصولات هیبرید هیوندای مانند سوناتا هیبرید به بازار جهانی عرضه شده است، در صورت ایجاد بسترهای لازم، امید حضور دوستداران محیط‌زیست کره‌ای در ایران بالا می‌رود. کمپانی هیوندای به‌تازگی IONIO را به بازار جهانی معرفی کرده است که در نسخه‌ای برقی، هیبرید و هیبرید با اتصال به برق شهری را دارد. این خودرو که در ابعاد نزدیک به النترا عرضه می‌شود، با توجه به کیفیت بالا و فناوری سال 2016 می‌تواند مورد استقبال شهروندان ایرانی قرار گیرد. در صورتی که دولتمردان تکلیف واضحی را برای حضور این خودرو با عملکرد خود نشان دهند، می‌توان شاهد بود که تعدادی از مشتریان النترا سوار سراغ این خودرو بروند. اگر هم استقبال از نمونه تمام‌برقی IONIO زیاد نباشد، بدو‌ن‌شک نمونه هیبرید این خودرو می‌تواند فروش خوبی را در بازار ایران تجربه کند. 

کیا هم می‌تواند به داشتن آسمانی صاف کمک کند

کیا هم داستانی مانند هیوندای دارد. برندی که با توجه به شراکت تجاری با هیوندای دنبال فناوری هیبرید و برقی بوده و اثبات کرده است در زمینه تولید این خودروها نقش موثری دارد. کیا اپتیما هیبرید نسل جدید که قابلیت شارژ با برق شهری را دارد، می‌تواند به‌عنوان یک خودروی به‌صرفه و در عین حال شیک به بازار ایران ورود کند. خودرویی که در مدل بنزینی توانسته است نظر بسیاری از مشتریان 150 میلیون تومانی ایرانی را جذب کند. نسخه بنزینی این خودرو که قرار است با اتاق JF به ایران بیاید، با اینکه هنوز در ایران به صورت رسمی رویت نشده، توانسته است با چند عکس و طرح‌های پیش‌فروش، تعداد زیادی از خریداران خودروهای کیا را به سمت خود جذب کند. حال در نظر بگیرید اگر نمونه هیبرید که به مراتب قدرت بیشتری را دارد به بازار ایران بیاید، چه حجم از استقبال را به خود می‌بیند؟

تویوتا، اولین هیبرید را به ایران آورد، ولی کامل نیامد!

برند تویوتا را می‌توان به‌عنوان شرکتی محترم خطاب کرد که فناوری هیبرید را با تیراژ بالا به بازار جهانی تزریق کرد. این کمپانی اولین خودروی هیبرید را به صورت رسمی به بازار ایران فرستاد. لکسوس CT200h خودرویی هیبرید با برند لوکس تویوتا یعنی لکسوس به بازار ایران آمد. ولی هنوز استقبال گسترده‌ای از این خودرو توسط شهروندان ایرانی مشاهده نمی‌شود. زیرا بسیاری اعتقاد دارند که فرهنگ استفاده از این خودروها با زیرساخت‌های ممکن در ایران فراهم نیست و هنوز جا برای کار وجود دارد. سال 94 با آمدن تویوتا کمری هیبرید، دیدیم که این ذهنیت بسیار کمرنگ شد و بعد از چندماه از ورود سری اول کمری LE وXLE، استقبال خوبی از این خودروها صورت گرفت. قیمت مناسب در کنار کارایی بالای این خودرو، به مردم اثبات کرد که اتفاقا خودروی هیبرید برای بازار ایران بسیار مناسب است. با وجود اینکه کمری هیبرید را می‌توان به‌عنوان محبوب‌ترین خودروی دوستدار محیط‌زیست در ایران دانست، ولی شاهد هستیم، نماینده این برند در ایران، آنچنان در این بخش فعالیت گسترده انجام نمی‌دهد. البته از دیروز، فروش تویوتا پریوس 2016 در ایران آغاز شده است و به‌زودی خودرویی با فناوری روز جهانی در زمینه هیبرید به بازار ایران می‌آید. ولی توقع بر این است که خودروهایی مثل راو4 هیبرید، لکسوس NX300h و... این خودروها در حجم وسیع به بازار ایران ورود کنند. ورود این خودروها در حجم وسیع هم استقبال خوب مشتریان ایرانی را می‌خواهد که هنوز مردم ایران نتوانسته‌اند این حجم استقبال را داشته باشند.

توانمندی‌های ایرانی را جدی بگیریم

چندی پیش در روزنامه «دنیای خودرو» قاصدک را به عنوان اولین خودروی برقی ساخت ایران معرفی کردیم که به تلاش یک استاد دانشگاه و گروهش در ایران ساخته شده است و هنوز مسئولان و صنایع خودرویی از آن استقبال نکرده‌اند. خودرویی که با امکانات نه‌چندان بالا در ایران ساخته شده است و با همین ابزار به نسبت ساده، توان پیمایش مسافتی بیشتر از رقبای اروپایی خود دارد. اگر امکانات خوب با این تجربه ادغام شود، می‌توانیم شاهد باشیم که صنعت خودروهای برقی در ایران آغاز به کار کند و حداقل خطوط تولید ایرانی، هرچند با تیراژ کمتر از سایر خودروها، ماشین‌هایی را تولید کنند که با قیمت به نسبت مناسب، به کمک داشتن هوای پاک بشتابند و از طرفی از نظر اقتصادی به مصرف‌کنندگان خودروهای شهری کمک کنند. به غیر از قاصدک، این روزها گروه‌های دانش‌بنیان توان این را دارند که با خودروهای برقی به صنعت خودروی ایران بپیوندند.
حال بسیاری می‌گویند که اگر بستر حضور این خودرو در تعداد بالا در ایران فراهم شوند، مشتری ایرانی به سمت خودروهای برقی و هیبرید نمی‌رود. زیرا قیمت این خودرو در نمونه‌های وارداتی بالای 100 میلیون تومان است و نمونه‌های ایرانی هم قیمت زیر 30 میلیون تومان ندارند و در هر بازه قیمتی که بررسی می‌کنید، مشتریان دنبال خودروهایی هستند که بتوانند با آن هر کاری را انجام دهند و به مصرف شهری محدود نشوند. در پاسخ باید گفت که فقط تجربه تویوتا کمری هیبرید را به خاطر آورید. خودرویی که به خاطر هیبرید بودن با تعرفه کمتر نسبت به نمونه بنزینی وارد شده است و در نهایت قیمتی به مراتب پایین از نسخه بنزینی دارد. امروز شاهد هستیم که تنها با کاهش تعرفه نمونه‌های هیبرید خودروهای وارداتی، استقبال از مدل‌های هیبرید در بازار ایران به مراتب از مدل‌های بنزینی بیشتر است. در نظر بگیرید که آماده‌سازی زیرساخت حضور این خودروها به صورت کامل در ایران فراهم شود، چه حجم از خریداران می‌توانند از مدل بنزینی دل بکنند و به سراغ خودرویی با آلایندگی بسیار کم بیایند؟


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید واردکنندگان و تولیدکنندگان، جلوتر از مسئولان
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو