معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» تشریح کرد

چگونگی سهیم شدن رنو در مدیریت پارس‌خودرو

پارس خودرو به عنوان محل تولید شرکت جوینت ونچر محسوب خواهد شد و رنو نیز از این شرکت جوینت ونچر سهم 50 درصدی خواهد داشت.

کد : 1856
تاریخ انتشار : شنبه 22 اسفند 1394
print
نظرات : 0
چگونگی سهیم شدن رنو در مدیریت پارس‌خودرو

روزنامه دنیای خودرو-رامین بیات: بعد از اجرایی شدن برجام، بسیاری از شرکت‌های خودروسازی خارجی برای حضور در ایران ابراز علاقه کردند. در این بین خودروسازان آلمانی و فرانسوی بیشترین رغبت و تمایل را از خود نشان دادند. این در حالی است که خودروسازان فرانسوی پژو و رنو از رقبای آلمانی خود موفق‌تر عمل کردند، به‌طوری‌که پژو موفق شد با ایران خودرو قرارداد امضا کند و رنو نیز در آستانه امضای قرارداد با رنو است، اما در مورد آلمانی‌ها مرسدس‌بنز در مورد خودروهای سنگین و کار و تجاری با ایران‌خودرو، قرارداد امضا‌کرده است و حتی در مورد تولید خودروهای سواری بنز نیز در ایران خبرهایی منتشر شده است. از سوی دیگر مذاکرات فولکس‌واگن با گروه کرمان‌خودرو برای تولید محصول این خودروساز آلمانی همچنان ادامه دارد. بر این اساس برای اطلاع از وضعیت قراردادهای خارجی صنعت خودروسازی، به‌خصوص قراردادهایی که فرانسویان یک طرف آن هستند، سراغ محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت رفتیم و وی در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» از آخرین مذاکرات رنو و سایپا و نحوه حضور رنو در سایت تولید پارس‌خودرو توضیحاتی را ارائه داده و جزئیاتی را نیز از قرارداد ایران خودرو و پژو بیان کرده است.

با توجه به اینکه قرارداد پژو و ایران‌خودرو امضا شده است، بسیاری منتظر هستند که قرارداد رنو و سایپا نیز بسته شود، این قرارداد چه زمانی خواهد شد ؟
این قرارداد نیز در حال سپری کردن مراحل خود است و مذاکرات نیز ادامه دارد، اما با توجه به اینکه قرارداد در قالب جوینت‌ونچر است، مذاکراتی قدرتی، پیچیده و حساس خواهد داشت و همه نکات باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرند و بعد در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری شود. در مورد قرارداد پژو و ایران‌خودرو نیز همین مراحل طی شد، ذکر این نکته ضروری است که برای به سرانجام رسیدن مذاکرات چند ماهی زمان نیاز است، که این زمان از چند ماه گذشته شروع شده و همچنان نیز ادامه دارد.

شما به امضای قرارداد بین سایپا و رنو در قالب جوینت‌ونچر اشاره کردید، در قرارداد پژو و ایران‌خودرو نیز این نوع از قرارداد درنظر گرفته شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌خاطر چه مزیتی از این نوع قرارداد استفاده کرد؟
قرارداد جوینت‌ونچر به‌صورت قرارداد همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک امضا می‌شود و مزیت آن نسبت به قراردادهای دیگری که قبلا خودروسازان ما منعقد کرده‌اند این است که طرف خارجی در این نوع قرارداد باید سرمایه‌گذاری کند یا اینکه زمینه انتقال دانش و تکنولوژی روز خود را فراهم آورد، که این نوع از قرارداد به نوعی حلقه مفقوده صنعت خودروسازی کشورمان در گذشته به حساب می‌آمد، اما خوشبخانه در فضای پسابرجام، از یک موضع برابر با خودروسازان خارجی مذاکره صورت گرفت و خروجی این مذاکرات نیز یک قرارداد منطقی خواهد بود که منافع صنعت خودروسازی کشورمان را تامین می‌کند.

چند وقتی است در مورد قرارداد سایپا و رنو این بحث مطرح بوده که رنو خواستار خرید سهام مدیریتی در پارس‌خودرو است، آیا چنین اتفاقی رخ خواهد داد؟
از همان ابتدا که بحث حضور رنو در پارس خودرو مطرح بود، اعلام شد مالکیت پارس‌خودرو به رنو یا هر شرکت خارجی دیگر واگذار نخواهد شد. این در حالی است که در قرارداد رنو و سایپا نیز اگر جوینت‌ونچری ایجاد و سهامی عام شود و مقداری از سهم خود را در بورس عرضه کند، آن زمان می‌تواند این موضوع رخ دهد، اما این موضوع به مسئولان شرکت جوینت‌ونچر مربوط می‌شود و آنها باید در این زمینه تصمیم‌گیری کنند. ذکر این نکته ضروری است که سهام پارس‌خودرو که در بورس مورد معامله قرار می‌گیرد، همچنان با نحوه فعلی در بازار سرمایه معامله می‌شود و رنو در آن هیچ سهمی نخواهد داشت.

پس رنو چگونه در پارس‌خودرو دارای سهم خواهد شد؟
پارس‌خودرو اگر به‌عنوان پایگاه و محل تولید محصولات رنو در قرارداد جوینت‌ونچر تعیین شود، آن زمان با توجه به اینکه رنو سهم 50 درصدی در شرکت جوینت‌ونچر دارد که مستقل از دو شرکت رنو و سایپاست، در پارس‌خودرو شریک خواهد شد. به بیان دیگر پارس‌خودرو به‌عنوان محل تولید شرکت جوینت‌ونچر محسوب خواهد شد و رنو نیز از این شرکت جوینت ونچر سهم 50 درصدی خواهد داشت.

به قرارداد پژو و ایران خودرو بازگردیم. با توجه به اینکه قرار است در قالب شرکت جوینت ونچر سه محصول پژو در ایران تولید شود، وضعیت قطعه‌سازان این خودروها چه خواهد شد و قطعه‌سازان ایرانی در تولید این خودروها چه نقشی را عهده‌دار شده‌اند؟
با توجه به اینکه دو شرکت در گذشته همکاری‌های زیادی با یکدیگر داشته‌اند، قطعه‌سازان پژو و ایران خودرو با هم همکاری‌های گسترده‌ای دارند و در قرارداد جدید نیز قطعه‌سازان دو شرکت به تامین قطعات مبادرت خواهند کرد.

شرکت‌های معتبر خودروسازی در جهان برای محصولات خود پلت‌فرم‌های زیادی تعریف نمی‌کنند و دارای تعداد معدودی پلت‌فرم هستند، این خودروهای جدید پژو که قرار است در کشورمان تولید شوند، روی چند پلت‌فرم سوار خواهند شد؟
این سه محصولی که پژو به ایران آورده است همگی روی یک پلت‌فرم تولید خواهند شد و مدت زمان این تولید محصولات نیز سه سال تخمین زده می‌شود.

قدری از موضوع قراردادهای خارجی صنعت خودروسازی فاصله بگیریم. یکی از چالش‌های اصلی و جدی در اقتصاد کشورمان موضوع خصوصی‌سازی است، از سوی دیگر با توجه به اینکه صنعت خودروسازی یکی از صنایعی است که در حال حاضر مدیریت آن‌ها در دست دولت است، برای خصوصی‌سازی آن‌ها باید چه اقداماتی ترتیب داد؟
خصوصی‌سازی دارای چندین وجه است که باید به صورت هم‌زمان به آنها توجه کرد و در صورتی‌که به یک جنبه آن توجه شود، آن زمان مشکلات بسیار زیادی به بار خواهد آمد. در صنعت خودروسازی نیز با توجه به اینکه صنعت مادر محسوب می‌شود باید با دقت و گام‌به‌گام جلو رفت. به نظر من خصوصی‌سازی در قالب شرکت‌های جوینت‌ونچری که تشکیل می‌شوند، می‌تواند دنبال شود که از این طریق می‌توان زمینه انتقال دانش و تکنولوژی را نیز فراهم کرد.

از صحبت‌های شما چنین استنباط می‌شود که خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروسازی باید به‌صورت تدریجی دنبال شود، آیا چنین است؟
بله، خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروسازی باید به‌صورت تدریجی دنبال شود و اگر چنین موضوعی محقق شود، آن وقت است که می‌توان به اهداف مهمی که در پس پرده خصوصی‌سازی که همانا واگذاری امور به مردم و کوچک‌سازی دولت است، دست یافت.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید چگونگی سهیم شدن رنو در مدیریت پارس‌خودرو
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو