به مناسبت صد سالگی کمپانی باواریایی

10 خودروی تاریخ ساز «ب ام و» را بشناسیم

در اینجا نگاهی می‌اندازیم به 10 خودروی تاریخ‌سازی که در کارنامه کاری ب‌ام‌و حضور دارند.

کد : 1861
تاریخ انتشار : شنبه 22 اسفند 1394
print
نظرات : 0
10 خودروی تاریخ ساز «ب ام و» را بشناسیم

روزنامه دنیای خودرو-علی منصوری: هفتم مارس (17 اسفند) ب‌ام‌و صد سالگی خود را جشن گرفت، آن هم چه جشن باشکوهی. هرچند نکته اصلی این مراسم رونمایی از کانسپت ویژن نکست 100 ب‌ام‌و بود؛ کانسپتی که بیشتر تمرکز آن روی آینده است تا میراث گذشته این برند باواریایی. تا جایی‌که می‌دانیم ب‌ام‌و در ادامه سال میلادی جاری از دو خودروی کانسپت دیگر که توسط برندهای وابسته یعنی رولزرویس و مینی ساخته شده‌اند و همچنین کانسپت یک موتورسیکلت نیز رونمایی خواهد کرد. همان‌طور که می‌دانیم کمپانی ب‌ام‌و کار خود را به‌عنوان یک بنگاه تولیدی در سال 1916 و با نام بایری موتورن‌ورک آغاز کرد. این کمپانی متشکل از سه کمپانی دیگر بود: راپ موتورن‌ورک، بایریش فلوگزئوگ‌ورم (BFw) و فارزئوگ‌فابریم آیزناخ. کمپانی آخر مدتی بعد از تاسیس کمپانی به آن پیوسته بود و هر یک از آنها در تولید موتورها یا خودروهایی با کاربردهای متفاوت تخصص داشتند. راپ موتورن‌ورک سازنده موتور هواپیما بود و این این کمپانی از سال 1917 و بعد از رفتن بنیانگذار آن کارل راپ بازسازی شد. کمپانیBFw در مونخن به هواپیماسازی مشغول بود و درنهایت هم هواپیماهای ماسرشمیت را تولید کرد. در همین اثنا اتومبیل‌ورک آیزناخ یعنی کمپانی سوم که در تولید ماشین تخصص داشت از سال 1896 کار خود را آغاز کرده بود. آنها در ابتدا به تولید دوچرخه و سلاح مشغول بودند اما درنهایت به تولید رسمی خودرو روی آوردند. این سه کمپانی به‌طور موفقیت‌آمیزی با هم زیر یک سقف گرد آمدند و سرآخر به گروه خودروسازی ب‌ام‌و بدل شدند. هرچند گذشته ب‌ام‌و سراسر درخشان و پر زرق و برق نبوده و برای سودآوری مرارت‌های زیادی را متحمل شده و حتی در یک زمان چیزی نمانده بود که توسط رقیب کنونی‌اش در گروه خودروسازی دایلمر خریداری شود. خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و با سرمایه‌گذاری هربرت کوآنت، صنعتگر آلمانی آینده این شرکت دگرگون شد. هنوز هم وارثان آقای کوانت سهم عمده‌ای را از گروه خودروسازی ب‌ام‌و در اختیار دارند و دارایی آنها از این شرکت حدود 7 میلیارد یورو تخمین زده می‌شود. در اینجا نگاهی می‌اندازیم به 10 خودروی تاریخ‌سازی که در کارنامه کاری ب‌ام‌و حضور دارند.

دیکسی؛ شروعی بریک تاریخ 100 ساله

نمی‌شود از ب‌ام‌و صحبت کنید و اشاره‌ای به دیکسی نکنید. این نام نخستین بار از سال 1904 توسط کمپانی اتومبیل‌ورک آیزناخ استفاده شد، اما ب‌ام‌و پس از تاسیس خود با نامی جدید شروع به تولید این مدل کرد. اگرچه مردم هنوز هم این خودرو را با نام ب‌ام‌و دیکسی می‌شناسند اما کمپانی ب‌ام‌و نام آن را به DA-1 3/15PS تغییر داد. DA در زبان آلمانی به معنی نسخه آلمانی بود، در حالی‌که پسوند 3/15 طبقه‌بندی مالیاتی و همچنین و میزان اسب‌بخار آن را نشان می‌داد. این خودرو مشابه آستین 7 بود، جز این‌که فرمان آستین در سمت چپ قرار داشت. نکته عمده و کلیدی که در مورد دیکسی و آستین 7 وجود دارد این است که این دو خودرو نخستین خودروهایی بودند که از شیوه کنترل مشابه در خودروهای امروزی بهره می‌بردند. گرچه دیکسی نخستین ماشینی نبود که به پدال پایی گاز، کلاچ و ترمز مجهز بود، اما از اولین خودروهایی به حساب می‌آمد که با این مشخصات به تولید انبوه می‌رسید. 

328؛ خودروی اسپرت با موتور خطی شش سیلندر

328 یکی از نخستین خودروهای اسپرت تاریخ بود. تنها حدود 460 دستگاه از این مدل ساخته شد، اما فناوری‌هایی که این ماشین از آن بهره می‌برد، بسیار پیشتاز و سرنوشت‌ساز بود. 328 روی یک قاب سازه فضاکار، سوار بود و یک موتور شش سیلندر خطی داشت. این ماشین در مسابقات مهمی ازجمله میله میلیا با کنار گذاشتن رقبای قدرتمندتر خود پیروز شد. این خودرو تنها 830 کیلوگرم وزن و 80 اسب بخار نیرو داشت که همین امروز هم نسبت نیرو به وزن آن مناسب به نظر می‌رسد چه برسد به دهه 1930. این ماشین قابلیت رسیدن به حداکثر سرعت 155 کیلومتر در ساعت را داشت که آن را به یکی از سریع‌ترین خودروهای دوره خود بدل می‌کرد. ایده‌های مورد استفاده در تولید ب‌ام‌و 328 خودروهای آتی ساخته شده توسط این برند را تحت تاثیر قرار داد زیرا پس از این ماشین، تمام مدل‌ها در پی دست یافتن به ترکیبی مناسب  و متعادل از نیروی موتور و فناوری تعلیق بودند تا سریع‌تر از رقبای خود باشند. 

502/501؛ فرشته‌های باروک

این دو مدل پدرجد سری 7 محسوب می‌شوند. ب‌ام‌و 501 نخستین ماشینی بود که پس از جنگ جهانی دوم توسط ب‌ام‌و به فروش می‌رسید. ژرمن‌های هنردوست مدل‌های 501 و 502 را «فرشته‌های باروک» می‌نامیدند و با ورق زدن کتاب‌های تاریخ هنر باروک می‌توان به دلایل استفاده از این صفت پی برد. 502 نخستین ماشین آلمانی بعد از جنگ جهانی دوم به‌شمار می‌رفت که به موتور V8 مجهز بود. با این موتور، 502 به سریع‌ترین سدان موجود در آلمان بدل می‌شد. موتور 2.58 لیتری 502 با 100 اسب بخار نیرو حداکثر سرعت آن را به 160 کیلومتر در ساعت می‌رساند. متاسفانه قیمت بسیار بالای آن باعث ناکامی این خودرو در فروش شد. ب‌ام‌و 502/501 همچین با شاسی قوی و ایمنی تقویت‌شده، به‌عنوان قدم مهمی در ایمنی انفعالی به شمار می‌رفت. باک بنزین آن نیز در بالا، محور عقب واقع شده بود تا در صورت بروز تصادف از عقب ریسک آتش‌سوزی در آن کاهش پیدا کند. علاوه بر این مدل‌های 502/501 برای تولید مدل‌های مهم دیگر این برند چون کوپه 503، کروکی 507 و 3200 CS الهام‌بخش بودند.  

ایسه‌تا؛ میکروماشین یخچالی

طراحی ایسه‌تا توسط ب‌ام‌و انجام نشده بود، اما نسخه ب‌ام‌و از این میکروماشین در سال 1955 به این دلیل از شهرت فراوانی برخوردار شد که اولین ماشینی بود که با مصرف سوخت سه لیتر در هر 100 کیلومتر به تولید انبوه می‌رسید. این مدل تحت لیسانس توسط ب‌ام‌و به فروش می‌رسید و به پرفروش‌ترین ماشین تک‌‌سیلندر جهان بدل شد. ایسه‌تا توسط ایتالیایی‌ها در کمپانی ایسو ساخته شد که به تولید وانت‌های کوچک سه‌چرخه، اسکوترهای موتوردار و یخچال می‌پرداخت. ایسته‌تا به ایتالیایی به معنی ایسوی کوچک است و در سال 1953 هنگامی که برای اولین بار به نمایش درآمد غوغایی به راه انداخت. اگر کنجکاو هستید که چرا تمام مدل‌های ایسه‌تا سقف پارچه‌ای دارند، پاسخ شما این است که در صورت بروز تصادف، سرنشینان آن بتوانند از سقف خارج شوند. دستگیره در ایسه‌تا که در جلوی ماشین قرار داشت شبیه دستگیره‌های در یخچال‌هایی بود که توسط ایسو ساخته می‌شد. ب‌ام‌و نسخه‌های مختلفی از ایسه‌تا را تولید کرد و پس از مدتی با انجام مهندسی مجدد ایسه‌تا‌ی ب‌ام‌و و ایسو کاملا از هم قابل‌تمایز بودند. 

کلاس جدید

نیو‌کلاس تولد دوباره ب‌ام‌و را به لحاظ مالی رقم زد و سودآوری این خودروساز باواریایی را برای سال‌های آتی تضمین کرد. به لطف برخی مدل‌های موجود در کلاس جدید ب‌ام‌و توانست به شهرت جهانی برسد و طرفدارانی پروپاقرص پیدا کند. نخستین خودروی تولید شده در کلاس جدید ب‌ام‌و، مدل 1500 بود، یک خودروی لوکس چهار در که به یک موتور جدید M10 مجهز بود. در آن زمان موتور این ماشین M115 نامیده می‌شد و تولید نسخه‌هایی از آن تا اواخر دهه 1980 ادامه داشت. این نکته برای موتوری که در سال 1962 رونمایی شده بسیار قابل توجه به نظر می‌رسد. بیش از 3.5 میلیون واحد از موتور M10 ساخته و بدنه این موتور مبنای موتور خودروی فرمول یک ب‌ام‌و شد. این نسخه خاص از موتور M10، M12 نام داشت و 1200 اسب بخار نیرو را برای خودروی مسابقه تولید می‌کرد. 


M1؛ تنها همکاری مشترک با لامبورگینی

ب‌ام‌و M1 اولین مدل ب‌ام‌و است که با موتور میانی به تولید انبوه رسید. دومین ماشین با این مشخصات، نیز یکی دیگر از خودروهای سرنوشت‌ساز ب‌ام‌و است اما فعلا ما تمرکزمان را روی M1 می‌گذاریم. این مدل همچنین تنها ب‌ام‌و تاریخ است که پشت‌اش دو لوگو دیده می‌شود. M1 در ابتدا توسط جوچن نیرپاش، رئیس تیم موتوراسپرت ب‌ام‌و سفارش داده شد تا بتواند با آن در مسابقات شرکت کند.  کوپه M1 ب‌ام‌و به‌صورت دست‌ساز ساخته شد و طراحی آن توسط جیرجیارو صورت گرفت. این مدل باید در همکاری با لامبورگینی ساخته می‌شد تا ب‌ام‌و بتواند به حداقل میزان تولید مورد نیاز دست پیدا کند اما مشکلات مالی با این کمپانی ایتالیایی درنهایت منجر به فسخ قرارداد شد. بنابراین تعدادی از مهندسان سابق لامبورگینی یک کمپانی به‌نام ایتالینجینیرینگ را تاسیس کردند و کار طراحی M1 را به پایان رساندند. اگرچه تعداد زیادی از این خودروها به فروش نرسید، اما میراث آن را هنوز می‌توان در این کمپانی آلمانی مشاهده کرد. آن تعداد از این مدل هم که تا امروز باقی مانده‌اند از قیمت بسیار بالایی برخوردار هستند.

M3 E30 ؛ اسطوره تورینگ 

نخستین M3 ساخته شده، خودرویی است که نیاز به معرفی ندارد، اما به هر حال به این مناسبت باید مختصری هم درباره آن بنویسم. M3 E30 نخستین نسخه با عمکلرد بالا از سری 3 ب‌ام‌و بود و به‌گونه‌ای تکامل یافت که به موفق‌ترین خودروی تورینگ جهان بدل شد. M3 E30 در تعداد زیادی از مسابقات شرکت کرد و پیروزی‌های متعددی را برای رانندگانی که پشت فرمان آن قرار می‌گرفتند به ارمغان آورد. M3 E30 بدنه‌ای متفاوت از یک کوپه استاندارد سری 3 داشت. همچنین سیستم‌های تعلیق، فرمان، ترمز و رانشگر آن نیز با مدل‌های معمول سری 3 متفاوت بود. نخستین موتور به کار گرفته شده در این ماشین S14 نام داشت و مدل‌های بعدی به موتورهایی با 385 اسب بخار نیرو (در اوج مسابقه) مجهز بودند. نسخه‌های جاده‌ای M3 E30 نیز نیرویی بین 192 تا 238 اسب بخار را تضمین می‌کردند. با توجه به این‌که ب‌ام‌و تنها 16 هزار و 202 دستگاه از این ماشین را تولیدکرد، ارزش مدل‌های ساخته شده به مرور در حال افزایش است. 

X5؛ نخستین از بسیار

اولین مدل شاسی‌بلندی که ب‌ام‌و تولید کرد E53 X5 بود. E53 نام شاسی مورد استفاده در X5 اولیه بود. این مدل که نخستین بار در سال 1999 به بازار آمد، زمانی توسعه یافت و به تولید که مالکیت لندروور به ب‌ام‌و تعلق داشت و این کمپانی آلمانی تصمیم گرفت نخستین مدل شاسی‌بلند پنج در خود را تولید کند. این ماشین در تعداد بسیار بالایی به فروش رسید، هرچند طرفداران پروپا قرص ب‌ام‌و چندان این مدل را نمی‌پسندیدند. امروزه ب‌ام‌و  به لطف نسل اول X5 دارای طیف گسترده‌ای از مدل‌های شاسی‌بلند و کراس‌اوور است. و به لطف همین مدل‌ها ب‌ام‌و توانسته است به دومین فروشنده خودروهای لوکس در جهان بدل شود.  ناگفته پیداست این مدل‌ها به شهرت و محبوبیت سیستم‌های تمام‌چرخ محرک xDrive که در اکثر مدل‌های ب‌ام‌‌و وجود دارد، کمک کردند. ب‌ام‌و حتی یک نسخه M از X5 را نیز برای شیرین‌تر کردن ذائقه طرفداران کهنه‌پسند خود به بازار فرستاده است.  

سری 2 اکتیو تورر؛ افق‌های جدید

این خودروی چندمنظوره که ب‌ام‌و تولید آن را از سال 2014 آغاز کرد، یکی دیگر از مدل‌هایی است که طرفداران دوآتشه این غول صد ساله چندان دل خوشی از آن ندارند. سری 2 اکتیو تورر نخستین مدلی از ب‌ام‌و و محور جلو است. در حالی‌که می‌توانید گزینه تمام چرخ محرک xDrive را نیز برای خرید آن انتخاب کنید، اما مدل استاندارد این ماشین نیروی موتور آن را به چرخ‌های جلوی آن منتقل می‌کند. کاری که در گذشته ب‌ام‌و بی‌سابقه بوده است. همچنین سری 2 اکتیو توررو برادر بزرگ‌ترش یعنی گرند تورر نخستین تجربه ب‌ام‌و در زمینه تولید خودروهای چند منظوره/مینی‌ون محسوب می‌شود. دلیل اصلی وجود آنها محبوبیت خودروهای چندمنظوره جمع‌و‌جور لوکس مانند کلاس B مرسدس بنز در بازار است که رقیب اصلی ب‌ام‌و در این بخش از بازار به حساب می‌آید و به عنوان پرطرفدارترین و پرفروش محصول در آلمان شناخته می‌شود. طراحی این مدل براساس کانسپت اکتیو تورر صورت گرفته و به لحاظ مکانیکی سری 2 اکتیو تورر مشابه مینی‌کانتری‌من است.

ب‌ام‌و i8؛ قلب تپنده آینده

همان‌طور که قبلا اشاره کوچکی کردیم، i8 دومین مدل ساخته شده در تاریخ صد ساله ب‌ام‌و و موتور آن در میانه ماشین جا گرفته است. این نکته‌ای است که دیگر هر عشق‌ماشینی از آن مطلع است. i8 نخستین خودروی پلاگین هیبرید تولید شده توسط ب‌ام‌و است که از ظاهر یک ابرماشین و فرمان‌پذیری بی‌نظیر بهره می‌برد. طراحی i8 تا حد زیادی تحت تاثیر کانسپت ساخته شده توسط ب‌ام‌و برای بزرگداشت مدل M1 بوده است. این ماشین همچنین از شاسی ساخته شده از جنس فیبرکربن بهره می‌برد و از طرفی نخستین مدل ب‌ام‌و با درهای بال‌پروانه‌ای است. i8 از یک باتری لیتیوم یون 7.1 کیلووات بر ساعت بهره می‌برد که گستره مسافتی 37 کیلومتری را به‌صورت تمام‌الکتریکی برای این ماشین به ارمغان می‌آورد. 
چنان‌که دیدیم، BMW در طول صد ساله گذشته به میزان زیادی توسعه و تکامل‌یافته است و ما تنها می‌توانیم در خواب و خیال‌مان ببینیم که در صد سال آینده این کمپانی به کجا خواهد رسید.  


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید 10 خودروی تاریخ ساز «ب ام و» را بشناسیم
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو