پشت فرمان R440 چه می‌گذرد؟

مروارید قرمز اسکانیا

در یکی دو دهه اخیر محصولات اسکانیا توانسته‌اند در کنار برندهای قدیمی‌تر جایگاهی شایسته در بازار برای خود ایجاد کنند.

کد : 1863
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 اسفند 1394
print
نظرات : 0
مروارید قرمز اسکانیا

روزنامه دنیای خودرو-جواد اسدی: گرچه برخی از فعالان و رانندگان حوزه خودروهای سنگین، حضور چنددهه‌ای کشنده‌ها، کامیون‌ها و اتوبوس‌های مرسدس‌بنز را در ایران، حضوری بلامنازع می‌دانند اما باید پذیرفت که در یکی دو دهه اخیر برخی برندها توانسته‌اند در کنار برندهای قدیمی‌تر جایگاهی شایسته برای خود ایجاد کنند. یکی از این برندها اسکانیاست که در نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودروی ایران نیز با دو نمایندگی خود یعنی ماموت‌دیزل و عقاب‌افشان در دو بخش باری و مسافری حضور یافته بود. ماموت‌دیزل یکی از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین سالن‌های نمایشگاه در اختیار داشت و در این سالن از خودروهای آتش‌نشانی گرفته تا کشنده‌های قدرتمند اسکانیا را به نمایش گذاشته شده بود. در این میان یکی از محصولات اسکانیا همچون مرواریدی قرمز می‌درخشید و زیبایی خاصی به سالن ماموت می‌داد. این کشنده که R440 نام دارد، بیرون از سالن و در محدوده تست‌درایو، در کنار سواری‌هایی که برای تست آماده شده بودند، قرار داشت.

مشخصات فنی
R440 در میان رقیبانی که در بازار داخلی عرضه می‌شوند، بسیار قوی به نظر می‌رسد و می‌تواند به‌صورت مستقیم با رقبای آلمانی به رقابت بپردازد. موتوری که در این مدل استفاده می‌شود، یک واحد 6 سیلندر حجیم است که با حجم کل 13 لیتر و استاندارد آلایندگی یورو 5 ساخته می‌شود. قدرتی که می‌توان از این موتور حجیم توربوشارژ گرفت برابر با 440 اسب بخار است که با همراهی 2300 نیوتون متر گشتاور، نیروی کافی را برای کشیدن حداکثر 42 تن بار را ایجاد می‌کند. جعبه دنده این مدل از نوع GRS905R اسکانیا است که 12+2 سرعته است و در دنده عقب دو دنده هماهنگ‌شده (سنکرونیز) برای آن در نظر گرفته‌اند که می‌تواند گشتاور 2300 نیوتون‌متری را از دور 1000RPM تا 1350RPM در اختیار چرخ‌ها بگذارد و البته برخلاف گشتاور، حداکثر قدرت آن تا 1900 دور بر دقیقه قابل دسترسی است. ترمزهای این کشنده قوی، در هر دو چرخ عقب و جلو از نوع دیسکی است و به کمک سیستم ضد قفل ABS و سیستم EBD تقویت شده‌اند که البته درصورت افزایش بار و سنگین بودن وزن کلی، می‌تواند از سیستم ترمز گازی که در اگزوز ها قرار گرفته‌اند بهره ببرد و باعث قفل گازی و در نهایت ایستادن کامیون در شرایط اضطراری در کنار ریتاردر هیدرولیکی گیربکس شود. رینگ و لاستیکی که برای این مدل در نظر گرفته شده از نوع 22 اینچی یک تکه فولادی است که توسط لاستیک‌های رادیال با عرض 315 میلی متر پوشیده می‌شود.

فضای داخلی و امکانات
به محض سوار شدن به این کشنده، فرمان همیشگی اسکانیا که در اتوبوس‌های این کارخانه استفاده می‌شود به چشم می‌خورد و البته تفاوتی که فرمان‌های اتوبوس با این فرمان دارد، تعداد کمتر دکمه‌های استفاده‌شده در آن است. ارتفاع صندلی فاصله بسیار مناسبی با فرمان دارد و می‌توانید خیلی راحت و به هر شکل دلخواهی آن را تنظیم کنید و البته باید به این شرایط، گرمکن صندلی راننده را نیز اضافه کرد. در قسمت میانی کنسول، تعدادی کشو برای قرار گرفتن ابزار و وسایل راننده در نظر گرفته شده و در بالای آن نیز سیستم صوتی قرار گرفته است. پشت سر راننده نیز دو تخت خواب در نظر گرفته شده است که البته می‌توان طبقه بالایی آن را جمع کرد تا اگر بخواهید نفر سوم یا نفر چهارمی را همراه خود ببرید، بدون وارد آمدن ضربه‌ای به سر، روی تخت خواب پایین بنشیند.

پشت فرمان
روشن شدن R440 به وسیله سوییچ انجام می‌شود و پس از روشن شدن و گرفتن کلاچ می‌توانید از روی دسته دنده‌ای که در قسمت کناری فرمان تعبیه شده، دنده را در حالت D قرار داده است و حرکت کنید. این گیربکس 12سرعته خودکار،  قابلیت تعویض دنده را نیز به‌صورت دستی دارد و می‌توان با تعویض حالت و با بالا و پایین دادن دسته‌دنده، آن‌ها را سبک یا سنگین کرد. البته این قابلیت کمی شبیه خودروهای سواری و حالت تیپ‌ترونیک است که می‌توان کمی بیشتر در حالت‌های رانندگی دخالت کرد و همه چیز را به دست کامپیوتر نسپرد.

حرکت
نکته جالبی که در شروع حرکت با این کامیون به چشم می‌خورد، شروع حرکت بسیار عالی و پرقدرت است؛ صدای بلند و ردی که با فشار دادن بیشتر گاز از لاستیک برجای می‌ماند، نشان از گشتاوری عظیم و کلاچی مناسب با قطر 430 میلی‌متر دارد. هرچند این حرف در دنیای کامیون‌ها نباید زده شود‌ اما به‌راستی سواری این اسکانیا به خودروهای شهری که قیمتی برابر با کامیون مورد نظر دارند، بسیار نزدیک است و به هیچ عنوان کمبودی در کمک‌فنرهای پارابولیک جلو و بادی دو بالشتکی عقب حس نمی‌کنید. این کمک فنرها قابل تنظیم هستند و می‌توان ارتفاع آن را بر حسب نوع رانندگی و مسیری که در پیش رو دارید تنظیم کنید و آن‌ها باید وزن 7136 کیلوگرمی شاسی و اتاق گالوانیزه را به‌خوبی مهار کنند.

دید راننده
در پایین این اتاق نیز چراغ‌ها در پایین‌ترین وضعیت ممکن نصب شده‌اند که نوردهی و دید راننده را تا حد ممکن افزایش می‌دهند و البته با مه‌شکن‌های جلو و عقب تکمیل شده‌اند. دید راننده نیز توسط دو آینه بزرگ و البته آینه مربوط به جدول تکمیل شده است که هر دو به‌صورت برقی تنظیم می‌شود و مجهز به گرم‌کن‌های الکتریکی هستند.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید مروارید قرمز اسکانیا
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو