نگاهی به مشکلات قطعه‌سازان

حکایت همچنان باقی است

امروز مهم‌ترین مشکل و مانع صنعت قطعه‌سازی بحث نقدینگی در صنعت است که امیدواریم دولت باحمایت از این صنعت موجب تامین نیازهای قطعه‌سازان شود و قطعه‌سازان بتوانند نقدینگی مورد نیازشان را به‌دست آورند.

کد : 1867
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 اسفند 1394
print
نظرات : 0
حکایت همچنان باقی است

روزنامه دنیای خودرو-پارسا علیزاده: موضوع کیفیت قطعه‌ها به بهانه‌های مختلف در طول زمان به فراموشی سپرده شد، به بهانه‌های مختلف قطعه‌ساز واقعی از میدان خارج و شبه قطعه‌سازانی به این صنعت اضافه شدند که بیشتر از آنچه نگاه تولیدی به آن داشته باشند، رفتاری تجارت‌گونه از خود بروز داده‌اند و شروع به واردات قطعات از کشورهای چین، هند و... کردند، در واقع سونامی مدیریتی دلیل این موضوع شده است. همین اتفاق در قطعه‌سازی موجب شد صنعت خودرو از مسیر خود خارج شود و به بیراهه برود، حاصل آن افت شدید کمیت و کیفیت خودروهای تولیدی بود. به همین دلیل با وابسته شدن قیمت قطعات به ارز با تغییر نرخ ارز، قیمت قطعات رشد چشمگیری کرد و یکی از عوامل گرانی خودرو شد و امروز اگر صدای مردم در قالب کمپین‌ها شنیده می‌شود، با نزدیک شدن به شب عید هنوز رکود در بازار موج می‌زند و ناشی از مشکلاتی است که صنعت خودرو طی این دوران به خود دیده است.
از دیگر سو، مشکلات صنعت قطعه‌سازی در سال جاری نیز حل نشده است. همچنان بخش زیادی از قطعه‌سازان با مشکل نقدینگی مواجه هستند. با وجود تلاش زیادی که خودروسازان در راستای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان انجام دادند، اما همچنان مشکلات وجود دارد و امید است شرایط به نحوی ادامه یابد تا با همکاری خودروسازان تعهدات قطعه‌سازان کوچک و متوسط نیز محقق شود. البته با توجه به قضیه لغو تحریم‌ها و قرار گرفتن در دوران پسابرجام و ورود کشورهای خارجی به صنعت خودروسازی، احتمال بهبود شرایط قطعه‌سازان نیز وجود دارد. در جریان همکاری‌های جدید و با ورود خودروهای جدید، به طور قطع قطعه‌سازان خارجی نیز وارد می‌شوند و همکاری‌هایی با قطعه‌سازان داخلی خواهند داشت. با قرارداد جدید  خودروسازان و آغاز همکاری با پژو، ساخت خودرو با توان داخلی انجام پذیرفته و به‌طبع این اتفاقات قطعه‌سازان داخلی از این جریان بهره‌مند خواهند شد. اصلی‌ترین مانع بحث تحریم‌ها بود که در حال حاضر این مانع در حال برطرف شدن است. بخش عمده رفع موانع دسترسی به منابع خارجی است. امروز مهم‌ترین مشکل و مانع صنعت قطعه‌سازی بحث نقدینگی در صنعت است که امیدواریم دولت باحمایت از این صنعت موجب تامین نیازهای قطعه‌سازان شود و قطعه‌سازان بتوانند نقدینگی مورد نیازشان را به‌دست آورند. افت توان مالی می‌تواند مانع روند توسعه صنعت قطعه‌سازی شود. طبیعتا اگر مشکلات مالی حل شود، باعث می‌شود خیل عظیم مشکلات و موانع در صنعت مرتفع شود. از دیگر سو، نرخ سود بانکی به معضلی تبدیل شده و این به دلیل بالا بودن نرخ سود سپرده‌هاست و باید دولت همکاری لازم درباره کاهش نرخ سپرده‌ها و همچنین سود بانکی انجام دهد. حمایت و همکاری دولت می‌تواند در بحث رقابت‌پذیری صنعت موثر باشد. شرایط رقابت باید به نحوی فراهم شود تا صنعت قطعه‌سازی بتواند پا به عرصه رقابت گذارد. اگر نرخ سود و سپرده کاهش یابد و از طرفی نرخ دلار به قیمت واقعی عرضه شود، صنعت قطعه‌سازی می‌تواند به مرحله رقابتی شدن برسد و امورات خود را به نحو احسن به انجام رساند.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید حکایت همچنان باقی است
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو