روزنامه «دنیای خودرو» وضعیت شرکای قطعه‌سازی ایران را بررسی می‌کند

همکاری با خودروسازان اسلواکی

اسلواکی از سال 2007 بیشترین میزان تولید خودرو نسبت به جمعیت در جهان را دارد. در آن سال با تولید 571 هزار دستگاه خودرو و جمعیت تنها 5 میلیون نفر، تبدیل به بزرگ‌ترین خودروساز نسبت به جمعیت شد. 

کد : 1872
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 اسفند 1394
print
نظرات : 0
همکاری با خودروسازان اسلواکی

روزنامه دنیای خودرو-مسلم تقوی: خودروسازان ایرانی با سرعت زیادی شرکای خارجی خود را انتخاب کردند و تعدادی هم در حال مذاکره هستند. این شرکا، شرکت‌های معروف خودروسازی از کشورهای غرب اروپا و شرق آسیا هستند. شرکت‌هایی شناخته شده و معروف که قرار است در ایران شروع به تولید محصولات خود کنند. ولی قطعه‌سازان انتخاب‌های بیشتری برای همکاری دارند. نه تنها شریک‌هایی از کشوری مانند فرانسه، بلکه شرکت‌هایی کوچک‌تر در شرق اروپا که سال‌هاست وظیفه تولید قطعات همین برندهای معروف اروپایی را به عهده دارند. 
در این زمینه رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به علاقه‌مندی اسلواک‌ها برای همکاری با ایران در زمینه قطعه‌سازی خودرو گفت: اسلواکی فعالیت‌های مناسبی در زمینه قطعه‌سازی دارد.
مسعود خوانساری افزود: اسلواکی کشوری تازه تاسیس بوده و سعی دارد در ایران سرمایه‌گذاری کند و علاقه‌مندی خود را در این باره نشان داده است. اسلواک‌ها در صورتی که همتای ایرانی خود را پیدا کنند، زمینه و امکان همکاری با این کشور وجود دارد.
رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل ما برای توسعه روابط اقتصادی گیر بانکی است، ادامه داد: اسلواکی فعالیت‌های مناسبی در زمینه قطعه‌سازی دارد و برای همکاری با ایران نیازمند همکاری دولت‌ها با یکدیگر است. با وجود اینکه قطعه‌سازی ما دست بخش خصوصی است اما خودروسازی ما دولتی بوده و برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی همکاری دولتی‌ها نیاز است.
وازیل هوداچ، وزیر اقتصاد جمهوری اسلواکی نیز در نشست مشترک 17 اسفند سال جاری بازرگانان اسلواکی و ایران در اتاق بازرگانی تهران در این ارتباط اظهار کرد: دو دولت ایران و اسلواکی می‌توانند نقش موثری در فراهم کردن شرایط و زیرساخت‌ها برای توسعه همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور داشته باشند.
کشور اسلواکی با وجود جمعیت کمی که دارد سالانه یک میلیون خودرو  تولید می‌کند و شرکت‌های کیا، سیتروئن و پژو در این کشور فعالند و تولیدکنندگان این کشور در زمینه قطعه‌سازی مطرح هستند.

صنعت خودروسازی اسلواکی
اسلواکی از سال 2007 بیشترین میزان تولید خودرو نسبت به جمعیت در جهان را دارد. در آن سال با تولید 571 هزار دستگاه خودرو و جمعیت تنها 5 میلیون نفر، تبدیل به بزرگ‌ترین خودروساز نسبت به جمعیت شد. این تولید در سال 2013 به نزدیک یک میلیون دستگاه رسید و به هجدهمین خودروساز دنیا تبدیل شد. خودروسازی با سهم 12 درصدی از تولید ناخالص ملی اسلواکی، مهم‌ترین صنعت این کشور بود. این صنعت 41 درصد از تولید صنعتی و 26 درصد از حجم صادرات را به خود اختصاص داده است. 
در سال 2014 نزدیک به 80هزار نفر در این صنعت مشغول به کار بودند و با توجه به شروع تولید جگوار لندروور در سال 2018، احتمال می‌رود این عدد به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. 
برندهای پژو، سیتروئن، فولکس‌واگن، آئودی، پورشه، سئات، کیا و اشکودا در این کشور تولید می‌شوند. برند اشکودا که پیش‌تر با نام‌های «باز» و «تاز» در این کشور تولید‌ می‌شد، از نشانه‌های قدمت این صنعت در صنعت خودروسازی است. این کشور حتی در تولید سوپر اتومبیل‌ها هم فعالیت دارد و خودروی «کا1 اتک» در اسلواکی تولید می‌شود.
محصولات 208 و 207 پژو نیز در این کشور تولید می‌شوند و با توجه به تولید این محصولات در ایران، می‌تواند برای تولید قطعات خودروها، با سازندگان داخلی همکاری کند. 

بازار خودرو در اسلواکی
اسلواکی در سال گذشته میلادی بازاری پرفروغ داشت که در شش سال گذشته چنین رشد فروشی بی‌سابقه بوده است. این بازار با رهبری اشکودا، توانسته است تبدیل به یکی از بهترین بازارهای اروپا شود. بازار خودروی اسلواکی، رشد خود را مدیون تقاضای قدرتمند داخلی و رشد سریع تولید ناخالص ملی است. فروش خودرو در سال 2009 حدود 74هزار دستگاه بود که با فروش حدودا 78هزار دستگاهی، به اوج خود رسید و رکورد همه سال‌ها را زد. رشد فروش در سال 2015 نسبت به سال پیش از آن 7.9 درصد بود. لیدر این بازار اشکوداست که با رشد 2.7 درصد و فروش 16هزار و 570 دستگاهی، پرفروش‌ترین برند بازار بود. 
به دنبال این خودروساز، فولکس‌واگن با 7هزار دستگاه، هیوندای با 6هزار و 300 دستگاه، کیا با 5 هزار و 600 دستگاه و اوپل با 4هزار دستگاه رتبه‌های دوم تا پنجم را داشتند. پژو، رنو، داچیا، سوزوکی و تویوتا پرفروش‌ترین خودروسازان در بازار اسلواکی بوده‌اند. 
به نظر می‌رسد با توجه به خودروهای مشترک ایران و اسلواکی، صنعت قطعه‌سازی این کشور می‌تواند شریک مناسبی برای کمک به قطعه‌سازان ما باشد. 


برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید همکاری با خودروسازان اسلواکی
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو