هیبرید کوچک تویوتا چه ویژگیهایی دارد؟

اولین ملاقات با پریوس 2016

 بعد از مدت‌ها، شرکت ایرتویا نسل چهارم تویوتا پریوس را با مدل 2016 ثبت‌نام می‌کند که قرار است تا اواسط تابستان 95 به مشتریان تحویل بدهد.

کد : 1874
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 اسفند 1394
print
نظرات : 2
اولین ملاقات با پریوس 2016

روزنامه دنیای خودرو-حسین دلاور: تویوتا پریوس را می‌توان خودرویی دانست که علاقه بسیاری به حضور در بازار ایران دارد. خودرویی هیبرید که برای اولین‌بار نسل سوم آن با مدل 2014 به نمایندگی ایرتویا آمد تا برای تست و بررسی سنجیده شود. حال بعد از مدت‌ها، شرکت ایرتویا نسل چهارم این خودرو را با مدل 2016 ثبت‌نام می‌کند که قرار است تا اواسط تابستان 95 به مشتریان تحویل بدهد. این شرکت نمونه‌هایی از این خودرو را به نمایندگی‌های خود فرستاده است تا مشتریان حین ثبت‌نام بتوانند بازدید اولیه‌ای از این خودرو داشته باشند. پریوس 2016 با پیش‌پرداخت 55 میلیون تومان ثبت‌نام می‌شود و گویا قیمت حدودی 140 میلیون تومان دارد. 
پریوس به‌عنوان یک خودروی هیبرید در هیچ بازه زمانی ظاهر جذابی نداشته است و می‌توان آن را یک خودروی معمولی در طراحی خطاب کرد. با رونمایی نسل چهارم این خودرو، انقلابی در طراحی پریوس دیده شد و بسیاری افراد به ظاهر آن انتقاد کردند. وقتی به سایت‌های معتبر جهانی سر می‌زنید و نظر کاربران را در مورد این خودرو می‌بینید، کمتر کسی از روی عکس پریوس 2016 را تحسین کرده است. برخی او را به ماهی تشبیه می‌کنند که تا به حال کشف نشده بود! ما هم تا حدی بر این اعتقاد تکیه داشتیم و این خودرو نو رسیده را کمی‌ بدترکیب می‌دانستیم. به همین دلیل روز پنجشنبه به همراه برخی دوستان «اسب‌بخار» به نمایندگی مرکزی این شرکت واقع در خیابان دماوند رفتیم و در Showroom مرکزی ایرتویا اولین ملاقات را با پریوس 2016 داشتیم.

پریوس 2016 از نزدیک متفاوت است

وقتی این خودرو را از نزدیک می‌بینید، یاد هرچیزی می‌افتید به‌غیر از واژه «بدترکیب». طراحی پریوس تا حد زیادی انقلابی بوده و به سمت فضایی بودن رفته است. اگر از نزدیک این خودرو را ببینید، متوجه می‌شوید که اتفاقا اصول طراحی جالبی در این خودرو رعایت شده است و با درک آن‌ها می‌توانید آن را خودرویی جذاب بدانید.
چراغ‌های این خودرو که از دیدگاه برخی زشت است طراحی کریستالی و پولکی در دور لنز چراغ دارد و با روشن شدن چراغ‌ها، نقاط نورانی مانند بدن ماهی در زیر نور آفتاب می‌درخشد که جذابیت خارق‌العاده‌ای اجیاد می‌کند. چراغ‌های عقب هم طراحی زیبایی دارند و روی آنان خطوط عبور باد تعبیه شده است. با روشن شدن چراغ‌های عقب می‌بینید نوار قرمزی گوشه‌های خودرو نمایان می‌شود که آن را بیشتر به زیبایی نزدیک می‌کند. در صندوق عقب هم با دو شیشه تعبیه شده که شیشه عمود بر زمین به‌صورت مخفی روی آن قرار گرفته است و دید عقب را آسان‌تر می‌کند. وقتی از کنار به خودرو نگاه می‌کنید، طراحی به نسبت ساده‌ای را می‌بینید که با خط گذرا از بالای دستگیره‌ها تزئین شده است. در این نما سقف خودرو را در بالای سر سرنشینان جلو، بلند می‌بینید و قوس آن را به سمت صندوق عقب دنبال می‌کنید. این طراحی نشان می‌دهد که پریوس 2016 هم تا حدی فست‌بک و لیفت‌بک طراحی شده و خود نمادی از ظاهر اسپرت است. لوگوی آبی تویوتا، نوشته Hybrid روی بدنه و صندوق باعث شده است تا از هر زاویه، پاک بودن این خودرو به سایرین اعلام شود.

طراحی داخلی پریوس، به مراتب جذاب‌تر از رقبا

تویوتا پریوس 2016 در اتاق خود طراحی ساده و در عین حال شیک و اسپرتی دارد. در این خودرو، صفحه کیلومتر خاصی را مشاهده نمی‌کنید و تمام اطلاعات به صورت نمایشگر خطی در بالای داشبورد به نمایش گذاشته شده است. فرمان این خودرو فرمی خوش‌دست و روی آن سیستم بلوتوث، فرمان‌پذیری صوتی و تنظیمات سیستم صوتی قرار دارد. هنوز کروز‌کنترل پریوس 2016 به سبک بقیه تویوتاها و پشت فرمان در سمت راست قرار دارد. دریچه کولرها با طراحی ملایم و نقره‌ای شکل، زوایای زیبایی را ایجاد کرده‌اند و روی دسته تنظیم زاویه باد آن‌ها، نام Prius حک شده است. در وسط داشبورد، نمایشگر بزرگ JBL قرار دارد که قابلیت پخش دیسک، USB، AUX و Ipod دارد. این مانیور به سیستم نویگیشن مجهز است و حین دنده عقب، به وسیله دوربین، فضای پشت خودرو را نشان می‌دهد. زیر این نمایشگر، سیستم تهویه اتوماتیک تک‌کاناله وجود دارد. پایین‌تر از این بخش، تنظیمات دنده و رانندگی در پنلی با قاب سفیدرنگ وجود دارد. دسته دنده کوچک این خودرو با رنگ آبی درخشان مشخص شده و دکمه پارک سمت چپ آن جای گرفته است. سمت راست دسته دنده دکمه‌های تنظیمات حالت رانندگی و رانندگی برقی تعبیه شده است. با شروع کنسول میانی خودرو، صفحه شارژ بی‌سیم تلفن همراه نظر را جلب می‌کند. سپس جالیوانی‌های این خودرو شکلی خاص و پله‌مانند را به خود گرفته‌اند که نظرها به‌سمتشان کشیده می‌شود. دکمه روشن شدن خودرو هم سمت چپ مانیتور روی داشبورد قرار دارد و تنظیمات ارتفاع چراغ و غیرفعال کردن سیستم کنترل کشش روی چپ ستون فرمان جانمایی شده‌اند. 

کابین امن

فضای پای سرنشینان در جلو و عقب به‌طور مطلوبی طراحی شده است و حالت صندلی‌ها 
باعث می‌شود دید خوبی را داشته باشید. صندلی‌ها به‌صورت دستی قابل‌تنظیم است و تنها تنظیم گودی کمر راننده به صورت برقی انجام می‌شود. 
در کابین پریوس 2016 می‌توان احساس امنیت خوبی را داشت. زیرا شش کیسه هوای هشت‌نقطه‌ای و کیسه هوای زانوی راننده، سیستم پایداری الکتریکی و کنترلِرهای سیستم برقی باعث می‌شود امکان هر حادثه و آسیب به سرنشینان در تصادفات به حداقل برسد. 
کابین پریوس با وجود اینکه جذاب است، ولی آپشن‌پسندان را راضی نمی‌کند. به‌عنوان مثال نبود تودوزی چرم، صندلی‌های برقی، گرم‌کن و سردکن صندلی، سانروف، سنسور پارک‌جلو و برخی دیگر از این امکانات می‌تواند عده‌ای را از خرید یک خودروی هیبرید منصرف کند. همان‌طور‌که در قسمت فوق اشاره شد، پریوس 2016 به مراتب امکانات به‌روز و پیشرفته‌ای دارد و در هر بخش تویوتا، سعی کردهاست از بهترین مواد و ابزار برای ساخت این خودرو استفاده کند. ولی هنوز کاستی‌هایی در بخش امکانات رفاهی برای نسخه موجود در ایران وجود دارد.

مشخصات فنی را چگونه می‌بینید؟

از نظر حجم موتور و برخی سیستم‌های برقی، پریوس 2016 نسبت‌به نسل قبل تغییر نکرده است. موتوربنزینی همان 1.8 لیتر است و با سیستم برقی 134 اسب‌بخار را با گشتاور 142 نیوتون‌متر تولید می‌کند که حین شتاب‌گیری سامانه برقی هم وارد عمل می‌شود، همین خودروی 134 اسب‌بخاری با وزن 1290 کیلوگرمی‌ در کمتر از 9.5 ثانیه شتابگیری صفر تا 100 کیلومتر را انجام می‌دهد. مصرف سوخت کمتر از 4.5 لیتر از ویژگی‌های این خودرو محسوب می‌شود. گیربکس این خودرو از نوع CVT یا بهتر بگوییم ECVT است که عملکرد خوبی در پریوس دارد.



جایگاه پریوس در ایران و جهان

پریوس قرار است از سال 95 به بازار ایران ورود رسمی خود را آغاز کند و تا آن روز نمی‌توان گفت که استقبال و رویکرد بازار نسبت به آن چگونه خواهد بود. ولی برخی منابع از فروش خوب این خودرو در همین چند وقت خبر می‌دهند که تا حدی جای خوشحالی دارد. پریوس پرفروش‌ترین هیبرید دنیاست و نسل جدید آن هم به‌عنوان یکی از خودروهای پرفروش بازار جهانی شناخته می‌شود. در بازار امارات متحده عربی، مدل 2016 و فول این خودرو قیمتی بین 95 تا 102 هزار درهم دارد. با توجه به قیمت این خودرو در بازار جهانی و تعرفه واردات خودروهای هیبرید، عوارض مختلف و هزینه شماره‌گذاری، بهای ارز، هزینه گارانتی و... می‌توان به عدد اعلام شده در مورد قیمت این خودرو تا حدی نزدیک شد. احتمال دارد پریوس از عوارض تردد در طرح ترافیک معاف شود.
در صورت استقبال خوب از این خودرو، می‌توانیم منتظر ورود هیبریدهای دیگر با برندهای متفاوت در ایران باشیم که تا حد زیادی به داشتن هوای پاک شهرهای صنعتی کمک می‌کنند.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
یک مخالف
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 2 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
حسین
ارسال شده در در 04/27/2016 23:39:28

تویوتا پریوس هیبرید در تمام مسائل فنی درخشان و باورنکردنیه !!! خودروی دوستارمحیط زیست.. کم مصرف ترین ...پربازده ترین ... ایمن ترین با ۵ ستاره اروپایی .. شتاب و سرعت نهایی باورنکردنی ولی کاش رو طراحیش بیشتر کار میکردن !!! هرچند عقل که به چشم نیست داخل اتاق این ماشین گنجینه ای از تکنولوژی های روز دنیاست

profileimage
حسین
ارسال شده در در 04/24/2016 22:47:27

فوق العاده است با این مصرف سوخت کارایی و ایمنیش خیلی عالیه ولی بد عکسه ... از نزدیک خیلی از عکسهاش زیبا تر و شیک تره

تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو