گزارش اختصاصی روزنامه «دنیای خودرو» از نحوه تولید مزدا 3 در ایران

یک روز در خط‌تولید بهمن‌موتور

در این مطلب شما را به یک تور نوشتاری از خط‌ تولید بهمن‌موتور دعوت می‌کنیم.

کد : 1875
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 اسفند 1394
print
نظرات : 3
یک روز در خط‌تولید بهمن‌موتور

روزنامه دنیای خودرو-حسین دلاور: پاجرو، مزدا، کاپرا، لندمارک، آسا و حالا ایسوزو؛ این است داستان امروز ما. خودروهایی‌که در بازار ایران موردپسند عموم مشتریان و مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند. روزهای ابتدایی که بهمن‌موتور شروع به تولید خودروهایی برای مصارف شخصی و خانوادگی کرد، بسیاری به اعتبار برندهای ژاپنی، شروع به خرید محصول از این شرکت کردند و حالا بعد از سال‌ها نام گروه بهمن و بهمن‌موتور اعتباری بر کیفیت محصولات جدید است. بسترن B50F را می‌توان خودرویی چینی دانست که هیچ شرکتی جز بهمن‌موتور توان تولید و عرضه مناسب آن را در بازار نداشت. شاید بگویید که این سخن اشتباه است و شرکت‌های دیگر بهتر می‌توانند بسترن را به‌فروش برسانند. اما این نکته را در نظر بگیرید که برندی ناشناخته در نظر ایرانیان، خودروی سواری و البته در نسخه چینی به بازار عرضه می‌کند و وارد بازه‌های قیمتی حساس می‌شود و می‌تواند نظر بسیاری را به خود جلب کند. به نظر شما چنین امری اتفاقی است؟ یعنی اگر فلان کمپانی این خودرو را با توان تولید بیشتر می‌آورد، موفق می‌شد؟ بدون استثنا مشتریانی که روزهای اول برای ثبت‌نام این خودرو به نمایندگی‌های گروه بهمن مراجعه کردند، پوستر مزدا3 را روی دیوار واحد فروش دیدند و ناراحت از این‌که چرا نمی‌توانند مزدا بخرند، برای خرید خودرویی چینی و به امید خط‌تولید مزدا در ایران ثبت‌نام کردند و امروز اکثر آنها راضی هستند. این تبلیغ نیست، کافی است به گزارش‌های دوره‌ای سازمان استاندارد مراجعه کنید و ببینید در دوره‌های مختلف زمانی همین بسترن توانسته است رقبای کره‌ای مونتاژ ایران را در بحث کیفیت ساخت و تولید کنار بزند. آخرین بررسی سازمان ISQI هم نشان ‌می‌دهد بسترن با دو ستاره کیفی با سراتوی سایپا رقابت می‌کند که قیمتی بیش از 90 میلیون تومان در کارخانه دارد و اگر به یاد داشته باشید همین بسترن، چالشی را در کیفیت برای سراتو ایجاد کرد. کارشناسان می‌گویند با توجه به اینکه نمره‌دهی کیفیت بر مبنای قیمت اعمال شده است، اگر بسترن همچنان قیمتی کمتر از 75 میلیون تومان داشت، به‌عنوان باکیفیت‌ترین خودروی رده قیمتی خود شناخته می‌شد. سرانجام نظارت مزدا بر FAW در طراحی B50 و B50F و از طرفی تجربیات مزدا در خط‌تولید گروه بهمن، می‌تواند نتیجه‌ای مثل این را داشته باشد. به همین دلیل، روز چهارشنبه به کارخانه بهمن‌موتور رفتیم تا با روند ساخت یک محصول در این فضای صنعتی آشنا شویم. در این مطلب شما را به یک تور نوشتاری از خط‌ تولید بهمن‌موتور دعوت می‌کنیم.

1- اینجا سالنی است که قطعات خم‌شده و منفصل به هم متصل می‌شوند. خم و قالب‌زنی این قطعات در کشور مبدا انجام می‌شود (به‌غیر از وانت مزدا و کارا) و در این بخش جوش آنها با فرایندهای مختلف جوشکاری و اتصال نقطه‌ای انجام می‌شود. اجزا در کنار هم قرار می‌گیرند و جزءبه‌جزء آن را تکمیل می‌کنند. این روند باعث شده است خط‌تولید به نسبت بزرگی به مرور زمان برای قالب بدنه خودرو شکل گیرد. در این بخش که مزدا3 و فاو بسترن B50F جوشکاری بدنه‌شان انجام می‌گیرد، با تجهیزات به نسبت به‌روز و به‌وسیله دست و ابزار دقیق نقاط اتصال ایجاد می‌شود. در ایستگاه‌های مختلف، قاب چپ و راست خودرو به قسمت کف متصل شده و با توجه به حرکت خط کاپوت، سقف، در صندوق و سایز اجزا به آن اضافه می‌شود.

2- بعد از اینکه فرایند جوشکاری و شکل‌دهی اتاق خودرو تکمیل شد، بدنه در یک محفظه امن قرار می‌گیرد و از خط هوایی به سمت حوضچه‌های قبل رنگ‌کاری منتقل می‌شود. در این بخش تفاوتی بین محصولات وجود ندارد و با توجه به بالاترین سطح کیفی ممکن، عموم محصولات از وانت کارا و مزدا گرفته تا ایسوزو D-MAX و مزدا3 در این بخش قرار می‌گیرند.

3- یکی از پرهزینه‌ترین بخش‌های بهمن‌موتور، بخش حوضچه‌های قبل از رنگ اصلی است. ابتدا باید بدنه شسته شود و سپس چربی‌گیری صورت گیرد. سپس بدنه به حوضچه فعال‌سازی می‌رود تا شرایط شیمیایی لازم فراهم شود. بعد از آن محلول‌های فسفاته در انتظار بدنه‌های مختلف هستند. پس از آنکه تمام اجزای بدنه، زمان لازم را در مرحله فسفاته شدن گذراندند، به حوضچه خنثی‌سازی نهایی فرستاده می‌شوند تا یون اضافی در بدنه باقی نماند. بعد از اطمینان کامل به‌صورت اتوماتیک سنجیده می‌شوند و اتاق و بدنه به بخش ED می‌روند که بسیار معروف است. ED مخفف Electro Deposition است که باعث می‌شود بدنه و مواد رنگی قطبیت‌های متفاوتی را پیدا کنند (عموما بدنه، بار منفی می‌گیرد و رنگ با بار مثبت جذب آن می‌شود که روشی شیمیایی آند و کاتد اتفاق می‌افتد). اگر به تصاویر دقت کنید در کنار ریل ورود خودرو به حوضچه، نوار مسی‌رنگ پهنی وجود دارد که باعث ایجاد خاصیت ‌آند و کاتد در بدنه و رنگ ابتدایی می‌شود. این کار باعث می‌شود کوچک‌ترین منفذ در اتاق و بدنه رنگ را به خود جذب کند و نقطه‌ای خالی از رنگ باقی نماند. بعد از این مرحله بدنه به قسمت حلال رنگ می‌رود تا شاهد کیفیت بهتری در بخش‌های ابتدایی رنگ‌کاری باشیم. در این مراحل گاهی بدنه با پاشش آب پاک شده تا برای مرحله جدید آماده شود. وقتی بدنه از آخرین حوضچه بیرون آمد، لحظاتی مکث می‌کند تا رنگ و آب اضافه از آن خالی شود. در مرحله پایانی این بخش، بدنه وارد کوره شده تا با درجه 160 سانتی‌گرادی رنگ اولیه آن تثبیت شود. تا اینجا بدنه مزدا 13 حوضچه را پشت سر گذاشته است. این بخش تاثیر زیادی بر عدم‌خوردگی بدنه دارد و هرچه پیشرفته‌تر باشد در درازمدت شاهد کیفیت بهتری خواهیم بود. کل زمان این بخش، از فرایند تولید دو ساعت تا دو ساعت و 15 دقیقه است.

4- در این مرحله، بدنه به بخشی می‌رسد که باید سیلرکاری شود. به اصطلاح بازاری‌ها موم فابریک درزهای بدنه زده می‌شود تا از نفوذ ذرات مضرر جلوگیری به عمل آید. سپس کف خودرو با لایه PVC پوشانده می‌شود که باعث کاهش انتقال صدا به اتاق خواهد شد. این مرحله ماسکتینگ نام دارد که کف خودرو را با نوعی عایق نازک می‌پوشاند.

5- برای رسیدن به اتاق رنگ اصلی، باید هر فرد از راهروی مخصوصی بگذرد. در این راهرو باید چند لحظه صبر کنید تا به وسیله فشار هوا، ذرات و گرد‌وخاک اضافی از روی لباس پاک شود و به فرایند رنگ‌کاری نهایی خللی وارد نشود. وقتی به این بخش می‌رسید، به‌علت وسعت فضا و اتوماتیک بودن اکثر بخش‌ها، نمی‌توانید به‌راحتی به هر سمتی بروید. عموما بدنه‌ها روی خطوط به اتاقک‌هایی حمل می‌شوند که در آن ربات‌ها یا کارگران ماهر در حال کار هستند. فرایندهایی مثل رنگ آستر، رنگ نهایی، کیلر به بدنه و پولیش نهایی از‌جمله بخش‌هایی هستند که بدون تجهیزات لازم ورود به آن فضا هم تا حد زیادی غیرممکن است. به‌گفته کارشناس خط برای هر خودرو حدود 4 کیلوگرم رنگ مصرف می‌شود و بخش رباتیک باعث شده است 70درصد در استفاده مواد، بهینه‌سازی شود. همچنین رنگ این خودروها از شرکت‌های تولید رنگ ایرانی تهیه می‌شوند. ربات‌های این بخش نیز از برند سمز فرانسه هستند و با یک بررسی جزئی، کیفیت آنها مشهود می‌شود. این خط رنگ، می‌تواند در زمان کار شش رنگ مختلف را روی محصولات بزند. البته اگر از رنگ‌های باکیفیت‌تری مثل رنگ‌های معروف خارجی استفاده شود، به مراتب با کیفیت رنگ بهتری در خودروهای گروه بهمن روبه‌رو خواهیم بود.

6- بعد از اتمام فرایند رنگ، اتاق‌ها به نوبت به خط مونتاژ نزدیک می‌شوند. مانند تمام خطوط مونتاژ، درهای خودرو از بدنه جدا می‌شوند تا عمل مونتاژکاری با سهولت بیشتری انجام شود. در یک خط‌تولید با توجه به شیفت و روز کاری، مزدا3 یا بسترن B50F مونتاژ می‌شود. در خط بعدی وانت مزدا یا کارا تولید و در خط آخر، ایسوزو D-MAX یا لندمارک و پیکاپ سرهم می‌شوند. به‌جز مزدا3 و بسترن، که شاسی و اتاق متصل به هم دارند، سایر خودروها باید توسط خطوط هوایی به مقصد مونتاژ می‌رسیدند. زیرا دیگر خودروها شاسی مستقل هستند و باید در خط مونتاژ بدنه به شاسی وصل شوند. در بخش‌های مختلف از تزئینات خودرو گرفته تا بحث زیربندی و فنی به خودروها متصل می‌شود و در پایان خط با بررسی اولیه خودرو، محصول تازه به بخش آزمایش فنی یا SCHENCK می‌رود. در این بخش خودرو فشارهای نامتعارفی را برای اولین بار به خود می‌بیند؛ از تست گیربکس گرفته تا بررسی ترمزگیری و عملکرد ESP. گاهی اوقات خودرو با سرعت 140کیلومتر بر ساعت در حالت ایستاده تست  و انواع پارامترهای مزدا،FAW و سایر برندها سنجیده می‌شود. پس از اینکه در این بخش مشکلی روی نمایشگر دیده نشد، برگه تایید از دستگاه چاپ بیرون می‌آید و کارشناس بازرسی، آن را ضمیمه  مدارک خودرو می‌کند. سپس خودرو به بخش بازرسی ظاهری می‌رود و افرادی در فضاهای مخصوص، خودرو را در بخش خود مختلف مورد بازبینی قرار می‌دهند. در صورتی‌که در این بخش مشکلی دیده نشود، خودرو به ستاد تحویل سپرده می‌رود تا برای اولین‌بار با مالک خود ملاقات داشته باشد.
با نگاهی جامع و واقع‌بینانه می‌توان فهمید خط‌تولید بهمن‌موتور استانداردهایی دارد که امروز مزدا با آن فعالیت می‌کند و قصد ادامه همکاری نیز دارد. به گفته کارشناسان ژاپنی، خط‌تولید گروه بهمن یکی از باکیفیت‌ترین خطوط تولید محصولات مزداست و در بازرسی‌های ماهانه توسط ژاپنی‌ها، عدد 98.6 به‌عنوان نمره دقت و کیفیت به محصولات مزدا گروه بهمن اعطا شده است. 
امید است با بهبود روابط اقصادی ایران با سایر کشورها، شاهد حضور پررنگ صنایع خودروسازی قوی در صنعت و بازار خودروی خود باشیم.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
و 6 نقر موافقت کرده اند.
این را دوست ندارم.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 3 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
محمد اسلام هیبت زهی
ارسال شده در در 04/03/2016 21:40:39

با سلام مخترع سیستم هشدار دهنده تخلیه اب رادیاتور خودرو هستم جهت همکاری و مشاوره و ارسال مدارک چه قسمتی اقدام کنم ممنون ۰۹۱۵۵۴۸۲۷۷۳ تلگرام

profileimage
ngh
ارسال شده در در 04/01/2016 11:26:00

متاسفانه این خودرو علاوه برپایین بودن ارتفاع ازکیفیت رنگ
خیلی پایین برخوردار است به طور مثال بنده یکدستگاه درتیرماه خرید کردم متاسفانه درب 2باررنگ شده بود وهمین باعث شد خودرو5 میلبون پایین بفروشم.
ازنظرابشن با مشتری صادق نیستن خودرو لوابشن رابه اسم fl4 میعروشندتاذهنیت براساس ابشنی بالاترازتیپ3 باشد.

profileimage
امیر
ارسال شده در در 03/27/2016 10:44:53

یعنی چی نوشتاری. عکسی چیزی. به درد نخور بود!

تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو