گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه در مورد حال‌و هوای این روزهای بورس

بازار سهام بدون خودرویی‌ها به جایی نمی‌رسد

بسیاری بر این باور بودند که لیدر بورس می‌تواند از گروه خودرو به سمت گروه‌های مطرحی چون بانک، معدنی یا فلزی و در محافل به سمت گروه پالایشی تغییر مسیر دهد. اما شاهد بودیم در همان روز اول تحرکات مثبت روی گروه بانکی و پس از آن بر سهم‌های گروه فلزی رخ داد.

کد : 1878
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 فروردين 1395
print
نظرات : 0
بازار سهام بدون خودرویی‌ها به جایی نمی‌رسد

روزنامه دنیای خودرو-علی صالحی : افت ادامه‌دار قیمت سهام خودرویی در روزهای ابتدایی سال منجر به ریزش 8.7 درصدی شاخص کل این صنعت در بورس تهران از شروع سال 95 تاکنون شده است. اتفاقی که در سه ماه گذشته و پس از استارت قدرتمند زمستان 94 این گروه در بورس تهران بی‌سابقه بوده است.
این اتفاق برای سهامداران گروه خودرو و ساخت قطعات رویدادی جدید و شوک‌آور بوده است. از طرفی خوش‌بینی‌های مفرط برای بازگشت به روند سابق باعث شد انتشار خبرهای مثبت، منجر به تغییر روند فوق‌هیجانی سرمایه‌گذاران و تشکیل صف خرید شود و تکذیب این خبرها صف‌های خرید را به صف‌های فروش مبدل کند.
گروه‌های دیگر بازار سهام نیز نشان داده‌اند توانایی جذب سرمایه‌های آزاد شده را ندارند و هنگامی که گروه‌های خودرویی در مسیر نزول قرار می‌گیرند، به‌غیر از برخی تک‌سهم‌ها، گزینه مناسبی برای جذب این پول‌ها در بورس نیست و به همین دلیل در روزهای افت خودرویی‌ها، بورس طراوت همیشگی معاملاتی خود را ندارد.
این آفت بازار سهام در کنار آشفتگی و سردرگمی سرمایه‌گذاران در مواجهه با سهام گروه خودرویی موضوعی بود که بیش از هر اتفاق دیگر در دادوستدهای سهام این گروه به چشم می‌آمد.
طبق روال گذشته مشکل عدم شفافیت در بروز دادوستدهای این چنینی حرف اول را می‌زند و باعث جولان سفته‌بازان در این بازار می‌شود.
شبکه‌های مجازی نیز در بروز چنین تحولاتی بی‌تاثیر نیستند و هنگامی که سکان تالار شیشه‌ای به دست این گروه بیفتد، اوضاع بورس کمی غم‌انگیز خواهد شد.
در همین راستا گفت‌وگویی با سعید مومنی از کارشناسان بازار سرمایه کرده‌ایم و دلایل بروز چنین اوضاعی در تالار شیشه‌ای را مورد بررسی قرار داده‌ایم که در ادامه خواهد آمد.

این روزها بازار سرمایه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا پیش‌بینی‌های کارشناسان به حقیقت پیوسته است؟
بازار سرمایه در شروع سال جدید و با دادوستدهای هفته گذشته این نکته را بار دیگر به اثبات رساند که در شرایط فعلی لیدری به جز خودرو برای این بخش از اقتصاد کشور متصور نیستیم.
ابتدای دادوستدهای سالانه و با اعمال فشار فروش به شکل صف فروش سنگین در نمادهای مطرح این گروه، بسیاری بر این باور بودند که لیدر بورس می‌تواند از گروه خودرو به سمت گروه‌های مطرحی چون بانک، معدنی یا فلزی و در محافل به سمت گروه پالایشی تغییر مسیر دهد. اما شاهد بودیم در همان روز اول تحرکات مثبت روی گروه بانکی و پس از آن بر سهم‌های گروه فلزی رخ داد.
ولی این تکانه‌ها پایدار نبودند تا اینکه تیر آخر که همان گروه پالایشی بود نیز با بازگشایی کم‌رمق نماد «شبندر» به سنگ خورد و همان طور که اهالی تالار شیشه‌ای در جریان هستند، با افت قیمت سهم‌های گروه خودرویی، بازار سهام نیز به کلی وارد رکود شده است و دیگر خبری از دادوستدهای پرحجم و شاداب زمستان 94 نیست. بنابراین و با این تفاسیر می‌توان محکم‌‌تر از گذشته گفت بازار سرمایه بدون گروه خودرویی جایی نخواهد رفت.

آیا منظور شما از لیدر صرفا در زمان رشد بازار است یا این ریزش‌ها در گروه خودرویی می‌تواند منجر به ریزش شاخص کل نیز شود؟
هم در زمان رشد و هم در زمان ریزش، نقش خودرویی‌های بازار سهام انکارناپذیر است و احتمال می‌رود با ادامه روند فرسایشی خودرویی‌های بورس، دیگر گروه‌ها نیز تحت‌تاثیر این جو منفی قرار گیرند و با کاهش قیمت سهام همراه باشند که درنهایت به ریزش شاخص کل خواهد انجامید. اما نکته مهم این است که این اتفاق شاید در کوتاه مدت رخ ندهد که نیازمند ایجاد فضای ناامیدی ناشی از تشکیل روند فرسایشی قیمت در سهم‌های گروه خودرویی است.

دلیل ریزش قیمت سهام گروه خودرویی چیست؟
از طرفی رشد مستمر قیمت سهام در نمادهای بزرگ این گروه به سود بسیاری از سهامداران کنونی منجر شده است و فروش بخشی از سهام توسط این افراد منطقی به نظر می‌رسد. چناچه عده‌ای هم اسیر هیجان کاذب شده باشند، پس از ورود به سهم‌های این گروه و تجربه فشار فروش؛ می‌توانند به افراد در صف فروش نشسته ملحق شوند و در آتش این فروش‌های دسته‌جمعی بدمند.
نکته مهم دیگری که در این مقطع زمانی مطرح است بحث اضافه شدن سهم‌های ناشی از افزایش سرمایه برخی شرکت‌های بزرگ به سبد سرمایه‌گذاران است که می‌تواند دلیلی بر فروش پرحجم این روزها در نمادهایی نظیر سایپا باشد. تاثیر خریدوفروش این نمادها همان طور که می‌دانیم بر جریان دادوستدهای دیگر نمادهای این صنعت غیر‌قابل انکار است و مجموعه این عوامل دست‌به‌دست هم داده‌اند تا از ابتدای سال شاخص کل این گروه افتی 9 درصدی را تجربه کند.

آیا این ریزش‌ها مستمر خواهد بود و باید انتظار قیمت‌های پایین برای سهم‌های این گروه را داشته باشیم؟
به دلایلی که گفته شد، ریزش قیمت‌ها در بلندمدت به ریزش کلی بازار منجر خواهد شد و اگر لیدر جدیدی برای بورس تعریف نشود؛ می‌توان انتظار خروج پول و به تبع آن ریزش قیمت‌ها در نمادهای این گروه را داشته باشیم. اما با شرایطی که در روزهای گذشته شاهد بودیم، انتظار بروز چنین اتفاقی دور از ذهن است و به نظر می‌رسد با ریزش چندروزه قیمت‌ها در نمادهای بزرگ و جذابیت خرید به‌وجود آمده، باز هم شاهد نوسانات مثبت در نمادهای این گروه باشیم. در هر صورت امکان استراحت چند روزه وجود دارد اما بازگشت به مسیر رشد خودرویی‌ها دور از انتظار نیست.

چرا به نظر شما بازار سهام بدون خودرویی‌ها جایی نمی‌رود؟
همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، دادوستدهای روزهای گذشته بورس نشان داد هیچ جایگزین مطمئنی برای سرمایه‌های سرگردان وجود ندارد و در حال حاضر هیچ‌کدام از صنایع تالار شیشه‌ای اطمینان لازم برای پذیرش سرمایه‌های آزاد شده در گروه خودرویی را ندارند.
یکی دیگر از دلایل توجه بیش از حد سرمایه‌گذاران به سهام گروه خودرویی، بزرگ شدن این صنعت در هفته‌ها و ماه‌های گذشته در بورس و قابلیت جذب سرمایه‌های بزرگ‌تر توسط این صنعت در بورس است. افزایش تعداد سهم‌های نمادهای این گروه ناشی از افزایش سرمایه و افزایش قیمت سهام، نیازمند سرمایه‌های بیشتری برای روشن شدن موتور خودرویی‌های بورس است.
برای همین بازار سرمایه در حال حاضر منتظر مشخص شدن تکلیف خودرویی‌ها برای شروع حرکتی جدید است و یکی از دلایل کم‌رمق بودن دادوستدهای بورس در روزهای گذشته نیز می‌تواند همین مساله باشد. در روزهای بد برای سهم‌های خودرویی، پول خاصی وارد تالار شیشه‌ای نمی‌شود و این خود یک نشانه برای سرمایه‌گذاران است.
منتها اگر گروه دارای پتانسیلی، توجه و اعتماد اهالی بورس را به خود جلب کند، امکان تغییر این پیش‌فرض‌ها وجود دارد و به قول معروف بازی عوض خواهد شد.

آیا سهامداران باید منتظر تغییر روند برای ورود مجدد باشند؟
شواهد امر نشان‌دهنده عدم ورود سرمایه‌های بزرگ به نمادهای این گروه در روزهای اخیر است. چنانچه صف‌های فروش جمع شوند و شاهد یک جریان بزرگ نقدینگی باشیم؛ می‌توانیم سیگنال رشد دوباره را دریافت کنیم. اما سرمایه‌گذاران باید در نظر داشته باشند امکان فریب آنها از همین نقطه وجود دارد. درست همان اتفاقی که در روز آخر هفته گذشته افتاد. جمع شدن صف‌های فروش موجب ایجاد جو مثبت هیجانی و تشکیل صف‌های خرید شد. این شرایط می‌تواند در ماه‌های آینده نیز ادامه داشته باشد و شاهد یک مسیر پرنوسان و در مجموع خنثی تا فصل مجامع باشیم.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید بازار سهام بدون خودرویی‌ها به جایی نمی‌رسد
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو