بررسی کادیلاک CTS 2014 کوپه در اردبیل

وقتی ماسل‌کار لباس لوکس می‌پوشد!

اکنون با وجود مناطق آزاد در کشورمان این امکان وجود دارد که خودروی کوپه خود را بدون محدودیت از میان انواع بسیار زیاد آنها انتخاب کنید. در میان مناطق آزاد، کوپه‌های عضلانی از دیار سرخپوستان، محبوب‌ترین‌های این کلاس خودرویی هستند.

کد : 1883
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 فروردين 1395
print
نظرات : 0
وقتی ماسل‌کار لباس لوکس می‌پوشد!

روزنامه «دنیای خودرو»-امیر شیرعلیوند: خودرو‌های کوپه با وجود این‌که بیشتر جنبه تفریحی دارند اما باز هم از اهمیت بسیار بالایی برای خودروسازان برخوردارند. در کشور ما نیز کوپه‌ها در کنار شاسی‌بلندها جزو خودروهای جذاب و دوست‌داشتنی به‌حساب می‌آیند. با این وجود همچنان صنعت خودروسازی ما جز مونتاژ کردن قادر به تولید خودرو در هیچ‌یک از این دو کلاس مهم نبوده است. وجود نمونه‌های کلاسیک فراوان از خودروهای کوپه چون شورولت کامارو، BMW 2002 و... در کشورمان نشان از محبوبیت عمیق این خودرو‌ها در کشورمان و از معدود خودرو‌های کوپه‌ای هم که در سال‌های اخیر وارد کشورمان شده‌اند استقبال خوبی به عمل آمده است اکنون با وجود مناطق آزاد در کشورمان این امکان وجود دارد که خودروی کوپه خود را بدون محدودیت از میان انواع بسیار زیاد آنها انتخاب کنید. در میان مناطق آزاد، کوپه‌های عضلانی از دیار سرخپوستان، محبوب‌ترین‌های این کلاس خودرویی هستند. دوج چلنجر و به‌خصوص فورد موستانگ و شورولت کامارو عنوان محبوب‌ترین کوپه‌های مناطق آزاد را با خودشان یدک می‌کشند. البته کوپه‌های عضلانی آمریکا به این سه خودرو ختم نمی‌شود. بلکه در کنار این مثلث یک ضلع چهارم به نام کادیلاک CTS وجود دارد. هرچند همیشه کوپه‌های عضلانی آمریکایی را یک مثلث سه‌ضلعی نام می‌برند که تنها شامل موستانگ، کامارو و چلنجر است. امروز در دنیای خودرو سراغ این کوپه عضلانی کادیلاک رفته‌ایم تا تفاوت اصلی آن را با مثلث ماسل‌کارهای کوپه آمریکایی بررسی کنیم.

تنها 3 سال از 14 سال!

در حال حاضر کمپانی کادیلاک 14 سال است که خودروی CTS را به ویترین محصولات خود افزوده و در این مدت به‌صورت بی‌وقفه تولید شده است. کلاس اصلی کادیلاک CTS سدان است و در کلاس سدان‌های متوسط قرار می‌گیرد. این خودروی لوکس آمریکایی در این 14 سال سه نسل را تجربه کرده و علاوه‌بر کلاس سدان تنها 4 سال در کلاس استیشن و 3 سال در کلاس کوپه تولید شده که مربوط به نسل دوم آن است. بنابراین در این مقاله با خودرویی سرو‌کار داریم که تنها سه‌سال از تولید آن می‌گذرد. در سال 2002 برای اولین‌بار کمپانی کادیلاک سدان جدید خود را با نام CTS وارد خط تولید کرد. نسل اول این خودرو تنها در کلاس سدان عرضه می‌شد و با 6 نوع پیشرانه بنزین‌سوز به مدت 5 سال یعنی تا سال 2007 تولید شد. در همان سال کمپانی کادیلاک نسل دوم آن را بدون وقفه جایگزین کرد. پس از گذشت سه سال یعنی در سال 2010 کمپانی کادیلاک با تولید مدل استیشن این خودرو، همه را شگفت‌زده کرد. اما خبر خوش‌تر از آن، یک سال بعد به طرفداران جوان این کمپانی داده شد و آن تولید مدل کوپه این خودروی محبوب بود. مدل کوپه این خودروی لوکس با طراحی جذاب و پیشرانه‌های قدرتمند به‌ویژه در نمونه‌های V توجه زیادی را به سمت خود جلب کردند. باز هم 6 نوع پیشرانه بنزین‌سوز مختلف در نسل دوم این خودروی آمریکایی استفاده شد. درنهایت با ورود به سال 2014 نسل دوم این خودروی دوست‌داشتنی کنار گذاشته شد تا جدیدترین نسل آن یعنی نسل سوم وارد کار شود. اکنون از دو سال گذشته میلادی تاکنون مدل نسل سوم CTS تنها در مدل سدان و این بار با 5 نوع پیشرانه بنزین‌سوز تولید می‌شود. بد نیست بدانید که برای اولین‌بار در این خودرو از پیشرانه 4 سیلندر استفاده شده است.

CTS کوپه در ایران

کادیلاک CTS کم‌و‌بیش در خیابان‌های مناطق آزاد کشورمان رویت می‌شود. تعداد این خودرو در کشورمان نه آنقدر زیاد است که بتوان آن را یک خودروی پررنگ در مناطق آزاد کشورمان دانست و نه آنقدر کم است که آن را خودروی نایاب یا کمیاب بنامیم. اما دلیل پرفروش و کمیاب نبودن این خودرو در مناطق آزاد کشورمان چه خبری می‌تواند باشد؟ از طرفی برند کادیلاک در گذشته حضور پررنگی در کشور داشته و چون محصولات آن همیشه جزو بهترین‌هاست، باعث می‌شود خاطرات خوش و تصویر خوبی را از خود درمیان پدرانمان به جای گذارد که در نتیجه اکنون نیز بدون شک محصولات جدید این برند با توجه به عقبه درخشان خود در ایران، محبوبیت خوبی در میان مردم دارند. اما از طرف دیگر برند کادیلاک یک برند لوکس در دنیای خودرو به‌حساب می‌آید و محصولات آن جزو خودرو‌های لوکس هستند که در مقایسه با محصولات کمپانی‌هایی چون فورد و شورولت یک سرو‌گردن بالاتر است و این امر بهای بیشتری را نیز دربردارد. بنابراین با وجود این دو عامل می‌توان تعداد کادیلاک CTS‌های موجود در کشورمان را توجیه کرد.

ضلع چهارم این مثلث!

اگر دنبال یک خودروی کوپه هستید که قدرت زیاد را در کنار ابعاد بزرگ در اختیارتان بگذارد، بهتر است به سراغ کوپه‌های عضلانی کشور آمریکا بروید. در این جا چهار خودرو پیش‌رویتان است که عبارتند از فورد موستانگ، شورولت کامارو، دوج چلنجر و کادیلاک CTS. این در حالی است که اگر صحبت از ماسل‌کارهای آمریکایی باشد مثلثی در ذهن دوستداران خودرویی شکل می‌گیرد که سه ضلع آن را موستانگ، کامارو و چلنجر تشکیل داده‌اند. این در حالی است که معمولا نام CTS را در کنار این سه نام پرآوازه خودرویی نمی‌بینیم. اما دلیل این امر چیست؟ در ابتدا بد نیست بدانید که سه کوپه عضلانی موستانگ، کامارو و چلنجر آغاز به کارشان به دهه 60 میلادی بازمی‌گردد. هر چند دو خودروی کامارو و چلنجر در طول این نیم‌قرن سال‌هایی را در غیبت به‌سر می‌بردند اما در کل می‌توان گفت قدمت‌شان حدود نیم‌قرن است اما CTS تنها 3 سال و در بازه زمانی 2011 تا 2014 میلادی تولید شده است! بحث تاریخچه تنها دلیل این اتفاق نبوده است و دلایل مهم‌تری نیز وجود دارد. یکی از مهم‌ترین معیارهای خودرویی قیمت آنهاست که در هنگام خرید خودرو جزو اصلی‌ترین بخش‌ها به حساب می‌آید. اگر بخواهیم از نظر قیمت این خودروها را مقایسه کنیم، باید گفت که موستانگ 6 سیلندر 115 میلیون تومان، چلنجر RT با پیشرانه 6 سیلندر 120 میلیون تومان و کامارو RS با پیشرانه 6 سیلندر 135 میلیون تومان قیمت دارند، این در حالی است که کادیلاک CTS کوپه در مدل 6 سیلندر خود شاهد برچسب قیمت 195 میلیون تومانی است! از نظر قیمت نیز CTS با مثلث ماسل‌کار‌های آمریکایی فاصله دارد. اما دلیل این همه اختلاف قیمت چیست؟ شاید در ابتدا این نکته به ذهن‌تان خطور کند که CTS از نظر فنی به این سه خودرو برتری دارد. اما برای درک هرچه بهتر این مورد اشاره کوتاهی خواهیم داشت به مشخصات فنی سه رقیب این کوپه آمریکایی. موستانگ از یک پیشرانه 6 سیلندر خورجینی 3.7 لیتری بهره می‌برد که 305 اسب‌بخار قدرت و 379 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند تا شتاب صفر تا 100 کیلومتر آن به 5.6 ثانیه ختم شود و در هر 100 کیلومتر 9 لیتر بنزین بسوزاند. در سکوی دیگر، چلنجری قرار دارد که با پیشرانه 6 سیلندر خورجینی 3.6 لیتری خود 305 اسب‌بخار قدرت و 363 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند تا از حالت سکون برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت 7 ثانیه زمان صرف کند و 10.7 لیتر در هر 100 کیلومتر بنزین بسوزاند. بعد از آن می‌رسیم به کامارو که زیر کاپوت خود از یک پیشرانه 6 سیلندر خورجینی 3.6 لیتری با توانایی تولید 312 اسب‌بخار قدرت و 377 نیوتون‌متر گشتاور بهره می‌برد و برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از حالت سکون 6.2 ثانیه زمان نیاز دارد، این در حالی است که در هر 100 کیلومتر 10 لیتر بنزین می‌سوزاند. اکنون با مقایسه این اعداد با مشخصات فنی CTS کوپه در جدول زیر به ضعیف بودن نسبی این خودرو نسبت به سه خودروی دیگر پی خواهید برد. اما درنهایت باید گفت که اصلی‌ترین دلیل اختلاف میان CTS با سه کوپه دیگر آمریکایی در شخصیت آنهاست. موستانگ، کامارو و چلنجر مانند بچه‌های هستند که تمام عمرشان را صرف بازی در زمین خاکی می‌کنند، در حالی که کادیلاک CTS مانند بچه ثروتمندی است که لباس ورزشی به تن کرده تا کمی ورزش کند! در اصل باید گفت CTS خودروی لوکسی است که لباس اسپرت پوشیده اما سه کوپه عضلانی معروف آمریکایی اصالتشان اسپرت است و همیشه لباس ورزشی به تن می‌کنند.
در پایان از مالک کادیلاک CTS کوپه موردنظر که وقت و خودروشان را برای بررسی در اختیار ما قرار دادند، تشکر می‌کنیم.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید وقتی ماسل‌کار لباس لوکس می‌پوشد!
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو